Aders in cat5e jack drukken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-06 21:24
Bij het recent naar binnen lopen van de kamer haakte ik aan mijn cat5 kabel die met veel geweld uit mijn netwerkkastje werd getrokken. Resultaat, de gouden staafjes in het kastje zijn verbogen/kapot.

Ik kastje openschroeven en vind daar een cat5e+ modular jack waarin de goudin staafjes verbogen zijn. Hop via internet nieuwe besteld, so far, so good.
Afbeeldingslocatie: http://catalog.belkin.com/images/product/R6D024-AB5E/STD1_R6D024-AB5E.jpg

Staat heel duidelijk welk adertje waar, prima, maar nu moet ik de aders in gleufjes duwen waar aan beide kanten een stukje metaal zit zodat het plastic gesneden wordt en het metaal in contact komt met het koper. En hier zit ik even vast, want het lukt me niet om de aders in dit smalle spleetje te drukken, zowel in voor een niet al allemaal tegelijk niet.

Mis ik een speciale truc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:20

DinX

Motormuis

Daar gebruik je een punch tool voor.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Daar heb je normaal een speciaal stukje gereedschap voor.
Je kan proberen het erin te drukke met een stanley mesje of iets anders wat erg dun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gaat met een punch tool volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Zit er over de draadjes niet nog een beschermkapje?
Dat heb ik op mijn kabelgoot UTP dozen wel, en kon zonder punch tool de kabels er goed indrukken.
Eerst de kabels op volgorde van B-kleurcodering leggen, een beetje lang gestript zodat je ze een beetje erin kan trekken/klemmen, en dan het afdek kapje erop, en goed aanduwen, en alle aders zaten hier goed vast.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 17:49
De officiële term is Punch down tool, ook te vinden in de T.net Pricewatch.

Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen een dunne schroevendraaier daarvoor gebruikten. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Jaap-Jan op 03-09-2008 23:25 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Afbeeldingslocatie: http://www.smarthome.com/images/865150_punch_step2_big.gif
Aha, die truc, verdorie, toch weer gereedschap voor nodig. Iets rechts en hards komt ik er niet meer door gezien de metaaltjes schuin op staan gesteld.

Andere suggesties voor iemand zonder punch tool?

[ Voor 14% gewijzigd door SCIxX op 03-09-2008 23:26 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
stanleymesje voldoet mij altijs goed :?

404 Signature not found

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:30

mace

Sapere Aude

Een platte schroevendraaier waar het midden uit is geslepen ook. :P

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:16
Tijdelijk met een platte schroevendraaier voorzichtig de aders in de jack duwen. Om de aders nog een beetje aan te duwen kun je je schroevendraaier aan de zijkant op de draad zetten om op die manier wat kracht erop te zetten. Ga geen schroevendraaier erin proppen, want dan verbuigt de boel weer ;)

Ondertussen een punch-down tool bestellen.

Aangezien je het toch haast nooit gaat gebruiken zullen deze prima voldoen:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2641 (betalen via PayPal (dus via je bankrekening) en geen verzendkosten)

Als je toch voor de toekomst een iets betere wilt dan kun je een van deze pakken: http://www.dealextreme.co...category.404~search.punch (Nogmaals: betalen via PayPal (dus via je bankrekening) en geen verzendkosten)

Daarmee doe je het permanent en je bent klaar.

[ Voor 46% gewijzigd door Nijn op 04-09-2008 01:05 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Punchdown tool idd, ookwel genoemd "LSA tang".
Wich reminds me, ik heb er ook nog een nodig...

DealExtreme, zoals aangehaald door Nijn, is een leuke tent om er een te halen voor weinig. Nadeel is de levertijd van twee weken en het feit dat er vaak chinese meuk tussen zit, maar voor een enkel jackje mag dat geen probleem zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak... is het nou echt zo moeilijk om even wat verder te kijken naar de hoofdgroep 'Internet & Netwerken' :?

Als UTP kabel niet letterlijk 'netwerk' is, wat dan nog wel?

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

McKaamos schreef op donderdag 04 september 2008 @ 07:34:
Punchdown tool idd, ookwel genoemd "LSA tang".
Wich reminds me, ik heb er ook nog een nodig...
Ho ho, een LSA tang is een heel specifieke, namelijk eentje van Krone (of daarmee compatibel). Punchdown tool, of ook wel DOG (voor Draad Opzet Gereedschap, in de volksmond dogger) is generiek.

Ik heb zelf twee fatsoenlijke (LSA/110), maar voor TS zou ik zo'n cheap-ass ding aanraden ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:51
Redlink heeft outlets waarbij je alleen maar een kniptang nodig hebt. De zogeheten toolless outlets _/-\o_
Wij gebruiken ze voor het werk ook en ze zijn ideaal :)
Linkje
Ik weet alleen niet of ze ook per stuk leverbaar zijn. Maar wat ik wel weet is dat de inkoop voor ons iets minder is ;) maar ja wij kopen ook wel iets meer dan 1 doosje per keer :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Dankje nijn, die lijkt goed betaalbaar!

Voor de rest bedankt voor de antwoorden, ik ga het vanavond nog eens handmatig proberen, en anders de tool bestellen die nijn aangeeft.

Ik heb niet de keuze een andere modular jack te kiezen gezien die dan niet meer in mijn "aandemuurnetwerkkastje" past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:00

kraats

Ik rol

Ik heb het zelf meerdere malen gedaan met m'n zakmes. Met de scherpe kant voorzichtig de ader tussen de mesjes drukken. En daarna met een kniptangetje netjes strak afknippen. Goed is het niet, maar als je het netjes doet werkt het 9 van de 10 keer wel.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Voor de meeste outlets heb je meestal geen dogger nodig. Bij de meeste merken druk je er een plastic kapje in 1 keer overheen. Een paar posts hierboven is een (volgens mij niet zo handig) voorbeeld te zien. Een dogger gebruiken wij doorgaans alleen bij patchpanelen en bij ISRA punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Een dure:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6386

en een goedkope

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2687

En ja, voor de 1,31 heb je hem thuis op de deurmat liggen.... In ongeveer 1 week.
Geen centje pijn. Altijd handig om er 1 in huis te hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Met een kleine schroevendraaier en wat forcering is het toch nog gelukt. :)
Pagina: 1