• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 11:39
Ik ben nu ook maar is aan het researchen wat de kosten zouden zijn van een mediacenter(tje).

maar het is me niet geheeld duidelijk welke chipsets nu overweg kunnen met (full)HD. er zijn best wel wat moederborden met HDMI te krijgen, met verschillende chipsets. nu heb k daar nog wat vraagjes over O-) , als je via DVI een HDMI Connecter gebruikt heb je geen geluid op de HDMI kabel. als je een onboard GPU met directe HDMI aansluiting hebt, stuur je dan wel geluid mee over de kabel?

ik zoek:
MiniATX
HDMI
AM2

gevonden:

ASRock ALiveNF7G-FullHD R3.0 (Geforce 7050)
Asus M2N-VM HDMI (Geforce 7050)
GigaByte MA69GM-S2H (Xpress 1250 --> HDMI via DVI)
MSI K9N2GM-FIH (geforce 8200)

en nog een aantal anderen.

Nu lijkt mij alleen dat een geforce 7050 toch wel moeite gaat krijgen met 1080P ? (kan het niet onderbouwen maar dat lijkt mij) een 8200 lijkt me beter geschikt, ook ICM de 4850 CPU die ik zou willen gaan gebruiken?

welke chipset moet je toch minimaal aanhouden om Full-HD te kunnen afspelen?

(heb het artikel op tomshardware gelezen over de 780G + HD3200 maar ik kon geen mATX bordjes vinden met deze chipset)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Geforce7050 en AMD690 zou ik links laten liggen. MSI heeft ook nog de MSI K9A2GM-FIH, welke een uATX bord met AMD 780G is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat hangt redelijk af van welke codecs je gaat gebruiken en welke CPU.

x264 (90% van content) wordt vooralsnog niet hardwarematig versneld, dus maakt de chipset relatief weinig uit, maar moet je CPU het aankunnen.

* dion_b heeft om die reden een E2180 op een bord met Intel G35 met DVI

Overigens, 780G vind je bijna *alleen* op uATX borden, en ze zijn zeker in NL te krijgen (afgelopen zaterdag nog eentje gezien op de PC Dumpdag). Allicht dat je meer vindt als je op uATX (de officiele afkorting voor microATX) en niet op "mATX" zoekt (wat "miliATX" impliceert) :z

Oslik blyat! Oslik!

• Reloader
maar omdat het onboard is wil ik het in een keer goed doen. een moederbord met een 8200 onboard moet het wel goed dan dan?

Verwijderd

Zelfde verhaal. Die kan het ook niet hardwarematig versnellen.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Reloader schreef op woensdag 03 september 2008 @ 08:56: als je via DVI een HDMI Connecter gebruikt heb je geen geluid op de HDMI kabel. als je een onboard GPU met directe HDMI aansluiting hebt, stuur je dan wel geluid mee over de kabel?

Ligt aan het mobo maar meestal wel, bijv. de M2A-VM HDMI die pikt het geluid in SPDIF vanaf de onboard geluidskaart om het vervolgens toe te voegen aan het HDMI signaal (zit een kabeltje voor).

Een snelle CPU is zoals al eerder vermeld de oplossing. Een aardige onboard bijv. 780G helpt wel met het gebruiksgemak.

• doctormetal
  • Laatst online: 03-05 10:57
Waarom ga je niet voor een ATI Radeon HD3xxx of HD4xxx GPU. Deze stuurt de audio ook gewoon door de HDMI verbinding. Ook via de DVI -> HDMI converter.
Kan full HD aan met hardware acceleratie.
Ik heb ze volgens mij ook onboard gezien, maar kon ze zo snel even niet vinden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dion_b schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:38:
Overigens, 780G vind je bijna *alleen* op uATX borden, en ze zijn zeker in NL te krijgen (afgelopen zaterdag nog eentje gezien op de PC Dumpdag). Allicht dat je meer vindt als je op uATX (de officiele afkorting voor microATX) en niet op "mATX" zoekt (wat "miliATX" impliceert) :z
Wat eigenlijk weer µATX moet zijn, wil je het helemaal netjes doen ;)

bordjes met een 780 of 790 chipset zijn prima te vinden en vaak betaalbaar
pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H staat bijvoorbeeld vanaf 65,50€ in de pricewatch momenteel.

Verwijderd

1 tip:

Asus M3A78-EHM HDMI

Onboard, VGA, DVI, HDMI + sound, en i.c.m. Media Center Classic: Home Cinema kan je perfect x264 films hardware versnellen, ongeveer 7-15% load op m'n Athlon X2 4850E (2,5GHz, 45w) @ 1 GHz.

Pricewatch: Asus M3A78-EMH HDMI, ~60 euro

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 11:13 ]

Verwijderd

Ik dacht dat de UVD standaart geen X264 ondersteund. Vertel mij eens hoe jij het voor elkaar krijgt om dat er door te laten decoderen(i.e. welke software gebruik je).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 11:31 ]

• Reloader
is AM2+ dan backwardscompatible.. een AM2 CPU erop?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op een AM2+ bordje kun je een AM2 cputje prikken hoor, geeft geen enkel probleem.
Pagina: 1