Linksys WRT54GC snelheidverlies wireless

Pagina: 1
Acties:

• Jesh
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02-2022
Ik heb een vraag.

Sinds afgelopen week ben ik verhuisd en heb ik een 20 Mb Telfort verbinding aangeschaft.

Nu heb ik van mijn schoonvader een Linksys WRT54GC Wireless router gekregen en het volgende probleem doet zich voor:

Ik heb de router aangesloten, en alles doet het... dus via mijn Zyxel modem naar de LAN poort van de router. Er is verbinding (laptop en 2 Nintendo DS doen het prima), echter als ik de snelheden dan vergelijk als ik de draad aansluit en als ik hem wireless neem dan verschilt dit echt belachelijk veel.

Ik heb gisteren al diverse dingen zitten bekijken maar ik kom er niet echt uit. Ik las ergens iets over een instelling in de router dat ik daar de snelheid aan zou kunnen passen, maar ik kan het echt nergens vinden.

Heeft iemand hier een verklaring voor of weet iemand waar ik die instelling zou kunnen wijzigen ???

(Ik zit momenteel op het werk dus ik kan links e.d. niet bekijken :()

• Iozay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-12-2022
Als ik je goed begrijp is het verschil tussen je draadloos en via het LAN-kabeltje erg groot. Dat verbaast me eigenlijk niks.

De meest standaard netwerk kaarten hebben een bepaalde snelheid. In dit geval is het:

Ethernet(draad): 100mb's
Wireless(draadloos): 54mb's

Zoals je kan zien scheelt het bijna de helft. Je probleem licht dus aan je hardware en niet aan de software(mits ik het goed begrijp).

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ohn03s schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:28:
Ethernet(draad): 100mb's
Wireless(draadloos): 54mb's
Daarnaast is wireless maar half-duplex. Je hebt dus eigenlijk maar de beschikking over 27Mbit/s. Hierbij zit ook nog wat overhead, waardoor je misschien 20Mbit effectief overhoudt.

Verder is de snelheid ook afhankelijk van de afstand en dikte van de muren etc. Als je 50 meter en 3 betonnen muren door moet, dan houdt je b.v. ook een stuk minder over. Wat is de verbindingssterkte?

Daarmee zou je trouwens net aan genoeg hebben voor je Telfort verbinding. Kun je wellicht even de werkelijke snelheid testen? Zowel je downloadsnelheid op internet (met speedtest.nl o.i.d.) als de lokale netwerksnelheid (met b.v. NetCPS)

[ Voor 40% gewijzigd door Noork op 03-09-2008 11:38 ]

• Jesh
Oke... zoals ik al aangaf zit ik niet thuis maar op het werk momenteel dus kan ik dat nu niet doen.

Maar ik heb gisteren een speedtest (speedtest.net als speedtest.nl) gedaan en daar kwam uit:

Met UTP: ongeveer 15 Mb
Wireless: ongeveer 5 Mb

Dit is natuurlijk belachelijk veel verschil lijkt mij.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-03 17:01
Voor mij zijn dit normale snelheden. Kabel is nu eenmaal gewoon statisch/stabieler en veel effectiever dan wireless...

• Jesh
Oke, het snelheidsprobleem is nog steeds niet opgelost.

Ondertussen ben ik dus aan het proberen om mijn wireless netwerk aan de gang te krijgen. Ik heb inmiddels al vele topics hier gelezen over hoe en wat... ook de how to die hier ergens rondzwerft, maar toch zit ik met een aantal vragen:

Eerst even de setup:

Zyxel -> Linksys -> Acer lappie

Oke, wat heb ik al geprobeerd:

Eerst de normale setup zoals in diverse topics aangegeven... dus Zyxel in router modus, UTP in LAN van Linksys en dan deed hij het dus maar met flink snelheidsverlies (zie dus ook de reden van dit topic).

Echter, ik dacht toen ik las dat je de Zyxel ook in Bridged modus kan zetten: "eej, da's makkelijker..." omdat ik sowieso al gewend ben om met die Linksys te werken.

Ik dus in Bridged mode gezet, echter toen kreeg ik helemaal geen verbinding meer en kon ik ook niet meer inloggen op de Zyxel (192.168.1.254).

Omdat ik gelukkig de instellingen nog uit het hoofd wist heb ik het achteraf nog kunnen herstellen (resetknop functioneerde om een of andere vage reden niet, maar goed...).

Enniewee,

Mijn vraag is nu dus:

Als ik de Zyxel als router aanhoudt (IP 192.168.1.254) en ik de Linksys erachter hang, moet ik dan:

1) Linksys zetten op gateway of router ???
2) Linksys in het eerste scherm een andere IP toekennen (bijvoorbeeld 192.168.1.253) ???
3) Moet ik daar dan ook de gateway aanpassen ???
4) DHCP uitschakelen (wist ik al)
5) Firewall in de Linksys uitschakelen ??? (met het oog op P2P)

:p

[ Voor 1% gewijzigd door Jesh op 04-09-2008 11:47 . Reden: Forgot something... ]

Pagina: 1