Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Bluetooth Serial/UART] Gebruik met 'datakabel'

Pagina: 1
Acties:

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11 14:38

IEF

Why so serious?

Topicstarter
Het volgende is de situatie:

Voor debugging op de console poort van netwerkapparatuur gebruik ik een (gedeelte van) een Siemens datakabel.

Nu wil ik graag een oplossing in de vorm van een stukje bluetooth hardware, zodat ik vanaf een willekeurige PC met Bluetooth een virtuele Serial port kan aanmaken en kan communiceren met de console van het betreffende netwerkapparaat.

Nu zijn er natuurlijk kant-en-klare oplossingen voor, maar deze blijken erg duur te zijn (~80+ euro).
(een seriele connector met wat dipswitches en bluetooth radio).

Nu kwam ik het volgende tegen op Ebay.

De User Manual is hier te vinden.

Als ik het goed begrijp is het een Bluetooth device met een UART op een klein printje.

Mijn eigen Siemens 'datakabel' bevat (naar ik begrijp) een MAX232 chip (als ik het goed begrijp is dit om de 'hoge' voltages van Serieel naar lagere voltages te brengen..)

Nu komt mijn vraag:

Wat heb ik nodig om die datakabel aan te sluiten op het bovenstaande printje?

Voor zover ik begrijp uit de User Manual zit er een UART-TX / UART-RX op, en werkt hij op 3.3V.

Overigens zit er op de output van het netwerkapparaat de volgende aansluitingen op (4 pins):

-TX
-RX
-3.3V
-GND

Als ik het bovenstaande printje direct zou kunnen aansluiten op deze pinnen zou natuurlijk nog mooier zijn.

Wie helpt? :)

EDIT: @hieronder
Ik weet niet of er een UART zit op het netwerkapparaat. Het is dan ook geen 'documented' aansluiting.

Wel is de aansluiting hetzelfde als vele andere netwerkapparatuur zonder externe seriele console.

Ik begrijp uit gezochte informatie dat veel apparatuur zgn. TTL signalen gebruikt (3.3V).
De enige functie van de 'datakabel' is in dit geval het omlaag brengen van de 12V (?) signalen van een seriele poort.

[ Voor 15% gewijzigd door IEF op 04-09-2008 10:27 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als ik je verhaal goed begrijp heb je een apparaat waar een UART opzit, die je nu via een datakabel naar je pc brengt. En wil je die kabel vervangen door een BT connectie.

Je zegt dat het apparaat een TX en RX heeft, en ik zie daar 3.3V bij staan dus het lijkt me dat die gewoon aan elkaar kunnen hangen zonder meer.
Dus volgens mij mag je gewoon de siemens data kabel vervangen door dat BT kitje. En dan Vcc en GND door verbinden. TX van het apparaat naar de RX van de BT en vice versa.

Verwijderd

Ik weet niet of je van UART een volwaardige RS232 kan maken. Een RS232 heeft wel meer dan alleen RX/TX, en wat als jou connector (kabeltje) hier nou net van gebruik wil maken....? ;)

Je zult dus moeten uitzoeken welke pins je kabeltje wil gebruiken. En hopen dat er een methode is om toch van UART een "volwaardige" RS232 verbinding te bouwen (daar is mijn kennis van elektronica te klein voor, en geen tijd om de PDF van een MAX232 in te duiken). Je kan overigens ook een MAX233 gebruiken, die heeft interne condensatoren, welke ik gebruik als ik zeer beperkte ruimte heb.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die Bluetooth module levert signaal op 3.3V ttl. Je gebruikt een siemens datakabel, daar zit een level converter in (max232 oid), daaruit concludeer ik dat je netwerkapparaat ook ttl signalen output.

De vraag is alleen of dat netwerkapparaat output levert tussen 0 en 3.3 of tussen 0 en 5 volt. In het laatste geval moet er een eenvoudig aanpascircuitje tussen. In het eerste geval zal het zonder problemen direct werken, je moet alleen die bluetooth module voeden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Even ongeacht het TTL/3V3/12V-verhaal: Dit gaat niet zonder meer werken. Het ding wat ze verkopen is feitelijk alleen de BlueTooth-transmitter/receiver, wat basically hetzelfde is als een USB-bluetooth-stick maar dan met een uart-interface ipv een USB-interface: je hebt er aan de kant van hetgene waar je 'm inplugt nog een uC met een complete bluetooth-stack voor nodig om er een virtuele COM-poort van te maken. Daar zijn wel oplossingen voor, maar 'even' een boardje kopen en aansluiten is redelijk out of the question.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ja, ok maar kwa hardware zie ik geen problemen, beide apparaten zijn 3.3V als ik zijn post juist lees dus dat zou gaan.

Het zou handig zijn als er geweten was wat voor netwerk apperatuur hij heeft, als hij zo een routertje heeft waar een modifeerbare linux kernel op draait is het een kwestie van een drivertje bij installeren. (Als die er al niet inzit, de broncode van mijn linux van mijn router vermelt meerdere keren BT en ik heb dus een donkerbruin gevoel dat dat er al in zit)

Is er ook niet ergens code te vinden om softwarematig een BT stack te implementeren in een µC, net als bij TCP/IP?

• IEF

IEF

Why so serious?

Topicstarter
Sprite_tm schreef op donderdag 04 september 2008 @ 20:51:
Even ongeacht het TTL/3V3/12V-verhaal: Dit gaat niet zonder meer werken. Het ding wat ze verkopen is feitelijk alleen de BlueTooth-transmitter/receiver, wat basically hetzelfde is als een USB-bluetooth-stick maar dan met een uart-interface ipv een USB-interface: je hebt er aan de kant van hetgene waar je 'm inplugt nog een uC met een complete bluetooth-stack voor nodig om er een virtuele COM-poort van te maken. Daar zijn wel oplossingen voor, maar 'even' een boardje kopen en aansluiten is redelijk out of the question.
Ik lees inderdaad zojuist het volgende:

GL-6B interfaces up to 8Mbit of 16-bit external Flash memory. When used with the CSR Bluetooth software stack, it provides a Bluetooth specification V2.0+EDR fully compliant system for data and voice communications .

Ofwel, er moet nog een stuk software draaien op het ding. Anders is het alleen de BT radio (?)

Ongeacht het 'signaal' doet dit bordje verder zelf niks dus zonder een BT stack :)

Ik begrijp uit deze link dat zoiets wel zelf te maken is.
kluyze schreef op donderdag 04 september 2008 @ 22:26:
Ja, ok maar kwa hardware zie ik geen problemen, beide apparaten zijn 3.3V als ik zijn post juist lees dus dat zou gaan.

Het zou handig zijn als er geweten was wat voor netwerk apperatuur hij heeft, als hij zo een routertje heeft waar een modifeerbare linux kernel op draait is het een kwestie van een drivertje bij installeren. (Als die er al niet inzit, de broncode van mijn linux van mijn router vermelt meerdere keren BT en ik heb dus een donkerbruin gevoel dat dat er al in zit)

Is er ook niet ergens code te vinden om softwarematig een BT stack te implementeren in een µC, net als bij TCP/IP?
Het gaat om een ZyXEL 2602 router (al heb ik diverse apparaten met dezelfde header voor seriele console). Deze draait in elk geval geen linux, maar een eigen closed-source OS.
Een drivertje erbij plakken gaat dus niet lukken.

(Omdat dit werkt voor diverse soorten routers - van linux-based tot closed-source) met allen dezelfde header - gok ik erop dat het ding gewoon TTL signalen gebruikt).

===

Helaas is mijn elektronica ervaring te simpel om een dergelijk bordje te fabriceren.

Ik denk dat het dus (helaas) zoeken wordt naar een out-of-the-box oplossing..

Ik kom overigens net Dit tegen, een lekker klein bordje met een echte RS232 interface en volgens die pagina:
The remote unit can be powered from 3.3V up to 6V for easy battery attachment. All signal pins on the remote unit are 3V-6V tolerant.

[ Voor 66% gewijzigd door IEF op 05-09-2008 17:16 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dit bordje is ook bedoeld om een seriële verbinding met bluethooth te vervangen.

Deze shop verkoopt ook een aantal bordjes: http://www.trossenrobotics.com/store/c/3098-Bluetooth.aspx

[ Voor 24% gewijzigd door Mr_gadget op 05-09-2008 16:46 . Reden: link was al gegeven :X ]

• IEF

IEF

Why so serious?

Topicstarter
Mr_gadget schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:42:
Dit bordje is ook bedoeld om een seriële verbinding met bluethooth te vervangen.

Deze shop verkoopt ook een aantal bordjes: http://www.trossenrobotics.com/store/c/3098-Bluetooth.aspx
Die laatste link verkoopt ook die Sparkfun bordjes :+

Nu is het alleen even een kwestie van een keuze maken tussen:

-Sparkfun DIP module (moet precies 3.3V zijn, iets meer of minder kan schade betekenen)
-Sparkfun BlueSMiRF Silver (volgens specs 30 meter bereik)
-Sparkfun BlueSMiRF Gold (volgens specs 100 meter bereik)

Ik denk dat ik maar gewoon een BlueSMiRF silver bestel.. Prima voor mijn toepassing (circa. 37 euro met verzendkosten).

Verwijderd

IEF schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:59:
Het gaat om een ZyXEL 2602 router (al heb ik diverse apparaten met dezelfde header voor seriele console). Deze draait in elk geval geen linux, maar een eigen closed-source OS.
Een drivertje erbij plakken gaat dus niet lukken.
Je kan waarschijnlijk wel iets met OpenWRT doen, gezien deze ook de ZyXEL 2602 support (goed lezen/etc, mogelijkerwijs niet jou type 2602!).

Anders kan je nog kiezen om een willekeurige cheapass linux router te hacken, zodat je van de router een cheapass "Serial Server" kan bouwen. Als je custom software wil draaien (ipv alleen telnet) dan kan je dit direct op de linuxrouter, of via een stukje software zodat de serial link over het netwerk gemaakt kan worden.

Ik gebruik zelf wat Fonera's voor dit soort hackdoeleinden (ik ben wel zo sociaal om 3x 125 graden, panel antennes aan 3 Fonera's (met org firmware) te hangen, ter compensatie van de gehackte met eigen firmware). Maar een sweex/edimax met linux voldoet ook ruimschoots.

• IEF

IEF

Why so serious?

Topicstarter
Grappig dat je hierover begint. OpenWRT is juist _niet_ compatible met de ZyXEL routers.
Ik ben namelijk zelf bezig met een developer van OpenWRT om deze support voor elkaar te krijgen.

ZyXEL gebruikt een afwijkende endianness, waardoor de code niet zonder meer draait op de TI chip.

Inmiddels is er wel een testversie die alleen in RAM loopt, maar dan kun je nog verder niets met de ZyXEL, drivers voor de switch/wlan/DSL chip zijn er namelijk (nog) niet.

En wat nog leuker is: Het hacken van die ZyXEL is juist het doel van de hardware uit dit topic (makkelijk verbinden met testbakjes)
Pagina: 1