Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Op het moment ben ik werkzaam bij een ICT bedrijf, maar er bestaat kans dat ik binnen nu en een jaar wat anders ga doen. Ik zit er (alweer / nog steeds) aan te twijfelen om als zelfstandige verder te gaan. Ik heb als zelfstandige wat kleine projecten gedaan en dat is mij goed bevallen. Zowel de vrijheid als het geld trekken mij behoorlijk. Natuurlijk kost het een hoop meer tijd, maar daar wil ik proberen om een balans in te zoeken zodat werk en prive samen kunnen gaan.

Ik zit me nu af te vragen hoe ik het beste een netwerk op kan bouwen. Ik heb natuurlijk ex werkgevers en collega's die zou kunnen bellen. Verder heb ik mezelf ingeschreven op de website linkedin.com, welke een soort van social networing site is voor profesionals. Verder zijn er nog een aanstal bedrijven die als een soort van "uitzendbureau" voor zelfstandige fungeren of freelance banen aanbieden op(bijv. it-contracts.nl)

Ik zit me echter af te vragen wat je nog meer kan doen om een netwerk op te bouwen. Voor elke freelancer is een netwerk toch wel het belangrijkste wat hij heeft. Het is in ieder geval vaak een stuk meer waard dan een individuele klant.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02

TheDane

1.618

Vaak naar seminars gaan,, je hebt daar eigenlijk altijd wel zo'n after-seminar-borrel met de diehards en andere netwerkers. Schuif lekker aan, zorg dat je je two-liner en een stel business cards paraat hebt, en je hebt er al gauw een stel vriendjes bij.

Verder inderdaad ex-werkgevers en -collega's: regelmatig "socializen" helpt; niet alleen om te vragen of ze 'toevallig nog iemand kennen ... '

De meeste mensen die ik ken beginnen overigens als freelancer of zelfstandige bij of via precies één opdrachtgever die ze uit 't verleden kennen.

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 20:22

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Seminars bezoeken, daar leg je vrij eenvoudig contacten ...

offtopic:
/laat

[ Voor 13% gewijzigd door Wacky op 02-09-2008 23:04 ]

Nu ook met Flickr account

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al aan seminars heb zitten denken. Het is wel jammer dat ik face-2-face contact met mensen die ik verder niet ken vrij lastig vind.

Misschien gewoon doen op de volgende J-Fall / J-Spring / whatever.

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11 09:30
Wat voor diensten ga je leveren?

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• The - DDD
  • Laatst online: 19-11 21:32
Wat te denken van een presentatie geven op de komende J-Fall? De call for papers is net afgelopen weekend rond gegaan.

Als je een goed verhaal neerzet over een leuk onderwerp dan heb je na afloop voldoende aanspraak van mensen. Had ik bij de J-Spring dit jaar ook bij mijn ANTLR verhaal. :)

Voordeel is dat je gelijk laat zien dat je kennis en lef hebt. En mensen die op je af komen, hebben het in eerste instantie over de inhoud van je presentatie.

[ Voor 31% gewijzigd door The - DDD op 05-09-2008 17:19 ]

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 23:22:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al aan seminars heb zitten denken. Het is wel jammer dat ik face-2-face contact met mensen die ik verder niet ken vrij lastig vind.
Daar moet je dan aan gaan werken, want netwerken is extreem belangrijk als kleine zelfstandige. Zijn er geen cursussen op dat gebied te vinden?

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
OO Ontwerp / ontwikkel diensten, voornamelijk op Java + web gebied.
joepP schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 18:06:
[...]

Daar moet je dan aan gaan werken, want netwerken is extreem belangrijk als kleine zelfstandige. Zijn er geen cursussen op dat gebied te vinden?
Ik weet dat het extreem belangrijk is. Ik vind het voornamelijk moeilijk om "het eis te breken". Als ik eenmaal aan het lullen ben, lukt het allemaal wel! :)
Maar ik zal idd eens gaan kijken naar cursussen.
The - DDD schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 17:15:
Wat te denken van een presentatie geven op de komende J-Fall? De call for papers is net afgelopen weekend rond gegaan.

Als je een goed verhaal neerzet over een leuk onderwerp dan heb je na afloop voldoende aanspraak van mensen. Had ik bij de J-Spring dit jaar ook bij mijn ANTLR verhaal. :)

Voordeel is dat je gelijk laat zien dat je kennis en lef hebt. En mensen die op je af komen, hebben het in eerste instantie over de inhoud van je presentatie.
hmmmm.. Een heel goed idee, maar ik geloof dat ik niet de kennis of ervaring heb om daadwerkelijk zoiets te doen. Helaas was ik bij de afgelopen J-Spring niet aanwezig, dus ik heb je helaas niet mogen aanschouwen ;)
Probleem met mij is dat ik weinig echte expertise heb op 1 bepaald gebied. Ik ben meer een manusje van alles zeg maar. (Hoewel daar misschien ook wel weer een paper over te schrijven valt, natuurlijk)

Verwijderd

Waar je in ieder geval rekening mee moet houden: hou goed in de gaten wie de 'decision-makers' zijn, en wie gewoon 'loonslaaf' (oneerbiedig gezegd) zijn. Ik lees uit je post dat je nog maar net begonnen bent met LinkedIn, dus je netwerk zal niet heel groot zijn, maar kijk er eens naar, en bekijk eens goed welke van die mensen zelfstandig, zonder hun baas te hoeven raadplegen, naar HR kunnen lopen en zeggen: deze persoon moeten we inhuren. Kijk ook naar de mensen die daar 1 laag onder zitten - vaak teamleiders die niet zelfstandig mogen aannemen maar wel de uiteindelijke beslissing mogen nemen. Je zult zien dat je daar maar weinig mensen van in je netwerk tegenkomt.

Die relaties moet je warm houden, en uitbreiden. Dat wil niet zeggen dat je de focus op mensen die daar niet in thuishoren maar helemaal moet laten varen - die kunnen namelijk best wel eens invloed hebben op het intake proces, of later misschien decision makers worden.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Op die manier heb ik er eigenlijk nog nooit tegen aangekeken. Je zou kunnen zeggen dat de "handelsgeest" nog niet echt tot mij is neergedaald.
Ik ga je advies iig wel ter harte nemen, aangezien het heel logisch is. Het zal wel lastig zijn om te bepalen wie de 'decision-makers' zijn.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Standeman schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 00:58:
Ik ga je advies iig wel ter harte nemen, aangezien het heel logisch is. Het zal wel lastig zijn om te bepalen wie de 'decision-makers' zijn.
Gewoon je folder onder de ruitenwisser schuiven bij de dikste auto op de parkeerplaats toch? ;)

Mijn eigen ervaring: veel mensen al kennen, zorgen dat je een goede eerste en liefst ook tweede klant heb, en topwerk leveren zodat je mondelinge reclame de rest doet.

Professionele website nodig?

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Klinkt wellicht wat hard maar als je op het moment dat je zelfstandig wil gaan werken bedenkt dat er een netwerk nodig is dan ben je al te laat. Juist door jarenlang contacten warm te houden en te informeren heb je een netwerk opgebouwd en is het fijn beginnen.

Ik heb een uitgebreid netwerk dat ik niet alleen gebruik maar ook waardeer. Heel soms betekent dat een mooier prijsje maken (gevaarlijk! sliding scale) maar merendeels is dat gewoon aandacht.
Van het noteren van verjaardagen van mijn netwerk/vrouw/soms zelfs kinderen tot aan het sociaal rondbellen. Dat laatste is niet alleen bedoeld om new business te genereren maar ook om interesse te tonen in en een betere relatie op te bouwen van offerte naar factuur.

Zakelijk gezien is het erg belangrijk dat je bij je klanten een strakke planning aflevert en deze tussentijds bijstelt en er overmatig over communiceert. Menig beginnend ondernemer zie ik daarin in de fout gaan terwijl ze vaak wel kennis van zaken hebben en uiteindelijk deugdelijk werk afleveren. Als je dat tussentijds niet goed genoeg documenteert en communiceert heb je (zonder dat je dat soms beseft) alsnog de nodige stress veroorzaakt bij je klanten.

Als je die zakelijke en persoonlijke communicatie onder de knie hebt ben je een partij waar ze steevast op terug zullen vallen voor de kleinere klussen en begint de mond-op-mond reclame zijn werk te doen.

Ruimer plannen dan je nodig lijkt is ook een goede tip voor starters. Als je eerder klaar bent ben je een snelle werker, mocht er iets tegen zitten dan kan je nog vaak op deadline afleveren. Zeker als je concurrenten grotere bedrijven zijn dan zal je er weinig nadeel van beleven, die hebben gewoon vaak moeite om zaken meteen te regelen omdat het over meer schijven moet gaan.

Succes!

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Misschien heb je hier iets aan:

Het zwarte boekje voor netwerkers

Vaak staan in zulke boekjes hele praktische tips.

• The - DDD
Heb deze thuis liggen:
http://www.managementboek...voor_dummies_donna_fisher

Doorspekt met typisch amerikaans geleuter, maar tussen alle bullshit door staan er toch echt wel een hoop goede tips en goede gewoonten in.

Voor 14,95 kun je het risico van een miskoop wel wagen dunkt me. Vaak ook te krijgen bij de wat grotere boekhandels.

• zomertje
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Edit: ik heb ergens overheen gelezen.

Maar je zou nog kunnen kijken of (grote) detacheerders freelance klussen hebben. En lid worden van de plaatselijke ondernemersvereniging. Daar zit ook een goede doelgroep.

[ Voor 68% gewijzigd door zomertje op 09-09-2008 13:42 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Begin een blog in je niche. Laat zien dat je een professional bent. Het schrijven van white papers of het geven van presentaties valt in dezelfde categorie.

• The - DDD
De plaatselijke ondernemersvereniging is een uitstekende manier om concrete contacten te maken. Let er wel op dat het niet een verkapte winkeliers vereniging is, want daar zit bot gezegd weinig geld en interesse voor automatisering.

Ook al klinkt het heel kneuterig, maar wat werk gratis uitvoeren voor een lokale/provinciale non-profit organisatie wordt ook zeer gewaardeerd en vaak mag je daar ook je naam op zetten. En onderschat de mond-op-mond reklame niet die dat genereert, wel even duidelijk om vragen dat mensen dat doen. Altijd correct blijven met zulke dingen en wel even een contractje maken waarin het auteursrecht aan de organisatie vervalt, mits je het persoonsrecht mag behouden.

[ Voor 21% gewijzigd door The - DDD op 10-09-2008 09:22 ]

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 14:28

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Als ZZP'er in jouw expertisegebied moet je je gewoon inschrijven bij twintig "tussenpersonen". Veel hebben een lijst met openstaande vacatures voor tijdelijk/contract werk. Veel hebben ook een mailing waarin nieuwe opdrachten opgesomd worden. Ik zou me als ik jou was eerst maar eens op dat soort sites in gaan schrijven en op de mailings abonneren, dan zie je in de loop van de maanden wel wat er zoal voorbij komt. Vervolgens kun je wat tijd investeren om de bureaus die de meest aansprekende vacatures rondsturen wat beter te leren kennen (zodat ze ook aan jóu denken als zo'n klus binnenkomt).

Mocht dat er allemaal rooskleurig uitzien, dan zou ik wachten met de sprong te nemen tot je een eerste grote klus binnen kunt slepen waarmee je voldoende spaargeld op kunt bouwen om ook de werkloze maanden door te komen :)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
PowerFlower schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:34:
Als ZZP'er in jouw expertisegebied moet je je gewoon inschrijven bij twintig "tussenpersonen". Veel hebben een lijst met openstaande vacatures voor tijdelijk/contract werk. Veel hebben ook een mailing waarin nieuwe opdrachten opgesomd worden. Ik zou me als ik jou was eerst maar eens op dat soort sites in gaan schrijven en op de mailings abonneren, dan zie je in de loop van de maanden wel wat er zoal voorbij komt. Vervolgens kun je wat tijd investeren om de bureaus die de meest aansprekende vacatures rondsturen wat beter te leren kennen (zodat ze ook aan jóu denken als zo'n klus binnenkomt).

Mocht dat er allemaal rooskleurig uitzien, dan zou ik wachten met de sprong te nemen tot je een eerste grote klus binnen kunt slepen waarmee je voldoende spaargeld op kunt bouwen om ook de werkloze maanden door te komen :)
Ik ben wel benieuwd in een aantal voorbeelden van dergelijke "tussenpersonen". Zijn dat speciale bedrijven die daar op gericht zijn, of zijn het gewoon "De grote jongens" die de opdrachten die ze zelf niet kunnen invullen weer uitbesteden?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
rwb schreef op woensdag 17 september 2008 @ 14:45:
[...]

Ik ben wel benieuwd in een aantal voorbeelden van dergelijke "tussenpersonen". Zijn dat speciale bedrijven die daar op gericht zijn, of zijn het gewoon "De grote jongens" die de opdrachten die ze zelf niet kunnen invullen weer uitbesteden?
Op een site zoals it-contracts.nl zie je een hoop tussenpersonen voorbij komen. Vaak is dat een beetje een mix van detacheringbureau's en recruiting bedrijven.
PowerFlower schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:34:

Wat ik het lastigste vind is dat 9 van de 10 jobs "direct" beginnen is. Aangezien ik 2 maanden opzeg termijn heb, is het vaak te laat voor de meeste opdracht gevers.

Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik dit soort "smoesjes" een beetje gebruik om mijn eigen onzekerheid te verbergen. Het is toch een vrij grote, onzeker stap om van vaste baan naar ZZP-er te gaan

@Pietert,
Ik heb wel wat contacten met mensen / bedrijven uit het verleden. Sommige zijn wel warmer dan andere. Echter werken de mensen niet (meer) in mijn gebied van expertise of kunnen ze niet direct wat voor mij betekenen.

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 14:28

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Standeman schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:26:
Wat ik het lastigste vind is dat 9 van de 10 jobs "direct" beginnen is. Aangezien ik 2 maanden opzeg termijn heb, is het vaak te laat voor de meeste opdracht gevers.
En 8 van de 9 van die 10 keer is dat omdat ze al maanden op zoek zijn :P Eigenlijk willen ze zeggen "gisteren" beginnen. Tegen de tijd dat er zo'n buro ingeschakeld wordt zitten ze meestal al redelijk omhoog. Over 2 maanden beginnen is dan best vaak onderhandelbaar, maar dat weet je pas als je het vraagt ;)
Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik dit soort "smoesjes" een beetje gebruik om mijn eigen onzekerheid te verbergen. Het is toch een vrij grote, onzeker stap om van vaste baan naar ZZP-er te gaan
...en dat is zeker waar. Weet waar je aan begint.
Pagina: 1