[GRUB] Bootprobleem icm SATA RAID

Pagina: 1
Acties:

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021
Poging 2.
Deze keer kort en bondig.

Situatie:
Asus A8N-E moederbord, met twee hardeschijven.
Hierop staan windows en ubuntu geinstalleerd.
Promise Fasttrak raid controller met twee hardeschijven in JBOD mode.

Dual-boot geinstalleerd. Probleem ontstaat bij het booten.
Grub start wel op. Sporadisch gaat het goed, maar vaak niet. Ik krijg dan error 17 / 22.

Wanneer ik dan met een livecd boot en m'n menu.lst aanpas, werkt het wel. Hierbij pas ik het path van /boot aan, door het device te veranderen (bijv. van (hd1,0) naar (hd0,0).

Ik heb nu het idee dat het bios van de controller conflicteerd met dat van het moederbord bij het verdelen van adressen op het moment van booten.

Dat is mijn probleem, hoe kan ik het oplossen?

[ Voor 79% gewijzigd door UDuckling5 op 04-09-2008 22:41 ]

Flap

Verwijderd

Volgens mij kan Grub niet overweg met raid opstellingen. Je zou 1 van de schijven uit de raid controller kunnen halen en daar grub op kunnen zetten.

• UDuckling5
Oeps. Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik gebruik dus nergens raid. Alleen de externe sata controller herkent de aangesloten schijven, en zet die in JBOD modus.

Er zitten dus twee schijven aangesloten op de sata controller op m'n moederbord, en twee op die externe controller.

Grub an sich start gewoon op, want er is maar één schijf waarbij er iets in het MBR staat. De paden naar /boot kloppen echter niet, omdat die controllers dus ruzie hebben en de toekenning van hardeschijf adressen ( hd(0,1), hd(1,1) etc., en dus ook sda, sdb, sdc, en sdd) constant verandert, als ware het een grote stoelendans.

Flap

Verwijderd

en de boot partitie (met daarop grub) op een schijf zetten die niet aan je raid controler hangt, maar gewoon aan je mobo. Werkt dat?

• UDuckling5
Nee, dat is nu het geval, en altijd zo geweest. Ik zou kunnen proberen hem juist op een extern-aangesloten schijf te zetten, maar denk dat dat nauwelijks helpt.

Flap

• UDuckling5
*Schop*

Flap

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

hd (0,0) is als het goed is je eerste hdd en hd(0,1) je tweede. Aan de eerste controller dat is.
hd (1,0) zou dan je eerste hdd aan de tweede controller zijn en hd (1,1) je tweede. En zo voort.

Heb je de satacontroller van je mobo uitgezet?
Op welke mbr van welke schijf staat grub?
Op welke schijf staat /boot?

Zoals ik het zie zou je idd je bootschijf op de eerste controller van je mobo moeten hangen en van daaruit de verwijzingen kloppend moeten kunnen krijgen.

@ProFox; (fake)raid0 hier met grub geinstalleerd door SuSE draaiend, dus raid moet kunnen in principe, ook met grub.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• UDuckling5
dragunova schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:21:
hd (0,0) is als het goed is je eerste hdd en hd(0,1) je tweede. Aan de eerste controller dat is.
hd (1,0) zou dan je eerste hdd aan de tweede controller zijn en hd (1,1) je tweede. En zo voort.
Ah, nu weet ik in ieder geval precies hoe het zit.

Verder staan /boot en de grub mbr op dezelfde schijf, en die schijf hangt aan de moederbord controller.

Vanavond maar weer aan de gang :)

Flap

• UDuckling5
Niet gefixt, wel verholpen. Geen idee waar het aan ligt, maar het omsteken van alle draadjes helpt :/

Flap

Pagina: 1