Onderhoud vintage Garrard platenspeler

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb mijn vader zijn oude Garrard platenspeler (+/- 1969) gekregen, die doet het volgens mij nog prima mechanisch gezien maar de pluggen zien er erg geöxideerd uit. Bovendien zou best wel eens het binnenwerk misschien een keer schoongemaakt en/of gesmeerd kunnen worden vermoed ik.

Heeft iemand ervaring met dit soort klusjes?

iOS developer

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41
De audiokabels (en pluggen) vervangen is vast niet zo moeilijk. Het binnenwerk schoonmaken moet ook wel lukken toch? Lijkt me sterk dat er op google/got geen onderwerpen zijn mbt het reviseren/schoonmaken/onderhouden van platenspelers.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
De pluggen kun je vervangen. Gewoon een nieuw kabeltje of alleen nieuwe pluggen aan solderen. Voor dat je dat doet moet je eerst wel het element los halen, anders kun je die na der hand weg gooien.

• BikkelZ
De Garrard heeft een soort gestabiliseerd platform, ik weet niet of het zo triviaal is om hem even uit elkaar te halen, schoon te maken en weer in elkaar te zetten. En soms kom je daar pas achter op het moment dat je niet meer terug kunt....

En kan ik het beste alleen de pluggen vervangen of meteen de hele kabel? Ik houd hem natuurlijk het liefste zo origineel mogelijk _/-\o_

iOS developer

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:13
Mijn vader restaureert en reviseert klassieke Thorens platenspelers. De eerste keer een speler uit elkaar halen is altijd een beetje eng. Voor Thorens spelers zijn er veel websites te vinden waarop restauraties worden besproken, gezien de status van Garrad spelers lijkt me dat die er ook wel zijn voor jouw speler. Er is ook een kleine maar gedreven community voor dit spul.

Mocht je niks vinden, maak dan veel foto's voor en tijdens de verschillende fases van het uit elkaar halen zodat je weet waar alles hoort.

Elk onderdeel van deze spelers is tweedehands te krijgen. E-bay is je vriend.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-09-2008 10:28 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• BikkelZ
Thorens is ook mooi spul, en tweedehands zeker wel betaalbaar. Had ik deze Garrard niet voor een nette prijs, was ik zeker daar voor gegaan. Voor Thorens kom ik veel meer praktische sites tegen, Garrard lijkt een beetje dun gezaaid....

Ik ga je tip over de foto's zeker in mijn achterhoofd houden. Maar ik zou toch het liefst ergens iets gedocumenteerd zien staan.

[ Voor 21% gewijzigd door BikkelZ op 04-09-2008 10:48 ]

iOS developer

Verwijderd

Ik heb me er een tijdje geleden in verdiept, en kwam tot (o.a.) de conclusie dat als je de platenspeler verplaatst hebt, de boel opnieuw moet uitlijnen (waterpas zetten). Dat geldt niet alleen voor de frame, maar ook voor het loopwerk/lagers/arm en element. Haal je de boel uit elkaar: grote kans dat je de lagers opnieuw moet uitlijnen. Dat geldt min-of-meer ook als je de lagers gesmeerd hebt.

De bovenstaande info geldt iig voor de huidige loopwerken (massa of sub-chassis) en ik weet niet of dat ook voor vintage geldt.

• BikkelZ
Ja dat is natuurlijk erg logisch dat dat moet, een platenspeler zal zelden exact waterpas staan en als hij dan niet vlak egaal draait krijg je schommelingen en dus vervorming in het geluid. Goede tip. Zitten er daarvoor stelschroeven in of moet je met muntjes en plakband aan de slag?

Het is een soort zwevend loopwerk wat echt een beetje schommelt als je er mee loopt.

[ Voor 13% gewijzigd door BikkelZ op 04-09-2008 12:41 ]

iOS developer

Verwijderd

BikkelZ schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:40:
Zitten er daarvoor stelschroeven in of moet je met muntjes en plakband aan de slag?
Een goeie vraag: wat ik van Transrotor en Clearaudio weet, is dat ze voor het loopwerk 3 separate spikes hebben. Clearaudio claimt de boel al waterpas afgesteld hebben: je kan een paar schijfjes eronder stoppen. Hoe het zit met de lagers is mij ook niet duidelijk (de handleiding van Clearaudio vermeldt helemaal niets), terwijl op diverse vinylfora het belang van goed afgestelde lagers onderstrepen (sterker nog: daar wordt gemeld dat je de installatie+afstelling het beste kan over laten aan de winkel met die specifieke expertise).
Het is een soort zwevend loopwerk wat echt een beetje schommelt als je er mee loopt.
Dan is het geen massa-loopwerk, maar een sub-chassis. Van wat ik gelezen heb, schijnt het erg muzikaal te zijn, alleen nogal onrustig. Nogmaals: ik heb het nog niet gehoord.

• BikkelZ
Ik ben eens gaan zoeken op Garrard en sub-chassis, en het blijkt dat er voor twee van de vier veren stelschroeven zitten aan de bovenkant waarschijnlijk. Straks thuis even checken.

iOS developer

Pagina: 1