Toon posts:

Netwerk Printer toegang voor alle gebruikers instellen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik heb windows 2003 server op de server een een 8 aantal pc(xp/vista) aan elkaar gekoppeld. als je als admin inlogt op een van de pc's dan kan je de netwerk printer instellen ( 192.168.0.139). maar als je als een gebruiker met mnder rechten inlogt ( alle andere accounts ) dan mag je geen http:// printer opgeven alleen printers die aan andere comps hangen. ik wil dat ze dit wel mogen anders moet iedereen als admin inloggen en waar heb je dan verschillende accounts voor. de verschillende accounts staan btw niet lokaal op de pc's maar worden vanaf de server uitgedeeld. weet iemand hoe ik voor zorg dat iedereen toegang krijgt tot de netwerk printer??

thanks !!!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03 18:08

allure

Titaan fase 2/3

Wat voor printer is het?
Heb je de printer gedeeld staan op je server?
zoja, dan kunnen de gebruikers m gewoon toevoegen toch?

[ Voor 11% gewijzigd door allure op 03-09-2008 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
de printer staat via een netwerkkabel aan de router dus niet via de server. ik wil via de server echter wel de rechten toekennen aan de niet admins om de printer toe te voegen.

edit: het is een lexmark T430 laserprinter

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 19:14 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
zo, een beetje leesbaardere tekst mag ook wel ipv alles achter elkaar doortikken.

1. Waarom share je die netwerkprinter niet op je server? Rechten werken, je kan je printque monitoren, en je printer staat netjes in je AD.
2. Waarom gebruik je IPP binnen je netwerk? Ik zou gewoon lpr of raw gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zitten googlen ( omdat ik niet precies wist wat raw en lpr zijn ) maar als het te maken heeft waarom ik de printer niet lokaaal wil aansluiten ( met usb kabel) komt het omdat de server niet altijd even stabiel is en ik niet afhankelijk met printen van de server wil zijn. als het wel werkt om de printer lokaal aan te sluiten is het alsnog trager dan via ethenetkabel ( bij ons wel :) ).

het lijkt wel of ik de printer niet kan sharen op de server..... ( ik dacht dat het niet kon omdat de printer niet aan de computer hangt. maar ja misschien kan het wel ...... )

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03 18:08

allure

Titaan fase 2/3

Kun je de printer niet aan je Lan hangen?
Dan moet het zeker geen probleem meer zijn om je printer te sharen.

Heeft de printer een eigen ip?
Zoja? dan moet je m instaleren op je server, en op je server sharen.
Dan komt ie in je AD, en kunnen de gebruikers m instaleren.

stiekem editten heh ;)

[ Voor 48% gewijzigd door allure op 03-09-2008 20:07 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:01:
ik heb zitten googlen ( omdat ik niet precies wist wat raw en lpr zijn ) maar als het te maken heeft waarom ik de printer niet lokaaal wil aansluiten ( met usb kabel) komt het omdat de server niet altijd even stabiel is en ik niet afhankelijk met printen van de server wil zijn. .....
Hoe wil je uberhaupt werken als je DC zo instabiel als de pest is?

Wat is eigenlijk je hele bedoeling van die server? Misschien eerst een idee om de basis van een netwerkje onder de knie te krijgen?

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-03 15:01

rimpeldinky

nani?

in jouw geval de optie is om op iedere pc de printer eenmalig als admin te installeren (printer toevoegen op "standaard TCP/IP poort welke je in de wizard moet aanmaken), vervolgens bij permissions alle users toegang hiertoe te geven.

dit eenmalig op iedere pc doen, ingelogde users kunnen dan printen op die printer

in het algemeen voer je bovenstaande handeling eenmalig uit op de server en publish je deze printer vervolgens in het logonscript naar iedere client.

*burp*

Pagina: 1