Toon posts:

Systeem schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb gisteren een 640 gb schijf gekocht. En nu wilde ik mijn 80gb schijf eruit gooien want die heb ik niet meer nodig. Maar nu zit ik met het volgende probleem:
Mijn 80gb schijf is een systeem schijf en als ik die eruit haal dan start xp niet meer op.
Nu heb ik ook een 160gb schijf(de opstartschijf) waar ik xp op heb gezet dis is schijf D.

Nu snap ik dus niet waarom het niet werkt want xp staat op de D dus zou ik C er toch gewoon uit kunnen halen?

Ik hoop dat jullie het begrijpen en dat iemand kan helpen want ik heb geen zin om xp opnieuw te installeren:P.

Greetz,
Bram.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk heb je je bootsector ook op die disk staan. In dat geval zul je dus op die 160GB disk een nieuwe bootsector moeten maken om die 80GBer niet meer nodig te hebben.
Fixboot en FixMBR draaien vanuit de recovery console zou hierbij moeten gaan werken.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02 00:15
Misschien kun je het iets duidelijker uitleggen? Je hebt dus feitelijk 2 OS'en geinstalleerd; 1 op je 80GB schijf en 1 op je 160GB schijf?

Als je dan ineens je 80GB schijf er uit haalt dan moet je waarschijnlijk eerst fixboot/fixmbr doen aangezien daar verwijzingen staan naar het 'missende OS'.

edit: zucht ^

Verwijderd

Of je ghost de 80gb schijf naar de 640gb schijf en wisselt ze simpelweg om.

Verwijderd

Topicstarter
Waar staat dat "fixboot' moet ik dat downloaden of staat dat standaart op de pc?

Verwijderd

Google. Je vraagt nu echt heel basic dingen en we verwachten wel eigen inzet ;)

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 15:12 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:11:
Waar staat dat "fixboot' moet ik dat downloaden of staat dat standaart op de pc?
Als je zoekt vind je dat dat standaard aan te roepen is vanuit het recovery console.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02 00:15
Waar staat dat "fixboot' moet ik dat downloaden of staat dat standaartd op de pc?
Recovery console, de rest kun je gewoon vinden met

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fixboot en fixmbr is een commando dat je in moet tikken in de recovery console. Staat op de windowsCD.

Verwijderd

Topicstarter
ja heb het gevonden ik was net aant zoeken op 'download fixboot' da werkte niet helemaal 8)7.
Bedankt in ieder geval ga het nu uitvoeren ik reageer zo even of het heeft gewerkt ;)

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:00

World Citizen

FreeReef.nl

Mijn 80gb schijf is een systeem schijf en als ik die eruit haal dan start xp niet meer op.
- Zonder Schijf.. inderdaad geen OS>.. dit vind je denk ik niet vreemd toch?

Nu heb ik ook een 160gb schijf(de opstartschijf) waar ik xp op heb gezet dis is schijf D.
- Hier gaat bij mij een lampje branden.... wat bedoel je met "waar ik xp op heb gezet dis is schijf D"
Want als het nog steeds D:\ is... dan denk ik dat je XP hebt proberen te kopiëren met ctrl-C en ctrl-V... en dat gaat niet ...

Zou je hier voor mij even antwoord op willen geven...

FreeReef.nl

Verwijderd

Mensen het is niet moeilijk. XP staat op D:\ maar de bootsector staat op de 1e schijf en dat is C:\
Haalt ie de schijf met de bootsector er uit dan start XP niet meer vanaf de andere schijf.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:46:
Mensen het is niet moeilijk. XP staat op D:\ maar de bootsector staat op de 1e schijf en dat is C:\
Haalt ie de schijf met de bootsector er uit dan start XP niet meer vanaf de andere schijf.
ik ben benieuwd... uit zijn posts kan ik jouw conclusie niet garanderen... :) w'll see

(iets met chronologisch in startpost...)

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 03-09-2008 15:50 ]

FreeReef.nl

Verwijderd

Ik doe idd een aanname. Maar een erg waarschijnlijke :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:50:
Ik doe idd een aanname. Maar een erg waarschijnlijke :)
je hebt helemaal gelijk:P
ik heb net is geprobeerd maar ik zal toch echt mijn C schijf moeten ghosten zodra ik tijd heb.
dan moet ik degene aan wie ik de 80gb schijf heb beloofd maar gewoon een weekje of 2 wachten totdat ik tijd heb:P. in ieder geval bedankt en met de ghost tip gaat het vast wel lukken.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:09:
[...]

je hebt helemaal gelijk:P
ik heb net is geprobeerd maar ik zal toch echt mijn C schijf moeten ghosten zodra ik tijd heb.
dan moet ik degene aan wie ik de 80gb schijf heb beloofd maar gewoon een weekje of 2 wachten totdat ik tijd heb:P. in ieder geval bedankt en met de ghost tip gaat het vast wel lukken.
.... ik kan er nog steeds gen touw aan vast knopen... Je geeft HLpdesk gelijk... maar daarvoor zou je geen Ghost nodig hebben...!

FreeReef.nl

Verwijderd

Als ie de 80GB schijf ghost op de 640GB schijf dan gaat de bootsector vrolijk mee over en kan ie XP gewoon vanaf D:\ blijven gebruiken met C:\ vervangen voor de grotere schijf. Rare indeling maar het werkt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jongens als de topic starter of iemand anders het nu nog niet duidelijk is, dan raad ik aan eens in de materie te gaan verdiepen en enige FAQ's door te nemen. Dit is allemaal redelijk basic, daarom gaat dit topic dicht.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.