[PHP] Fotoalbum - link van foto terug naar album

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 pagina's in mijn fotoalbum
Toonthumbs.php: laat thumbnails van de foto's zien. Klik op een foto en je gaat naar toonfoto.php?fotoid=...
Toonfoto.php: laat foto vergroot zien. Link voor volgende foto, link voor vorige foto, link voor terug naar album.
Stel je voor dat toonthumbs.php 4 kolommen en 4 rijen heeft dus 16 thumbs per pagina. Stel je bent op toonfoto.php, en je bent steeds op volgende aan het klikken. Stel dat je bij de 20e foto van het album bent. Je klikt dan op terug naar album. Je zou dan op pagina 2 van toonthumbs.php uit moeten komen. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Je kan niet uitgaan van de id's omdat er ook foto's verwijderd kunnen worden.
Als mijn logica klopt zou je dan voor toonfoto.php extra gegevens mee moeten sturen met de link, namelijk het aantal foto's per pagina en op welke pagina je bent op toonthumbs.php als je op een thumbnail klikt.
Op toonfoto.php zou je moeten berekenen:
Pagina waar je vandaan komt x aantal fotos per pagina......Pff verder kom ik niet.. Kan dit niet makkelijker? Iemand die snapt wat ik bedoel? Anders post ik het script wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar haal je die foto's vandaan? Als je die in een array hebt staan, dan kun je simpelweg gaan tellen. Of er dan foto's met een bepaalde ID uit verwijdert zijn maakt dan niet zo heel veel uit, want je bekijkt de huidige foto's.

M'n php is een beetje stoffig, dus vraag me niet hoe dit precies in code moet, maar met het achterliggende idee zou het moetne lukken. Ik heb zoiets ooit in PHP in elkaar geknutseld.

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 03-09-2008 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:14
ik neem aan dat je foto's ophaalt uit een db. Dan kan je het recordnummer opvragen en daar de modulo van 16 van nemen, en daaruit valt de juiste pagina wel op te maken

[ Voor 3% gewijzigd door mr_derk op 03-09-2008 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
inderdaad.. gewoon nummering doen.. 'limit' met de mysql query aangezien aantal foto's per pagina's constant is is het niet echt moeilijk.. kijk eens hoe andere scripts het doen.. leer je het meeste uit

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu dit gedaan op toonfoto.php
code:
1
2
3
4
5
6
<?php
// kijk hoeveel foto's voor de huidige foto in de tabel staan
$aantalfotos = mysql_query("SELECT COUNT(id) AS aantal FROM fotos WHERE id <= $fotoid ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());
$getaantalfotos = mysql_fetch_array($aantalfotos);
$albumpaginanummer = ceil($getaantalfotos['aantal'] / $fotosperpagina);
?>

En het werkt. Bedankt!