Toon posts:

[FP/feat] Fabrikanten beoordelen via Tweakers.net?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op 27 augustus besloot ik in verband met veel spontane vastlopers de fabrikant van mijn laptop eens te mailen of zij enig idee hadden wat de oorzaak kon zijn. Een dag later kreeg ik een mailtje terug, waarin naar mijn gegevens werden gevraagd zodat ik van de 2jaar 'pick-up-and-return' garantie kon genieten. Alsof het allemaal zo vanzelfsprekend was, terwijl ik 'via de regels' eigenlijk de garantie via de winkel had moeten laten verlopen.

Nu is het volgens mij zo dat dit niet alleen bij de fabrikant in kwestie gebeurd, maar er zullen vast wel meer Tweakers zijn die content zijn met de (directe) garantieafhandeling van de fabrikant.

Op GoT zijn veel verhalen te lezen waarin commentaar wordt gegeven op garantie-afhandeling en op winkels. Uiteraard hebben we de Shopreview, waarin leden hun ervaring kunnen posten met (de service van) een bepaalde winkel. Tevens hebben we de productreview waarin leden ervaring kunnen posten omtrent een bepaald product.

Er is echter nergens een plaats om positieve feedback te geven op een fabrikant! Dit terwijl klachtenafhandeling, service, etc. juist belangrijk zijn bij de aanschaf van een product. Nu dacht ik een topic te maken in het Shopping Forum (Positief over garantieafhandeling MSI), maar dit werd gesloten door een moderator omdat er weinig discussiewaarde te vinden was in het topic. Logisch, want dit is geen klacht maar een compliment. Over negatieve dingen valt veel te zeggen en veel advies te geven, over positieve dingen weinig. Ik kreeg ook nog een persoonlijk mailtje van Orion (erg netjes) om duidelijk aan te geven waarom het topic werd gesloten.

Nu hoop ik dat Orion mij niet kwalijk neemt dat ik een stukje uit zijn PM citeer:
Het lijkt me daarentegen erg interessante informatie om in een productreview te verwerken. Zeker aangezien een deel van de problemen die je had schijnbaar vaker voorkomen bij laptops van MSI. Maar ook om te laten zien dat XXX de problemen die er zijn wel keurig afhandelt
Duidelijk, maar ik had ook een reden waarom ik hier weinig heil in zag:
Ik kan wel een productreview invullen, maar wat is daar het nut van?
1. Iemand die een MSI product zal kopen zal dan niks kunnen lezen over de fabrikant, behalve als ze tientallen reviews over producten gaan lezen (en wat is het nut van het lezen van een productreview van een laptop als je een moederbord wil kopen?)
2. het model is end-of-life. Waarom zou iemand sowieso een productreview lezen aangezien de laptop niet eens meer verkrijgbaar is
3. in navolging tot 2 had ik zo'n beetje de laatste laptop. Eventuele garantie op de laptop is dus in maart 2009 voor een iedereen afgelopen (2jaar pick-up-and-return garantie). Heeft weinig nut om dan nog iets over garantie te delen aangezien niemand er dan meer iets aan heeft.

Nu heb ik ook wel nagedacht waarom er geen 'fabrikantreview' is net zoals er een productreview + shopreview gedeelte is. Zou jij mij kunnen vertellen waarom dit zo is?
Ik snap dat er een aantal haken en ogen zijn:
1. net zoals winkels zullen fabrikanten ook moeten aangeven dat ze op de site willen staan en niet elke fabrikant zal dat willen
2. op zich heeft de consument weinig direct met de fabrikant te maken, garantie verloopt van oorsprong via de winkel
Mijn verzoek: is het mogelijk dat er toch ergens een plaats komt om ervaringen betreffende fabrikanten te delen? Als ik een nieuwe laptop wil kopen, ga ik niet de productrevies van tientallen oude modellen doorlezen om te zien of 'de service van de fabrikant' wel voldoende is. Momenteel is er op GoT alleen een plaats om negatieve ervaringen met een bepaalde fabrikant te delen (SF), maar het is IMHO wel zo eerlijk als er ook een plaats komt om positieve ervaringen te delen zodat de informatie op GoT 'representatief' is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:56

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:31:
maar dit werd gesloten door een moderator omdat er weinig discussiewaarde te vinden was in het topic. Logisch, want dit is geen klacht maar een compliment. Over negatieve dingen valt veel te zeggen en veel advies te geven, over positieve dingen weinig.
Het topic zelf had nauwelijks discussiewaarde, maar positief getinte onderwerpen zijn net zo welkom als negatieve uiteraard. Zoals je zelf al zegt is er inhoudelijk vaak wel een discussie te voeren over niet nagekomen garantie etc.

In SF zie ik sowieso geen plek voor dit soort zaken. De pricewatch en productreview zijn juist bedoeld om voor dit soort zaken en imo zou een "fabrikantreview" daar ook prima bij kunnen. Omdat dit puur FP gericht is en in feite een featurerequest is zet ik deze topic in Lieve Devvers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:05:
[...]
Het topic zelf had nauwelijks discussiewaarde, maar positief getinte onderwerpen zijn net zo welkom als negatieve uiteraard. Zoals je zelf al zegt is er inhoudelijk vaak wel een discussie te voeren over niet nagekomen garantie etc.

In SF zie ik sowieso geen plek voor dit soort zaken. De pricewatch en productreview zijn juist bedoeld om voor dit soort zaken en imo zou een "fabrikantreview" daar ook prima bij kunnen. Omdat dit puur FP gericht is en in feite een featurerequest is zet ik deze topic in Lieve Devvers :)
Ik ben het eens dat er weinig discussie waarde zit in dergelijke 'topics' simpelweg omdat er geen advies nodig is. Dat vind ik jammer, want hierdoor komen er veel negatieve ervaringen op (terecht of onterecht) en weinig positieve ervaringen simpelweg omdat die nergens horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:26:
[...]

Ik ben het eens dat er weinig discussie waarde zit in dergelijke 'topics' simpelweg omdat er geen advies nodig is. Dat vind ik jammer, want hierdoor komen er veel negatieve ervaringen op (terecht of onterecht) en weinig positieve ervaringen simpelweg omdat die nergens horen.
Dat ben ik inderdaad wel met je eens. Je beeld wordt vrij snel negatief over een fabrikant, maar dat is vaak omdat de mensen waarbij het fout gaat het hardste roepen, terwijl als het goed is mensen gewoon blij zijn, maar minder snel iets kunnen posten. Als er een plek komt om dit te doen zou het op zich wel handig zijn.

Ik weet ook dat als ik weer een notebook zou gaan kopen dat de kans groot is dat het bijv een MSI wordt, simpelweg omdat ze 2 maanden na het verlopen van de garantietermijn nog bereid zijn je te helpen en niet simpelweg zeggen: garantie is voorbij, bekijk het maar.
Een algemene indruk krijgen van een bedrijf kan denk ik wel wat uitmaken.

Het nadeel is wel dat waarschijnlijk er weer veel mensen niet onderbouwde reviews neer gaan plempen die er niet thuis horen. Deze zijn natuurlijk wel weer te verwijderen, maar daar is wel weer een boel modforce voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:03:
Het nadeel is wel dat waarschijnlijk er weer veel mensen niet onderbouwde reviews neer gaan plempen die er niet thuis horen. Deze zijn natuurlijk wel weer te verwijderen, maar daar is wel weer een boel modforce voor nodig.
Inderdaad, daar ben ik ook bang voor. "Mijn AMD-processor is stuk gegaan, dus AMD maakt slechte producten." Misschien ben ik iets te negatief, maar dergelijke redenaties komen nog geregeld voor op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RoD schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:05:
[...]

Inderdaad, daar ben ik ook bang voor. "Mijn AMD-processor is stuk gegaan, dus AMD maakt slechte producten." Misschien ben ik iets te negatief, maar dergelijke redenaties komen nog geregeld voor op GoT.
"Intel is veel stabieler want AMD's branden veel sneller door".
Ja, in het eerste A-XP tijdperk misschien dat inmiddels jaren achter ons ligt.

Ik ben bang dat dat gaat gebeuren en dat mensen niet echt het verschil tussen $product en $bedrijf gaan maken.

"AMD is ruk, want mijn proc is stuk".
Tja, kan gebeuren, maar, als je niet kijkt naar het product maar naar het bedrijf, gaat die stelling niet meer op. Ook al is je cpu stuk, dan kan het bedrijf nog uitblinken, doordat ze het ding gelijk vervingen, of ook al was je een maand buiten de garantie ze toch nog een oplossing of coulance boden etc.

Ik denk dat het een zeer waardevolle toevoeging kan zijn, al is het natuurlijk erg lastig om te checken of dit soort dingen kloppen en of het gebaseerd is op de service en niet op het product, waardoor het gewoon 1 grote flamewar kan gaan worden. Daar heeft niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In shopreviews komen we voor de rest toch ook weinig productbeoordelingen tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ik vind dit eigenlijk meer pricewatch gerelateerd, als de PW sjaken er wat in zien komt het vanzelf bij devtrack boven borrelen, dus ff een move naar Pricewatch :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Als eindgebruiker heb je met twee zaken te maken:
- Het product, gemaakt door de fabrikant
- de winkel, die het je levert en die jouw aanspreekpunt ook is voor garantie

Fabrikantreviews afzonderlijk zou naar mijn smaak een verwarrende (en onnodige) positie gaan innemen tussen de productreviews en de ShopReview. Het zal best dat een fabrikant hier en daar direct garantie verleent, maar daar kan je in principe altijd alleen maar positieve dingen over schrijven: als een fabrikant dat namelijk niet biedt of jou niet op de hoogte houdt dan is het de winkel waar de verantwoordelijkheid ligt, en dan kan je de winkel aanspreken om de fabrikant onder druk te houden.

Daarnaast, hoe wil je een fabrikant als bijvoorbeeld Intel, AMD, Cisco/Linksys gaan beoordelen? Garantie op verschillende producten ligt totaal anders, kanalen voor eindgebruikers zijn compleet verschillend van zakelijke afnemers. Het doel van reviews is dat je een indruk krijgt van wat je kan gemiddeld kan verwachten, en ik denk dat dat beeld niets dan verwarring wordt als farbikanten beoordeeld worden.

Komen we dus alsnog bij de product reviews uit; veelal zijn zwaar-zakelijke producten en consumentenproducten redelijk gescheiden, en daar waar consument- en lichtzakelijk overlapt gelden vaak dezelfde kanalen. Bij een dergelijke review kan dus gerust notie gemaakt worden van de geboden garantievoorwaarden. Bijvoorbeeld een 50" plasma met fabrikantgarantie aan huis kan interessant zijn omdat die zo slecht onder je snelbinders past. (En tegelijk zal dergelijke fabrikantgarantie niet van toepassing zijn op een 17"LCD...)

Ik zie het niet zitten hier een categorie voor te maken; de ProductReview biedt voldoende ruimte, en bij garantie is niet de fabikant maar de winkelier verantwoordelijk. Daar waar fabrikant direct verkoop (en dus winkelier is, zoals Dell) staat deze ook gewoon in de ShR. Moet daarbij wel onderscheiden worden wat een productervaring is en wat een winkelervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Als eindgebruiker heb je met twee zaken te maken:
- Het product, gemaakt door de fabrikant
- de winkel, die het je levert en die jouw aanspreekpunt ook is voor garantie
Klopt, al zal garantie op (computer)artikelen door de jaren heen meer en meer direct door fabrikanten worden geleverd. De winkel is een onnodige (en kostbare) tussenschakel als het op garantie aankomt
Fabrikantreviews afzonderlijk zou naar mijn smaak een verwarrende (en onnodige) positie gaan innemen tussen de productreviews en de ShopReview. Het zal best dat een fabrikant hier en daar direct garantie verleent, maar daar kan je in principe altijd alleen maar positieve dingen over schrijven: als een fabrikant dat namelijk niet biedt of jou niet op de hoogte houdt dan is het de winkel waar de verantwoordelijkheid ligt, en dan kan je de winkel aanspreken om de fabrikant onder druk te houden.
Wat is er verkeerd aan overwegend positieve reacties? Als een fabrikant zijn service netjes oplost, waarom zou dat niet openbaar gemaakt mogen worden? Nu kunnen mensen hier een shopreview over achterlaten, terwijl de shop in kwestie helemaal niks geen garantie levert. Het enige dat ze doen is het product doorsturen naar de fabrikant, aangezien 'het bedrijf' zich dan beroept op de 2 jaar garantie...

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het gebrek aan reacties van 'gewone' leden zoals ik en de uitleg van Floppus kan ik concluderen dat dit idee in de praktijk overbodig is en zodoende niet gerealiseerd zal worden?
Pagina: 1