[D610] "Slow death" laptop, verklaring?

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Sinds afgelopen zaterdag heb ik vreemde nachtmerrie mogen meemaken.
Dell D610 laptop liep voorheen uitstekende werktijden. Van onheil en storingen was er gewoon niks te merken. Wel maak ik vaak gebruik van standby mode om opstarten te versnellen zodat ik meteen aan de slag kan.

Op zaterdag 30 aug nam ik laptop in standby mode mee in mijn laptop rugzak waar ie altijd in gaat. Na bewandelen van 2 steden Den Haag en Rotterdam merkte ik dat mijn rugzak rugkant heel beetje vochtig is door het zweten (het was warm en rugzak was best wel zwaar), maar binnen in de rugzak leek alles nog wel droog te zijn.

Ik merkte op dat standby mode eruit is. De laptop was daarmee gewoon uit. Lijkt niks aan de hand, even power indrukken en laptop kwam zoals verwacht tot het leven. Maar tijdens het laden van Windows XP ging het gewoon uit. Dat gebeurde al na enkele minuten.
Ik drukte nogmaals op de powerknop. De powerled ging even aan en dan meteen weer uit.
De volgende poging liet geen enkel leven meer zien. Dus liet ik zaak rusten. De accu's waren gewoon vol.

Na paar uurtjes bekeek ik het nog even, ditmaal aan het adapter. De laptop ging weer aan, maar ik zette het in BIOS stand zodat het niet verder gaat booten. Ik keek enkele minuten naar het scherm. En poef, inderdaad toch weer uit. De powerled bleef branden, maar laptop gaf geen leven. Ik kreeg niet powerled uit, dus ontkoppel ik alle stroom (adapter en accu eraf), en sluit het weer aan. Ook hier brandde powerled heel erg kort. Ik merkte op dat volgende startpogingen ditmaal vruchteloos zijn. Powerled ging niet meer aan. Het bleef doodstil na indrukken knop.

En nu vandaag bekijk ik de zaak nog een keer. Ik controleer de onderdelen even en zet ze even goed op hun plaats. Er is geen verdacht geurtje, alles lijkt goed in orde. Maar ook hier is het nog steeds morsdood. Geen enkel leven te zien.

Ik vraag me af of de vocht de interne deel van laptop is binnengekomen en kortsluiting heeft veroorzaakt. Maar de rugzak binnenkant is voelbaar droog en laptop is al opgedroogd. Zelfs nu wil het niet meer. De langzame dood van laptop lijkt wel een feit. Ik heb alvast Dell technische dienst gemaild, en in afwachting van hun antwoord vraag ik jullie meningen alvast.

Wat denk je zelf over mijn probleem? :'(
Of is alleen de power unit even ontregeld?

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:53
Het lijkt me logischer dat je laptop wakker is geworden uit standby en oververhit is geraakt, of op die manier volledig leeg is gelopen en onder zijn drempelspanning voor opladen is gezakt.

Dingen die je kunt proberen zijn:

opstarten zonder accu in de laptop maar wel aan het lichtnet. Sommige laptops starten dan, dan weet je dat het aan je accu ligt.

Een nachtje aan de oplader hangen, ook al brandt het lampje in het begin niet is ook nog mogelijk. Met een beetje geluk pakt de lader het laden weer op.

Anders is oververhitting ook een reeel risico.

[ Voor 5% gewijzigd door __fred__ op 02-09-2008 19:54 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Laptops en rugzakken... a scenario for dissaster.
Een gewone rugzak bied geen steun aan je laptop. Als je er dan nog andere dingen bij in hebt zitten, zoals boeken, broodtrommels en flesjes kan een beetje druk op de onderkant schade toebrengen aan het moederbord. De boel buigt een beetje door en het is gedaan met je laptop. Haarbreukjes in het moederbord of andere componenten en je laptop is zo dood als een pier. Niks aan te zien, maar wel dood.
Het wordt nog erger als je laptop warm de tas in gaat. Sommige laptops hebben namelijk last van slecht soldeerwerk. Warm worden en een beetje druk betekent dan dat er ergens een component half loslaat. Zelfde effect.

Als je je laptop vervoerd in een rugzak, doe het dan in een laptoprugzak met voering en versteviging rond het laptopvak. En zelfs dat is geen garantie, maar maakt de kans minder groot.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 02-09-2008 20:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik gebruik laptop rugzak van merk Trust. Dat is nog lang niet kapot na veel dragen, heeft wat schuimvulling omheen. Maar als de rugzak volgevuld is, dan neemt druk op laptop inderdaad meer toe.
De onderkant van laptop wijst naar de rugkant toe, zodat scherm dus niet onder veel druk komt te staan.
De rugkant is hooguit met laag schuimvulling opgevuld, en als je gaat bukken is inderdaad andere verhaal. Blijft wel verbazen waarom ie even gewoon loopt...

De accu's waren gewoon vol (op accu's staan energie-indicatoren op 100%), ten teken dat laptop niet aangeweest is. Hij is niet aangesprongen, en in standby maakt geen warmte, dat weet ik al hele tijd. Maar de druk op moederbord komt wel aardig in de buurt. In dat geval zal ik morgen moederbord eruit halen en uitgebreid inspecteren op verdachte plaatsen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
McKaamos schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:22:
Als je je laptop vervoerd in een rugzak, doe het dan in een laptoprugzak met voering en versteviging rond het laptopvak. En zelfs dat is geen garantie, maar maakt de kans minder groot.
* GENETX is tevreden met zijn eastpak schooltas met laptop deel. Echt geen bijzondere voeding, maar heb na 2 jaren echt geen enkel probleem, net als alle andere klasgenoten.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb via Ebay een nieuwe mobo maar gekocht. Komt uit Amerika, de enige met X300 videochip.
Hiermee zal de meeste problemen verholpen worden. En dan zal ik kijken naar laptoptas om vervolg te voorkomen van teveel druk op de laptop.
Pagina: 1