Toon posts:

ICIDU Wireless Router 11G achter Orange Livebox problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Helaas is het verbinden van een draadloos netwerk niet mijn sterkste kant. Dit is al de derde dag dat ik zelf aan het netwerk aan het prutsen ben, ik wilde het eerst echt zelf doen en ook niet meteen posten op het forum en heb al op een aantal andere fora gekeken maar zonder resultaat. Vandaar dat alle hulp in Jip en Janneke taal enorm gewaardeerd wordt! _/-\o_

Het verhaal begint met de upgrade van desktop naar laptop. Omdat het gedoe met kabels door het hele huis naar de laptop wat vervelend begint te worden, heb ik een draadloos ICIDU 11G Wireless Router gekocht. Deze zou dan op mijn Orange Livebox moeten (is ADSL en telefonie maar geen draadloos internet). Ik heb de stappen in het wireless boekje diverse keren gevolgd en ook van verschillende fora de tips opgevolgd maar het lukt me niet om het aan de praat te krijgen.

De spullen: 2 wat oudere (1-3 jaar oud) desktop PC's met Win XP, 2 laptops (nieuw) van Dell, een Orange Livebox en een nieuw 11G ICIDU wireless router.

Het idee is dat ik het als volgt wil aansluiten; Internet -> ADSL router -> Wireless=> naar laptops draadloos en desktop pc's via de LAN aansluitingen. Het instellen van WPA, passphrase e.d. lukt allemaal. Ik krijg zelfs een uitstekend signaal, echter, ik kan niet internetten, zowel draadloos en met draad in een van de lan poorten van het wireless router werkt het niet. Inmiddels maakt mij de functionaliteit al niet eens zoveel meer uit, ik wil gewoon normaal internet, verder geen ingewikkeld netwerk, geen schijven delen... etc etc, gewoon een beveiligde verbinding.

Nu heb ik inmiddels gezien dat zowel het wireless router, als de ADSL doos het volgende IP adres hebben namelijk 192.168.1.1 Via allerlei fora heb ik gezien dat je in de wireless router dan het DHCP moet disabelen (er is inderdaad een veld waarin ik dat kan, en dat heb ik ook steeds gedaan) en het wireless router een ander IP moet geven.

En daar gaat het mis; ik kan een WAN en een LAN IP vinden, via het inet begrijp ik dat ik bijvoorbeeld kan kiezen voor 192.168.1.2 maar op het moment dat ik dat invulde voor kon ik met geen mogelijkheid meer bij mijn router komen (ook niet met het nieuwe IP) en moest ik alles opnieuw hard resetten om opnieuw te beginnen. Toen ik begon bij het LAN adres te veranderen, kreeg ik allerlei meldingen van een gateway, maar daar snap ik allemaal niks van en ik weet dus ook niet wat dat is en wat ik er moet invullen.

In het menu van de Livebox zie ik iets staan van DHCP server en adressen 192.168.1.1 tot 199 betekend dit dat door het wireless router op 192.168.1.2 te zetten er geen problemen meer zouden zijn met IP adressen?

En zo ja, moeten WAN en LAN hetzelfde adres krijgen, beiden namelijk 192.168.1.2?
En zo ja, moet ik als het wireless router begint te klagen over andere instellingen, deze juist overnemen van de livebox of niet?
Ik heb zelfs op fora de optie gezien om de LAN van de ADSL doos op een van de LAN's van het wireless router aan te sluiten, ook dat heb ik geprobeerd maar internet Ho maar.. |:(

Alle hulp wordt gewaardeerd!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-03 22:36

allure

Titaan fase 2/3

De wan poort is voor je Externe aansluiting, in dit geval je internetaansluiting.
Deze poort krijgt ook vaak een eigen ip van je ISP.
Deze valt dus niet binnen je eigen private-range.
Heb je je dhcp-pool al iets veranderd? dat de Dhcp niet begint met uitdelen bij 192.168.1.1 maar bij 192.168.1.5 Bijvoorbeeld.
Je router geef je hebt ip 192.168.1.1 mee en je wireless AP 192.168.1.2.
Beide in hetzelfde Subnet. En dat gateway van je Wireless AP is het ip van je router.
Als de Dhcp op je wireless uitstaat zou dit moeten werken.

[ Voor 21% gewijzigd door allure op 02-09-2008 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hi Titaan,
Ik heb het geprobeerd maar het lukt nog niet echt. Ik heb het wireless router disabled en het ip van de wireless router aangepast tot 192.168.1.6. Ik heb echter geen idee hoe ik de vaste adsl router aan kan passen, daar kan ik zien dat het ip begint op 1 en loopt tot 50 (denk ik).
Ik weet niet zo goed wat een subnet is, betekent het eigenlijk dat de eerste riedel getallen identiek moet zijn tot het laatste in het ip adres?
Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Hallo,
Ik heb exact het zelfde probleem, en krijg het niet voor elkaar.
ik kijk uit naar iemand met goede ideeen over dit topic
groet

• allure

allure

Titaan fase 2/3

De router heeft al een ip van 192.168.1.1, dan geef je je Wireless het volgende ip 192.168.1.2.
De range van je DHCP moet je even aanpassen dat je range begint bij 192.168.1.5 tot 192.168.1.20.

Eerst even proberen zonder beveiliging op je wireless Acces point.
Dhcp uit op je Wireless, krijgt je laptop wel een ip uitgedeelt?

edit1: De kabel tussen je router en je wireless zit toch niet in de WAN van je Wireless heh? dit moet gewoon in een LAN-poort.
De WAN van je wireless blijft leeg.

[ Voor 38% gewijzigd door allure op 03-09-2008 11:07 . Reden: Er schoot me nog wat te binnen... ]

Verwijderd

titan bedankt!
Sasha voor jou nog een keer precies zo als ik het gedaan heb.
- icidu inloggen bij LAN ip het veranderen van 192.168.1.1 --> 192.168.1.200 (dit ligt buiten de dhcp range van de livebox, te zien in het configuratie scherm van de livebox dat die tussen 192.168.1.10 en ...1.50 ligt) -- je ziet nu dat het na reboot veranderd is
- icidu bij DHCP aanvinken disabled en reboot (bij systemtools menu links)
- niks veranderen aan de livebox
- livebox met kabel aansluiten op een van de LAN effe laten gaan
- dan gewoon verbinding maken met je ICIDU zoals je altijd deed.

succes

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Graag gedaan, zeg maar allure hoor ;)

groetjes doen we elkaar hier niet

Als je dan gelijk de livebox ook even herconfigureerd.

Stel daar de ip-range wat kleiner in, hoeveel pc`s gebruik je in je netwerk?
Vast niet meer als bijv. 5.
Waarom zou je je range dan heel groot laten?

Ik zou de eerste paar in je range vrij houden voor eventuele uitbreidingen,
Bijv.

Livebox 192.168.1.1
Icidu 192.168.1.2
Reserve 192.168.1.x
Reserve 192.168.1.x
Reserve 192.168.1.x

De Dhcp range op je livebox stel je in van:
192.168.1.5 tot 192.168.1.20
Deze adressen geeft je Dhcp uit aan je apparatuur.

Op deze wijze heb je dus een kleine ruimte vaste ip-adressen vrij voor je vast apparatuur. Zo kun je dus ook heel makkelijk onthouden wat er op welk adres reageerd.
Nu heb je voor je icidu het adres 192.168.1.200, geheid dat je dit na een lange tijd gaat vergeten. En het is ook een stuk makkelijker troubleshooten.

Niet te bang zijn, gewoon doen.

[ Voor 93% gewijzigd door allure op 03-09-2008 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Joehoe!!!!
Ik had niet meer op het forum gekeken maar inderdaad, de WAN laat je leeg en de LAN gebruik je naar de LAN van de ADSL box. Geweldig, en echt bedankt want na een tijdje is de lol van het proberen ver te zoeken........ Dus, Allure en svstudent Thanx!

Verwijderd

Hi titaan. ik ben er me eens met het verkleinen van de range. alleen heb ik nog niet uitgevonden in de configuratie (geavanceerd) van de livebox hoe de dhcp aangepast kan worden, als dit al kan..
Ik heb hier alleen de mogelijkheid gezien om een static ip toe te kennen.
Maar goed zo werkt het iig. En een stikkertje met de nieuwe ip op de ididu is geen overbodige luxe voor de toekomst :)
Pagina: 1