Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 22:12
Ik ben student, en heb het plan om op mezelf te gaan wonen.
Een studentenflatje lijkt me niks, ik wil echt graag een eigen huisje.

Ik heb een hoop gespaard met de jaren, maar weinig tot geen vast inkomen.
Ik doe veel losse klusjes, dus verdien wel maar heb geen aantoonbaar vast inkomen.

Wat zijn de mogelijkheden om mijn ouders garant te laten staan voor de huur?
Is dat überhaupt mogelijk? Kunnen jullie me daarbij helpen? Ik zie een hoop topics over ouders die met een koophuis op een bepaalde manier garant staan, maar over huren (waar het risico toch aanzienlijk minder is, lijkt me) lees ik weinig.. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hheb je een bepaald huis op het oog? Zo ja, wat wil de verhuurder van je hebben aan garanties? Er zijn voor dit soort dingen geen algemene regels qua garanties, het hangt er maar vanaf wat ze willen hebben.

Ik zou als ouder trouwens uitkijken met dergelijke constructies, voor je het weet heb je een stevige schuld als kindlief niet betaald ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
wat betreft die schuld heb ik ook natuurlijk nagedacht..
maar die kan toch maximaal oplopen tot (bijvoorbeeld) 3 maanden huur, aangezien ze daarna de huurder eruit zetten? Ga er uiteraard niet van uit dat dit gebeurt, maar we moeten alles in beschouwing nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198256

Voor sociale huurwoningen hoef je geen vast inkomen te hebben. Je kunt beter via een woningstichting huren dan particulier. Scheelt erg in de kosten en bovendien heb je vaak de garantie dat je snel geholpen wordt bij gebreken in je huis. En als student zonder veel inkomen heb je vaak ook nog recht op huursubsidie/huurtoeslag.
Kan ik huurtoeslag krijgen?
Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan ongeveer € 630 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens bij ongeveer € 340 per maand.

Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan € 20.600 per jaar als u alleen bent, of € 27.950 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen € 18.525 of € 24.625
http://www.toeslagen.nl/p...wie_wat_wanneer.html#P3_0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Bedankt voor je reactie, ik blijf zoeken..
Iemand die het weet in geval van particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik denk dat je, zoals aigle009 al zegt, beter eerst informatie kunt inwinnen bij de locale woningbouwverenigingen. Er zijn vaak inkomenseisen die bepalen wat voor woning jij kunt huren, dus met weinig inkomen ook een lagere huur.

Daar komt zeer waarschijnlijk ook huursubsidie bij zodat de huur beter betaalbaar wordt. Vergeet echter niet om rekening te houden met andere gemeentelijke belastingen die je betalen moet als huurder. Mogelijk kun je daarvoor een gehele of gedeeltelijke kwijtschelding krijgen, dat is ook afhankelijk van de gemeente en de hoogte van je inkomen/vermogen.

Hoe graag je wellicht ook op jezelf wilt, om een beetje fatsoenlijk beeld te krijgen van wat je kunt verwachten zou ik wel een begrotinkje opmaken van de redelijkerwijs verwachte inkomsten en uitgaven die je zult krijgen. Wellicht valt je dat enorm tegen, of valt het je alsnog mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
weer bedank voor je reactie..
zoals ik al schreef, ik heb gespaard om me dit te kunnen veroorloven..
Ik heb ook nog niets besloten, maar ik kan nu niet lekker een compleet beeld vormen.

Je moet inderdaad altijd een inkomen opgeven, mijn probleem is dat ik in principe geen vast inkomen heb. Ze zoeken over het algemeen een woning met de prijs van 1/3 van je inkomen heb ik begrepen.. Maar 1/3 van niks, is niks.. Daarom was de vraag meer, wat zijn de mogelijkheden / wat voor constructies zijn er. Ik kan ook wel bedrijven gaan mailen, maar elk bedrijf zal andere regels handhaven denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198256

Ook studiefinanciering is inkomen, dat wordt wel eens vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
als uitwonende heb je 250euro studi, maar vaak staat er in de kleine lettertjes dat dat niet mee wordt gerekend als inkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
mvergroesen schreef op woensdag 03 september 2008 @ 19:40:
Bedankt voor je reactie, ik blijf zoeken..
Iemand die het weet in geval van particulier?
Soms kan het, soms kan het niet. Hangt van de verhuurder af.

Vaak wordt in de particuliere huur een jaarinkomen van circa 30.000 euro per jaar geëist. Bij sommige verhuurders kun je je ouders hiervoor garant laten staan. Bij sommige verhuurders kan het niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 16:51

Beugelfles

I love rusty spoons

Bij mijn huisbaas moest ik ook een vast inkomen opgeven. Dit werd 400 euro stagevergoeding + 400 euro lening bij de IB = 800 euro bruto. Ik heb alleen maar gezegd dat ik dat inkomen. had Heb niks laten zien oid. Ik moest wel een ouderverklaring laten tekenen (en ik ben 23 :$ ). Het gaat overigens wel over een echte studentenkamer.

Zorg eerst dat je een leuke woning kan vinden binnen je budget. Ik ben bang dat een verhuurder echter niet zomaar zijn eigen regeltjes gaat verbuigen om hem aan jou te verhuren. Je blijft een student zonder vast inkomen van minimaal X aantal euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Beugelfles op 03-09-2008 19:58 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01
Bij particuliere huur is het gewoon wat je afspreekt met de verhuurder. Toen ik net van de universiteit afkwam en 200 kilometer verderop een baan aangeboden kreeg en dus woonruimte nodig had was particuliere huur de enige optie, en de verhuurder vond ook dat mijn startsalaris niet hoog genoeg was voor de huur. Toen hebben mijn ouders ook meegetekend, dat was geen probleem.

Een verhuurder wil gewoon risico's afdekken, en of die huur nou betaald wordt door de huurder zelf of door iemand anders, dat maakt hem niet zo veel uit in principe. En verhuurders snappen ook wel dat ze voor een studio van 40 m^2 best een salariseis van iets meer dan modaal kunnen 'eisen', maar dat wanneer die eis hard is ze waarschijnlijk erg veel potentiële huurders uitsluiten.

Het meetekenen hield overigens in dat wanneer ik m'n huur niet zou betalen, de huurachterstand zowel bij mij als bij m'n ouders gevorderd kon worden. Dus zij hadden gewoon 1 mogelijkheid meer om in zo'n geval het geld proberen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
bedankt voor je reactie CubicQ.
Ik bedacht me ook al zoiets, dat een verhuurder in principe slechts zijn/haar risico af wil dekken.
En daar kunnen ouders net zo hard garant voor staan natuurlijk.. Ik ga verder zoeken, reacties blijven natuurlijk meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik verhuur zowel aan studenten als particulieren en om eerlijk zou ik je nooit iets verhuren als niet-student zijnde. Waarom, omdat als je ruzie krijgt met je ouders of wat voor reden dan ook dat ik als verhuurder dan kan fluiten naar mijn centen. Zeker met het inzicht dat je zelf inschat pas na 3 maanden uitgezet kan worden (kan soms zelfs tot 6 maanden oplopen) ik als verhuurder op 1 maand voorschot dus behoorlijk wat misloop maar daarnaast nog de nodige kosten krijg om jou uit te kunnen zetten.
Nu geloof ik best dat er verhuurders zijn die hier minder wakker van liggen maar dat verschilt per verhuurder natuurlijk. Maar let zelf op wat er aan kosten bij komen behalve de huur vaak ook GWE/internet/gemeentelijke heffingen/afval enz. Dus 400 euro huur + 250 euro vaste lasten is niet ongebruikelijk. Natuurlijk kun je (indien je voldoet aan de eisen) huur subsidie aanvragen maar dekt slechts deels. Daarintegen hoef je niet bang te zijn dat je over de grens heen komt van 20.000 euro.
Echter ik vraag me af waarom je zo nodig niet op kamers wilt... ja kamers is vaak meer herrie maar ook stukke socialer en vaak kun je ook kamers met z'n tweeen vinden. (Let op ook hier is dit niet altijd gewenst door de verhuurder).
Verder dat particulieren huur duurder is, misschien maar je hebt wel meer keuze en je kunt direct ergens intrekken in tegenstelling tot sociale huur. En ook waar je terecht komt is stukke beter imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:43
Misschien dat je kan afspreken om meer borg te storten dan wat gebruikelijk is? Dan valt er toch ook een groot deel van het risico voor de verhuurder weg.
Pagina: 1