Toon posts:

Nieuwbouw Audio en Video in elke kamer. Zonder Domotica.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn naam is Dierckx Kim,

Sorry dat ik langskom met zo een eerste post als deze, ben dan ook geen tweaker.. :-)

Zit een beetje met een, naar mijn normen, complex probleem.
We zijn bezig aan onze nieuwbouw en zitten bijna aan de electriciteit.
Er zijn zo veel mogelijkheden tegenwoordig dat je door het bas de bomen niet meer ziet.

Een volledig domotica systeem in uitgesloten wegens te duur en goedkope systemen lijkt me zeker al geen correcte keuze. Stel dat er binnen enkele jaren geen onderdersteuning meer is voor je systeem kunde wel is ferm ****** zijn.

Graag hadden we op de slaapkamers, badkamer en leefruimte tv en audio gehad.
Maar hoe los je dat op als je je muziek en films van een centrale server wilt ter beschikking stellen voor elke kamer?
Stel, je wil in de douche muziek luisteren en het vrouwke wil naar een filmke vanop de server kijken beneden in de living. Is eigenlijk wel mogelijk? Ook als het zoontje ook nog eens zijn "muziek" op zijn kamer aan aant luisteren is?
Zijn er meer dan 1 server nodig om dit te verwezelijken?

Zou het mogelijk zijn om van in de badkamer je afspeellijst in te stellen vanop bv een pda of iphone?
via wifi?
Is het mogelijk om een volume en on/off schakelaars in de muren te bouwen per kamer?

Jullie begrijpen zeker en vast waar ik naartoe wil.
Nog enig ander advies, van wel wat en niet aan te schaffen van de benodigde Hardware?

Alvast bedankt voor alle professionele hulp !!

Met vrienderlijke groeten

Dierckx Kim

Verwijderd

ik zet een tijdje geleden met hetzelfde. Ik dacht aan dit systeem http://www.kaleidescape.com/, tenminste hetzelfde principe en functionaliteit voor een andere prijs.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 16:30
Voor de muziek zou je dan meerdere MusicPal's kunnen halen, voor iedere ruimte één, en aansluiten op een versterker met speakers, dit kan draadloos en werkt ook via Windows Media.

Dat via een versterker aansluiten is eigenlijk wel nodig, daar de geluidskwaliteit uit het interne speakertje nogal slecht is. (Op de WC/Douche kan het nog wel, sta je toch andere dingen te doen)

Dus één server voor de muziek is mogelijk.

• Zak aarde
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03-2025
Het zou denk ik wel nuttig zijn je budget te vermelden en het aantal kamers . Er zijn verschillende oplossingen mogelijk, maar het hangt uiteraard sterk van je budget af.

Verwijderd

Topicstarter
Omg Madrugada !!
Ik ben maar ne glazenwasser van beroep en gene corrupte politieker !! :-)

Maar dat ding kan alles wa ik zou willen. Mja, buiten buget dus.
Dat ding kost zekers 25000€ misschien wel meer..

Mijn buget zou rond de 5000 € draaien. Zonder plasma's en evt beamer.
inclusief boxen, bekabeling, evt touchscreens, server(s), ...

Aantal kamers met tv 5 aantal met muziek 9.

Hopelijk is er een goede oplossing naar mijn buget.

Alvast bedankt voor alle info

Verwijderd

Probleem is dat er niet echt videoplayers zijn die ook nog eens handig zijn met geluid..
Beter is je af te vragen, heb ik dit allemaal wel nodig ? En dan keuzes te maken..

In principe is het allemaal heel simpel, zie dat je in elke kamer netwerk + Coax hebt liggen naar 1 centraal punt zodat je niet wireless hoeft te werken.
De plaatsen waar audio belangrijk(wc/keuken/badkamer) is ga je ook voorzien met inwall speakers met stereokabel naar de netwerk/coax aansluitingen...

Voor het audio gedeelte kan je dan gaan voor een logitech squeezebox (tussen 200 & 300 €)
een kleine versterker (Spark2 150€) en inwall speakers (Monitor audio heeft leuke dingen maar er zijn ook genoeg budget speakers op de markt natuurlijk)
Zit je dus aan een 500/1000€ per kamer voor een meer dan degelijk systeem dat handig werkt.

Voor het video gedeelte heb je meerder keuzes, zelf heb ik een satschotel gehangen met een vso systeem (1 schotel voor een onberperk aantal onvangers) + een dreambox in de keuken en op de slaapkamer en een kathrein 910 hD ontvanger in de woonkamer. voordeel hiervan is dat je met 1 abonnement overal digitale tv kan ontvangen (reken minstens 1500 €)
Verder kan je dan naar hartelust aanvullen met een digitale mediaplayer (zoals de popcornhour 200€)
om ook nog je dvd's & divx'en af te spelen)

Een hoop voordelen dus : De squeezebox speelt perfect alle audio formaten af + alle internet radio's
De dreambox speelt 3000+ tvzenders en kan die ook digitaal opnemen + speelt de gewone radiostations
& met de extra popcornhour pluk je zelfs snel de nieuwste series via torrent of usenet naar je tv....

Een alles in 1 oplossing voor een betaalbare prijs ben ik nog niet tegengekomen :-(

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg Iceke, al snap ik van uw sat setup niet echt veel.
Van sats ken ik helemaal al niets.. :-(
Zal me daar ook zeker zo goed mogelijk over informeren, zou best wel intressant kunnen zijn.
Zou dat eigenlijk in werking moeten zien om der iets van te snappen vrees ik..

Die setup met squeezeboxen lijkt me zeker haalbaar en de kans is groot dat ik hiervoor zal kiezen.

"
Een alles in 1 oplossing voor een betaalbare prijs ben ik nog niet tegengekomen :-(
"
Dat was helaas te verwachten.. :-(

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 19:35
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:55:
Bedankt voor je uitleg Iceke, al snap ik van uw sat setup niet echt veel.
Van sats ken ik helemaal al niets.. :-(
Zal me daar ook zeker zo goed mogelijk over informeren, zou best wel intressant kunnen zijn.
Zou dat eigenlijk in werking moeten zien om der iets van te snappen vrees ik..

Die setup met squeezeboxen lijkt me zeker haalbaar en de kans is groot dat ik hiervoor zal kiezen.

"
"
Dat was helaas te verwachten.. :-(
De heren van Speakercraft heeft hier een oplossing voor inmiddels.
De kosten zijn natuurlijk niet mis, maar reken op een 8 zone apparaat van ongeveer € 4.750,00.
Dit is de zone controler die met een pakketje van +- € 100,00 te besturen via de Iphone...

Verwijderd

Maarce schreef op woensdag 03 september 2008 @ 16:24:
[...]

De heren van Speakercraft heeft hier een oplossing voor inmiddels.
Die doet enkel audio niet ?

Persoonlijk, vond ik het belangrijk dat alle a/v centraal opgeslagen wordt en het gebruiksgemak van de apparaten.
Dan kom je al snel uit op audio/squeezebox, Tv/Linux satelliet ontvanger, Mediaplayer/PCH of Tvix.
Ik ben ook aan't prutsen geweest met een mediapc maar omdat een beetje werkende te krijgen ben je dagen aan het tweaken.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 19:35
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 00:24:
[...]

Die doet enkel audio niet ?

Persoonlijk, vond ik het belangrijk dat alle a/v centraal opgeslagen wordt en het gebruiksgemak van de apparaten.
Dan kom je al snel uit op audio/squeezebox, Tv/Linux satelliet ontvanger, Mediaplayer/PCH of Tvix.
Ik ben ook aan't prutsen geweest met een mediapc maar omdat een beetje werkende te krijgen ben je dagen aan het tweaken.
Deze doet inderdaad alleen audio.

Helaas zijn er nog geen betaalbare systemen die ook video goed opslaan. Buiten windows home server, maar zoals je al zegt, ben je dan dagen aan het tweaken om het goed werkend te krijgen.

Veel video servers zoals Kaleidescape of Mediamax zijn wel heel mooi, maar reken dan op een minimale uitgave van € 15.000,00. Dat vind ik persoonlijk toch wel behoorlijk te veel voor zoiets....
Pagina: 1