Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] symbolic links maken

Pagina: 1
Acties:

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11 12:53
Ik probeer een symbolic link te maken met een gebruiker die geen administrator is, maar dat lukt me helaas niet. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik in 'control panel' -> 'system and maintenance' -> 'administrative tools' -> 'local security policy' -> 'local policies' -> 'user rights assignment' de waarde 'create symbolic links' al gewijzigd (groupen en gebruikers toegevoegd).

Helaas werkt dit niet. Als ik een batch script, of gewoon vanuit 'cmd' probeer een symbolic link te maken:

mklink test.txt bla.txt
(met bla.txt de bestaande file en test.txt de naam van de link), dan krijg ik de melding dat ik niet voldoende privileges heb om dit te doen.

Wel lukt het als ik 'cmd' uitvoer als administrator, maar dat is niet mijn bedoeling. Iemand enig idee hoe ik dit toch aan de praat krijg? Op internet kan ik er niets over vinden, behalve dat 'default' alleen de administrator dit mag (maar dat heb ik dus geprobeert te wijzigen, alleen lijkt dat niet te werken).

The Flying Dutchman

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

En de file waarnaar die gebruiker een symlink probeert te maken, heeft ie wel voldoende permissions op?

日本!🎌

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11 12:53
Excuses voor de late reactie.
Ja, het bestand heeft voldoende rechten.

Ondertussen heb ik het maar opgegeven, het plan was om een klein batch scriptje te schrijven dat een symlink maakte vanuit de user zijn homedirectory (die zich bevind op een samba netwerk schijf) naar een locale directory/file.

Ten eerste lukte het al niet eens om een locale -> locale symlink te maken met een gewone gebruiker. Daarnaast lukte het ook niet om met de administrator de betreffende symlink te maken vanaf de netwerk schijf (met de melding: "file is not a reparse point" oid), waarschijnlijk is dit gewoon onmogelijk en wil ik dingen die niet kunnen.

Overigens heb ik met fsutil nog iets ingesteld (het exacte commando weet ik zo even niet) om remote parse points toe te staan, dus dit kan het probleem ook niet zijn.

Waarom wil ik dit eigenlijk?
Heb een klein netwerkje met twee computers en op beide computers draai ik het spel Lord of the Rings online (heb het spel ook 2x en twee accounts (niet beide voor mezelf hoor ;)). Echter de ene computer kan met veel hogere graphics instellingen draaien dan de ander. Dus wil ik op de ene computer andere instellingen gebruiken dan op de andere. Echter instellingen worden bewaard in een bestand in de documenten folder, en die wordt via het netwerk gedeelt dus is op beide pc's gelijk als je inlogt. De game kent geen enkele mogelijkheid om een custom locatie op te geven voor een preferences file, dus ik hoopte een symlink te gebruiken om dit op te lossen (geen command line opties, configfiles of registry truuks).

Nieuwe oplossing (nog niet uitgevoerd): batch script schrijven dat locale preferences file kopieert en vervolgens de game opstart. Nadeel: bij het veranderen van de instellingen worden deze dus niet opgeslagen (je bent ze kwijt zodra je de game opnieuw opstart).

The Flying Dutchman

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Aha, nou symlinks kun je wel naar een netwerklocatie maken (i.t.t. hardlinks en junction points), maar het kan natuurlijk zijn dat die netwerkschijf dat gewoon niet ondersteunt. Het is tenslotte een feature waarin (lijkt me) NTFS en SMB samenwerken. Kan dus zijn dat de netwerkschijf niet de volledige featureset van SMB aan boord heeft.

日本!🎌