Webwinkel, Spullen 2x betaald, geen geld terug

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi,

Ik heb in juni op ebay bij een duits ICT bedrijf (dat ook offline bestaat), voortaan te noemen I, 2 2e hands servers gekocht voor ongeveer 650 euro.
Prima servers, prima verzending etc.

Echter ging de paypal betaling om de een of andere reden mis, en heb ik toen met mijn reguliere (rabo zakelijk) bankrekening het verschuldigde bedrag naar I overgemaakt.

Echter werd om onduidelijke redenen vlak hierna alsnog de paypal betaling uitgevoerd.
Gevolg is dus dat ik feitelijk die hardware 2 maal heb betaald.

Nou ja, niet zo'n probleem... gewoon even een net engels mailtje ernaartoe.
"Tsja sorry meneer wij snappen het allemaal niet".

Nog een mailtje.
Nog een mailtje met screenshots van afschrijvingen.

En nog een stel mailtjes, ze blijven het gewoon ontkennen\niet (willen) snappen.

Wat moet ik hier nu mee? Ik ben buiten de paypal-termijn beland voor een conflict (krijg je als je het zelf netjes met mensen op wil lossen) en die tent reageert nu gewoon niet meer (mischien omdat ik na 3 maanden eens met legal action begon te dreigen :z).

Ik heb ze ook gevraagd welke van de 2 betalingen ze dan *wel* ontvangen hebben ,maar ook hierover blijven ze het antwoord schuldig.

I is een gewoon regulier offline bedrijf, dat zo te zien vrij groot is. Daarnaast klooien (sorry ik heb er geen beter woord voor) ze wat aan op ebay.

Hoe kan ik hier nog mijn geld terug gaan zien?

Verwijderd

Kan je niet gewoon telefonisch contact opnemen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hmm ja maar mijn duits is te crappy voor woorden, ik kan me daar compleet niet in uitdrukken.
Ik heb ze idd gemaild of ze engels spreken als ik ze bel, geen repons :/.

Verwijderd

Boudewijn schreef op woensdag 03 september 2008 @ 07:14:
Hmm ja maar mijn duits is te crappy voor woorden, ik kan me daar compleet niet in uitdrukken.
Als het belangrijk is kan je beter telefonisch contact opnemen dan via de mail. Via de mail is 'vrijblijvend', dan lezen ze het en denken ze 'och, dat komt later wel'... Niet toevallig iemand in de omgeving die Duits spreekt?

Als het binnen Nederland was zou je ook een aangetekende brief kunnen sturen, geen idee of dat hetzelfde is als in Duitsland (lijkt me wel aangezien het allemaal Europa is)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Via de mail heb ik vrij bewust gedaan, omdat mijn geschreven engels prima is.... en ik dingen op schrift heb. Ook ivm toezeggingen enzo, ik ben hier in een eerdere case heel hard ingestonken (met telefoon gebruiken).
Liever niet dus :).

Aangetekende brief: tsja zolang zij ontkennen schiet het niet echt op he?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 03 september 2008 @ 07:14:
Je kunt ze gewoon bellen en in het engels aanspreken hoor. Ik sta een beetje versteld van het feit dat je ze dat eerst gaat vragen in een mailtje. Jeemig man. Ben je contactgestoord of zo?

Bel ze gewoon, en vraag eerst of degene die opneemt engels praat (sprechen sie englisch). Dat je dat vraagt is meer voor het fatsoen overigens. Iedere duitser beneden de 50 (of zo) heeft engels gehad op school, en de meesten spreken het heel goed.

Heb alle details van de transacties klaar liggen als je gaat bellen. Het komt niet zo best over als je zelf nog dingen moet opzoeken tijdens het gesprek.

Als je iemand hebt die over de financiele transacties gaat en toezeggingen doet om iets uit te zoeken of zelfs terug te boeken, vraag dan de naam van die persoon. Laat de naam desnoods uitspellen. Maak een duidelijke afspraak over vervolgcontact, dus niet "we zoeken het uit en nemen nog contact op" maar maak een harde afspraak met een dag/datum.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
joopv schreef op woensdag 03 september 2008 @ 07:41:
[...]

Je kunt ze gewoon bellen en in het engels aanspreken hoor. Ik sta een beetje versteld van het feit dat je ze dat eerst gaat vragen in een mailtje. Jeemig man. Ben je contactgestoord of zo?
Nee, ik houd alleen niet van slecht engels sprekende duitsers (been there, done that).
Of ik contact-gestoord ben of niet is niet relevant.
Bel ze gewoon, en vraag eerst of degene die opneemt engels praat (sprechen sie englisch). Dat je dat vraagt is meer voor het fatsoen overigens. Iedere duitser beneden de 50 (of zo) heeft engels gehad op school, en de meesten spreken het heel goed.
Niet mijn ervaring, maar goed.
Als je iemand hebt die over de financiele transacties gaat en toezeggingen doet om iets uit te zoeken of zelfs terug te boeken, vraag dan de naam van die persoon. Laat de naam desnoods uitspellen. Maak een duidelijke afspraak over vervolgcontact, dus niet "we zoeken het uit en nemen nog contact op" maar maak een harde afspraak met een dag/datum.
Daar zit dus de truc, ik heb echt compleet geen zin om 'onbewijsbare' afspraken met telefoongesprekjes te maken. Daar kun mensen niet keihard aan binden, zelfs niet als je het opneemt.
Ik ben nu 3 maanden met die lui aan het knoeien (het is nota bene een IT bedrijf, dus email snappen ze vast wel), en het moet gewoon eens afgelopen zijn.

Aangezien het niet goedschiks lijkt te kunnen, dan maar kwaadschiks (en daarvoor dit topic, wat zijn mijn mogelijkheden en rechten).

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

JanB

Het ken rotter !!!

Boudewijn schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:25:

Daar zit dus de truc, ik heb echt compleet geen zin om 'onbewijsbare' afspraken met telefoongesprekjes te maken. Daar kun mensen niet keihard aan binden, zelfs niet als je het opneemt.
Ik ben nu 3 maanden met die lui aan het knoeien (het is nota bene een IT bedrijf, dus email snappen ze vast wel), en het moet gewoon eens afgelopen zijn.
Neem dan telefonsich contact op, maak afspraken, en zet deze in een mail. Mail deze naar de persoon die je aan de lijn hebt gehad met de vraag of hij wil bevestigen dat dit is afgesproken. Doet hij/zij dit niet, gewoon weer bellen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Titelfixje zodat er geen tag's aanwezig zijn en een move naar SF :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
JanB schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:38:
Neem dan telefonsich contact op, maak afspraken, en zet deze in een mail. Mail deze naar de persoon die je aan de lijn hebt gehad met de vraag of hij wil bevestigen dat dit is afgesproken. Doet hij/zij dit niet, gewoon weer bellen.
Okay dat valt te proberen.
Aan de andere kant ben ik wat cynisch.... waarom nu geen moeite willen doen en zo wel ? ;).

Morgen maar eens bellen.

Verwijderd

JanB schreef op woensdag 03 september 2008 @ 09:38:
[...]

Dat is nog niet sterk genoeg. Wat je doet is bellen, afspraak maken, vervolgens een mailtje naar die persoon (als hij/zij je een e-mail adres wil geven tenminste, anders gebruik je het algemene e-mailadres) met daarin tijdstip en naam persoon met wie je hebt gesproken, en daarin "hierbij bevestig ik dat [inhoud gesprek]". Dan ligt de bal bij hun. Vráág je alleen of ze het willen bevestigen dan kun je alsnog wachten tot je een ons weegt.

Overigens is dit gewoon onverschudigd betaald en zou ik eens kijken of je niet op goedkope wijze een incasso-kortgeding kunt starten. Je hebt tegenwoordig de Europese Executoriale Titel voor niet-betwiste schuldvorderingen in internationale zaken. Een advocaat of rechtswinkel kan je hier wel meer over vertellen. Misschien dat ze dan wel in beweging komen.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

Bij mijn weten is die EET nog niet in werking gegaan maar alleen in voorbereiding? Of ben ik verkeerd ingelicht? Ik betwijfel trouwens of de eerste de beste bureau voor rechtshulp er al van gehoord heeft...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Zo, tijd voor een schop.

Ik ben me aan het inlezen in de EET geweest, en heb besloten dat ik hier toch niet zelf aan moet beginnen. Domweg omdat ik de ballen verstand van recht (en duits) heb.

Ik heb enkele advocaten gebeld, maar deze komen voor 400 euro hun bed niet uit (en dat wordt ook subtiel mede gedeeld). Rechtsbijstandsverzekering had ik nog niet op het moment waarop het probleem optrad, dus dat gaat ook geen soelaas bieden.

Weet iemand hier een adresje wat nog wel voor 400 euro in actie wil komen? Verder, kan ik eigenlijk de gemaakte kosten op die hardwareboer verhalen?

offtopic:
Het gaat inderdaad om 'slechts' 400 euro itt de eerder vermeldde 650 euro. Dit na nader onderzoek mijner zijds.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 26-01-2009 21:19 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb je al met paypal contact opgenomen? Voor zover ik weet handelen zij vaak in het voordeel van de koper als de verkoper niet helemaal meewerkt. Misschien is dat ook zo bij een dubbele betaling omdat de PP-site gek deed?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Paypal wil maar tot 45 dagen wat doen, ook in het geval van een overduidelijke scam. Hun argument is dat ik het zelf betaald heb etc.

Iig willen ze er weinig mee doen. Het lijkt me ook niet dat zij 'fout' zitten in dezen, in tegenstelling tot de hardware leverancier.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wellicht kun je via iets als de ConsumentenBond, Radar of 'op=op' rubriek (Volkskrant) nog iets voor elkaar krijgen, meer opties zou ik niet weten eigenlijk.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou het gaat mij er meer om dat ik een jurist vind die dit wil doen (uiteraard tegen schappelijke betaling). Het is niet meer dan een briefje sturen volgens het EET.

Consumentenbond enzo gaat vrees ik niet werken; het is een duits b2b bedrijf. Die gaan van een NL consumentenorganisatie niet bang worden ;).

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Maar wil je nou zeggen dat je 3 maand lang niets hebt gedaan?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja dat wil ik inderdaad zeggen.
Heb zelf een paar maal geprobeerd eea op te stellen, maar compleet vastgelopen op mijn (gebrek aan) kennis van zaken.

offtopic:
En ja erg onhandig van me, maar er waren dingen met een hogere prioriteit. Maakt dat juridisch gezien trouwens wat uit?

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 26-01-2009 21:31 ]

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik denk dat als ze opeens een boze brief van meneer de advocaat krijgen ze zullen zeggen: "ABER ER HAT ONS NIE ANGERUFNET!!!!" / "Hij heeft ons nooit gebeld" (is dat goed duits, heb een toets morgen? :+). Alhoewel ze natuurlijk gewoon per mail hadden moeten antwoorden, toch denk ik dat dit de 2e stap is die je moet ondernemen naar de tips van eerdere reacties.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Boudewijn schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:29:
offtopic:
En ja erg onhandig van me, maar er waren dingen met een hogere prioriteit. Maakt dat juridisch gezien trouwens wat uit?
Wat tijdsduur niet. Maar je moet hen eerst duidelijk maken wat het probleem is (twee maal betaald).
Je moet hen de tijd geven dit uit te zoeken, en jou het geld terug te boeken.

Dat mag een paar week duren. Als je nu opeens met advocaten aankomt ipv het normale traject kan je wel tegenwerking verwachten.
Oftewel, telefoon oppakken en bellen. Kan je geen Duits en kom je er echt niet uit, dan regel je maar een kennis die wel Duits spreekt. Vraag het aan je ouders/Oom/Opa.. die generatie spreekt het meestal wel aardig.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Okay dan ga ik maar bellen (kan me verstaanbaar maken in het duits). Echter een telefoontje is toch compleet niet rechtsgeldig? (zelfs bij opname).
Ik heb ze meerdere malen schriftelijk laten weten dat het fout is, en waarom.

Maar goed, ik bel ze morgen even, maar heb er geen fiducie in (ook omdat ze het gewoon ontkennen in de emails).

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08
Boudewijn schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:56:
Okay dan ga ik maar bellen (kan me verstaanbaar maken in het duits). Echter een telefoontje is toch compleet niet rechtsgeldig? (zelfs bij opname).
Zeker wel. Probleem met een telefoontje is de inhoud ervan bewijzen, maar dat los je op door het gesprek op te nemen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Heeft dat voor deze case zin? Om het op te nemen dan. Ik heb hier namelijk geen apparatuur voor.

[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 26-01-2009 22:28 ]

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:07

Zenyatta

Tsjakka!

Boudewijn schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:16:
Zo, tijd voor een schop.

Ik ben me aan het inlezen in de EET geweest, en heb besloten dat ik hier toch niet zelf aan moet beginnen. Domweg omdat ik de ballen verstand van recht (en duits) heb.

Ik heb enkele advocaten gebeld, maar deze komen voor 400 euro hun bed niet uit (en dat wordt ook subtiel mede gedeeld). Rechtsbijstandsverzekering had ik nog niet op het moment waarop het probleem optrad, dus dat gaat ook geen soelaas bieden.

Weet iemand hier een adresje wat nog wel voor 400 euro in actie wil komen? Verder, kan ik eigenlijk de gemaakte kosten op die hardwareboer verhalen?

offtopic:
Het gaat inderdaad om 'slechts' 400 euro itt de eerder vermeldde 650 euro. Dit na nader onderzoek mijner zijds.
Heb je al eens contact opgenomen met Consuwijzer?

Edit: Die geven je misschien niet echt rechtshulp maar kunnen je wel in de juiste richting sturen voor het zoeken naar een oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenyatta op 26-01-2009 22:38 ]

The answer is 42.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ben geen consument, heb hem als bedrijf gekocht. (starter, en toen nog geen rechtsbijstand).

edit: dan gaan we die ook maar evne bellen. Nooit schieten en altijd missen enzo.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 26-01-2009 22:56 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08
Boudewijn schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:26:
Heeft dat voor deze case zin? Om het op te nemen dan. Ik heb hier namelijk geen apparatuur voor.
www.tapecall.net

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 08 september 2008 @ 23:37:
Bij mijn weten is die EET nog niet in werking gegaan maar alleen in voorbereiding? Of ben ik verkeerd ingelicht? Ik betwijfel trouwens of de eerste de beste bureau voor rechtshulp er al van gehoord heeft...
Volgens mij al in 2005?
Boudewijn schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:16:
Zo, tijd voor een schop.

Dat je geen verstand van rechten hebt is irrelevant. Je moet niet naar een advocaat, maar naar een incassobureau. Die komen zelfs voor 20 euro hun bed uit, is mijn ervaring. Het is wel iets ingewikkelder omdat je in Duitsland je geld moeten halen, maar alle extra incassokosten verhaal je gewoon op het bedrijf.
Ik wil nu trouwens wel weten hoe het kan dat het opeens nog maar 400 euro is... :P

[ Voor 59% gewijzigd door Cocytus op 31-01-2009 17:04 ]

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik zou gewoon beginnen met het (laten) plegen van een telefoontje ipv het inschakelen van een juridische weg. Dat is niet handig voor een snelle afwikkeling.

Leg alle bewijzen bij elkaar, waarom is die Paypal betaling dan in een keer wel uitgevoerd, daar zit een reden achter uiteraard, (ik heb nog nooit transacties met een onduidelijke reden gezien) en leg het hele zaakje duidelijk uit aan de medewerker betalingen.

Misschien omdat je duits niet al te best is dat ze je mailtjes ook niet snappen?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mijn mailtjes zijn in prima engels gesteld, dus die zullen ze toch wel (moeten) snappen.
Bel ze van de week gewoon in het engels, ben er nu nog nietecht aan toegekomen.
Ze zeggen ook dat ze het snappen tot je ze de bewijzen mailt (copie van paypal en bankafschrift), daarna snappen ze het niet meer :p.
Pagina: 1