Toon posts:

[VMware] 4x 300GB 15K 3,5" of 6x146GB 10K 2,5"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig om een nieuwe test server te configureren (Dell website) voor thuis. Ik wil hiervoor een Dell 2950 III aan gaan schaffen met onderstaande config:

2x Intel Xeon Quad Core 2,5Ghz
16GB geheugen (of 32GB)
Dell Perc Add-in Raid controller voor SAS (Raid 0,1,5,10)

Nu zit ik enorm te twijfelen wat voor disk configuratie ik ga bestellen. Ik kan kiezen tussen een 3,5" (6 disk) en een 2,5" (8 disk) backplane. Simpel twijfel ik tussen onderstaande configuraties:

1. 2,5" backplane
2x 73GB 15K 2,5" (Raid 1 voor VMware ESX)
6x 146GB 10K 2,5" (Raid 5 voor virtual machines)

2. 3,5" backplane
2x 146GB 15K 3,5" (Raid 1 voor VMware ESX)
4x 300GB 15K 3,5" (Raid 5 voor virtual machines)

Ik wil de server dus gaan gebruiken om virtuele omgevingen te testen van verschillende producten (bv. Sharepoint, Exchange, DPM, OCS, etc..). Mijn doel is om zoveel mogelijk virtual machines te kunnen draaien op deze server. Er gaat maar 1 gebruiker (ik :D) testen op de virtual machines dus de load valt enorm mee. Mijn doel is om 8 tot 10 servers op te kunnen zetten.

Ik twijfel dus echt tussen 6x 2,5" 10K en 4x 3,5" 15K. Mijn gevoel zegt dat 15K sneller is, maar in een raid configuratie zal het verschil kleiner worden naarmate het aantal schijven toenemen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

ik zou gaan voor de voor de schijven die het minste herrie maken :). Als je de server in een aparte kamer stopt ga dan voor het snelste. Zeker met 10 virtuele bakken kun je wel wat IO gebruiken. (neem dan ook 32 GB geheugen ;))

Wat sneller is, 6x10K of 4x15K ligt helemaal aan de schijven zelf, de data dichtheid op de platters, de controller waar het allemaal op zit, en het soort applicatie wat je van plan bent te draaien. Als dell de merken en typenummers van de schijven laat zien, zoek dan wat benchmarks op en vergelijk zelf :)

-_-

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 18:11
Als die 2.5 inch SAS schijven zijn zou ik daarvoor gaan.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
Ik weet dat het ondertussen meer dan 2 maanden geleden is, maar er staat nog geen update wat je gedaan hebt/of dat je uberhaupt al iets gekocht hebt.

Je hebt het over thuisgebruik. Ga je echt ESX gebruiken à € 1300,- (afaik) of de gratis ESXi? Zo'n server is ook niet goedkoop, dat snap ik, maar ik weet niet of ESX meerwaarde voor je heeft :)

Je hebt het over 2 schijven voor ESX. Mocht je ESXi bedoelen, de 2950 III heeft een interne USB-poort. 1GB USB stick erop je hebt (ruimte voor) je ESXi-installatie. Je kunt dat je dat zelfs door Dell laten doen (op SD-kaart schijnbaar, ik heb het SD-slot nog niet gevonden in onze 2950 :P Ook zie ik ESXi zo niet staan op de website als ik er een configureer.) Geen idee of ESX ook op een USB-stick kan.

73GB 15K (en 146GB 15K al helemaal) lijkt me uberhaupt zware overkill voor enkel en alleen de hypervisor. Wij doen shared hosting voor een 200 websites, en zelfs toen tijdens de migratie de databases en de websites op dezelfde server stonden hadden die schijven niks te doen (PE 1950 III, 2x 146GB 15K in RAID1, 1u broertje van de 2950 III dus), en dan staat dus _alles_ op die schijven. Zet er 4GB 7200 schijven in, maar die zullen ze wel niet hebben :P Ik snap niet dat ze voor 750GB SATA (80 euro) 95 euro meerprijs durven te vragen op een 146GB 15K schijf van € 180 maar zoals altijd bij Dell: _bellen_. Als het via een bedrijf kan dat nog (veel) meer met Dell doet: regel het, want de procenten vliegen er af.

Met maar 1 gebruiker zou ik voor 4x300 15K gaan; Ik denk niet dat 2 spindels extra opweegt tegen de extra toeren. Minder schijven dus minder kans op uitval, en aangezien de schijven groter zijn heb je nog meer opslag ook.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Persoonlijk snap ik uberhaupt niet waarom je zo een dure server wilt kopen als jij het maar als enige gebruikt. Pak gewoon een PCtje met een paar raptors of spinpoints in een RAID 5 en wellicht een Areca SATA controller. Er zijn moederbordjes die 16 GB geheugen ondersteunen dus dat past dan ook nog wel. Dan ben je misschien 1000 euro kwijt ofzo. Lijkt me stukke goedkoper dan een rack mountable server.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
Let wel dat Areca niet op de HCL van VMWare staat :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
Ik ga akkoord met silentsnake: dit is 10x overkill voor de opgegeven taak.
Pagina: 1