Toon posts:

IRQ-conflict waar ik niet uitkom :(

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem waar ik helemaal gek van wordt...
Ik heb sinds ik een nieuwe Mobo heb gekocht een IRQ-conflict:

Als ik m'n geluidskaart installeer krijgt hij een conflict, omdat hij niet op een IRQ kan worden die vrij is.

Als ik de eigenschappen bekijk van m'n geluidskaart bekijk staat er dat hij op IRQ's 5, 7, 9 of 10 gezet moet worden.

Die zijn niet vrij, want die worden bezet door:
5 - LPT1 (printerpoort)
7 - 3dfx VoodooBanshee
9 - VIA TECH 3038 Universele hostcontroller voor PCI naar USB
10 - ethernetkaart

Ik weet niet hij ik deze vrij krijg...
:'(

M'n hele config.:
0 - systeemtimer
1 - toetsenbord
2 - programmeerbare interuptcontroller
3 - COM 2
4 - COM 1
5 - LPT 1
6 - diskettecontroller
7 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing
7 - 3dfx VoodooBanshee
8 - systeem CMOS / Real-timeklok
9 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing
10 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing
10 - ethernetkaart
11 - ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing
11 - HPT370 UDMA/ATA100 RAID Controller
11 - SCI IRQ used by ACPI bus
11 - TerraTec XLerate Pro
12 - Wheelmouse (PS/2)
13 - Nummerieke-gegevensprocessor
14 - Primary IDE controller (dual fifo)
14 - VIA Bus Master PCI IDE controller
15 - secondary IDE controller (dual fifo)
15 - VIA Bus Master PCI IDE controller

Ik heb dus een Terratec Xlerate Pro-geluidskaart.
Ik heb een Aopen AK33-moederbord.
met een TB 800

Wie kan me helpen om eindelijk m'n geluidskaart goed aan de praat te kunnen krijgen, want zoals het nu is, staat hij dus uit.
Als ik hem aanzet (in apparaatbeheer), dan loopt m'n systeem na een paar seconden vast en na een reboot dan komt hij niet verder dan windows (als hij de drivers gaat laden).

Wie kan me helpen. Ik wil graag m'n geluid weer terug...:'(

Alvast bedankt,
Digit

Verwijderd

Als je COM 2 niet gebruikt zou je die in de BIOS op "AUTO" of "disabled" kunnen zetten. Levert een vrije IRQ op.

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Wat klausewitz zegt zou kunnen helpen, maar anders kun je hem ook nog op 9 zetten, want bij mij wordt die universele host-controller ook gedeeld door verschillende apparaten terwijl ik nog wel een IRQ vrij heb. Misschien kun je in je BIOS ook nog wel iets aan/uit zetten met betrekking tot het verdelen van IRQ's. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben..

• Tha_LeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 06:46
Ik heb het zelfde probleem :(

Het ligt aan de : ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing

maar hoe ik deze weg krijg weet ik ook niet

Roses are red, violets are blue, God made me beautiful, but what the FUCK happened to you?

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Hoi,
Je kunt ook je USB controller uitzetten, of je seconary IDE controller(indien je die niet gebruikt).
Ik kan je aanraden om het IRQ van het conflicterende apparaat(IRQ 5, 7, 9) in windows uit te schakelen en dan je geluidskaart te installeren. Vervolgens schakel je het apparaat weer in!:Y)

Goedluck, laat je het ff weten als je er niet uitkomt?

P.:)

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Op woensdag 21 februari 2001 19:49 schreef Tha_LeX het volgende:
Ik heb het zelfde probleem :(

Het ligt aan de : ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing

maar hoe ik deze weg krijg weet ik ook niet
Advanced Configuration and Power Interface kan ik in mijn BIOS uitschakelen dus als ik jou was zou ik daar eens even kijken! ;)

Verwijderd

Knikker COM1 en COM2 in je BIOS eruit. Alles wordt dan herplaatst. Start gewoon op zonder kaarten erin, laat alles zich installeren en zet dan pas de kaarten erin die conflicteren (geluid/video uitgezonderd). In 9 van de 10 gevallen krijgt die dan de vrije IRQ. Naarmate ze hoger in het irq slot zitten krijgen ze meer voorrang (is mij verteld maar nog nooit iets van gemerkt).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 februari 2001 19:52 schreef PowerPee het volgende:
Ik kan je aanraden om het IRQ van het conflicterende apparaat(IRQ 5, 7, 9) in windows uit te schakelen en dan je geluidskaart te installeren. Vervolgens schakel je het apparaat weer in!:Y)

Goedluck, laat je het ff weten als je er niet uitkomt?

P.:)
Ik heb m'n LPT1 uitgeschakeld en m'n COM 2

Toen had ik wel weer geluid, maar er stonden nog steeds uitroeptekens bij m'n geluidskaart...:(

Ik kijken... nu zegt hij weer: Dit apparaat kan geen vrije Directe geheugentoegang (DMA)-bronnen vinden voor gebruik van (Code 12.)

Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een ander apparaat dat de bronnen gebruikt, uitschakelen:?. Klik op Probleemoplosser: Hardware en volg...

Ik daarop klikken:
Windows kan het apparaat niet starten omdat er onvoldoende hardwarebronnen beschikbaar zijn.

Maar nu is er een hardwarebron beschikbaar dat door het apparaat gebruikt kan worden.

Klik op voltooien als u wilt dat Windows dit apparaat opstart zodat u het kan gebruiken.

Ik op voltooien drukken:
Krijg ik weer hetzelfde als wat er stond...:(
Over die DMA...

Wat moet ik nou doen?!?!?:(:?:(:?

Digit

• PowerPee
OK, schakel ten eerste even je Soundblaster emulatie uit in het systeem!(deze heb je toch niet nodig indien je geen Dos spellen speelt).
Ten tweede: Je hebt een mogelijkheid om je DMA kanalen te bekijken: ga naar systeem->apparaat beheer->dubbelklik op Computer->Directe Geheugentoegagn(DMA):).
Hier kun je zien welke apparaten een dma kanaal innemen! Schakel de overbodige apparaten uit!!Waarschijnlijk je diskette drive of zo:(. Stel nu je geluidskaart goed in en reboot. Nu zal windows je diskette station een andere IRQ geven.

Goedluck, oh en eeuhm,, ik weet niet of ik nog vanavond antwoord kan geven op verdere vragen. daar heb je toch de mede tweakers voor;)

P.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb m'n diskettestationcontroller nu uitgeschakeld...

(leuk zeg al die kruisjes...:))

Nu staat er nog 1 uitroepteken...
bij m'n Soundblaster Pro of compatible

Daar staat de melding:
Kan niet alle door dit apparaat gebruikte bronnen vaststellen (Code 16.)

Klik op het tabblad Bronnen en vul de ontbrekende instellingen in om aanvullende bronnen voor dit apparaat op te geven. Raadpleeg de documentatie bij de hardware voor de juiste instellingen:?

Als ik op bronnen klik:
Invoer/uitvoerbereik 0220 - 022F
Invoer/uitvoerbereik 0388 - 0389
Directe geheugentoegang 01

En nu?
Ik kan ff niet m'n boekies van m'n geluidskaart vinden...
:(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de basisconfiguratie 0 verandert naar 1, en opnieuw opgestart.

Daarna stond de soundblaster pro of compatible niet meer in m'n app. beheer...

Dus ik testen door een mp3'tje af te spelen...

Pats! Weer vast!:(:'(:(:(:'(

Nu weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen...

Ik heb nu dus 3 kruisjes en geen uitroeptekens meer, maar nog steeds precies hetzelfde probleem als dat ik hiermee begon.:'(

Digit

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is dat zo'n Aureal based card? Ik had nl hetzelfde prob met mijn Monster Sound Mx 300. Gewoon ff SBLive 1024 halen, werkt veeeeel beterz.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
Er zijn problemen met Aureal's Vortex 2 chip en de KT133. dit staat vermeld op Terratec's homepage. Dit is de rede dat ik een dmx x-fire heb ipv xlerate pro.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
Op donderdag 22 februari 2001 07:57 schreef fredkroket het volgende:
Is dat zo'n Aureal based card? Ik had nl hetzelfde prob met mijn Monster Sound Mx 300. Gewoon ff SBLive 1024 halen, werkt veeeeel beterz.
Tuurlijk joh. De xlerate pro heeft veel meer en betere opties *zucht*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Weer een nieuwe kaart?
Deze heb ik pas een paar maanden. ;(

Ok , stel dat ik 'm weer ga verv.
Welke SB live moet ik dan hebben?
Er zijn heel veel verschillende...
Als ik naar de prijzen kijk, (in pricewatch) dan kost mijn kaart Terratec XLerate Pro nu 221,-. Welke SB live zit een beetje in de buurt met goeie kwaliteit...?

Ps.: Maar ik ga natuurlijk eerst proberen om deze kaart goed te krijgen. Ik heb voor m'n niewe Mobo nooit problemen gehad met deze kaart, en ik was dik tevreden met de kwaliteit.

Digit

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 22 februari 2001 08:06 schreef nitenite het volgende:

[..]

Tuurlijk joh. De xlerate pro heeft veel meer en betere opties *zucht*
Zie je wel... (je was net iets sneller dan me):)

Ik d8 al zoiets... :)
Zoals ik hierboven al zei: Ik was supertevreden met m'n Terratec... En ik heb hem pas...
Dus ik hoop echt dat m'n probleem opgelost kan worden... (ik vervang liever m'n mobo dan m'n geluidskaart eigenlijk, omdat m'n problemen begonnen sinds ik dit aopen-board heb met onboard-geluidskaart:r:r:r)

Verwijderd

Heel simpel.. zet Plug 'n Play OS op disabled... Windows kan nix met systemen met veel kaarten/IRQ-bezetting...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 22 februari 2001 08:05 schreef nitenite het volgende:
Er zijn problemen met Aureal's Vortex 2 chip en de KT133. dit staat vermeld op Terratec's homepage. Dit is de rede dat ik een dmx x-fire heb ipv xlerate pro.
Ik heb een Aopen AK33-board...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 22 februari 2001 08:11 schreef Lord_Typhox het volgende:
Heel simpel.. zet Plug 'n Play OS op disabled... Windows kan nix met systemen met veel kaarten/IRQ-bezetting...
Dat staat hij ook...

Verwijderd

Ik zag dat die Aopen een onboard soundcard heeft ?? Kan je die niet uitschakelen ??? (Mocht dat wel zo zijn zou ik toch uitkijken naar een mobo zonder onboard...)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die onboard souncard heb ik uitgeschakeld... In m'n BIOS en de jumper disabled.

Bagger onboard souncard:r:r:r YEGGGG...

Verwijderd

Hmmm... kan je die LPT1 niet samen met die COM op IRQ3 zetten ???

Of gebruik Win2000 ... die is over 't algemeen wat handiger met 't toewijzen van IRQ's aan harde waren....

Koop anders een Asus A7V133.. das een leuk bordje !!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 22 februari 2001 08:33 schreef Lord_Typhox het volgende:
Dat weet ik niet uit m'n hoofd, want ik zit nu op m'n werk, maar volgens mij kan dat niet, maar ik ga het thuis proberen...
Of gebruik Win2000 ... die is over 't algemeen wat handiger met 't toewijzen van IRQ's aan harde waren....
Nee, dat is voor mij geen optie, aangezien ik ook veel spellen speel.
Koop anders een Asus A7V133.. das een leuk bordje !!
Eerst ga ik kijken of ik met dit mobo'tje alles weer goed krijg, daarna kijk ik wel verder voor een mobo'tje en dan zal het wel een Asus of een M7T worden...:)

Digit

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik hoop dat er iemand nog een oplossing kan bedenken voor m'n probleem...

Als dat niet zo is, dan denk ik dat het dus gewoon ligt aan dat m'n Terratec Soundblaster Pro niet compatible is met m'n Aopen Ak33... Dus dan ga ik proberen om m'n mobo om te ruilen voor een Abit KT7 Raid.

Ik hoop dat ze dat nog doen. (Ik heb die mobo nu een paar maanden)

Digit

• PowerPee
:):)

Het is 'sad but true' die Vortex1(die op jou geluidskaartje zit) is OOK niet compatible met een Abit KT7-R. Deze heb ik nml zelf:P.
Onlangs heb ik mijn oude geluidskaart(met V1 chip) ook moeten inwisselen voor een ander:(

Nu heb ik een Vortex2 S2500. Echt een super goede kaart, MAAR er is geen driver onderseuning meer omdat Vortex over is genomen door Creative:(:(

...je zult dus waarschijnlijk een Creative moeten kopen:r

c ýa
P.

Verwijderd

Topicstarter
En dat zijn dus waarschijnlijk geen goeie borden? Aan je ":r" te zien?

Wat raad je me dan aan? Een Creative Mobo kopen en m'n Terratec houden of een SB live kopen en m'n Aopen AK33 houden?
Of een Abit KT7 Raid kopen met een SB live:?

Bedankt,
Digit

• PowerPee
Goedkoopst; Verkoop je geluidskaartje en koop een Cr. SB128.
Beter; koop een SB live.

Wat voor proc heb je op die AK33 zitten?
Je kunt natuurlijk ook een KT7-R kopen, met een nieuwe geluidskaart, nieuwe RAM(waarschijnlijk), nieuwe processor:?. Oh en niet te vergeten een 300Watt voeding:(
Maar, dat is dan als je je oude systeempje aan iemand anders kwijt kunt, of als je gewoon onzinnig veel geld wilt besteden:p

conclusie: koop gewoon ff een ander geluidskaartje! Ik heb gelezen dat die geluidskaartjes van Philips op dit moment goed presteren.

Goedluck, P.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een TB 800 erop gekocht.

Maar als ik een SB live ga kopen, welke moet ik dan hebben? Er zijn heel veel verschillende.

Ik hoop wel heel erg dat ze m'n geluidskaart weer willen inruilen...

Maar ga ik nu niet in kwaliteit achteruit als ik een SB live koop op m'n Aopen?

Verwijderd

Op donderdag 22 februari 2001 11:42 schreef Digit het volgende:
Ik heb een TB 800 erop gekocht.

Maar als ik een SB live ga kopen, welke moet ik dan hebben? Er zijn heel veel verschillende.

Ik hoop wel heel erg dat ze m'n geluidskaart weer willen inruilen...

Maar ga ik nu niet in kwaliteit achteruit als ik een SB live koop op m'n Aopen?
SBLive! 5.1 . Die heb ik ook gekocht. (had eerst de SBpci512) Is een goeie kaart, niet te duur en je bent alvast voorbereid op je (eventuele) Dolby digital toekomst.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

De DMX X-Fire werkt ook goed samen met andere kaarten. Ook eventueel met een SB Live ernaast :) Trouwens, ik heb een SB Live over. Eventueel kun je een Full Version uit '98 kopen, of een Live Value waar ik een optical output bij heb gemaakt voor minidisc. Als je interesse hebt dan moet je maar ff ICQ'en.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en die SB live 5.1 PCI is 1000000% zeker compatible met m'n Aopen AK33?

Best wel dure kaart trouwens die 5.1...
:'(
Effe kijken of ik nog ergens een "schilderswerkje" kan doen...

Digit

Verwijderd

Oeps, sorry, ik weet niet zeker of die SBLive! 5.1 100% compatible is met jouw mobo, had ik even niet goed op gelet.

Verwijderd

Weer iemand met het geijkte probleem - zelf heb ik 2 maanden :'( in het geheel zonder geluid geleefd. Ik kon gewoon NIETS doen om het probleem op te lossen.

Uiteindelijk kwam iemand met de even simpele als geniale oplossing: Kaarten shuffelen door de pci-sloten. Lijkt nergens over te gaan:?, maar het werkt! Alle IRQ's en DMA's worden opnieuw verdeeld als de configuratie verandert, en de volgorde van de kaarten in de sloten is een belangrijke parameter in het algoritme. Probeer je geluidskaart in ELK pci-slot, en rommel de rest er wat omheen.

Bij mij was het 3e pci-slot voor mijn geluidskaart raak -> Nu heb ik gewoon al mijn andere kaarten en poorten ook weer kunnen inschakelen, alles default ook nog.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op donderdag 22 februari 2001 08:33 schreef Lord_Typhox het volgende:
Nee dat is technisch onmogelijk omdat beide via de ISA bus worden aangesproken en de ISA bus kan geen IRQ's sharen.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Dat is bij mij helaas niet de oplossing.

Helaas... was het maar zo simpel.
Dat had ik in het begin ook al geprobeert.

Ik weet nu bijna zeker dat het aan de chipset ligt van m'n mobo...

Die kan gewoon niet met de Xlerate Pro.
:(

Ik heb Terratec nu een mailtje gestuurd met de vraag wat ze eraan gaan doen.
Want ze zeggen dus op hun homepage idd dat ze mensen met een Vortex chipset aanraden om de DMX-X fire 1024 te kopen ipv de XLerate Pro.

Verdomme! Dus nou hoop ik dat ze een goeie oplossing voor me hebben desnoods omruiling voor de DMX. (maar dat zal wel niet:() En anders: driverupdate.

En anders ga ik toch echt over op omruiling van de geluidskaart.

Digit

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als dat zo is moet je soundkaart het dus ook niet doen als je alleen een videokaart en deze in je systeem heb zitten...
Probeer dat eens.
Dus video in AGP slot, soundkaart in niet-geshared PCI slot en verder niks ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan m'n videokaart niet in m'n AGP-slot doen...
;(

Dat hoort wel zo te zijn. Want het is een VoodooBanshee PCI/AGP.
Maar een AGP-slot ziet er toch wel heel anders uit dan een PCI.
En hij zit nu in een PCI-slot.

Maar, ik ga dat vinmiddag wel ff proberen...
Alleen m'n videokaart en m'n geluidskaart erin. Maar volgens mij had ik in het begin dit ook al geprobeert, en toen liep hij ook steeds vast, dus ik geef het helaas erg weinig kans.;(

Maar we zullen zien. Misschien dat m'n compie lief voor me is. :)

Ik laat het wel weten wat het resultaat hiervan is.
Pagina: 1