• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 17:35

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Voor een manege moet ik 3 Beamers aansluiten op een PC. De beamers projecteren allemaal hetzelfde. In het verleden hadden ze allemaal een eigen computer, nu willen we dat centraal regelen. Het nadeel is dat het een behoorlijke afstand betreft. We willen zeker weten of ik het goed doe, of dat er betere oplossingen zijn. Daarom wil ik even "misbruik" maken van mijn mede-tweakers.

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/e9aj5f.jpg

Het TV sherm in de kantine is een losstaande situatie. Bekabeling in rood is HDMI kabel, blauw = UTP. We moeten helaas nog gebruik maken van een DVI-HDMI converter,

Koffie en meer...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zie geen vraagteken in je post...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Handige tekening ook. Ik zal m'n monitor even op z'n kant en kop zetten :)

Maar zoals CyBeR aangeeft: wat is de vraag?

p.s. zie b.v. deze topics:
[Beamer] 20m kabel?
Vga of DVI met HDTV +/- 15 meter (o.a. linkje naar Wikpedia kabel lengte)

[ Voor 44% gewijzigd door Noork op 03-09-2008 11:40 ]

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26
Ik betwijfel of je zo'n lange afstanden kan overbruggen met HDMI.

• Comet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 13:15
Ik zou de PC in kantine (deel 1) rechtstreeks aan de switch hangen in secretariaat 1.
Vervolgens de modem direct achter de switch hangen.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 21:41

yGiDoRp

Sawasdee

je zou eens kunnen kijken naar dit soort oplossingen: http://www.virtuavia.eu/s...ts&product_id=29890&sl=EN

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 20:56
Ik zou de pc die de HDMI verdeler aanstuurt, direct fysiek ernaast zetten zodat je alleen maar HDMI kabels naar de beamers heb lopen. Deze PC bedien je vervolgens dmv RDP. Zo'n PC hoeft niet veel bijzonders te zijn, omdat deze maar 1 display aanstuurd. De verdeler doet de rest.
Zo hou je het videosignaal zo kort mogelijk. Voor UTP zijn de afstanden nl. niet zo'n probleem.

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Dit is het huidige plan, ik wil eigenlijk alleen de meningen en suggesties weten. Of moet ik eronder zetten. Doe ik het zo goed? :-)

Ik ga even kijken naar die HDMI extender over UTP.
Handige tekening ook. Ik zal m'n monitor even op z'n kant en kop zetten
Dit is van bovenaf en laat zien welke kant alles opgericht is. Er komt ook nog een scherm aan de andere kant van de kantine. (die komt wel recht te staan). Beamers geven de projectierichting aan.

[ Voor 44% gewijzigd door Masselink op 03-09-2008 12:22 ]

Koffie en meer...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gebruik in die geval liever component dan hdmi. Component kan je met een beetje fatsoenlijke bekabeling over een flinke lengte laten gaan. Veel videokaarten hebben een component aansluiting en met een component splitter ben je een heel eind.

Lijkt me beter dan gekut met 25m lange hdmi kabels eerlijk gezegd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Andere optie, niet goedkoop maar je komt er honderden meters ver mee: http://www.networktechinc.com/dvi-fiber-cable.html

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik zou bij lange lengtes zeker kiezen voor UTP, HDMI kan ook best hoor. Maar UTP is iets goedkoper.
In ieder geval de lengtes overbruggen met een digitaal signaal, dan heb je geen topkwaliteit kabels nodig om toch een perfecte kwaliteit af te leveren!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe zie je dat voor je? Welk signaal wil je dan over dat UTP sturen? En hoe slaut je dat op een beamer aan?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Stoney3K
  • Laatst online: 16-02 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Vraag twee is nu natuurlijk: Wat moet er overheen? Wil je full-motion video gaan draaien dan zul je toch naar (dure) videobekabeling en verdeelversterkers moeten gaan kijken. Ok al kom je daar met composiet (ja, je hoort het goed!) over BNC een behoorlijk eind mee.

Als het alleen maar om Powerpoints of kabelkrant-achtige presentaties gaat dan zou ik bij de HDMI-verdeler een thinclient hangen die bijvoorbeeld via RDP, VNC of X11 forwarding het beeld daar pas opbouwt. Het knelpunt is immers de lange HDMI-verbinding naar de verdeler toe.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-02 07:02
ik zou heroverwegen om HDMI te gaan gebruiken, dit is een complex singaal om over lange afstanden te versturen. Mijn ervaring is dat een VGA signaal een goed resultaat oplevert en ook veel eenvoudiger is om te versturen over bijvoorbeeld UTP bekabeling. (100-200 meter moet goed gaan)

Omdat je meerdere schermen wilt aansturen zal je ergens moeten splitsen.

Optie1:
Je kan een VGA => 3x UTP omvormer bij je PC neerzetten (zoals deze), dan moet je 3 lange UTP kabels aanleggen naar je schermen.

Optie2:
Je kan ook een VGA => UTP omvormer bij je pc neerzetten en pas in de buurt van de scherm gaan splitten, dat zal iets duurder zijn, maar scheelt wel bekabeling. Hierdoor hoef je maar 1 lange UTP kabel aan te leggen en na de hub nog 3 korte UTP kabels. Een voorbeeld van zo'n hub kan je hier vinden.

Ik kan de afstanden niet helemaal uit je tekening halen, maar ik verwacht dat dat wel moet lukken hiermee.

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
We gaan denk ik na de PC een HDMI versterker plaatsen die het signaal over 50 Meter kan boosten. Daarna komt de verdeler die naar de Beamers gaat. Eventueel komt er dan ook weer een versterker tussen.

Over UTP is net zo kostbaar als HDMI versterken. Je hebt immers 2 converters nodig. De enige winst zal iets op de bekabeling zijn, maar je verliest wel kwaliteit.

Koffie en meer...

• troje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:27

troje

was here!

Er zijn ook beamers te krijgen die voorzien zijn van een netwerkaansluiting en een slot voor Compact Flash of SD kaart geheugen. Deze beamers draaien dan content vanaf de lokale geheugenkaart. Content kan je op de beamer zetten via de netwerkaansluiting.

Het mooie van dit verhaal is dat je niet meer gebonden bent aan de lengte beperking van het versturen van een video signaal.

Een beperking in dit verhaal is dat dit soort beamers niet alle content af kunnen spelen. Verschillende video formaten als .wmv, .mpeg en .avi worden gewoon ondersteund, evenals jpeg. Voor andere formaten zoals bijvoorbeeld powerpoint, wordt een tooltje meegeleverd waarmee je powerpoint kan vertalen naar een voor de beamer leesbaar formaat.

Te vroeg winst pakken is geen fout maar de enige manier on structureel geld te verdienen.

Pagina: 1