Toshiba notebook reparatie -> €28.500?!

Pagina: 1
Acties:

• FuzzyLogic66
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-01 19:27
Hallo allemaal,

Mijn laptop was kapot, de ventilator deed het niet meer. Ik stuurde hem dus naar Toshiba op ter reparatie, die zou mij vervolgens een offerte sturen voordat ze met de reparatie beginnen. Inmiddels is het 2 weken later en ik kreeg mail:
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2dmdqav.jpg
Hier schrok ik toch even van, ruim 28500 euro voor een notebook reparatie? Dat kan niet kloppen. Ik ga er van uit dat het een typfout was geweest en dat het eigenlijk 238,55 euro moet zijn. Toch vind ik dat teveel, aangezien ze mij een ruwe schatting hebben gegeven en min of meer ervan verzekerd hebben dat het minder dan 100 euro gaat kosten. Weet iemand wat de desbetreffende "MB-V-PM-KSW-BT" onderdeel is?

Verder kreeg ik als opmerking het volgende:
Geheugensloten beschadigd, systembord moet worden vervangen. Ventilator moet worden vervangen.

Ik heb hem opgestuurd omdat de ventilator niet meer draaide, nu komen ze opeens met geheugensloten die kapot zijn (deden het nog prima) en een systembord dat vervangen moet worden.

Dus, weet iemand toevallig wat dat onderdeel precies is? En weet iemand misschien ook waarom nu opeens dat geheugen (kost maar 7 euro, dus boeit me eigenlijk weinig) en systembord (dat is wel iets duurder) vervangen moeten worden terwijl dat helemaal niet het probleem was? Ik zal sowieso morgen bellen om te vragen wat er precies aan de hand is, maar hier ben ik dus absoluut niet blij mee!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 19:03
Met "mijn laptop was kapot" bedoel je alleen die fan stuk of deed hij helemaal niks meer/zwart beeld ?

Zoals Derice zei is het vrijwel zeker het moederbord. (Het begint met de afkorting van MotherBoard)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 17:53
Offtopic, maar hoe kom jij aan €28.500 als er 23855 + 70 + 37,50 + 8,25 staat :?

edit:
Ah, BTW, daar had ik niet aan gedacht :P Goed punt Cybje.

[ Voor 30% gewijzigd door Hahn op 03-09-2008 20:13 ]

The devil is in the details.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Het zou kunnen dat het mainboard defect is in het deel wat de ventilator aanstuurt, maar het lijkt me veel waarschijnlijker dat het de ventilator zelf is...

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 09:11

Cybje

First Post!

Hahn schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:08:
Offtopic, maar hoe kom jij aan €28.500 als er 23855 + 70 + 37,50 + 8,25 staat :?
Die bedragen die je bij elkaar optelt, komen als ik zo snel even kijk redelijk overeen met die 28.500 minus de BTW. Dus ik neem aan dat ze op de factuur de bedragen ex BTW zetten.

Wat ruist er door het struikgewas

• FuzzyLogic66
  • Laatst online: 04-01 19:27
RemcoDelft schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:11:
Het zou kunnen dat het mainboard defect is in het deel wat de ventilator aanstuurt, maar het lijkt me veel waarschijnlijker dat het de ventilator zelf is...
Lijkt mij dus ook veel waarschijnlijker. Maar waarom vervangen ze de moederbord nu opeens? Helemaal nergens voor nodig aangezien de laptop verder prima werkte, behalve dat de fan niet meer draaide inderdaad...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:15
Move naar SF

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien een vreemde vraag, maar wat zegt Toshiba zelf hierover?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:37

Cheezus

Luiaard

Dat geheugen slot zit toch op het moederbord?
Waarom moeten ze dan eerst het geheugenslot vervangen en vervolgens het complete moederbord?
Ik vind het een beetje verdacht om eerlijk te zijn..

Tijdens m'n stage heb ik ook wel eens een laptop met defecte fan moeten repareren. De fan zelf was toen echter nog wel goed maar de aansturing van het moederbord niet meer, even overleggen met de klant en dan is ergens anders 5v vandaan halen toch gauw een betere oplossing dan een nieuw moederbord.

• Recursio
  • Laatst online: 24-01 20:17
Heb ooit een Toshiba e740 PDA aangeschaft. Fijn apparaat. Na een tijdje bleek het apparaat defect; een van de verwisselbare accu-connectoren zat los.

Toshiba gebeld --> viel niet onder de garantie, zei men. Werd doorverbonden met de technische dienst --> "Valt niet onder de garantie", zei een reparateur. "Welk serienummer heeft het apparaat?" Even stilte, terwijl even wat opzoekt. Daarna zegt'ie: "Valt echt niet niet onder de garantie. Maar ik wil hem prive wel voor u repareren, 150 EURO". 8)7

Hhmm, dat vertrouwde ik niet helemaal. Google's zoekmachine kon me vertelde me dat het een bekend euvel was met een bepaalde batch, waar het probleem was dat tijdens de productie te weinig soldeertin op een van de pootjes terecht kwam Gevolg: die breekt af. Het serienummer van mijn PDA zat in die batch en ik ga ervan uit dat die reparatie-pipo dat even opgezocht had en dacht, das makkelijk verdienen! :( )

Heb na 3 min. prutsen het pootje vastgesoldeerd. Mijn conclusie; mijn "steekproef" van 1 ding willen laten repareren is klein, maar ik koop toch geen toshiba meer; stel je voor de je garantie nodig hebt. :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Recursio schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:10:
Hhmm, dat vertrouwde ik niet helemaal. Google's zoekmachine kon me vertelde me dat het een bekend euvel was met een bepaalde batch, waar het probleem was dat tijdens de productie te weinig soldeertin op een van de pootjes terecht kwam Gevolg: die breekt af. Het serienummer van mijn PDA zat in die batch en ik ga ervan uit dat die reparatie-pipo dat even opgezocht had en dacht, das makkelijk verdienen! :( )
Heb je hierna een klacht ingediend? Een bedrijf kan er ook weinig aan doen als er Tokkies werken, als je het ze niet verteld.

Verwijderd

ben al derde jaar met laptop reparaties bezig, uit ervaring zal ik volgende opmerkingen doen: Het komt vrij vaak voor dat de coolers bij toshiba met de stof binnen 2 jaar dicht gaan. Deze is de oorzak van de volgende problemen:

1. de ventilator gaat kapot,
2. moederboard wordt zo warm dat sommige componnenten zo als GPU, northbridge of southbridge van de moederboard losgaan. De komponnenten gaan niet dood, maar ze moeten gewoon weer warm gemaakt worden zo dat tint tussen MB en GPU (bijv.) weer zacht wordt en de connectie tussen alle pinnetjes weer goed is.
3. Stabilisator die de spaning aan de ventilator levert(dat kan ook een combinatie van 2 mosfets zijn) kapot gaan.
4. In heel sommige gevallen krijgt MB een breuk, dus de leidingen op MB kapot zijn, en dat kan op derde of vierde laag zijn, niet te repareren!

De warmte op het board is meestaal de probleem van verschillende laptop merken, bij sommige laptops kan de cooler zo binnen 5 min schoongemaakt worden, maar soms moet ik de laptop gelemaal uit elkaar halen om tot de cooler komen, tot een uur werk.

Opmerkingen:
Laptop gaat aan, ventilator draait maar komt niks op het scherm:
oorzaak - gpu of northbridge is los gegaan. Bij sommige fujutsu siemens probleem zit in de bios, die moet opnieuwe geflasht worden.

Laptop reageert niet op start knop en de accu lampje brand niet, simpele oplossing die DC connector is los gegaan moet gewoon ff met de tint schoongemaakt worden en terug geplaatst.

Laptop reageert niet op start knop maar oplaad lampje brandt wel, kortsluiting op de voedings module meestaal in de beurt van de processor worden elco's kortgesloten. soms komponnenten zo als GPU, northbridge, southbridge of de processor zelf. Als een van bovengenoemde kapot gaat, meestal is die kortgesloten

Heel mooi voorbeeld voor handige mensen hoe ze thuis de probleem met een los gegaande onderdeel kunnen oplossen.

Afbeeldingslocatie: http://laptop-reparatie.net/bga/bga.png

De temperatuur komt nooit boven dan het mag, maar de tint onder BGA wordt wel zacht. Het wordt van zelf op de BGA genoeg gedrukt maar is niet gevarlijk voor de balletjes
Afbeeldingslocatie: http://laptop-reparatie.net/bga/bga.JPG

Ildar Yumatov
Pagina: 1