Toon posts:

Videokaart met RGB Component (Scart) uitgang

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek een eenvoudige videokaart die mij een component uitgang kan geven die ik dan via Scart aan mijn (eenvoudige) tv kan aansluiten.

De meeste videokaarten hebben wel een S-Video uitgang, maar component lijkt mij nog beter van kwaliteit, dus zoek ik zo'n kaart.

Vorig jaar is er een Medion pc uitgekomen die een RGB uitgang had, dus ik veronderstel dat er ook ergens zulke videokaarten moeten bestaan, alleen vind ik ze niet.

Kent er iemand zo'n kaart?

Alvast bedankt,
Sam

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:41
Waar heb je al gezocht?
Wat voor kaart moet het zijn?
Ik neem aan dat je er ook films mee wil kijken als ie naar de tv moet.
Kijk is in V&A naar goedkope AGP/PCI kaartjes met tv-out

En anders:

deze: http://www.alternate.nl/h...=Grafische+kaarten&l2=PCI

deze: http://www.alternate.nl/h...=Grafische+kaarten&l2=PCI

en in agp:

deze: http://www.alternate.nl/h...che+kaarten&l2=AGP&l3=ATI

who put a "stop payment" on my reality check

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad om gewoon mee naar films te kijken, een htpc dus;)
Maar hoe kan ik ergens zien dat die kaarten Component uitgeven? Dat staat er precies nergens bij...

De chipset speelt geen rol. En liefst zonder ventilator.

Kort samengevat:
- RGB Component uit
- geen fan
- AGP

edit: voorlopig vind ik enkel deze : PNY Technologies VCG62128APB 128MB DDR AGP Card
en zijn grotere broer: PNY Technologies VCG62256APB Geforce 6200 256MB AGP 8x VGA DVI Svideo HDTV Breakout Pod

beiden hebben een RGB uitgang

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2008 19:47 ]

Verwijderd

Als je S-Video hebt kan je er toch zo scart van maken met zo'n blokje, of heb ik dat mis?
S-Video is in ieder geval al beter dan zo'n geel tulp kabeltje. En S-Video is ook het beste wat je zal vinden op een videokaart. DIe van hier boven is ook S-Video.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2008 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar RGB is veel beter dan S-Video ;)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:43:
maar RGB is veel beter dan S-Video ;)
Klopt niet helemaal, bij mijn weten heeft S-video theoretisch een hoger aantal beeldlijnen (400). Wat technische info.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
hardware-lover schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:51:
[...]

Klopt niet helemaal, bij mijn weten heeft S-video theoretisch een hoger aantal beeldlijnen (400). Wat technische info.
geen idee. logischerwijze hebben ze volgens mij allemaal hetzelfde aantal beeldlijnen, anders zou je per aansluitingsmogelijkheid een andere tv moeten hebben... :)

maar s-video smijt alle kleuren samen, terwijl RGB ze mooi gescheiden houdt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2008 20:35 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:48

M2M

medicijnman

misschien dat er component video bedoelt wordt? RGB laat volgens de wat technische info link zien, dat zwart wit en grijswaarden gemixed worden met kleur. Dat geeft een slechtere kwaliteit omdat je oog nogal goed is in het zien van grijswaarden, dan resp. kleuren.

Dus wil je een praktische oplossing, kijk naar de ingang van je tv (scart, HDMI, VGA (D-Sub), DVI, Component, Composite, S-video of een ander vaag formaat), en maak je keuze. HDMI (en DVI) = beste, VGA, Component, Composite Scart en S-video komen daaronder.

HDMI kun je converten uit een DVI aansluiting op je pc, scart is ook gewoon opgebouwd uit onder andere composite, S-video en stereo audio, en een goede D-Sub kabel doet ook wonderen :)

-_-

Verwijderd

Component over SCART? Er zijn maar weinig TV's die dat signaal slikken. En aangezien je het over een eenvoudige TV hebt, zal dat wel niet gaan lukken.

Wat jouw TV waarschijnlijk over SCART accepteert is composite en mogelijk RGB of S-Video.

RGB geeft theoretisch de beste beeldkwaliteit, maar er zijn geen videokaarten die zonder hulp een bruikbaar RGB signaal afgeven. Je zou een VGA -> RGB SCART kabel in elkaar kunnen zetten, hierover loopt een topic. S-Video zou je - als je TV het accepteert - vrij makkelijk moeten kunnen aansluiten; vrijwel elke videokaart met TV-out kan S-video uitspugen, en dit kan je dan via een S-Video plugje in je TV stoppen of via een SCART verloopbloktje (doorgaans zal een TV eerder een S-video aansluiting hebben dan S-video via scart accepteren). Composite kan je werkelijk met elke videokaart met TV-out aansluiten; geeft alleen wel de slechtste kwaliteit.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2008 23:00 ]

Verwijderd

Als je een vrij nieuwe tv hebt kun je het beste via hdmi of ,als je tv zo'n aansluiting heeft, via DVI. Dit geeft verreweg het beste beeld omdat er geen kwalitietsverlies is. Mocht je nog een oude beeldbuis hebben dan kun je hem waarschijnlijk niet via component aansluiten omdat de meeste beeldbuis tv's dit niet hebben. Mocht je een beeldbuis tv hebben kun je hem gewoon via S-video aansluiten. Je zult weinig verschil zien tussen RGB of S-video als je een niet al te lange kabel neemt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 22:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:57:
[...]

RGB geeft theoretisch de beste beeldkwaliteit, maar er zijn geen videokaarten die zonder hulp een bruikbaar RGB signaal afgeven.
Valt best mee. Mijn oude Asus EN7600GT Silent kon een RGB signaal eruit sturen en had 3x tulp uitgang om het uit te sturen.

TS, je gaat zeker geen videokaarten vinden met RGB uitgang, maar er zijn er zeker die via verloop RGB kunnen leveren. Dat gezegd, als je zo'n "eenvoudige" TV hebt, is het maar de vraag of je het verschil tussen RGB en S-Video gaat merken. PAL TV blijft per slot van rekening 720x576@50Hz interlaced, wat gewoon ranzig te noemen is...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Weet je zeker dat dat RGB is en niet YPbPr component (analoog)? Die laatste kan ook via 3 kabeltjes verstuurd worden, maar is toch wel degelijk iets heel anders dan RGB. Afaik zijn er echt (amper) videokaarten die RGB kunnen uitspugen. Composite/S-video/Component (en natuurlijk (RGB)VGA) zijn analoge signalen die er doorgaans uitgespuwd worden. Van VGA kan je weer een bruikbaar RGB signaal maken in de meeste gevallen. Soms moet je daar echter wel weer één en ander voor tweaken. (v-sync etc.)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 10:27 ]

• DaRk PoIsOn
Die links die ik gegeven heb zijn allemaal met tv-out, wat bij de meeste leveranciers volgens mij component betekent..

Ze zijn ook allemaal passief gekoeld.
Kijk anders eerst is bij de lokale computerboer of daar nog iets in de grabbelton ligt

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54
Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:36:
Hallo,

Ik zoek een eenvoudige videokaart die mij een component uitgang kan geven die ik dan via Scart aan mijn (eenvoudige) tv kan aansluiten.
Je zoekt dus een videokaart die je met de volgende kabel kan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/21923.jpg
Component Video naar Scart Kabel - Professioneel - 10m lang

Deze component kabel wordt vooral gebruikt voor het aansluiten van apparaten op een LCD TV of Plasma TV. De hoge kwaliteit kabel en de vergulde pluggen, zorgen voor een betere signaaloverdracht dan een standaard kabel.

SPECIFICATIONS:
Cable: Double shielded
Color: Black
Lenght: 10m
Plugs: Scart - 3xRCA
Goldplated
Scart lock system.
Pearl chrome-plated metal shell

Let op: Het apparaat met de SCART aansluiting moet wel een Component signaal op de SCART aansluiting aan kunnen. Dit is lang niet altijd het geval. Raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing van het betreffende apparaat.
Ik wist niet dat er videokaarten bestonden met die aansluiting... maar er bestaan kabels voor, dus zullen de videokaarten ook bestaan. Hieronder las ik net dat iemand met een Asus EN7600GT Silent wel zo'n uitgang had. Zoek die zou ik zeggen :)

edit: je scart ingang op je tv moet dus wel component aankunnen!

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• DaRk PoIsOn
BackSlash schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:28:
[...]

Je zoekt dus een videokaart die je met de volgende kabel kan gebruiken:

[...]

Ik wist niet dat er videokaarten bestonden met die aansluiting... maar er bestaan kabels voor, dus zullen de videokaarten ook bestaan. Hieronder las ik net dat iemand met een Asus EN7600GT Silent wel zo'n uitgang had. Zoek die zou ik zeggen :)

edit: je scart ingang op je tv moet dus wel component aankunnen!
Jepz jepz,

die bestaan.

Bij de kaarten staat dan altijd tv-out inplaats van s-video out.
Kheb er hier ook nog een aantal in een paar bakken zitten.
Kheb er helaas geen 1 over voor de TS anders had ie um zo kunnen krijgen.
Maar voor de meesten zijn trouwens ook geen xp drivers, kheb er 1tje draaien met geexbox dat gaat wel lekker.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, allemaal bedankt

Ik had het verschil niet door tussen Component en RGB. Ik dacht dat dit hetzelfde was.

Ik heb ondertussen een Component->Scart kabel gekocht, maar die werkt dus niet. Mijn tv aanvaard RGB (want de DVB-T ontvanger is er op aangesloten en geeft RGB uit).

Ik wil de beste kwaliteit, dus ik ga eens proberen om zo'n VGA->Scart(RGB) kabeltje te bouwen.
Toch vreemd dat geen enkele producent videokaarten met Scart(RGB) uitgang maakt.

Verwijderd

Doe nou niet zo moeilijk en gebruik gewoon S-Video...
http://www.lyberty.com/encyc/articles/svideo.html

Verwijderd

Topicstarter
nee hoor, m'n oom heeft z'n tv aan z'n pc hangen via S-video
en die zegt ook dat z'n beeld niet zo zuiver tov het beeld dat van z'n DVD speler komt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:48

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 00:04:
nee hoor, m'n oom heeft z'n tv aan z'n pc hangen via S-video
en die zegt ook dat z'n beeld niet zo zuiver tov het beeld dat van z'n DVD speler komt
de kwaliteit van s-video hangt van meer dingen af dan enkel een slechte reputatie van je oom... brakke kabels doen het slecht, slechte s-video ontvanger ook. Doorlussen met kroonsteentjes is niet aan te raden en 20 meter kabel uiteraard ook niet. Kabels laten lopen vlak bij of tegen een EM veld is niet aan te raden (trafo's, gelijkstroommakers) en zelfs USB kan interfereren bij een s-video signaal.

verder. je tv ontvangt RGB omdat dat uit je dvb-t ontvanger komt. dus ik neem aan dat er nu 3 kabels van je ontvanger naar de televisie gaan (eigenlijk 4, 3 video 1 stereo audio)?

iig, zo'n s-videokabel is niet het meest dure onderdeel. Even testen is zo gepiept (let wel op PAL / NTSC en kleurverzadiging) en als je tevreden bent met het resultaat dan is een complexe oplossing van een videokaart die RGB uitscheidt niet nodig :)

-_-

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-04 22:57
Ik meen een videokaart gehad te hebben met component (YPbPr) uitgang. Echter nooit op die manier gebruikt. Deze kaart was een 5950 personal cinema van een Duits merk. Was in een kleine oplage gemaakt, naar ik meen < 5000 stuks. Ik ben daarom ook heel erg bang dat je dit niet op een doorsnee kaart zal gaan vinden als directe uitgang. Je moet ook in acht nemen dat Medion geen standaard merk is. Misschien hebben deze goedkope computers een dergelijke uitgang, het is verre van standaard.

Makkelijker vindbaar zijn onder andere Aopen plankjes met component uitgang voor 3x tulp (YPbPr). Bij interesse, stuur me maar een msg, dan schrijf ik het wel @ mail wat er op het plankje staat dat ik over heb. Ik ga er bij voorbaat niet van uit dat je dergelijk zoekt, noch is GoT een verkoopsite.

edit:

Inno 3D 5900 ultra Personal Cinema

[ Voor 11% gewijzigd door Hardware Junk op 04-09-2008 00:55 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54
Ik heb mijn HTPC ook meer dan een jaar via S-video aangesloten gehad, en met een dikke S-videokabel van een meter was het beeld vrij goed op mn 70 cm breedbeeld CRT. Echt wel vergelijkbaar met DVD. Daarvoor had ik een simpele S-video kabel en dan is het beeld ook slechter.

Ik raad je aan om een high quality S-video kabel te proberen. Bijvoorbeeld deze voor 7,50:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/21740.jpg

Of deze voor 11,-:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/21835.jpg

http://www.elektronica-online.nl/ kun je ze vinden.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Topicstarter
ja, cava

Ik ga ze beiden eens proberen. Van s-video weet ik al hoe het beeld eruit ziet.
Ik ben gewoon benieuwd naar de VGA-RGB kabel - kwaliteit :)

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Om maar even oude koeien uit de sloot te halen, ik heb ook tijden gezocht naar een videokaart met RGB scart output, aangezien een volledig RGB signaal toch echt beter van kwaliteit is dan het brakke s-video. Composiet moet je al helemaal niet mee aan komen zetten, en component heeft een kleurcodering die een RGB-scart aansluiting nooit zal slikken en zonder dure component-rgb converter gewoon nooit zal werken.

Nu is het zo dat die tv-encoder chipjes op videokaarten gewoon prima een rgb signaal uit kunnen spugen. Dit kunnen ze eigenlijk al sinds het geforce 2mx tijdperk. Maar de europese markt is blijkbaar zo onbelangrijk voor de fabrikanten dat ze nooit de moeite hebben genomen om ook maar een header met de rgb signalen op een videokaart te zetten. En voor een scart was natuurlijk geen plaats meer op de backplate. We zijn dus gewoon jarenlang met een inferieur signaal afgescheept. Helaas is de gemiddelde tweaker ook niet zo critisch als het op beeldkwaliteit van de tv-output aankomt.

Medion is hier de redende engel geweest. Die leveren ondertussen al jarenlang pc's met zowel ati als nvidia kaarten met een scart uitgang. MSI levert deze kaarten en heeft dus voor medion wel de extra header met rgb signalen op de videokaart geprikt, en vervolgens met een extra bracket met scart socket is dit signaal te gebruiken. Ook is er op deze brackets een aansluiting te vinden voor stereo geluid wat vanaf de geluidskaart intern kan worden doorgelust. Het resultaat is dus een scart aansluiting met zowel geluid als rgb video. Voor mensen met een HTPC en een beeldbuis de perfecte optie. Triest dat er geen enkele andere fabrikant hier ooit op is ingesprongen.

Ik snap ook niet dat niemand het ooit is opgevallen dat het nvidia control panel bij de tv-out opties ondertussen al jaren aangeeft dat er een rgb scart signaal uitgestuurd kan worden. Het is dus gewoon prima mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
gravitone schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:54:
Ik snap ook niet dat niemand het ooit is opgevallen dat het nvidia control panel bij de tv-out opties ondertussen al jaren aangeeft dat er een rgb scart signaal uitgestuurd kan worden. Het is dus gewoon prima mogelijk.
ah, toch één iemand die vindt dat RGB stukken beter is dan s-video.

Jammer dat die kaarten niet los bestaat :(
Misschien s op ebay kijken mocht er iem. zijn die zijn Medion onderdelen verkoopt :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

euh, ik wil niet lullig zijn, maar 99% van de videokaarten heeft niet zomaar n svideo poort dr op zitten, maar n component + svideo poort. dan zit dr bij de kaart ook een geschikte stekker waar gewoon de rgb kabels uit komen, zul je zelf alleen n kabel van rgb naar scart moeten hebben ;)

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Dat is niet RGB maar component video. Component is niet zonder electronica om te zetten naar RGB. Een verloop naar SCART is dus ook niet mogelijk zonder YpBpR naar Component converter. De TV-encoder chip die nvidia in zn videochips heeft ingebakken heeft dus wel de mogelijkheid om RGB uit te spugen maar op videokaarten (behalve de MSI kaarten geproduceerd door medion) zijn deze traces niet verbonden met de tv-out poort door het gebrek aan pinnetjes lijkt me. Als je een MSI kaart uit de geforce 5 of geforce 6 serie bekijkt zie je aan de bovenkant van de kaart op de printplaat waar de header gesoldeerd kan worden die door medion gebruikt word voor de externe SCART bracket. Ik heb zelf niet zon kaart dus ik heb geen idee of er een signaal te verkrijgen is vanaf die pinnen.

Ik heb ondertussen zelf een VGA -> SCART kabel gesoldeerd met behulp van een euro of 3 aan onderdelen. Met behulp van het tooltje soft15khz geeft deze perfect beeld op mn CRT breedbeeld. Ik gebruik hem voornamelijk voor snes en megadrive games en die draai ik nu allemaal op native resolutie.

Het schema kan je hier vinden. http://digilander.libero.it/venturi1975/index.html
Ik heb zelf schema 5.6 gebruikt omdat ik een nvidia kaart heb die helaas zelf geen composite sync uitspuugd. De simpele schakeling is nodig om de Hsync + Vsync samen te voegen. Bij ATI Kaarten is deze schakeling dus niet nodig en kan je composite sync 1 op 1 verbinden. Deze heb ik gewoon in de scart plug weggewerkt. Omdat mijn VGA kabel geen 5v+ ader had (goedkope rotkabel) heb ik een usb kabel gebruikt om 5v te leveren aan scart pin 8 + 16.
Pagina: 1