Toon posts:

Spanning op de behuizing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Excuus voor de topic-kick.

Ik heb de hele thread doorgelezen en besloten geen nieuw topic aan te maken, omdat deze vrij recent is en voor een groot deel hetzelfde probleem betreft.

Ik begrijp het verhaal wat uitgelegd is over 110V lekspanning.
Ook begrijp ik dat met een moderne aardlekschakelaar stromen van meer dan zo'n 30mA niet mogelijk (zouden moeten) zijn omdat deze dan uitschakelt.

Wat ik echter niet begrijp is, waarom ik zojuist een klap van 56V en 0.6A (geen mA!) kreeg toen ik de achterzijde van mijn kast en de blanco verwarmingsbuis bij toeval tegelijkertijd aanraakte.
De wandcontactdoos is niet geaard, de enige geaarde WCD's zitten in de badkamer en keuken beneden, de pc staat op de 1e verdieping.

Meteen na de klap (althans, toen ik weer wat bij mijn positieven was) greep ik mijn multimeter en heb het spanningsverschil en de stroom gemeten. Vanwege de mega-klap (ik heb wel vaker 230V door me heen gehad op een ongelukkig moment) verwachtte ik dat er een 230 lijntje van de voeding los zat o.i.d.. Dit bleek na inspectie niet het geval.
Het bleek dus de genoemde 56V bij 0.6A te zijn.
Ik schrok me dood, want als deze stroom door mijn hart was gegaan was ik nu echt kassiewijlen geweest... :X (Getuige van het feit dat de multimeter niet defect is en dus wel 't juiste amperage aangeeft, is het brandplekje op de hand die de verwarmingspijp aanraakte).

Dit spanningsverschil (waarom 56V en geen 110V?) en deze stroomsterkte (0.6A!) zijn uiteraard niet normaal, maar stel dat ik de pc aansluit op een geaard stopcontact, is het symptoom dan volledig opgelost, of knalt dan de aardlekschakelaar eruit, of ben ik dan alsnog de pineut als ik een keer als bruggetje fungeer tussen pc en verwarming?

Het aanleggen van een aardleiding naar boven kost wel wat, maar minder dan mijn leven me waard is ;) .

Wat raden jullie aan?

ps: ik woon pas 1 maand in dit huis (10jr oud), er staan lekstromen op bijna alle lichtpunten in het hele huis, de pc heeft hiervóór zeker weten nooit dit probleem gehad (wel eens wat statische electriciteit, maar niks echt schokkends), geen tv-kaart in het systeem, en het probleem doet zich ook voor wanneer de netwerkkabel is losgekoppeld. De pc is verder niet verbonden met audio, tv of videoapparatuur.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11
Hoe heb je de stroom gemeten?

Kortsluiting over je multimeter? Dan loopt er per definitie vele meer stroom dan door je lijf met tientallen mega-ohms.

Daarnaast is 56V net de helft van 110V ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ben geen electrotechneut, dus wellicht gaat daar idd wat fout... ;)

Mijn MO:
Multimeter op 10A, zwart op achterzijde kast, rood op kaal stuk verwarming > 0.6A
Multimeter op 1000V, zwart op achterzijde kast, rood op kaal stuk verwarming > 56.3V

En dat 56 ong. de helft is van 110 was me ook opgevallen, maar snap niet zo goed hoe dat dan zit? Het verhaal hierboven van Keur0000 legt wel uit hoe je 2x 110V kunt krijgen, maar ik snap niet hoe ik dan aan 56V kom?

Als ik verkeerd meet alvast excuses, ben zoals gezegd geen electrotechneut :P

Edit: overigens was deze klapper wel degelijk sterker dan bij 'normale statische electriciteit', het duurde echt een aantal seconden voor ik weer helder na kon denken en overeind kon krabbelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 14:14 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Toch maar even losgekoppeld van dat andere topic. Ik laat hem voorlopig even in de CSL aangezien ik ook niet echt weet waar deze thuishoort. Elektronica is toch vaak het kleine spul.

Post verder eens de specs van je PC en hoe het zit met de aarding (en als deze geaard is).

Leg verder uit HOE je hebt gemeten. het lijkt me sterk dat je 0.6A hebt gekregen. Multimeter wel goed ingesteld? Volgens mij kun je dit met 0.6A never nooit niet navertellen

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 03-09-2008 15:17 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11
Je meet dan idd de kortsluitstroom door je multimeter heen, wat je door je lijf hebt gekregen zal je moeten meten door kast->lijf->mm->verwarming te meten. Al heb je vast geen zin in nog een klap ;)

Staat je mm trouwens in DC of in AC modus als je 56V meet?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het afsplitsen.

Specs zijn denk ik niet zo heel interessant, maar bij deze:

AMD 64 X2 6400+
4GB Kingston
Trust 400W powersupply
Sharkoon Rebel9 Value behuizing
Nvidia Alive NF6-G moederbord

Meting heb ik gedaan zoals ik hiervoor postte. Ik begrijp even niet goed hoe ik het verder uit moet leggen. Wat wil je specifiek daarover weten?

Dat je met 0.6A het vaak niet na kunt vertellen weet ik, was niet voor niets van slag daarstraks ;)
Maar aan de andere kant: er zijn mensen die 10.000A via blikseminslag binnenkrijgen en het overleven.
Als het maar niet via je hart of andere organen dan je huid gaat kun je veel hebben.

Wat natuurlijk nog steeds niet inhoudt dat de meting van daarstraks exact klopt ;)

@Darkmage: heb inderdaad geen zin in nog een klap om accuraat te meten :P
De meter stond in AC bij het meten van het spanningsverschil, en heb een speciale stand erop zitten voor 10A, die gebruikte ik voor het meten van de stroomsterkte.
En dan inderdaad op deze manier:
code:
1
2
Behuizing ---------------------Multimeter----------------------Verwarming
              zwarte draad                      rode draad

Verwijderd

Die 0.6A meting heeft geen enkele betekenis (het zegt hooguit iets over de overige weerstanden zoals de verwarming zelf)

Er staat een spanning van 56V tussen de verwarming en je computer. De wet van ohm zegt dan dat I=V/R, dus de stroom I is gelijk aan de spanning van 56 volt gedeeld door de weerstand van je lichaam. Laat die ongeveer 500kOhm zijn, dan is de stroom die door je lichaam liep dus 56/500.000 ongeveer 0.1mA; Waaarschijnlijk zelfs nog lager want in het stroomcircuit zullen waarschijnlijk nog meer weerstanden zitten dan alleen je lichaam. Niet heel gevaarlijk dus, maar wel ff schrikken.

Ik zou persoonlijk die Trust voeding (never Trust trust) door een degelijk exemplaar vervangen. Voor een euro of 35 heb je een 390W Coolermaster.

Edit: Uit je 0.6A meting kunnen we wel halen hoeveel overige weerstanden er in het stroomcircuit staan.. Wet van Ohm zegt dan I=V/R, dus 0.6=56/R;R=56/0.6=90 Ohm. Dat verandert de bovenstaande berekening niet erg drastisch: I=56/(500.090)=0.1mA

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 10:40 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

offtopic:

shocking story }:O

ontopic:

hoe zit de aarding van dat 10 jaar oude huis in elkaar ?

er zijn normaal 3 mogelijkheden:

1 op de verwarmingsbuizen/waterleiding => onveilige methode vraag om een aardingspen te slagen
2 op een aardingspen => check of ze niet doorgeroest is ofzo en goed aangesloten is.
3 op een aardinglus (wat onwaarschijnlijk is)

check ook indien dat er is de aardingsonderbreker een klein metalen plaatje in of aan de meterkast.

Ik zal ook even kort wat uitleg geven over het soort net dat er in elk huis (normaal toch) ligt.

vanuit de centrale vertrekken er 3 lijndraden (de rode) en daar staat de spanning op 230 of 110.
dan heb je een blauwe draad en een aardingsdraad, die zijn in principe hetzelfde.
de blauwe draad is rechtstreeks verbonden met de centrale en de aarding gaat gewoon via de grond.
Heb het ooit eens mogen testen op school als je een lamp schakelt tussen de lijndraad en de aarding dan gaat ze normaal branden (als je een aardelekschakelaar hebt dan springt hij wel onmiddellijk uit). (misschien voor de topicstarter om eens te proberen, een lamp tussen je verwarmingsbuis en een lijndraad schakelen. !!!! wel goed oppassen is gevaarlijk zoals je alreeds ondervonden hebt.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Pagina: 1