• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:45
Al geruime tijd zit ik me af te vragen hoe serieus ik de meeste vacatures moet nemen die ik op bijv. monsterboard zie staan. Vooral als systeembeheerder wordt er vaak HBO gevraagd. Ik (als junior bezig met MCSA) heb een MBO diploma systeembeheer behaald. Heb nu een aantal jaartjes detachering ervaring als helpdesker en junior systeembeheerder en twijfel of ik een vaste plek ga zoeken.

Vandaar mijn vraag, hoe serieus moet ik die HBO denk en werkniveau regel nemen?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Zo serieus als je zelf wil? Gewoon op reageren als jij denkt dat je het niveau hebt. Houd er dan wel rekening mee, dat je afgewezen kan worden op het niet hebben van een HBO diploma. Leg uit waarom jij denkt voor die functie in aanmerking te komen en laat blijken dat je HBO niveau hebt.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01
Ik zie zelf het verschil vaak als volgt:

MBO: vertel mij maar wat ik moet doen en ik doe dat werk goed.

HBO: vertel me waar ik verantwoordelijk voor ben en ik bedenk zelf wel wat en wanneer dingen gedaan moeten worden.

• CSB
Invisible_man schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:13:

HBO: vertel me waar ik verantwoordelijk voor ben en ik bedenk zelf wel wat en wanneer dingen gedaan moeten worden.
Hahaha, ja ik zie daar een kern van waarheid in. Mits het management het toestaat uiteraard!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Standeman

Prutser 1e klasse

En ook zelf bedenken hoe je dingen gaat aanpakken.
CSB schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:14:
[...]

Hahaha, ja ik zie daar een kern van waarheid in. Mits het management het toestaat uiteraard!
Dat zal wel, aangezien ze op zoek zijn naar een HBO-er ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Standeman op 04-09-2008 10:16 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

Qwerty-273

Meukposter

Serieus :+

Het gaat om je eigen werk en denkniveau - een papiertje wilt daar dus eigenlijk niets voor zeggen. Vooral in NL kijkt men meer naar werkervaring en je motivatie die je uitstraalt in je brief/gesprek dan naar of je dit en dat papiertje wel hebt gehaald.
Verder als jij denkt dat je voor die vacature de geschikte kandidaat bent dan zou ik je gewoon aanraden om te solliciteren - niet geschoten is altijd is, toch?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Uit ervaring zie ik het meer zo :

HBO niveau verteld MBO niveau wat te doen, inclusief ondersteuning daarvoor.

Heb met HBO-ers gewerkt en met MBO-ers, het enige verschil wat ik er duidelijk in zag waren bepaalde inzichten in systemen. HBO gaat gewoon iets dieper in op alle (op school saaie) stof.

Heb zelf een HBO opleiding gehad, enkele certificaten tegenaan geknalt maar het meeste weet ik vanuit werkervaring (8 jaar systeembeheerder)

Wabbawabbawabbawabba

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Het zal per werkgever verschillen hoe serieus dit is. Het kan zijn ondanks dat je de papieren niet hebt toch over HBO+ denken werk niveau beschikt echter er zijn werkgevers die dit ook op papier willen zien. Maw simpelweg proberen en dan zie je wel waar het schip strand, daarintegen verwacht dan wel de vraag waarom je geen HBO gedaan hebt als je jezelf op HBO denk/werk nievau acht.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01
KatirZan schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:18:
[...]
Heb met HBO-ers gewerkt en met MBO-ers, het enige verschil wat ik er duidelijk in zag waren bepaalde inzichten in systemen. HBO gaat gewoon iets dieper in op alle (op school saaie) stof.
Ik heb zelf zowel MTS als HTS gedaan en qua opleiding zie ik het verschil zo: Op de MTS vertellen ze alleen hoe je het moet doen, op de HTS vertellen ze waarom iets zo gedaan moet worden en hoe je het moet doen volgt dan vanzelf daaruit.

• CSB
Ik had eigenlijk gehoopt op een antwoord als: "Ik heb een eigen bedrijf en plaats altijd deze advertenties omdat ik dan weet wat voor vlees ik in de kuip krijg" o.i.d.
Toch helpen deze antwoorden ook met het beslissen om over te stappen.

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

CSB schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:51:
Ik had eigenlijk gehoopt op een antwoord als: "Ik heb een eigen bedrijf en plaats altijd deze advertenties omdat ik dan weet wat voor vlees ik in de kuip krijg" o.i.d.
Ik plaats regelmatig vacatures. Als er keihard een HBO diploma nodig is, staat dat duidelijk in de vacature (vereiste). Anders staat er keurig: HBO werk- en denkniveau. Uit je CV, e-mail, brief of wat dan ook moet dan wel dat HBO werk- en denkniveau blijken.

• CSB
Lucky-Shirt schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:29:
[...]

Ik plaats regelmatig vacatures. Als er keihard een HBO diploma nodig is, staat dat duidelijk in de vacature (vereiste). Anders staat er keurig: HBO werk- en denkniveau. Uit je CV, e-mail, brief of wat dan ook moet dan wel dat HBO werk- en denkniveau blijken.
Dank je. Dit is duidelijk een bevestiging van mijn vermoeden. HBO werk en denkniveau zijn dus de nieuwe standaardzin in vacatures voor systeembeheerder.

• Franck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-12-2024
CSB schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:53:
[...]

Dank je. Dit is duidelijk een bevestiging van mijn vermoeden. HBO werk en denkniveau zijn dus de nieuwe standaardzin in vacatures voor systeembeheerder.
Wat een rare conclusie.. Niks nieuwe standaardzin. Als systeembeheerder heb je bepaalde verantwoordelijkheden en toegang tot bepaalde informatie. Afhankelijk van wat bij het specifieke bedrijf systeembeheer inhoud, lijkt me de vraag naar HBO werk en denk niveau helemaal niet de nieuwste hype oid, maar gewoon een vereiste voor de baan?

(ben zelf geen systeembeheerder)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 08:32

zomertje

Barisax knorretje

Voor mij is het altijd: heb je het 'niveau' om een HBO opleiding te voltooien. Dat is HBO werk/denkniveau. Heb je de kwaliteiten ervoor. Of je daadwerkelijk ook dat papiertje hebt is dan minder van belang. Het geeft iets aan over het soort werk wat je kan doen, net als hierboven al aangegeven. Zelf bedenken of je laten vertellen wat je moet doen.

Ze kunnen hier gewoon op testen als ze er aan twijfelen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Anoniem: 31491

Als jij niet klakkeloos een opdracht uitvoert maar er ook kritisch naar bent en zelfs eventuele verbeteringen ziet en aandraagt met een goede motivatie heb je gewoon een HBO denkniveau. Veel MBO-ers hebben die capaciteit maar doen er niks mee. Waar je later wel tegenaan kunt lopen is beperkingen in doorstroommogelijkheden met een MBO diploma.

Bottom line: lijkt de vacature voor jou op maat gesneden te zijn vooral solliciteren. Heb een goed verhaal klaar waarom je met je MBO diploma hebt gesolliciteerd en gebruik je werkervaring in het beantwoorden van vragen.

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-04-2024
Ook binnen systeembeheer heb je verschillende gradaties. Als je kijkt naar het dagelijks beheer, standaard changes en oplossen van eenvoudige incidenten, is dat MBO werk. Als je echt kijkt naar het engineering werk, capacity planning, complexe changes, enz. dan zie je dat dat vaak HBO werk is. Veel systeembeheer afdelingen zijn opgedeeld in een operations en een projecten stuk, waarbij de eerste meer door MBO'ers en de tweede meer door HBO'ers wordt ingevuld. In dat laatste geval hoort daar ook de klantcommunicatie in projecten e.d. bij.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

CSB schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:51:
Ik plaats ook met grote regelmaat vacatueres. En een HBO werk- en denkniveau is niet een HBO diploma :). Ik heb zelfs mensen voor die functies aangenomen die niet eens een MBO N4 diplma hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

[...]

Ik plaats met name vacatures in de technische sector, engineers, ingenieurs etc. Dan verwachten we met HBO niveau iemand die verder kijkt dan de neus lang is en niet alleen maar doet wat gevraagd wordt. Dat wil niet zeggen dat die mensen niet nodig zijn. Je hebt ook mensen nodig die gewoon doen wat je vraagt en niet bijdehand gaan lopen doen ( ;) ). Het is geen standaard zin, zeer zeker niet, maar wordt wel vaak gebruikt (tenminste, in het werk dat ik doe).

Maar we vragen ook vaak genoeg heel bewust naar mensen met een HBO (eigenlijk HTS) opleiding en een MTS vooropleiding. Met een HAVO opleiding en daarna HTS kom je voor die functies niet in aanmerking. Tenzij je een aantal jaar in een werkplaats achter de machines hebt gestaan. Hier gaat het dus precies andersom dan in jouw voorbeeld.

• CSB
Wat mij opvalt is dat het net lijkt of MBO N4 niet veel meer voorsteld. Nu weet ik niet wat er tegenwoordig geleerd wordt op MBO, maar toen ik er nog zat leerden we allround stuff. (Installeren van server 2000 met Exchange, DHCP + DNS, SQL, en ga zo maar door. Daarbij de nodige basiskennis voor scripting (vb, html, asp, xml, etc) Zelfs een geheel 500 pagina's Database theorie doorgenomen. Ik weet dat het waarschijnlijk bij HBO niet veel voorsteld, maar als er voor een 1e lijns medewerker voor de servicedesk al minimaal MBO wordt gevraagd, maar HBO is een pre...

Snap je waarom ik denk dat "HBO werk en denkniveau" een standaardzin aan het worden is?

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:40
Ik denk niet dat je je met zo'n instelling zelf een erg groot plezier doet. Ze bedoelen hiermee dat iemand zelf op zoek gaat naar oplossingen, en niet simpelweg alleen opdrachten uitvoert. Dat is een van de voornaamste verschillen tussen MBO en HBO.
CSB schreef op donderdag 04 september 2008 @ 16:18:
Wat mij opvalt is dat het net lijkt of MBO N4 niet veel meer voorsteld. Nu weet ik niet wat er tegenwoordig geleerd wordt op MBO, maar toen ik er nog zat leerden we allround stuff. (Installeren van server 2000 met Exchange, DHCP + DNS, SQL, en ga zo maar door. Daarbij de nodige basiskennis voor scripting (vb, html, asp, xml, etc) Zelfs een geheel 500 pagina's Database theorie doorgenomen. Ik weet dat het waarschijnlijk bij HBO niet veel voorsteld, maar als er voor een 1e lijns medewerker voor de servicedesk al minimaal MBO wordt gevraagd, maar HBO is een pre...

Snap je waarom ik denk dat "HBO werk en denkniveau" een standaardzin aan het worden is?
Wel 500 pagina's, poe poe!

En dat MBO gevraagd, HBO een pre is iets waar een HBOer nooit op gaat reageren. Ze bedoelen daarmee gewoon dat ze geld hebben voor een MBOer maar daarvoor graag iemand hebben op HBO niveau. M.a.w. wel het werk van een HBOer doen, maar er niet naar betaald worden.

[ Voor 51% gewijzigd door Hydra op 04-09-2008 16:43 ]

https://niels.nu

• CSB
Nou ja, ik gaf die 500 pagina's als voorbeeld hoor. ;)

Ik denk dat ik nu begrijp hoe men er tegenaan kijkt. Tenminste, als ik jullie reacties zo lees.
Dan moet ik me gewoon assertief opstellen tijdens een sollicitatiegesprek. En alles in twijfel trekken hoort ook bij HBO'er zijn. :P

Ff serieus, ik weet wat me dan te wachten staat al zou ik op zo'n vacature reageren.

[ Voor 13% gewijzigd door CSB op 04-09-2008 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 14:18
Deze discussie is al jaren lang aan de gang....

Men wil (naar mijn idee) aantonen capabel personeel te hebben (hbo niveau) en werft daarom ook met deze teksten.

Ik ben ook (maar) een simpele MBO-er maar heb eigenlijk altijd op hbo banen gesoliciteerd.
Ik krijg ook echt in 90% van de gevallen een contract aangeboden.

Het komt naar mijn idee gewoon neer op je babbel en je inzicht.

Iets wat ik ook veel heb gezien in zowel positieve als negatieve zin is
"goed kunnen leren betekent niet automatisch dat je slim bent" en visa versa natuurlijk

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-04 17:36
Ik ben ook wel op sollicitaties geweest waar een "hbo niveau" vereist word en ik ben ook "maar" een mbo'er. Mijn ervaring is als je gewoon intelligent over komt en een leuke babbel maakt, en wat interresante werkervaring hebt dat het papiertje eigenlijk niet zo veel uitmaakt.

Je hebt hbo'ers die een mbo denkniveau hebben, maar ook genoeg mbo'ers met een hbo denkniveau. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15

scorpie

Supra Addict

zomertje schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:19:
Voor mij is het altijd: heb je het 'niveau' om een HBO opleiding te voltooien. Dat is HBO werk/denkniveau. Heb je de kwaliteiten ervoor. Of je daadwerkelijk ook dat papiertje hebt is dan minder van belang. Het geeft iets aan over het soort werk wat je kan doen, net als hierboven al aangegeven. Zelf bedenken of je laten vertellen wat je moet doen.

Ik vraag me dan af hoe je bijv. doorzettingsvermogen beoordeelt, of is dit dan niet echt van belang? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dachten: "ah weet je, ik heb helemaal geen zin meer om door te leren, ik kan het vast wel als ik ervoor ga, maar ik heb er gewoon geen zin meer in." Vind je dan ook dat die mensen nog steeds het werk- en denkniveau hebben? Juist zo'n diploma zou mij laten zien dat ze niet alleen mooie praatjes hebben, maar het ook daadwerkelijk hebben laten zien.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
En ik vind 'HBO denk en werkniveau' een gigantisch overschat buzzword. Heb namelijk zelf steeds meer het idee dat HBO op een vlotte babbel en een hoop buzzwords gericht is. Noem mij maar conservatief, maar daar kom je er bij mij niet mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

scorpie schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:43:
[...]

Ik vraag me dan af hoe je bijv. doorzettingsvermogen beoordeelt, of is dit dan niet echt van belang? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dachten: "ah weet je, ik heb helemaal geen zin meer om door te leren, ik kan het vast wel als ik ervoor ga, maar ik heb er gewoon geen zin meer in." Vind je dan ook dat die mensen nog steeds het werk- en denkniveau hebben? Juist zo'n diploma zou mij laten zien dat ze niet alleen mooie praatjes hebben, maar het ook daadwerkelijk hebben laten zien.
komop, een HBO diploma zegt echt niets over iemands doorzettingsvermogen. Dat beoordeel je door te vragen hoe een kandidaat omgaat met tegenslagen en door specifiek op situaties door te vragen. Er zijn zat vragen en technieken waarmee je dit prime (veel beter) kunt beoordelen. Gewoon vragen naar concrete voorbeelden als je dat heel belangrijk vindt. En goed doorvragen (oa STAR gebruiken).

Als jij het al dan niet afmaken van een studie bepalend vindt voor doorzettingsvermogen, dan misken je veel mensen die flink doorzettingsvermogen hebben en geen hbo diploma, en ook een hoop lamballen die met gemak een hbo papiertje halen, deel je onterecht die kwalificatie toe.

Zo simpel is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
En dat is nou precies hetgeen wat volgens mij veel speelt. In mijn situatie wel iig. Ik kreeg het idee op het MBO dat die 4 jaar geen ene moer uitmaakten. De bedrijven waar ik na mijn MBO solliciteerde vroegen al standaard waarom ik een MCSA/MSCE of CCNA gehaald had. Blijkbaar tellen die deelcertificaten zwaarder dan een 4 jarige opleiding specifiek gericht op de functie Systeembeheerder.

Ik zag het dus niet zitten om nog eens een paar jaar zonder geld te zitten. (let wel, ik was op dat moment 21, net een rijbewijs dus wilde een eigen auto kopen, etc.)
Goed, dit is dan mijn situatie. Er zijn vast zat anderen die liever HBO doen (en eigenlijk ook nog niet willen werken) en daarna hopen op een goede functie binnen een grote multinational.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15

scorpie

Supra Addict

@jvs Dat zeg ik ook nergens. Je hebt altijd en overal false positives en false negatives. Maar nu doe je net alsof een papiertje dus niets waard is. Ik zeg ook niet dat een papiertje alles is, maar het zegt wel wat over mensen.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

scorpie schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 18:44:
@jvs Dat zeg ik ook nergens. Je hebt altijd en overal false positives en false negatives. Maar nu doe je net alsof een papiertje dus niets waard is. Ik zeg ook niet dat een papiertje alles is, maar het zegt wel wat over mensen.
Ja, het zegt dat ze die hbo opleiding afgemaakt hebben. En dat ze dat kunnen. Verder niets.
De bedrijven waar ik na mijn MBO solliciteerde vroegen al standaard waarom ik een MCSA/MSCE of CCNA gehaald had. Blijkbaar tellen die deelcertificaten zwaarder dan een 4 jarige opleiding specifiek gericht op de functie Systeembeheerder.
Dat zou heel goed kunnen. Ook is het goed mogelijk dat ze willen zien of je heel resultaatgericht bent en hoe ambitieus je bent. Intelligentie en ambitie zijn twee gewilde eigenschappen (die je overigens wel weer vaker bij HBO'ers dan bij MBO'ers tegenkomt :)). Of ambitie een gewilde eigenschap is als je een systeembeheerder zoekt weet ik niet. Ik ken dat vakgebied niet echt :).

Anoniem: 181776

Als ik HBO werk en denkniveau zie staan dan denk ik altijd: ze willen wel het niveau van een HBO'er maar je wordt betaalt conform MBO.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07

defiant

Moderator General Chat
HBO werk en denkniveau is natuurlijk haalbaar door werkervaring, of je er ook op wordt aangenomen is imho zeer afhankelijk van de conjunctuur. Zeker in slechtere tijden zal men weer terug gaan vallen op diploma's, al dan niet ten onrechte, maar het is wel een reflex waar je rekening mee moet houden.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Hiervan kan je ook maken:
Ik denk hbo niveau aan te kunnen. Ik neem een mbo functie. Ze vertellen mij wat te doen, maar ik weet het beter of zoek het zelf net zo makkelijk uit. Hierdoor veranderd de mbo functie langzaam in een hbo functie.

I'll be back

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:28
Het is eigenlijk best simpel, de meeste HBO'ers zijn ook communicatief vaardiger dan de gemiddelde MBO'er. (dat heeft ook deels al te maken met het "verder kijken dan de neus lang is" principe. Door je bij alles af te vragen of er niet een handigere manier bestaat (oftewel, zelf bepalen welke stappen benodigd zijn om van de beginsituatie naar de eindsituatie te komen en van daaruit vervolgstappen bepalen) om tot het gewenste resultaat te komen.

Alles zomaar in twijfel trekken (wat ik ook ergens voorbij zag komen) kan je zien als wat ik hierboven zeg, maar er is een verchil. Als HBO'er dien je ook het verschil te weten tussen de momenten waarop je iets in de groep in twijfel kan/ mag trekken en wanneer je gewoon moet doen wat er gevraagd wordt. Het vergt een dergelijke mate van zelfstandigheid om dat te kunnen. Niet alle HBO'ers zijn daar geschikt voor, net zo goed als niet álle MBO'ers daar ongeschikt voor zouden zijn. Een diploma geeft alleen aan dat je basis goed is, maar wil niet zeggen dat jij ook geschikt bent. Daarom worden MBO'ers (mits een goede sollicitatiebrief) ook vaak wel uitgenodigd op een gesprek bij een reactie op de in de topicstart geschetste vacature.

Kan jij in je sollicitatiebrief en tijdens het gesprek laten blijken dat je zelfstandig bent, verder denkt naar oplossingen en niet zomaar klakkeloos doet wat je "baas" je vraagt, dan ben je een geschiktere kandidaat dan iemand die HBO heeft en geen blijk geeft van deze eigenschappen. Ze vragen ook uitdrukkelijk naar het werk en denkniveau, omdat dat naast dat het goed staat voor een bedrijf als ze een groep HBO'ers hebben, ook heel goed is voor de werkzaamheden binnen het bedrijf. Mensen van de werkvloer hebben vaak een beter zicht op wat er mogelijk is om de workflow te verbeteren, maar dan moet er wel verder worden gekeken dan alleen maar je taak uitvoeren.

Komt nog eens bij dat je als systeembeheerder ook wel eens beslissingen moet nemen over verbeterpunten/ vernieuwingen in het systeem waar kosten aan gepaard gaan. Iemand met HBO werk/ denkniveau zal eerder/ beter de voor- en nadelen afwegen dan een MBO'er.

PS. Teken hierbij aan dat ik geenszins beweer dat het in alle gevallen zo is, er zijn best MBO'ers die meer HBO werk- en denkniveau hebben, dan bepaalde HBO'ers. Het is eigenlijk een beetje een ongegronde generalisatie. Als ze er neerzetten dat ze:
- Zelfstandigheid
- Aandacht voor verbeteringen
- Goede communicatieve vaardigheden

Belangrijk vinden, dan is het mijns insziens veel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54
zomertje schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:19:

Helemaal mee eens. Ik heb dit zelf ook ervaren. Inmiddels draai ik al een aantal jaar mee met mijn "HBO werk-/denkniveau". Op mijn CV staat echter geen HBO-diploma. Aan het begin van mijn IT-carriere heb ik een HBO-assessment gedaan om aan te tonen dat ik op HBO-niveau mee kon draaien. Meedraaien tijdens zowel de vakinhoudelijke opleidingen, als later in opdrachten. Dit heeft geresulteerd in een positief advies. Tot op heden heb ik het gemis van het papiertje ook nog niet ervaren.
defiant schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:21:
HBO werk en denkniveau is natuurlijk haalbaar door werkervaring, of je er ook op wordt aangenomen is imho zeer afhankelijk van de conjunctuur. Zeker in slechtere tijden zal men weer terug gaan vallen op diploma's, al dan niet ten onrechte, maar het is wel een reflex waar je rekening mee moet houden.
Vandaar dat ik zei "tot op heden". De eisen zijn inderdaad omhoog bijgeschroefd en ik merk dat de markt toch meer op deze eis let. Wellicht ten onrechte, aangezien deze mensen in betere tijden gewoon weer samenwerken met (of wellicht zelfs aangestuurd worden door) iemand zonder dit papiertje, maar het gebeurt wel. Het is nu echter eerder een middel/argument dat een accountmanager of resourcemanager kan aangrijpen om de salarissen of tarieven te drukken... en aangezien de hele wereld draait om geld, ontkom je er toch niet aan. Maar zoals gezegd, schijnzekerheid...
Pagina: 1