Op 27 augustus besloot ik in verband met veel spontane vastlopers de fabrikant van mijn laptop eens te mailen of zij enig idee hadden wat de oorzaak kon zijn. Een dag later kreeg ik een mailtje terug, waarin naar mijn gegevens werden gevraagd zodat ik van de 2jaar 'pick-up-and-return' garantie kon genieten. Alsof het allemaal zo vanzelfsprekend was, terwijl ik 'via de regels' eigenlijk de garantie via de winkel had moeten laten verlopen.
Nu is het volgens mij zo dat dit niet alleen bij de fabrikant in kwestie gebeurd, maar er zullen vast wel meer Tweakers zijn die content zijn met de (directe) garantieafhandeling van de fabrikant.
Op GoT zijn veel verhalen te lezen waarin commentaar wordt gegeven op garantie-afhandeling en op winkels. Uiteraard hebben we de Shopreview, waarin leden hun ervaring kunnen posten met (de service van) een bepaalde winkel. Tevens hebben we de productreview waarin leden ervaring kunnen posten omtrent een bepaald product.
Er is echter nergens een plaats om positieve feedback te geven op een fabrikant! Dit terwijl klachtenafhandeling, service, etc. juist belangrijk zijn bij de aanschaf van een product. Nu dacht ik een topic te maken in het Shopping Forum (Positief over garantieafhandeling MSI), maar dit werd gesloten door een moderator omdat er weinig discussiewaarde te vinden was in het topic. Logisch, want dit is geen klacht maar een compliment. Over negatieve dingen valt veel te zeggen en veel advies te geven, over positieve dingen weinig. Ik kreeg ook nog een persoonlijk mailtje van Orion (erg netjes) om duidelijk aan te geven waarom het topic werd gesloten.
Nu hoop ik dat Orion mij niet kwalijk neemt dat ik een stukje uit zijn PM citeer:
Nu is het volgens mij zo dat dit niet alleen bij de fabrikant in kwestie gebeurd, maar er zullen vast wel meer Tweakers zijn die content zijn met de (directe) garantieafhandeling van de fabrikant.
Op GoT zijn veel verhalen te lezen waarin commentaar wordt gegeven op garantie-afhandeling en op winkels. Uiteraard hebben we de Shopreview, waarin leden hun ervaring kunnen posten met (de service van) een bepaalde winkel. Tevens hebben we de productreview waarin leden ervaring kunnen posten omtrent een bepaald product.
Er is echter nergens een plaats om positieve feedback te geven op een fabrikant! Dit terwijl klachtenafhandeling, service, etc. juist belangrijk zijn bij de aanschaf van een product. Nu dacht ik een topic te maken in het Shopping Forum (Positief over garantieafhandeling MSI), maar dit werd gesloten door een moderator omdat er weinig discussiewaarde te vinden was in het topic. Logisch, want dit is geen klacht maar een compliment. Over negatieve dingen valt veel te zeggen en veel advies te geven, over positieve dingen weinig. Ik kreeg ook nog een persoonlijk mailtje van Orion (erg netjes) om duidelijk aan te geven waarom het topic werd gesloten.
Nu hoop ik dat Orion mij niet kwalijk neemt dat ik een stukje uit zijn PM citeer:
Duidelijk, maar ik had ook een reden waarom ik hier weinig heil in zag:Het lijkt me daarentegen erg interessante informatie om in een productreview te verwerken. Zeker aangezien een deel van de problemen die je had schijnbaar vaker voorkomen bij laptops van MSI. Maar ook om te laten zien dat XXX de problemen die er zijn wel keurig afhandelt
Mijn verzoek: is het mogelijk dat er toch ergens een plaats komt om ervaringen betreffende fabrikanten te delen? Als ik een nieuwe laptop wil kopen, ga ik niet de productrevies van tientallen oude modellen doorlezen om te zien of 'de service van de fabrikant' wel voldoende is. Momenteel is er op GoT alleen een plaats om negatieve ervaringen met een bepaalde fabrikant te delen (SF), maar het is IMHO wel zo eerlijk als er ook een plaats komt om positieve ervaringen te delen zodat de informatie op GoT 'representatief' isIk kan wel een productreview invullen, maar wat is daar het nut van?
1. Iemand die een MSI product zal kopen zal dan niks kunnen lezen over de fabrikant, behalve als ze tientallen reviews over producten gaan lezen (en wat is het nut van het lezen van een productreview van een laptop als je een moederbord wil kopen?)
2. het model is end-of-life. Waarom zou iemand sowieso een productreview lezen aangezien de laptop niet eens meer verkrijgbaar is
3. in navolging tot 2 had ik zo'n beetje de laatste laptop. Eventuele garantie op de laptop is dus in maart 2009 voor een iedereen afgelopen (2jaar pick-up-and-return garantie). Heeft weinig nut om dan nog iets over garantie te delen aangezien niemand er dan meer iets aan heeft.
Nu heb ik ook wel nagedacht waarom er geen 'fabrikantreview' is net zoals er een productreview + shopreview gedeelte is. Zou jij mij kunnen vertellen waarom dit zo is?
Ik snap dat er een aantal haken en ogen zijn:
1. net zoals winkels zullen fabrikanten ook moeten aangeven dat ze op de site willen staan en niet elke fabrikant zal dat willen
2. op zich heeft de consument weinig direct met de fabrikant te maken, garantie verloopt van oorsprong via de winkel