[XP/2003] Connectie server steeds verbroken

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 19:34
Ik heb een ronduit irritant probleem, wat is dat zomaar zonder aanleiding de computer (XP), de connectie met de server verliest.

Outlook werkt dan nog wel (exchange), maar als je dan voorheen naar \\server ging kreeg je netjes alle shares te zien, terwijl, als de connectie weg is, zie je alleen nog de share "users".

Als je dan naar \\server.bedrijf.local gaat, zie je wel alle shares.

Ik heb dit ook bij meerdere klanten, waar dan een server geplaatst is, echter zijn de PCs dan niet opnieuw geinstalleerd, en word ook niet gebruik gemaakt van bijv. een roaming profile. Er is dan slechts een netwerk drive mapping gemaakt naar een share op de server.
Hier word dan ook ineens de verbinding verbroken.
Vervelende is, is dat ik niks in de logs terug kan vinden.

De drive mapping zelf is op verschillende manier geprobeerd, gewoon met Windows, en met een .bat bestandje, maar dit maakt geen verschil.

Ik hoor er ook niet iedereen over. Niet elke PC heeft het...

Weet iemand waar ik zoiets nog verder kan zoeken?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

lier

MikroTik nerd

Kan je eens tonen hoe DNS & DHCP is ingesteld op de server ?
Toon ook eens een IPCONFIG /ALL van de client

Eerst het probleem, dan de oplossing

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:21
Zou me kunnen voorstellen dat je users share nog steeds zichtbaar is, omdat die ingesteld staan als off-line beschikbaar?

Kun je een ipconfig /all posten? misschien staat je DNS-suffix niet goed (al zou ik dan niet weten waarom het eerst wel werkt en dan weer niet).

Als het gebeurt zou je ook een nslookup kunnen doen, om te kijken of je een zinnige error krijgt.

Niks in de logs trouwens?

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Hoi,

Ik heb dit ook voorheen ook eens gehad, bij mij was het toen een virus die de share steeds deed verdwijnen.
Wat het ook kan zijn is dat de computer in slaap/standby stand gaat, en hierdoor de share connectie verliest maar ik denk dat je hier wel op gelet hebt aangezien je geen aanleiding kan vinden voor het spontaan verdwijnen van de share.

En hoe worden de netbios of dns afgehandeld, misschien door een router?

[ Voor 8% gewijzigd door pennenlikker op 04-09-2008 17:23 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
dit klinkt duidelijk als offline files. Wat heb je zoal ondernomen? Misschien een brakke switch/router/vpn ertussen? XP zal uit zichzelf niet opnieuw verbinding maken, dit moet je doen met dat grijs/blauwe beeldscherm-icoontje bij de klok, waar soms ook wel eens een uitroepteken in staat.

Ik denk netwerkverbinding. Ik denk dat je dns-suffix, dns instellingen en dergelijke kan uitsluiten.
XP verbindt niet opnieuw, Vista remapped transparant alle filehandles en komt automagisch weer online, een van de vele verbeteringen in Vista :)

En Windows ziet \\server, \\server.domein.local en \\ip.a.d.res als drie verschillende servers in deze situatie.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• eX0duS
Ik maak inderdaad gebruik van offline files.
Het profiel word geladen vanaf de server.

De switch heb ik vervangen (voor de zekerheid), maar dit maakte geen verschil.
Ik heb ook de energie bespaar mogelijkheden van de netwerkkaart uitgeschakeld, ook dit maakte niet uit.

DNS en DHCP gaat allemaal via de Windows 2003 SBS server.

De documenten worden ook omgeleid naar de server, staan dus ook niet lokaal.

[ Voor 10% gewijzigd door eX0duS op 04-09-2008 21:24 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

lier

MikroTik nerd

lier schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:21:
Kan je eens tonen hoe DNS & DHCP is ingesteld op de server ?
Toon ook eens een IPCONFIG /ALL van de client
:P

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
En als je de share nu standaard aanmaakt met FQDN van de server? of doe je dit standaard al?

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 13:27
stomme suggestie maar de powersaving opties van je netwerk kaart al bekeken? dit kan soms ook vervelend uitpakken.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• eX0duS
pennenlikker schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:09:
En als je de share nu standaard aanmaakt met FQDN van de server? of doe je dit standaard al?
Maakt geen verschil of ik de volledige share in het profiel zet of niet....
Razwer schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 11:20:
stomme suggestie maar de powersaving opties van je netwerk kaart al bekeken? dit kan soms ook vervelend uitpakken.
Al geprobeerd, geen effect.

ipconfig kan ik nu niet posten omdat ik niet achter die PC zit.

Heb wel een andere (nieuwe) PC in gebruik, met nieuw geinstalleerde Windows XP Professional, kijken of dit het probleem geholpen heeft, is nog even afwachten dus.

• eX0duS
Helaas met een nieuwe PC, met verse XP install, dezelfde problemen, hier een ipconfig uitdraai:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: jeroen
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: bedrijf.local
        Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
        DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : bedrijf.local
                                            bedrijf.local

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: bedrijf.local
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) PCI-E Gigabit Ethernet NIC
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-21-85-11-59-1D
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.24
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.200
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.200
        Primaire WINS-server. . . . . . . : 192.168.1.200
        Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 8 september 2008 11:42:12
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : dinsdag 16 september 2008 11:42:12

Ik vraag me ook af of het niet met de licenties te maken heeft.
We hebben 5 CAL's (die dus standaard bij SBS zitten), deze zijn volgens Windows 2003 alle 5 in gebruik.

DHCP adressen die zijn er misschien wel 50 uitgegeven door de server, er zijn 5 vaste computers op aangesloten, 2 printers (netwerk), maar dit word nooit allemaal tegelijk gebruikt, 2003 geeft nu wel 5/5 aan, dus nu zit het vol.
Meestal worden er 2 computers gebruikt, soms een 3e er bij (die dan echt aan staan en verbonden zijn, 2 computers van de 5 maken gebruik van een roaming profile, de andere niet), maar de computers worden eigenlijk nooit gelijktijdig gebruikt (de overige 3 maken eigenlijk alleen gebruik van DNS, DHCP, de printer niet eens eigenlijk).

De PC met Vista er op heb ik nooit deze melding gezien. Maar die maakt eigenlijk alleen gebruik van Outlook (Exchange), en 1x in de week een printje, documenten etc. staan lokaal.

Ik heb het eigenlijk alleen met XP (mijn PC bijvoorbeeld maakt gebruik van een CRM pakket, Outlook, documenten staan op de server, dmv. een roaming profile), de andere PC met XP die heeft een boekhoudpakket (op de server), Outlook, en ook deze die geeft regelmatig de melding dat de verbinding verbroken is.

Ik begin zelf te denken dat het aan die CAL's ligt. Soms staat er bij licentiegebruik ook 1/5 of 3/5.
Maar ik geloof dat er al een CAL word gebruikt als een computer op wat voor manier dan ook gebruik maakt van de server, en als hij dus daarvan een DHCP adres krijgt, zou er al 1 CAL in gebruik zijn, tot dat je de computer uit zet, dan komt deze weer vrij, klopt dat?

[ Voor 36% gewijzigd door eX0duS op 08-09-2008 19:35 ]

• _H_G_
eX0duS schreef op maandag 08 september 2008 @ 14:54:
DHCP adressen die zijn er misschien wel 50 uitgegeven door de server, er zijn 5 vaste computers op aangesloten, 2 printers (netwerk), maar dit word nooit allemaal tegelijk gebruikt, 2003 geeft nu wel 5/5 aan, dus nu zit het vol.
Volgens mij zijn er geen windows versies die CALs controleren (behalve terminal servers dan). Het wordt voor de handigheid weergegeven, maar er wordt vanuit gegaan dat je zelf regelt dat je genoeg CALs hebt.

Dat de DHCP 50 leases uitdeelt is wel erg vaag met zo weinig apparaten. Zit je scope dan vol?Normaal geeft ie gewoon hetzelfde ip adres uit als het mac-adres overeen komt. Komen er veel mensen met laptops langs ofzo? of een draadloos onbeveiligd access point in dezelfde scope?

• eX0duS
Inderdaad, veel losse computers en laptops die aan het netwerk gehangen worden...

• _H_G_
Misschien dat er dan computers zijn die hetzelfde ip adres hebben? Zou de vage problemen verklaren.

En vroeg hierboven of je scope wellicht vol zit, maar ik weet eigenlijk niet wat de DHCP service doet als dat gebeurt (of je dan geen lease krijgt, of dat de oudste niet-gebruikte lease wordt verwijderd.. geen idee).

• eX0duS
Nee, deze zit nog lang niet vol. Ik heb wel vandaag een paar uitgegeven ip adres weg gehaald, deze waren dan ook niet meer nodig.
Tevens heb ik offline files uitgeschakeld, wie weet helpt het. :)

Verwijderd

Heb wel een andere (nieuwe) PC in gebruik, met nieuw geinstalleerde Windows XP Professional, kijken of dit het probleem geholpen heeft, is nog even afwachten dus.
Helaas met een nieuwe PC, met verse XP install, dezelfde problemen.
Je hebt toch niet toevallig gebruik gemaakt van dezelfde patchkabel om deze (nieuwe) PC te verbinden? Zo ja, misschien is deze patchkabel wel brak. Zou ik eens een andere patchkabel proberen.

• eX0duS
Even een update:
Na het uitschakelen van offline mapen sindsdien dit probleem niet meer gehad...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat dit het enige component is wat dit veroorzaken kan :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1