Toon posts:

Xen op server Meedere IP adressen nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een nieuw project (hobby) heb ik een HP Proliant DL320 2G met 2 GIG RAM, 2x 160 GB HD in huis gehaald om een nieuwe server te maken. Mijn huidige server (AMD 1800+ 1GIG RAM 180 GIG HD) met SME server, is te beperkt voor mij. Wel leuk zo out of the box een server in huis. Maar in de loop van de tijd zijn er steeds meer vrienden en kennissen bijgekomen die allen een domein hebben onderbracht voor hun eigen bezigheden.

Wensen:
Ik wil graag dat alle gebruikers op mijn bakkie een eigen VPS tot hun beschikking kunnen hebben. Daarvoor hoop ik Xen te kunnen gebruiken i.c.m. Debian als OS.

(mogelijk) probleem:
Nu hoor ik echter van vrienden van mij die mij vertellen dat je in deze constructie (VPS) op elke stuk een eigen IP adres nodig zal hebben. Aangezien ik geen enkele bedrijfsmatige bedoelingen heb, zie ik de kans minimaal (zeg maar gerust nul) dat ik zomaar via mijn ISP 12 tal extra IP adressen kan krijgen op mijn ADSL abbootje. Want IP adressen begint een schaarste te worden in internetland.

Idee:

Aangezien je met een server zonder problemen virtuele domeinen kan aanmaken (onder 1 Appache) en in de configuratie een verwijzing in kan kloppen waarnaar de domeinen verwijzen op je server, moet dat toch misschien mogelijk zijn met VPS op 1 server?

Oplossing:

Dat hoop ik van jullie kant te horen 8)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
VPS = Virtual private server toch? Wat voor server is het precies, welke services moeten beschikbaar zijn? En gebruik je nu XEN of Vmware? :s

Je hebt in principe geen 12 ip adressen nodig. Of je er adressen bij kan krijgen is afhankelijk van je provider. Echter je zou ook gewoon de gewenste service op de server een andere poort kunnen toewijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:31:
VPS = Virtual private server toch? Wat voor server is het precies, welke services moeten beschikbaar zijn? En gebruik je nu XEN of Vmware? :s
Ik gebruik Xen :) Sorry voor de verwarring met het noemen van VMware op de topicstart.
Je hebt in principe geen 12 ip adressen nodig. Of je er adressen bij kan krijgen is afhankelijk van je provider. Echter je zou ook gewoon de gewenste service op de server een andere poort kunnen toewijzen.
Hoe bedoel je daar precies mee?? Is er dan idd een config op de server waar je elke domein (dat tevens VPS is (idd Virtual Private Server) naar kan verwijzen zonder meerdere IP adressen nodig te hebben? Zou mooi zijn. :P Waar moet ik dan precies naar zoeken om het zo in te stellen?

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Wat een mogelijkheid is als je alleen websites (apache) wilt is op je server 1 apache opzetten die proxy speelt voor alle andere interne servers. (Dit kan makkelijk door middel van mod_proxy)
Veel andere services (ssh, ftp, etc) valt lastig te routen aan de hand van domein.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Ik heb hier zelf ook al wel een paar keer mee zitten spelen in gedachten. De enige constructie welke ik zou kunnen bedenken voor onbeperkt gebruik is om je verkeer te tunnelen / vlannen vanuit een datacentrum.

Je zou dus een servertje (VPS bijv., hoeft niet zo duur te zijn) uit kunnen rusten met een serie IP adressen welke de gegevens weer doorzetten naar de juiste VPS bij jou thuis via je bare metal server.

Een andere optie is geduldig wachten op ipv6 maar dat duurt nog wel even.

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Topicstarter
sPENKMAN schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:37:
Ik heb hier zelf ook al wel een paar keer mee zitten spelen in gedachten. De enige constructie welke ik zou kunnen bedenken voor onbeperkt gebruik is om je verkeer te tunnelen / vlannen vanuit een datacentrum.

Je zou dus een servertje (VPS bijv., hoeft niet zo duur te zijn) uit kunnen rusten met een serie IP adressen welke de gegevens weer doorzetten naar de juiste VPS bij jou thuis via je bare metal server.

Een andere optie is geduldig wachten op ipv6 maar dat duurt nog wel even.
Ow.. maar dat veranderd de zaak :) Ben XS4all abbonee en de bieden het aan. ( tis een experimentele dienst van hun, maar draait volgens mijn broer al een hele lange tijd goed.

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:48:
[...]

Ow.. maar dat veranderd de zaak :) Ben XS4all abbonee en de bieden het aan. ( tis een experimentele dienst van hun, maar draait volgens mijn broer al een hele lange tijd goed.
IPv6 kan je met de goede provider (of genoeg creativiteit) wel gewoon krijgen, maar om dan bij de site te kunnen komen heeft de gene ook IPv6 nodig... dit is nog niet het geval bij 99% van de consumten.

Verwijderd

Topicstarter
BarthezZ schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:49:
[...]

IPv6 kan je met de goede provider (of genoeg creativiteit) wel gewoon krijgen, maar om dan bij de site te kunnen komen heeft de gene ook IPv6 nodig... dit is nog niet het geval bij 99% van de consumten.
Ik snap wat je bedoelt, maar xs4all tunnelt de adressen ;) Dus iedereen kan gewoon de site benaderen. Want zodra iemand www.blaat.extensie in tikt, vertaalt xs4all deze IP4 request naar IPv6 d.m.v een tunnel naar mijn bakkie.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dan heb je nog steeds maar een IPV4 adres..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:42:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar xs4all tunnelt de adressen ;) Dus iedereen kan gewoon de site benaderen. Want zodra iemand www.blaat.extensie in tikt, vertaalt xs4all deze IP4 request naar IPv6 d.m.v een tunnel naar mijn bakkie.
Ehm, dude, WTF…

Als iemand www.blaat.extensie intikt, dan zal een moderne browser eerst het AAAA-record van die hostname opvragen. Als dat record bestaat, dan zal hij een IPv6-IP-adres teruggeven. Vervolgens probeert je browser via IPv6 naar dat IPv6-adres te connecten.

Zodra er geen AAAA-record bestaat, zal de browser het A-record proberen op te vragen en zal de browser uiteindelijk een IPv4-IP-adres terugkrijgen. Vervolgens probeert je browser via IPv4 naar dat IPv4-adres te connecten.

Nu mag jij mij proberen uit te leggen hoe jij denkt dat die tunnel bij XS4ALL werkt en nog beter, hoe jij denkt dat een non-IPv6-connected client jou via die tunnel op je IPv6-adres kan bereiken.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 23:22:
[...]

Ehm, dude, WTF…

Als iemand www.blaat.extensie intikt, dan zal een moderne browser eerst het AAAA-record van die hostname opvragen. Als dat record bestaat, dan zal hij een IPv6-IP-adres teruggeven. Vervolgens probeert je browser via IPv6 naar dat IPv6-adres te connecten.

Zodra er geen AAAA-record bestaat, zal de browser het A-record proberen op te vragen en zal de browser uiteindelijk een IPv4-IP-adres terugkrijgen. Vervolgens probeert je browser via IPv4 naar dat IPv4-adres te connecten.

Nu mag jij mij proberen uit te leggen hoe jij denkt dat die tunnel bij XS4ALL werkt en nog beter, hoe jij denkt dat een non-IPv6-connected client jou via die tunnel op je IPv6-adres kan bereiken.
Helaas een denkfout van mij. Was iets te enthousiast dat het zo kon werken. 8)7 Ik hou het maar even op virtuele domeinen op mijn Appache. Maar als het eindelijk echt zover is dat de hele wereld over gaat stappen naar IPv6, ben ik er als de kippen bij :+
Pagina: 1