• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 15:25
Hoi,

Mijn vrouw is helemaal in het scrapbooking dus aan mij de taak om er een photoprinter bij te zoeken. Vooralsnog heb ik gekozen voor een sub-dye printer om verschillende redenen. Nu zijn er een aantal modellen op de markt te krijgen, voornamelijk Kodak en Canon (Selphy).

Waar moet ik precies op letten? Als ik zo de specs door neem van de machines zie ik geen verschil met afdrukken. Zo zit ik te kijken voor een Selphy S20 of een Selphy 770 of toch een Kodak Easyshare 500.

Waar zit het verschil nu precies in? Of bepaald de te gebruiken ribbon en papier de uiteindelijke kwaliteit? En als dat zo is, is de nieuwe Selphy S30 niets meer dan een upgrade in functies en niet in kwaliteit?

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou kijken naar de prijs per afdruk. Thuis heb ik een Selphy staan, en veel plezier van, maar dit heeft een relatief hoge prijs per afdruk. Als ik een groter aantal wil afdrukken stuur ik het meestal naar een centrale.

Ik heb nog geen ervaring met de afdrukken op de lange termijn; dus hoe mooi ze blijven, geen idee. Dáar zou ik wel eens een test van willen zien maar ik vrees dat de doorlooptijd van zo'n test ook een paar jaar is :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• maniak
http://www.wilhelm-research.com/ als je wilt weten hoelang foto's meegaan. Foto's gemaakt met inkt gaan langer mee. Als je goed kijkt zie je dat bijna alle foto's die in foto boeken bewaard worden meer dan 100 jaar meegaan, das voor mij lang genoeg anders scannen ze over 100 jaar de foto's maar opnieuw in ;)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een Canon Selphy CP720, ding doet wat die moet doen, foto's printen. Als ik hem een tijd niet gebruik moet ik wel even stofjes van het bovenste velletje papier afblazen anders zie je die op de afdruk. Er zit een briefkaart patroon op de achterkant maar ze beschadigen in de post als je ze zonder envelopje stuurt.

De hele CP700 serie lijkt met hetzelfde, prijs per afdruk zit op 29,95/108 = 27,7 ct.
Er is ook nog een ES serie prijs per afdruk zit op 26,95/100= 27 ct.

Heb er verder weinig te mopperen over (dat's knap bij printers)
Papier is meteen op maat, geen verstopte cartridges of cartridges die niet meer willen printen omdat de datum verstreken is (HP :r )

Alleen Microsoft Publisher snapte het papier formaat niet en wilde perse de laatste milimeter op een nieuw (en dan wel duur) velletje printen.

Irfanview geeft nooit problemen.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

geheel off topic: Scrap girls is een geweldig site voor scrap bookers.

Tot mijn grote schaamte heb ik hier wel eens e.e.a. vandaan gehaald voor het maken van een trouw album ;)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
maniak schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:26:
http://www.wilhelm-research.com/ als je wilt weten hoelang foto's meegaan. Foto's gemaakt met inkt gaan langer mee. Als je goed kijkt zie je dat bijna alle foto's die in foto boeken bewaard worden meer dan 100 jaar meegaan, das voor mij lang genoeg anders scannen ze over 100 jaar de foto's maar opnieuw in ;)
Klok.... klepel..... inkten op dye basis (oploskleurstoffen) gaan kort mee. inkten met pigmenten gaan langer mee, maar dat gaat ten koste van de hoeveel kleuren die afgedrukt kunnen worden.

De eerste print die daadwerkelijk 100 jaar onder alle omstandigheden meegaat, moet ik nog zien ;-) De meeste prints verkleuren binnen 1 jaar al erg genoeg, vooral in rood. Ook tonerprints gaan hard achteruit.

Mijn afwijzing voor dye-sub was eenvoudig: relatief duur (ik ga eerder naar een afdrukcentrale) en de kleinere kunnen alleen maar 10 cm breed printen. De Kodak 1400 nog een tijdje naar zitten kijken, maar vond ik te duur voor hoe vaak ik hem gebruik.

Rechte lijnen zijn ze niet zo goed in, die printers, overigens.

Merken die dat spul maken zijn Kodak, Canon, HiTi, Olympus, Panasonic, Sony en nog vele anderen.

Maybe moet je gewoon zo'n Epson pigmentinkt printer kopen, kun je ook wat meer mee.

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 20:59

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Gewoon afdrukken bij de centrale, op echt fotopapier: kost echt niets (8 cent bij meer dan 100) alleen wat levertijd. En de kwaliteit blijft erg goed.
Inkt/toner + fotopapier is duur en vervaagt snel, sub-dye nog duurder en vervaagt nog sneller.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• maniak
Heb uiteindelijk een Selphy S20 gekocht. Ik snap dat afdrukken bij een centrale goedkoper is, maar het is de ervaring die leert dat als mijn vrouw iets wil, eigenlijk meteen ermee aan de slag wil :) Tja.. en dan duurt 2 a 3 werkdagen wel erg lang :P

Verwijderd

PageFault schreef op woensdag 03 september 2008 @ 21:38:
[...]

Klok.... klepel..... inkten op dye basis (oploskleurstoffen) gaan kort mee. inkten met pigmenten gaan langer mee, maar dat gaat ten koste van de hoeveel kleuren die afgedrukt kunnen worden.

De eerste print die daadwerkelijk 100 jaar onder alle omstandigheden meegaat, moet ik nog zien ;-) De meeste prints verkleuren binnen 1 jaar al erg genoeg, vooral in rood. Ook tonerprints gaan hard achteruit.

Mijn afwijzing voor dye-sub was eenvoudig: relatief duur (ik ga eerder naar een afdrukcentrale) en de kleinere kunnen alleen maar 10 cm breed printen. De Kodak 1400 nog een tijdje naar zitten kijken, maar vond ik te duur voor hoe vaak ik hem gebruik.

Rechte lijnen zijn ze niet zo goed in, die printers, overigens.

Merken die dat spul maken zijn Kodak, Canon, HiTi, Olympus, Panasonic, Sony en nog vele anderen.

Maybe moet je gewoon zo'n Epson pigmentinkt printer kopen, kun je ook wat meer mee.
dat laatste raad ik je erg af. Ik heb mijn Epson printer al 4 keer teruggestuurd, en nu heb ik ze hem maar laten houden omdat ik het zat was. Ik was een fortuin kwijt aan inkt, en na 10 velletjes hield het gewoon op. Het was de DX8450. Maar nu ik in een fotozaak werk hebben we ook al een klant gehad met hetzelfde probleem. Die printer was van een betere serie (RX geloof ik) maar het was evengoed een wanproduct. Echt, ik raad Epson dus iedereen zwaar af, maar aan jou de keus.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

PvH18 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 16:02:
Gewoon afdrukken bij de centrale, op echt fotopapier: kost echt niets (8 cent bij meer dan 100) alleen wat levertijd. En de kwaliteit blijft erg goed.
Inkt/toner + fotopapier is duur en vervaagt snel, sub-dye nog duurder en vervaagt nog sneller.
Je zegt het al: bij meer dan 100.
Als je incidenteel 1-5 foto's nodig hebt haal je dit soort apparaten er wel uit, want de verwerkings- (en evt. verzend-)kosten laten de prijs per foto dan wel erg stijgen.

Kan iemand misschien een foto maken van uitgeprinte foto's? Ben wel benieuwd naar de kwaliteit :)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-01 12:49
Ik maak regelmatig een afdrukje met een Canon Selphy dye-sub printerje, op 10x15.

Deze staan dan in een lijstje vlak bij een groot raam aan de zuidkant, de oudste nu een jaar of twee en ziet er nog prima uit.

Ook de kwaliteit is prima, ziet er uit als een print van een online centrale, soms aan de donkere kant.

Nadeel zijn vooral de prijs en de ene beschikbare maat, maar als je daar voor kiest kan er niet veel fout. Papier en print cartridge zijn lang houdbaar, maar de prijs per foto is vast en het werkt eigenlijk altijd.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1