Toon posts:

Externe mail via exchange server komt niet binnen op client

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem waar ik al een aantal dagen mee loop te stoeien en na een hoop uren zoeken / proberen niet verder mee kom.

Ik draai een SBS 2003 server met daarop exchange welke van 1 domein de mail binnenhaalt dit werkte voorheen prima.
Doordat ik een snellere verbinding wilde heb ik bij kpn een ander office-dsl abonnement genomen.
Kpn gaf aan dat ik op een oud platform zat aangesloten en voor die hogere snelheid op een neiuw platform moest worden aangesloten. Omdat ik voor het werk niet zonder internet kan heb ik ervoor gekozen om een tweede abonnement erbij te nemen op een andere telefoon lijn, zodra dit werkte zeg ik de ander op en zou het goed moeten wezen afijn.

De huidige adsl aansluiting (ook kpn office dsl) is aangesloten d.m.v. een Zyxel 600 prestige met daarachter een switch en 4 clients. De domeinnaam verwijst naar het adres van de router welke weer geforwarded wordt naar de server, heirop staan de poorten voor de mail server open en dit werkte perfect.

Nu heb ik deze week het nieuwe modem (SpeedTouch 780 WL) aangesloten en dezelfde interne instellingen voor het lan netwerk overgenomen vanuit de Zyxel en de desbetreffende poorten weer open gezet.
Alles werkte internet behalve de mail ivm de doorverwijzing vanuit het domein naar het adres waarop de server te bereiken is (omzetten van ip duurt 24-48 uur werd mij gezegd).
Omdat ik niet zolang zonder mail kan zitten leek het mij dus verstandig deze aanpassing van ipadres van de domeinnaam op vrijdag te doen (vrijdag-zaterdag-zondag) zodat het maandag weer zou werken dan.

Omdat ik het al had omgezet besloot ik de oude modem weer aan te sluiten (deze is niet gereset ondertussen of instellinge hierin gewijzigd, zelfs niet van de spanning af geweest).
Maar nu komt er op de cliënts geen mail meer binnen, terwijl het exact de oude situatie is.

Het lijkt mij dat er ergens een service niet draait of opnieuw gestart moet worden, maar voor zover ik na kan gaan staat alles goed.
Kan iemand mij een tip geven die deze situatie herkend of misschien zelf al eens heeft opgelost?

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

1) Je weet zeker dat er geen aanpassing in de MX records is geweest?
2) Is je externe IP adres niet veranderd?
3) Check deze website eens: http://www.mxtoolbox.com/

Verwijderd

Topicstarter
MX record is nog niks aan aangepast, aan de server zijn verder geen instellingen veranderd (dns of mx record o.i.d.).
Het externe IP is bij het nieuwe modem wel anders vandaar ook dat de verwijzing aangepast moet worden naar het nieuwe externe ip. Echter wil ik dit pas vrijdag doorvoeren.

Nu zit het oude modem (zyxel) eraan met dus het oude externe ip (heb ik ook gecontroleerd) waarmee het altijd functioneerde. Daarnaast heb ik via checkdns.net gekeken of alles ok is en hier wordt aangegeven dat alles ok is ook de mx records etc.

Heb even de MXtoobox gedaan, hier word aangeven

Rev DNS Check: Reverse DNS FAILED! This is a problem.

Maar het is het oude moden met dus het oude externe ip.
Het lijkt me dat het dan gewoon zou moeten werken, bij de ISP is nóg niets gewijzigd en aan de dns instellinge van de server ook niet.
Moet ik dan soms de dns service opnieuw starten?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 23:09 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-03 13:18
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 22:49:
MX record is nog niks aan aangepast, aan de server zijn verder geen instellingen veranderd (dns of mx record o.i.d.).
Het externe IP is bij het nieuwe modem wel anders vandaar ook dat de verwijzing aangepast moet worden naar het nieuwe externe ip. Echter wil ik dit pas vrijdag doorvoeren.

Nu zit het oude modem (zyxel) eraan met dus het oude externe ip (heb ik ook gecontroleerd) waarmee het altijd functioneerde. Daarnaast heb ik via checkdns.net gekeken of alles ok is en hier wordt aangegeven dat alles ok is ook de mx records etc.

Heb even de MXtoobox gedaan, hier word aangeven

Rev DNS Check: Reverse DNS FAILED! This is a problem.

Maar het is het oude moden met dus het oude externe ip.
Moet ik dan soms de dns service opnieuw starten?
rDNS wordt geregeld door je provider. Maar feitenlijk maakt dat niet uit voor ontvangen. rDNS is alleen belangrijk dat deze overeenkomt bij verzenden (tenzij je via een smarthost je mail aflevert)

Kun je vanaf een externe verbinding wel telnetten naar poort 25 op jouw IP?

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de zekerheid (heb met die specifieke commando's niet dagelijks te maken).

Uitvoeren-> cmd enter
telnet ipadres poortnummer

?

Krijg dan 220 mail.domein.nl microsoft ESMT mail service version...
959 ready at...

Lijkt mij goed, eerlijk gezegd.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 23:27 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Je kan meerdere MX records instellen, waarom zou je wachten ? Zorg dat beide MX records aanwezig zijn (voor zowel je oude als je nieuwe IP adres), dan zorgt de zendende mail server er wel voor dat hij connectie maakt (lukt het niet op de een dan probeert hij automatisch op de ander).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Yep. Zo heb ik het ook gedaan.
Online ADSL welke eruit gaat en daarnaast op het 2e aderpaar Telfort.
Beide IP adressen opgegeven als MX, en >24 uur heb ik de boel omgegooid en het IP van online uit de MX lijst gegooid. Geen mailtje gemist.

Pvouput live

Pagina: 1