Toon posts:

Geen Surround op Sony (amp) X-fi (kaart)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds vorrige week ben ik trotse eigenaar van een nieuwe geluidsset.
Echter heb ik het probleem dat er geen surround uit de speakertjes wil komen.

Dit is de situatie:
Ik heb een Sony str-dg520 Receiver(multi channel,dts,bla bla en nog veel meer).
Deze zit via een toslink(optische) kabel aangesloten aan mijn geluidskaart in de pc.
Deze geluidskaart is een X-FI xtreme gamer (soundblaster) geinstaleerd met de laatste drivers.
Aan de versterker hangen 5 mordaunt-short speakertjes en een KEF psw1000.2 active subwoofertje.

Ik heb een hele hoop instellingen geprobeerd van de versterker en de pc maar krijg het niet voor elkaar om 5.1 eruit te krijgen.

Wat doe ik fout?

Mijn pc:
Q6600, 4 gig ram, xfx 8800gt 512mb, OS Vista(up2date)

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Deze kaart beschikt niet over Dolby Digital of DTS encoding. Je kunt standaard alleen stereo of surround sporen van bv. video's via toslink doorsturen.
Surround uit bv. games kan alleen via analoge aansluitingen als 5.1 worden door gestuurt.

In het grote X-fi topic wordt melding gemaakt dat er een mogelijkheid is om surround te coderen en door te sturen. Dit moet je alleen zelf even gaan onderzoeken.

Verwijderd

Je kunt het ook ff proberen met je onboard aansluiting.....
Als je via toslink aansluit heb je die geluidskaart niet nodig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:53:
Surround uit bv. games kan alleen via analoge aansluitingen als 5.1 worden door gestuurt.
Zoiets heb ik inderdaad eerder gehoord.
Kan je me vertellen wat voor een kabel ik daar het beste voor kan gebruiken?
De ingangen op de versterker zijn namelijk meestal stereo(2 x tulp)
Wel zit er een coaxiale tulp aansluiting op maar ik zou niet weten welke kabel daar voor nodig is van naar pc -> versterker
Ik ben ook in bereid een nieuwe geluidskaart te kopen...
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:10:
Je kunt het ook ff proberen met je onboard aansluiting.....
Als je via toslink aansluit heb je die geluidskaart niet nodig ;)
Onboard het ik idd een toslinkje zitten, maar dit lost zeker niet mijn 5.1 probleem op?

Kortom: Beter analoog?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nee, beter ander geluidskaartje regelen dat wél DTS encoding doet op z'n S/PDIF output.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:27:
Nee, beter ander geluidskaartje regelen dat wél DTS encoding doet op z'n S/PDIF output.
Heb je een goeie suggestie? Kan op de creative site geen meer vinden + ik heb geen pci-e gaten meer over...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:25:
[...]

Onboard het ik idd een toslinkje zitten, maar dit lost zeker niet mijn 5.1 probleem op?

[...]
Proberen waard toch...
Kwestie van stekkertje omwisselen en in windows ff uitgang anders zetten...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:25:
Kan je me vertellen wat voor een kabel ik daar het beste voor kan gebruiken?
De ingangen op de versterker zijn namelijk meestal stereo(2 x tulp)
Dat gaat niet werken, jou versterker kan analoog enkel stereo bronnen aan. Aan die Xfi heb je dus tamelijk weinig als je 5.1 geluid in games of muziek wil.

Gewoon op zoek naar een kaart met DTS Connect of DD Live, zijn genoeg topics over te vinden :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Auzen X-Plosion 7.1 Cinema doet dat wel als ik het goed heb. Dat noemen ze toch Dolby Digital Live?

[ Voor 38% gewijzigd door Sp33dFr34k op 03-09-2008 20:46 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat je kunt doen om toch 5.1 uit je speakers te toveren is even een DVD pakken en die gaan kijken. Dan wel in je codecs instellen dat DTS en AAC (DD) direct worden doorgegeven (in bijvoorbeeld ffdshow of als je powerDVD hebt: bij de audio opties.) Zo kun je iig checken of je surround wel werkt. Want zonder encoding zou de geluidskaart iig in staat moeten zijn het geluid gewoon 1 op 1 door te geven.

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:44:
[...]
Dat gaat niet werken, jou versterker kan analoog enkel stereo bronnen aan. Aan die Xfi heb je dus tamelijk weinig als je 5.1 geluid in games of muziek wil.

Gewoon op zoek naar een kaart met DTS Connect of DD Live, zijn genoeg topics over te vinden :)
Ja oke, dus als ik het goed begrijp is het of een versterker met analoge 5.1 ingang regelen of een kaart met dts/dolby zoeken.

Ook kwam ik dit tegen: http://buy.soundblaster.c...e&pid=F2222DDN6Z2H2ADDEZD
Features:
Uses a single digital connection - This ensures the integrity of the audio signal and eliminates the confusion, hassle and clutter of multiple analog and digital connections.

Transforms all PC audio signals into a Dolby Digital signal - Dolby Digital is the audio backbone for home networks. This enables playback of PC audio over millions of home theater systems equipped with Dolby Digital decoding.

Optimized for low-latency interactive applications - No perceptible delay between video and audio in game play.

Provide realistic 5.1-channel surround sound effects during interactive video gameplay - Immerses PC and game console players in a highly realistic game experience..
Klinkt als dé oplossing, dolby op mn x-fi gamer...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 23:05 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zou niet slechter moeten werken dan de andere oplossingen, want het is allemaal software, ongeacht de kaart die je koopt :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan nog zit die x-fi er voor niks in gezien mijn moederbord ook een toslink heeft...?

Of ben ik dan ondertsteuning voor eax en al die andere leuke effectjes kwijt?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 23:25:
Maar dan nog zit die x-fi er voor niks in gezien mijn moederbord ook een toslink heeft...?
Je moederbord zal ook geen DD live of DTS connect hebben gok ik, dus daar schiet je dan ook weinig mee op.
Of ben ik dan ondertsteuning voor eax en al die andere leuke effectjes kwijt?
Juist :) De mooie game effecten van de Xfi heb je niet als je geen Xfi hebt natuurlijk ;)

Op zich zijn die paar euro's nog best een redelijke deal. In ieder geval goedkoper dan een nieuwe kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat is nu de beste optie, een nieuwe geluidskaart of een nieuwe versterker?
Ik kan beiden nog ruilen bij de winkel.

Zelf denk ik een nieuwe geluidskaart namelijk:X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Series
Maar werkt die DTS-Dolby en die 5.1 dan over een toslink draadje?

Daarnaast staat dit op de creative site bij de xfi-gamer, begrijp alleen niet waar die gratis download is...
De Cyberlink PowerDVD-software met DTS®- en Dolby Digital®-EX-decodering (via gratis download) wordt meegeleverd voor een unieke ervaring bij dvd-films.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 10:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik een Xfi platinum geregeld. Zit netjes aangesloten. Nu nogsteeds hetzelfde probleem. Geen 5.1, nogsteeds als ik in mn creative schermpje een speakertestje doe dan is links en rechts achter uit dezelfde voorspeaker.

Mn versterker zit nu via de 5.25" drive (aan de voorkant) in het optische gat gelinkt.

Iemand nog een idee? :/

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zoals al gezegd: geen enkele Xfi kan standaard wat jij wil! Je komt zelf al met een oplossing. Vervolgens ga je een andere Xfi kaart regelen waarvan je al weet dat het niet gaat werken...

Heb ik wat gemist?

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 07-09-2008 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gehandeld naar aanleiding van deze tabel:
http://203.211.142.198/SR...//nl.europe.creative.com/

Dit omdat ik geen zin heb om moeilijke drivers te regelen en extra pakketjes moet instaleren om het eenmaal werkend te krijgen. Dus ik denk... voor een kleine meerprijs kan ik mn gamer voor de platinum omruilen welke wel DTS ondersteund? Of is mijn gedachtengang nu helemaal ontspoort? :|

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het is voor zover gelukt! DTS & Dolby werken :) T'was wat schuif en klik werk. Iedereen bedankt voor de hulp daarvoor! :)

Nu zoek ik alleen nog een oplossing om mn 5.1 voor het luisteren van muziek goed te kunnen verdelen over de speakers.
Bij de gl-kaart zit dit mooie menu http://www.nvnews.net/rev.../entertainment_cmss3d.jpg

Dat krijg ik dus alleen niet aan de praat. Hier spelen de voor- ook de achterspeakers.
Hoe kan ik dus die stereosurround werkend krijgen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Deze tabel zegt niets over DD Live of DTS connect, en dus ook niets over 5.1 geluid in games of muziek via SPDIF. De enige mogelijkheid om dat voor elkaar te krijgen is zoals eerder al gezegd, dat extra pakkettje te kopen van Creative, of een non-creative kaart die standaard al DD-live en/of DTS connect heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dan ben ik daar dus de spraakverwarring in gegaan. Excuses

Heb met een kennis al wat zitten rommelen en die zegt dat momenteel een auzentech prelude een voordelige oplossing is gezien ik de soundblaster nog kan ruilen. Zou het daar dan allemaal mee verholpen moeten zijn?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:18:
Kijk dan ben ik daar dus de spraakverwarring in gegaan. Excuses

Heb met een kennis al wat zitten rommelen en die zegt dat momenteel een auzentech prelude een voordelige oplossing is gezien ik de soundblaster nog kan ruilen. Zou het daar dan allemaal mee verholpen moeten zijn?
Heb je al getest wat ik je verteld heb? Doorgaans wil je je muziek niet in surround mode hebben, maar meestal kun je dat op de versterker wel forcen. Voor het geluid wat in films e.d. in 5.1 kan worden doorgegeven heb ik hierboven al een oplossing gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, al geprobeerd. werkt wel, maar niet mooi genoeg. Als ik voor hetzelfde geld iets wel functionerends kan krijgen, waarom zou ik het dan laten liggen... tís en blijft de hobby om lekker bezig te zijn... hoewel ik het nu wel eens af wil hebben :P
Pagina: 1