• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Een vraag waarvan ik eigenlijk hoop dat hij hier niet thuishoort maar het volgende is het geval.

De laatste tijd gebeurt het geregeld dat wanneer ik de computer een tijd laat draaien het systeem in een keer blijft hangen of stalled. Op dat moment beginnen de lichten ScrLk en NumLock van het toetsenbord te flikkeren. Ik kan er niets meer mee tot een harde reset.

Het is me vaker overkomen in Ubuntu dan in XP (maar ik draai dan ook eigenlijk standaard Ubuntu) en ik krijg er dus geen melding van in het log. Geen foutmeldingen onder XP.

Heeft er iemand tips over hoe ik hier een diagnose kan stellen en hopelijk tot snel herstel over kan gaan? Door het gebrek aan foutmeldingen en log-berichten ben ik nu eigenlijk bang voor een hardware-matige error.

Groet!

Jezus saves and takes half damage.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 11:47
Als ubuntu crashed, en je typt terwijl je CTRL + SysRq vasthoudt REISUB, wat doet 'ie dan?

Homey — Critics are those without skills to create.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

WeeJeWel schreef op woensdag 03 september 2008 @ 19:21:
Als ubuntu crashed, en je typt terwijl je CTRL + SysRq vasthoudt REISUB, wat doet 'ie dan?
offtopic:
Hey, thx, ik leer hier iets handig bij!

• Maupertus
  • Nu online
Ja, maar dat is dus het rare, ik dacht gelijk aan iets dat ik met behulp van die 'walkthrough' wel zou kunnen vinden. Maar ik heb geen symptomen die ik kan toetsen en de veelgenoemde problemen zijn het niet (mijn PC draait ook al 3 jaar zonder problemen).

Ook niets overgeklokt oid.

Ik zal de Ubuntu tip volgen, maar als Ubuntu crashed is ook alle input dood.

• Maupertus
  • Nu online
Had toevallig vanacht een stall en kan echt niets invoeren.
Heb een net per streepje geheugen (en alle 3 tegelijkertijd) een memtest86 gedaan en na eeuwen lopen (is er eigenlijk een regel voor hoelang) is daar geen probleem aangetroffen.

Ligt het aan mij of is het raar?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met duidelijk specs te geven - alle gebruikte hardware dus.

Daarnaast is Memtest een mooi begin, maar doe het wel lang genoeg (lees de documentatie ervan...) - per DIMM overnacht testen is een begin. Controleer ook temps (misschien is je bak van binnen zo stoffig dat eea z'n warmte niet meer kwijt raakt) en condensatoren op het moederbord.

Oslik blyat! Oslik!

• Maupertus
  • Nu online
dion_b schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:56:
Begin eens met duidelijk specs te geven - alle gebruikte hardware dus.

Daarnaast is Memtest een mooi begin, maar doe het wel lang genoeg (lees de documentatie ervan...) - per DIMM overnacht testen is een begin. Controleer ook temps (misschien is je bak van binnen zo stoffig dat eea z'n warmte niet meer kwijt raakt) en condensatoren op het moederbord.
AMD64 3000+
Asus K8V SE deluxe moederbord
1 x Kingston 1 GB DDR400 RAM
2 x Kingston 512 MB DDR 400 RAM
1 x 160GB Siemens S-ATA HD
1 x 250GB Maxtor S-ATA HD
(Geen RAID config, domweg een hd om te sharen tussen Ubuntu en XP)
400 Watt voeding
Geforce fx5200 Nvidia grafische plank
Linksys WMP54G Wireless Adapter PCI

Per strip geheugen nu 6 uur een test laten lopen
Alle strips samen een hele nacht.

Na het lezen van je comment ook de binnenkant van de bak weer helemaal uitgestoft, maar was gelukkig niet al te erg.

Verwijderd

Ik heb nooit begrepen waarom memtest 6 uur moet lopen.

Gedurende de eerste 20 minuten dek je 98% van de fouten in. In Windows geven geheugenfouten rare onwillekeurige applicatiefoutenen en BSOD's en onder Ubuntu een Kernel Panic.

Als de lampjes Caps en Num gaan knipperen is dit waarschijnlijk ben ik bang een hardwareprobleem en ik denk niet aan het geheugen in dit geval. Ik denk eerder aan
een controller op het moederbord dat geen zin meer heeft.

Ik zie meer in de PCI hijacker (een losse PCI testkaart met VGA aansluiting) welke veel zaken gebruiken. Jij en ik kunnen geen los soldeerpuntje vinden als er meer dan 1000 op een vierkante millimeter zitten.

Mijn zaak heeft zeker zo'n PCI testkaart en dit heeft mij wel eens geholpen met een defect moederbord en hij deed het wel, maar een beetje vreemd zoals Rivella ;)

Dit zou ik graag willen weten:
1. ACPI enabled: yes/no
2. APIC enabled: yes/no
3. IRQ lijst
4. Load defauld BIOS settings

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 18:45 ]

• Maupertus
  • Nu online
Ik dacht voornamelijk zelf aan geheugen doordat het in Ubuntu veel vaker gebeurt (naar tijd) dan in XP. Ik weet dat *nix over het algemeen veel minder tolerant zijn voor Mem-fouten.

Hoe vind ik de instellingen die je noemt Rogresalor?
Ik zal iig de BIOS op standaard instellingen zetten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ACPI en APIC vind je in de BIOS terug, exact waar verschilt van BIOS tot BIOS, ACPI staat meestal bij power management, APIC is niet altijd instelbaar, maar IRQ lijst kun je soms in je BIOS vinden, maar lspci zou onder Ubuntu ook genoeg moeten aangeven.

Overigens is de reden waarom memtest urenlang moet draaien simpel: 98% van de fouten vind je in de eerste 20 minuten. Een totaal gare DIMM pluk je er inderdaad zo uit, maar subtielere problemen niet altijd - 2% van de fouten kunnen nog steeds crashes veroorzaken, en die wil je dus ook vinden ;)

Hoe zien die condensatoren er trouwens uit? Gelukkig zijn ze zelden een probleem op Asus borden, maar dat is geen reden om ze niet voor de zekerheid uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Overigens is de reden waarom memtest urenlang moet draaien simpel: 98% van de fouten vind je in de eerste 20 minuten. Een totaal gare DIMM pluk je er inderdaad zo uit, maar subtielere problemen niet altijd - 2% van de fouten kunnen nog steeds crashes veroorzaken, en die wil je dus ook vinden
Zelfs meegemaakt dat na 12 uur testen en geen fouten het geheugen nog foutief kan zijn. Mijn manier van testen is letten op het gedrag van de computer.
Vermoed ik iets met RAM dan onderklok ik de modules naar de helft en kijk of het vreemde gedrag over is. Ik moet eerlijk bekennen zelden memtest nodig te hebben, meestal pik ik rot geheugen er wel uit.

Maar verder is een overnacht memtest een prima idee. 8 uur moet toch genoeg zijn om de 100% zeer dicht te benaderen, maar 100% garantie krijg je nooit net zoals 0 Kelvin.

TIP: "Man lspci" of "sudo man Ispci" in Bash

• Maupertus
  • Nu online
Okay, al het bovenstaande meegenomen en verder gaan puzzelen.
Bij Linux word de stall veroorzaakt door een kernelpanic en het is soms moeilijk om uit te zoeken waar dan de fout zit. Windows had er overduidelijk minder last van, dus ik ging uit van een probleem met het RAM.

Echter.....toen ik alle randapparatuur (brander, floppy, maar 512 ram laten staan, en wifikaart) uit de desktop haalde, heeft hij 2 dagen onafgebroken gelopen in Ubuntu.

Enfin, na een beetje testen en puzzelen is het kennelijk een hardware matig conflict met de Wifi kaart (WMP54G). Ik ga nu een duurtest doen op windows en kijken of het probleem zich daar ook niet meer voor doet (was na zo'n 10 uur up) en kijken of dat het daadwerkelijk is.

Heb het hele moederbord nu wel schoongemaakt met een kwastje en de fans uitgestoft en weet ik al niet meer, dus opzich was het niet helemaal voor niets.

Verwijderd

Klasse :)

Daar heb je moeite voor gedaan en het kan inderdaad ook een extern component zijn zoals je WiFi kaart. Waarom we dachten aan het geheugen is omdat deze problematiek zich veel vaker voordoet als jouw probleem met dezelfde klachten dus.

Post even je IRQ lijst hier...
Apparaatbeheer - bronnen op verbinding; onderaan

PS: Bij mij staat er ook IRQ -3, -2 en -1 :/
Notebook doet het verder prima, maar toch een beetje vreemd.
Vista is al 48 uur up (met tussenpozen van slaapstand)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2008 14:42 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20

Sebazzz

3dp

TS, geef eens het stukje logfile waarin Ubuntu crasht. Vaak staat daar nog wel wat nuttigs.
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 18:41:
Gedurende de eerste 20 minuten dek je 98% van de fouten in. In Windows geven geheugenfouten rare onwillekeurige applicatiefoutenen en BSOD's en onder Ubuntu een Kernel Panic.
Je krijgt bij Windows eerder een BSOD dan bij Linux een Kernel Panic. Windows is een benzinemotor, maar wel tweetakt, en er is niet veel nodig om die af te laten slaan, puur faulty (of unstable eerder) by design. Linux is een V12 dieselmotor, je moet daar de halve motor slopen om hem af te laten slaan.

* Ik zeg niet dat Windows onstabiel is, maar vaak wel onstabieler dan Linux. Dat komt puur ook door het kernel design. Zie Wikipedia monolitisch vs hybride.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 11-09-2008 14:47 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1