Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange 2003] Externe mail ontvangen stopt plots

Pagina: 1
Acties:
  • 722 views

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Ik zit met nogal een vreemd probleem. Van het een op het andere moment is het niet mogelijk meer om externe mail te ontvangen. Verzenden is geen probleem, dat blijft continu werken.
Verzenders van de mail krijgen dan de volgende melding terug:
This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

paul@domeinnaam.nl
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<paul@domeinnaam.nl>:
host mail2.actionin.nl [82.94.184.24]: 550 5.7.1 <paul@domeinnaam.nl>... Relaying denied. Proper authentication required.

Als ik dan vervolgens in de Exchange System Manager de Default SMTP Virtual Server stop en weer start werkt alles weer gewoon voor een aantal uur :?
Ook in de eventviewer kom ik niets van foutmeldingen of iets dergelijks tegen hierover. Dit gebeurt vanaf gisteren-ochtend, nadat ik enkele aanpassingen in de SMTP gemaakt heb (open relay bleek mogelijk dus dat heb ik dicht gezet)

Bij Ms kwam ik wel deze pagina tegen: How to troubleshoot mail relay issues in Exchange Server 2003 and in Exchange 2000 Server
Maar dat komt toch niet helemaal overeen met het probleem (Dan zou het herstarten van de SMTP-connector het niet oplossen)
Iemand nog enig idee??

iRacing Profiel

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Je hebt waarschijnlijk een configuratie fout gemaakt, want de melding duidt erop dat alleen ge-authenticeerde gebruikers naar jullie kunnen mailen.

Dus in plaats van security op je uitgaande connectie heb je deze op je binnenkomende connectie gezet.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

je moet een spf record aanmaken en mail relay configureren dan zou het weer moeten werken.

• kroegtijger
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:10:
Je hebt waarschijnlijk een configuratie fout gemaakt, want de melding duidt erop dat alleen ge-authenticeerde gebruikers naar jullie kunnen mailen.

Dus in plaats van security op je uitgaande connectie heb je deze op je binnenkomende connectie gezet.
in dat geval zou het dan toch nooit moeten werken??

iRacing Profiel

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:11:
je moet een spf record aanmaken en mail relay configureren dan zou het weer moeten werken.
en hoe kan ik dan een spf-record aanmaken?? :$

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:17:
[...]

google.nl zoeken op spf record maken :)

• lier

lier

MikroTik nerd

kroegtijger schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:17:
spf is ter validatie van jouw verzendende server en heeft dus helemaal niets met mail ontvangen te maken. Overigens is het wel goed om te gebruiken (helaas wordt het nog niet voldoende gebruikt), info kan je vinden op wikipedia (maar dat had je natuurlijk al lang gevonden !).
in dat geval zou het dan toch nooit moeten werken??
U tell me...(iets met policies gedaan ?)

• kroegtijger
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:23:
[...]

spf is ter validatie van jouw verzendende server en heeft dus helemaal niets met mail ontvangen te maken. Overigens is het wel goed om te gebruiken (helaas wordt het nog niet voldoende gebruikt), info kan je vinden op wikipedia (maar dat had je natuurlijk al lang gevonden !).
Ik had al wel gevonden wat het was en wat het deed ja, maar nog niet hoe te maken dus vandaar ;)
Nee, heb sinds het probleem niets in de policies aangepast oid.
Als de relay-settings niet goed zouden staan voor te ontvangen zou het imho dus ook nooit moeten werken... toch werkt het weer een paar uur als ik de smtp opnieuw start...

iRacing Profiel

Verwijderd

lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:23:
[...]

[...]

Nou je moet mail relay volgens mij wel aanzetten en daardoor is je server open voor spammers, als je een spf record hebt kunnen ze jou domein niet gebruiken om spam mee te versturen...
maar Jazzy hier op Got heeft een document over Exchange op zijn site staan.
je moet hier maar even zoeken naar hem en dan door klikken naar zn site.

of heb je deze ook al gezien:
http://www.experts-exchan...ge_Server/Q_21732468.html

en dan helemaal onderaan kijken

• lier

lier

MikroTik nerd

kroegtijger schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:27:
Nee, heb sinds het probleem niets in de policies aangepast oid.
Als de relay-settings niet goed zouden staan voor te ontvangen zou het imho dus ook nooit moeten werken... toch werkt het weer een paar uur als ik de smtp opnieuw start...
Geef eens het authentication tabblad op je SMTP virtual server.
Ik doel uiteraard op wijzigingen op bijvoorbeeld je policies voorafgaand aan de problemen. (oorzaak en gevolg, weet je wel... ;) )

[ Voor 30% gewijzigd door lier op 03-09-2008 10:39 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:29:
Nou je moet mail relay volgens mij wel aanzetten en daardoor is je server open voor spammers, als je een spf record hebt kunnen ze jou domein niet gebruiken om spam mee te versturen...
maar Jazzy hier op Got heeft een document over Exchange op zijn site staan.
je moet hier maar even zoeken naar hem en dan door klikken naar zn site.
Willie, met alle respect: waar heb je het over ?

In principe is de mail server voor iedereen toegankelijk, ook voor spammers. Anti-spam wordt bijvoorbeeld op basis van blacklisting gedaan, waarbij het IP van de verzendende mail server wordt gecontroleerd. Deze connectie wordt vervolgens gesloten.

Open relay is als je mail server van buitenaf gebruikt kan worden om mee te versturen.

SPF werkt alleen als de ontvangende partij een vergelijking maakt tussen de mail server en de domein die gebruikt wordt. Echter wordt dit op erg kleine schaal toegepast.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Al bezig geweest met de Troubleshoot assistant ?

IK ben gisteren ook heel de middag bezig geweest om mijn openrelay dicht te zetten....

• lier

lier

MikroTik nerd

LuckyY schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:41:
IK ben gisteren ook heel de middag bezig geweest om mijn openrelay dicht te zetten....
offtopic:
LIER mompelt iets over hoe mensen in vredesnaam een open relay met Exchange voor elkaar krijgen...

Wil je trouwens "goed" testen of je een open relay hebt (hoe hebben jullie dat vastgesteld ?) controleer met behulp van deze link.

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 13:52
Relaying zet je dus in principe nooit aan, dat is vragen om problemen. Staat bij jou op de properties van je Default SMTP Virtual Server bij het tabblad Access - Authentication - Anonymous access aan? Zo niet dan doe dat maar eens.

• LuckY
  • Niet online
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:44:
[...]

offtopic:
LIER mompelt iets over hoe mensen in vredesnaam een open relay met Exchange voor elkaar krijgen...

Wil je trouwens "goed" testen of je een open relay hebt (hoe hebben jullie dat vastgesteld ?) controleer met behulp van deze link.
offtopic:
Ik heb zowat alle linkjes getest, je kan nog het beste testen via een telnet naar een andere server.
Die Openrelay ontstond meer met kloten en dan troubleshooten:) daar leer je het meeste van

• kroegtijger
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:34:
[...]

Geef eens het authentication tabblad op je SMTP virtual server.
Ik doel uiteraard op wijzigingen op bijvoorbeeld je policies voorafgaand aan de problemen. (oorzaak en gevolg, weet je wel... ;) )
Op het tabblad staan aan:
- Annonymous access
- Basic Authentication
Met daarbij ingevuld mn domeinnaam
- Integrated windows authentication

iRacing Profiel

• kroegtijger
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:44:
[...]

offtopic:

De open relay is met een hele hoop gekloot volgens mij tot stand gekomen ooit ;) maar had inderdaad via die link al getest, en heb nu geen open relay meer *O*
ik heb nu zelfs helemaal geen externe mail meer te ontvangen :')

iRacing Profiel

Verwijderd

lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:38:
[...]

Willie, met alle respect: waar heb je het over ?

In principe is de mail server voor iedereen toegankelijk, ook voor spammers. Anti-spam wordt bijvoorbeeld op basis van blacklisting gedaan, waarbij het IP van de verzendende mail server wordt gecontroleerd. Deze connectie wordt vervolgens gesloten.

Open relay is als je mail server van buitenaf gebruikt kan worden om mee te versturen.

SPF werkt alleen als de ontvangende partij een vergelijking maakt tussen de mail server en de domein die gebruikt wordt. Echter wordt dit op erg kleine schaal toegepast.
Oh sorry dan zeg ik het verkeerd...zit meerdere dingen door elkaar te halen...
ben momenteel ook aan het werk op onze exchange server en zat daar nog mee in mn hoofd..
sorry heb niets gezegd...

Voor de TS kijk hier eens naar:
http://forums.microsoft.c...?PostID=3338344&SiteID=17

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:54:
[...]

Oh sorry dan zeg ik het verkeerd...zit meerdere dingen door elkaar te halen...
ben momenteel ook aan het werk op onze exchange server en zat daar nog mee in mn hoofd..
sorry heb niets gezegd...

Voor de TS kijk hier eens naar:
http://forums.microsoft.c...?PostID=3338344&SiteID=17
Heb even op de link gekeken, maar probleem komt niet helemaal overeen... en er wordt ook geen oplossing oid neer gezet.... dus schiet ik nog niets op ;)

iRacing Profiel

• lier

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je de connection control gedefinieerd ?

Zie nu (op basis van een ouder topic) dat je SBS2003 draait (wel erg belangrijk om te vermelden !). CEICW...!?

[ Voor 51% gewijzigd door lier op 03-09-2008 11:14 ]

• kroegtijger
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:08:
Hoe heb je de connection control gedefinieerd ?

Zie nu (op basis van een ouder topic) dat je SBS2003 draait (wel erg belangrijk om te vermelden !). CEICW...!?
SBS2003 draait inmiddels niet meer... Alles draait op Win2k3 r2
--edit--
Connection Control staat op "All except the list below" waarbij in de lijst niets staat ingevuld

[ Voor 13% gewijzigd door kroegtijger op 03-09-2008 11:45 ]

iRacing Profiel

• lier

lier

MikroTik nerd

Zou je eens via een telnet sessie (intern) kunnen controleren of je dan wel een mailtje mag sturen nar een interne medewerker ?
Welke Internet provider gebruiken jullie ?
Weet je zeker dat de reject door jullie server terug gegeven wordt ?

Deze is ook nog wel aardig om door te nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door lier op 03-09-2008 12:00 ]

• kroegtijger
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:58:
Zou je eens via een telnet sessie (intern) kunnen controleren of je dan wel een mailtje mag sturen nar een interne medewerker ?
Bij verzenden krijg ik geen foutmelding, maar ik krijg ook de mail niet in de mailbox...
Zowel in de spam-filter (TrendMicro ScanMail for Ms Exchange) als via de message tracking center is t niet meer terug te vinden.
--edit--
na wat langer wachten komt de mail uiteindelijk toch in mn mailbox binnen....het antwoord is dus JA, DAT WERKT ;)
Welke Internet provider gebruiken jullie ?
xs4all
Weet je zeker dat de reject door jullie server terug gegeven wordt ?
Redelijk zeker ja; vanaf meerdere servers/accounts geprobeerd (telfort-account, hotmail, gmail...allemaal zelfde resultaat). Restart van SMTP verhelpt t probleem voor een paar uur, dus lijkt t me toch allemaal wel wijzen op dat het probleem bij ons ligt

die link die je geeft is overigens dezelfde als in mn OP... die heb ik dus al doorgenomen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door kroegtijger op 03-09-2008 12:18 ]

iRacing Profiel

• kroegtijger
Ben nu SP2 voor Exchange opnieuw aan 't installeren in de hoop dat dit e.e.a op zal lossen... ik laat t nog wel even weten :)

iRacing Profiel

• lier

lier

MikroTik nerd

Zou je de telnet sessie eens kunnen proberen met als afzender "kees@hotmail.com" (sorry voor Kees... ;) ) ?
Overigens verwacht ik niet dat je met de (her)intallatie van SP2 geholpen bent, Service Packs doen als het goed is niets met instellingen...

Wat je ook nog kan proberen is om alleen anonymous access beschikbaar te stellen op je virtual server (dit heeft bij iemand anders namelijk exact dit probleem verholpen).

• kroegtijger
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:49:
Zou je de telnet sessie eens kunnen proberen met als afzender "kees@hotmail.com" (sorry voor Kees... ;) ) ?
Overigens verwacht ik niet dat je met de (her)intallatie van SP2 geholpen bent, Service Packs doen als het goed is niets met instellingen...
ik heb m geprobeerd met mn eigen email-adres en met test@test.com; alle2 kwam zonder problemen binnen.
De instellingen lijken me overigens juist te zijn; als deze niet juist waren zou je uberhabt niet moeten kunnen verzenden / ontvangen lijkt me... Dat werkt wel alleen na een paar uur stopt het ontvangen van externe mail plots, totdat je de smtp opnieuw start. Een instelling die fout staat lijkt me een continue probleem op te leveren dan (toch?)
Wat je ook nog kan proberen is om alleen anonymous access beschikbaar te stellen op je virtual server (dit heeft bij iemand anders namelijk exact dit probleem verholpen).
Anonymous access staat al enabled op de virtual server; dat moet ook wel anders kan je uberhaubt geen externe mail natuurlijk ontvangen volgens mij :)

iRacing Profiel

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 12:12
Ik ben zeker geen Exchange expert, maar heb je wel geconfigureerd staan dat je mail voor je domeinnaam accepteert?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• kroegtijger
even wat screen-shots van de instellingen...
Afbeeldingslocatie: http://www.fotothing.com/photos/9c9/9c9cbbc479984e81c129fd00c3fcb29d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fotothing.com/photos/5c0/5c046f2956c7df3782b6cabcbe086de2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fotothing.com/photos/809/809bf517d58b191cf5101815e3ebea97.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fotothing.com/photos/cf7/cf773f295212a78b1fa80769fae374a2.jpg

iRacing Profiel

• LuckY
  • Niet online
Maak je gebruik van een Smarthost ?
En heb je Al de Troubleshooting Assistant gedownload ?

• lier

lier

MikroTik nerd

LuckyY schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:01:
We zijn aan het troubleshooten aan de ontvangende kant, XS4ALL heeft (gelukkig wel !) gewoon poort 25 open staan.

@TS:

Is er nog iets aan de configuratie van de TrendMicro ScanMail veranderd ? Heb je ook al in je eventlog gekeken ?

Kan je ook je instellingen bij de Global Settings, Message Delivery hier posten ?

Draai je eigenlijk een firewall ?

[ Voor 14% gewijzigd door lier op 03-09-2008 14:21 ]

• kroegtijger
LuckyY schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:01:
nee
En heb je Al de Troubleshooting Assistant gedownload ?
Ja; helaas ook daar geen resultaten op mogen vinden (nu heb ik deze wel gedraaid op het moment dat ik wel externe mail kon ontvangen aangezien ik de down-time natuurlijk zo kort mogelijk wil houden...mocht de externe mail nu nogmaals niet ontvangen kunnen worden na de her-install van SP2 dan zal ik de tool nogmaals laten draaien voordat ik de smtp-service opnieuw start en de results even posten) :)

iRacing Profiel

• kroegtijger
lier schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:14:
[...]

We zijn aan het troubleshooten aan de ontvangende kant, XS4ALL heeft (gelukkig wel !) gewoon poort 25 open staan.

@TS:

Is er nog iets aan de configuratie van de TrendMicro ScanMail veranderd ? Heb je ook al in je eventlog gekeken ?
Nee, heb ik niets in veranderd.
Kan je ook je instellingen bij de Global Settings, Message Delivery hier posten ?
zie hieronder :)
Draai je eigenlijk een firewall ?
Ja, er draait een Netscreen NS25 tussen waarop mail, http en https staan doorgezet via MIP.
Ook hier zijn geen configuratie-veranderingen in geweest de laatste tijd.

De screenshots van de Message Delivery dan...

Afbeeldingslocatie: http://i387.photobucket.com/albums/oo317/kroegtijger/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i387.photobucket.com/albums/oo317/kroegtijger/6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i387.photobucket.com/albums/oo317/kroegtijger/7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i387.photobucket.com/albums/oo317/kroegtijger/8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i387.photobucket.com/albums/oo317/kroegtijger/9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i387.photobucket.com/albums/oo317/kroegtijger/10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i387.photobucket.com/albums/oo317/kroegtijger/11.jpg

iRacing Profiel

• kroegtijger
En nog steeds hetzelfde probleem.... het heeft ongeveer 3 uur lang goed gedraaid en van 't een op het andere moment stopt ie er weer mee....

--edit--
via de Exchange Trouble Shooting assistent komt de melding Port 25 didn't respond....
zover was ik zelf ook al wel ja :')

maar ondertussen zit ik er wel flink mee in mn maag :/
verder nog even gecontroleerd of er genoeg storage-space was, maar met ruim 80GB vrij lijkt me dat zoiets toch niet t probleem mag zijn....

[ Voor 54% gewijzigd door kroegtijger op 03-09-2008 16:00 ]

iRacing Profiel

• kroegtijger
Ik kom nu in de eventvwr wel e.e.a tegen....
onder Systeem staat de volgende vermelding:
Bron: smtpvc
EventID: 497
Virtuele Server 1: De postbeheerder ontvangt geen kopie van NDR-berichten

EventID: 498
Virtuele Server 1: Alle niet-bezorgbare berichten worden doorgestuurd naar de postbeheerder

Van een week of 2 daarvoor staan er ook nog wat meldingen zie ik nu mbt smtpvc

EventID: 2013
SMTP kan geen verbinding maken met een DNS-server. Misschien is er geen DNS-server geconfigureerd of is er geen DNS-server actief

EventID 2012
SMTP kan geen verbinding maken met de DNS-server 193.1.0.180 Het gebruikte protocol is UDP.
De server is misschien niet actief of niet toegankelijk

Het lijkt dus toch ergens een DNS-probleem dan te zijn... de server waarnaar verwezen wordt is onze DC (we hebben er 2; 193.1.0.180 en 193.1.0.181.... alle 2 zijn up en running). De gateway is 193.1.0.20
De IP-configuratie van de Exchange ziet er als volgt uit:
IP-adres: 193.1.0.182
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaard-gateway: 193.1.0.20
DNS-servers: 193.1.0.180 en 193.1.0.181

Als ik via nslookup een naam laat resolven gaat dat zonder problemen...
Het lijkt me toch dat de DNS naar behoren functioneerd, of zou hier toch iets niet goed in zijn? :?

iRacing Profiel

• kroegtijger
Als ik in de queues kijk kom ik duizenden mailtjes tegen die nog in de queue hangen...vrijwel allemaal spam-mail. 1 van de queues is inmiddels al bijna 100mb geworden.
Nu kan ik wel die queues langzaam leeg gaan gooien, maar da's niet heel handig lijkt me.... hoe kan ik die stroom spam-mail nu dan weer stoppen?? kennelijk wordt er veel meer gerelayed dan dat zou moeten / mogen lijkt me....
Overigens staan vrijwel al die queues op retry, en als afzender staat bij vrijwel allemaal postmaster

Wat gaat er nu dan weer fout?? :?

iRacing Profiel

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
als die 193.x adressen je interne adressering is kan dat natuurlijk ook de reden zijn. Alleen 192.168.x.x, 172.16-32.x.x en 10.x.x.x zijn daar voor bedoeld.
als het toch WAN-ip's zijn lijkt het me handig om die weg te halen....

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• kroegtijger
sanfranjake schreef op woensdag 03 september 2008 @ 17:12:
als die 193.x adressen je interne adressering is kan dat natuurlijk ook de reden zijn. Alleen 192.168.x.x, 172.16-32.x.x en 10.x.x.x zijn daar voor bedoeld.
als het toch WAN-ip's zijn lijkt het me handig om die weg te halen....
Die 193-adresszijn zijn inderdaad interne adressen (helaas; ik heb dit ook niet bedacht en was ver voor mn tijd al op deze manier opgezet. Aanpassen is nu dus ook even geen optie)
Nu heeft het wel altijd gewerkt met deze adresseringen; dus waarom nu plots niet meer

iRacing Profiel

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat zegt je exchangelogging dan? En ExBPA, ExTRA moeten toch echt wel met informatie komen als een triviale functie als deze niet werkt....

Mijn spoorwegfotografie

• kroegtijger
sanfranjake schreef op woensdag 03 september 2008 @ 17:20:
Wat zegt je exchangelogging dan? En ExBPA, ExTRA moeten toch echt wel met informatie komen als een triviale functie als deze niet werkt....
Na wat zoekwerk in de queues (die ondertussen maar blijven groeien) zie ik allemaal NDR's daar staan....1 van de queues (yahoo.com.tw) zit ondertussen al op bijna 50.000 NDR's
Als ik de SMTP virtual server stop en weer start is de lijst wel weer even leeg, maar loopt in no-time weer vol. Ik denk dus ook dat daar het probleem vandaan komt. Binnen 5 minuten staan er al 3000 berichten in de queue; na een paar uur zal dat natuurlijk extreem hoog opgelopen zijn waardoor de smtpvc vanzelf wel over zn nek gaat.
Hoe kan ik dus die NDR's voorkomen??

iRacing Profiel

• kroegtijger
Hier een voorbeeldje van een van de mails die in de queue staan voor yahoo.com.tw
Afbeeldingslocatie: http://i387.photobucket.com/albums/oo317/kroegtijger/12.jpg

Het zijn in ieder geval geen NDR's meer, maar 't lijkt wel gewoon spam die niet verzonden kan worden...hoe kan ik dit dan blocken??

iRacing Profiel

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zet doorgaans logging wat hoger en kijk dan welke IP's vanaf een .tw proberen te spammen.
Die gaan vervolgens per /24 in een blocklist op de vuurmuur.
(zijn toch meestal vage dialup ranges of ranges uit bokkie-wokkie regio's als korea waar ik echt geen regulier mailverkeer uit ga krijgen).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Door zelf wat moeite te doen,

1. Door even een beetje te troubleshooten/debuggen kom je een heel eind. Vraag je vooral af waar het vandaan komt, en niet zo zeer hoe je het op kan lossen.
2. Als je zelf de laatste poster bent, dan gebruik je de edit-knop om je bericht te wijzigen, dat zie ik je niet doen en hebben we je al eerder op gewezen.
3. Een topic, een vraag. Jouw vraag/probleem is al opgelost en nu heb je een ander probleem.
4. Lees [faq]FAQ[/faq] en Windows Servers en Server-Software - Policy nog eens goed door, en open eventueel een nieuw topic over je nieuwe ndr/error spam. Zorg ervoor dat dat topic ook aan de regels voldoet.
Probeer vooral duidelijk te zijn ipv totaal niet-terzake-doende screenshots te posten, maar beantwoord de vragen van de bezoekers van je topics en volg de tips op.

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.