Toon posts:

Waterkoeling experts gevraagt...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus 2 waterjackets op het oog. De Swiftech MCW370 en de Danger Den. Wie kan mij vertellen welke van deze het beste is? En waarom deze beter is dan de andere.

Bedankt.

Greetz

Verwijderd

maak em gewoon lekker zelf..

doe ik ook!!

gewoon blok koper@1cm kopen

en flink vaak met de slijptol (gecontroleerd!!) eroverheen in een ruitjespatroon... vervolgens met wat DIK plexiglas een huls eromheen maken en een paar slangpilaren eraan vast maken..

klaar is kees!!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik wel er geen werk van hebben :P Wil trouwens ook een mooi blok hebben, met alle respect maar plexiglas erop vind ik niet mooi.

Greetz

Verwijderd

Wil trouwens ook een mooi blok hebben, met alle respect maar plexiglas erop vind ik niet mooi.
ja ja.. ook het oog wil ook wat, ZELFS al staat de computer met de motorkap dicht ergens onder een stoffig bureau, het gaat er om dat je WEET dat hij er ook van binnen mooi uitziet...

:-)

Verwijderd

gaat toch om de functionaliteit??

en wie ziet daar wat van als ie onder een laag piepschuim of ander isolatie-materiaal zit??

Verwijderd

ik weet zeker dat het waterblok wat ik net beschreef minimaal 2x zo functioneel is bij hoger wattage-doeleinden..
peltier??

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
ik heb meer respect voor degene die het zelf maakt! :)

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Op woensdag 21 februari 2001 19:30 schreef Celeron_clocker het volgende:
Nee, ik wel er geen werk van hebben :P Wil trouwens ook een mooi blok hebben, met alle respect maar plexiglas erop vind ik niet mooi.

Greetz
Dan zou ik voor de Swiftech gaan, wat die mensen maken lijkt wel kunst, is echt perfekt, en de waterinlaat loodrecht boven de proc.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 februari 2001 19:41 schreef gdew het volgende:

[..]

Dan zou ik voor de Swiftech gaan, wat die mensen maken lijkt wel kunst, is echt perfekt, en de waterinlaat loodrecht boven de proc.
Kijk zulke antwoorden kan ik wat mee...

Greetz

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik vind het design van die swiftech wel vaag:

de water inlaat is wel precies boven de 'hotspot' maar doordat ze het water in een hoek eruit laten lopen lijkt het me dat er langzaam stromend water overblijft in de overgestelde hoek.

ook vind ik dat er maar weinig metaal oppervlak is waar het water langsstroomd in vergelijking met de danger-den (en waardoor het dus lijkt dat de danger-den beter is, maar ik heb er nog nooit benchmarks van gezien die deze 2 vergelijkt).
wel handig van de swiftech is het bevestigingssysteem met die 4 gaten in het blok voor die 4 gaten in je mobo.

ik zou persoonlijk voor die danger-den gaan....maar dat is natuurlijk persoonlijk :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply Leipo, ik zit zwaar in dubio welke ik zou nemen, maar dat antwoord van jou is een goeie. Het zou inderdaad kunnen zijn als het water langzaam stroomt dat er water blijft hangen in het blok. Bij de DD moet het water wel verder. De DD is ook helemaal van koper en de Swiftech is een mix van koper en aluminium. Ik ga toch maar voor de DD, kan later altijd nog een Swiftech kopen.

Greetz

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Over het koude water direct op de hotspot:

Zolang het water snel stroomt (goede pomp) is de temp van het water zodra het het blok uitkomt, nauwelijks gestegen (minder dan 0,5 graad) dus is het nauwelijks zinvol het water met veel moeite direct op de hotspot te krijgen, zeker als dat ten koste van de waterflow gaat.

Overigens zal ik weer eens wat energie in het waterkoeling test-systeem stoppen, dan draait dat ook eens. Kunnen we eindelijk waardes vergelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Welk waterblok beveel jij me aan Herman?
Jij bent de expert op het gebied van waterkoeling. Ik wil er een 80watt TEC bij gaan gebruiken.

Greetz

Verwijderd

Wil je hem op een voet in de kamer zetten ofzo. Hebbie wellis onder de kap van een rols gekeken daar glimpt het ook niet hoor.

Maak het nou maar zelf dat is veel beter

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een mierenneuker :P dus ik wil alles heel mooi hebben enzo... daarom maak ik er zelf geen een en ik heb geen zin om er een te maken...

Greetz

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

ik heb nog een waterblok van ned-cool liggen misschien dat jij intresse hebt

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 22 februari 2001 18:52 schreef ken het volgende:
ik heb nog een waterblok van ned-cool liggen misschien dat jij intresse hebt
Die is van 2cool of niet? Zo ja, is ie van koper of aluminium?

Greetz

• ken

ken

is van koper

lijkt precies op de danger waterbloks weet niet of dat die zijn maar koelt wel erg goed

ik heb er op dit moment 2 liggen waarvan ik 1 niet meer gebruik

vandaar dat ik hem weg doe

zit trouwens wel een clip bij voor bevestiging op moederbord

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb mijn eigen waterkoeler gemaakt. Ik moet hem alleen nog waterdicht maken :)

/edit....Het zelf maken geeft meer voldoening dan het kopen van een blok

Verwijderd

Misschien een beetje offtopic maar:

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een blok en of het zelf maken van een blok.

Maar zijn er nog sites met goede how-to's/tutors met fotos van hoe het maken van een blok gaat. (<- misschien iets voor waterkoeling.nl :D)

En wat vind jij Herman is het zelf maken van een blok te doen en even goed als bv een swiftech blok??

nu weer ff ontopic: :P

Ik zou voor de swiftech gaan omdat ie er gewoon bruut uit ziet B-), goed koelt en zeer goed te bevestigen is!!

Verwijderd

Topicstarter
Wat vraag je voor zoon blok Ken?

Greetz

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:56
Ik zou zelf ook zeker voor swiftech gaan. Zelf als het dangerdan blok iets beter koelt.

Want de bevestgingsmethode van zo'n dangerden blok is gewoon 3x niks. Geloof dat ik vandaag hier in dit forum nog een topic zag van iemand met zo'n clip waarbij het socket kapot was gegaan... Met zo'n swiftech weet je zeker dat je waterklob rotsvast zit.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Swiftech is in ieder geval erg mooi gemaakt, maar de MCW370 heeft niet de bevestigingsmethode met de vier bouten zoals eerder door iemand gezegd werd.
Wat dat betreft geen voordeel dus. De MCW462 heeft dat wel, en is nog mooier IMHO, maar dan moet je wel een AMD hebben. Op de socket A mobo's zitten de 4 gaten die je nodig hebt. Op socket 370 mobo's zitten die gaten niet, en kan je hem dus niet monteren.

Gezien je nick zal je wel geen AMD hebben :)

Verwijderd

Die Swiftech bedoel ik ja!

Die ziet er echt gelikt uit B-)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb zelf die koperen van danger den, prima dingetje... Staat overigens op marktplaats te koop inclusief pomp, slangen, klemmen, radiator, noem maar op... Ik ben wel een beetje klaar met waterkoelen.

Ik heb alles een weekje gebruikt, maar ben erop uitgekeken. Wel vond ik het heerlijk stil. Mocht je geïnteresseerd zijn, mail me maar en bied wat leuks.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ken

ken

waterblok kost 100,- excl verzenden

mail me maar als je intresse of vragen hebt

wing@wing.tmfweb.nl

• php
  • Niet online

php

Wat let je om zelf een bevestiging te maken, die de 4 gaten gebruikt van je moederbord.

Er zijn zat moederborden die die 4 gaten niet hebben, daar moet ook een jacket op passen.

Welk blok ik zou nemen, weet ik niet. Ik zou dat echt moeten testen. Wellicht dat ik morgen al het waterkoeling-testsysteem afmaak, of in ieder geval zover dat het werkt.

• php
  • Niet online

php

Over de bevestiging van de Danger-Den: Ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Blok zit strak op de proc, en kan niet draaien.

Maar je moet natuurlijk niet als een zombie die bout aandraaien, je kan daarmee gigantische krachten opwekken.

Over het zelf maken van een blok:

Het is simpel: elk blok is gemaakt door iets of iemand, dus iedere simpele ziel kan, mits hij/zij het gereedschap heeft, zo'n blok namaken, of zelfs een betere versie maken.
Er zijn grof weg 4 groepen waterjackets:

1. Een heatsink, met een plexiglas behuizing.
Eenvoudig zelf te maken, kost weinig. (zie bijv site Mr. Dummy)

2. Een gegoten aluminium blok.
Moeilijk zelf te maken, is kennis en gereedschap voor nodig, wat bij weinig mensen op de plank ligt. Levert (in grote aantallen) goedkope waterjackets op. (Bijv Senfu)

3. Een geboord alu of koperen blok.
Relatief makkelijk zelf te maken, met simpel gereedschap, wat makkelijk te bedienen is. Een blok wordt aan twee zijden uitgeboord, in de boorgaten wordt schroefdraad getapt, en daarin worden slangpilaren en stoppen gedraaid. Benodigde gereedschappen: Boormachine, liefst in kolom, tappenset, tang. Bijv de blokken van NED-Cool en Ennotech.

4. gefreesd alu of koperblok.
Een blok alu of koper wordt voorzien van een slingerend freespad. Hierna wordt er een deksel op gezet, zodat de boel waterdicht is. het blok bestaat dus uit een onderkant en een deksel, welke waterdicht opelkaar gezet moeten worden. Dit kan bijv met vloeibare pakking, een rubber ring oid. Danger-Den soldeert zijn koperen blokken dicht, Aquacool last zijn alu blokken dicht. Die blokken zitten gegarandeerd dicht tot 8 bar. (een Sicce Idra pomp komt tot 0,22 bar maximaal). Zit wel goed dus.
Benodigd gereedschap:
freeskolom, tappenset, evt soldeerspul of alu-lasapparaat.

Zolang je een freeskolom ter beschikking kan hebben, zou ik voor deze optie gaan. De deksel is er ook met vloeibare pakking (bromfietszaak) en een paar boutjes netjes op te krijgen, en vastsolderen van een koperen plaat is ook niet zo'n drama. Voordeel is dat je een blok kan maken dat veel oppervlak met het water heeft, en goed presteert.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply Herman. Ik ben er nu uit, ik neem de Danger Den, wil van het weekend bestellen...

Greetz

Verwijderd

Op donderdag 22 februari 2001 16:15 schreef Creator102 het volgende:
Wil je hem op een voet in de kamer zetten ofzo. Hebbie wellis onder de kap van een rols gekeken daar glimpt het ook niet hoor.

Maak het nou maar zelf dat is veel beter
denk nou es aan een porche...
daar vallen 2 dingen aan op:
1 - MOOI, VET
2 - SNEL

hoe zijn ze tot dat compromis gekomen??
- als het functioneel is, is er een plaats voor. (ook al is het minder mooi)
- als het mooi is, en de functionaliteit niet beinvloed is er plaats voor. ( doet het dat wel, dan geen plaats)

BOVENDIEN:
als je er zelf een maakt.. zal die waarschijnlijk even goed of beter werken dan een blokkie dat je koopt..

ik moet een blokkie hebben die mijn 2 156W peltiers bedekt en voldoende raakoppervlakte heeft..

2 van die blokjes uit de winkel zullen die waarschijnlijk LANG niet zo goed presteren als mijn custom-made blokkie..

als er iemand interesse heeft om ook een blokkie te maken.. mail maar.. kunnen we misschien wel samen wat koper inkopen, gereedschap delen etc..

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-05 14:29

oehoe

blije prutser, ouwe sok

[misschien overbodig aangezien je je keuze al gemaakt hebt...]

Ik heb zelf de Danger Den met zo'n clip om 'em op zijn plek te houden, en ik ben er erg blij mee. Hij koelt als een tierelier. Alleen krijg ik volgens mij van die smerige algen in mijn water :r.

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 12:49 schreef oehoe het volgende:
Alleen krijg ik volgens mij van die smerige algen in mijn water :r.
ga eens langs de autozaak.. die hebben wel wat spul voor je ;)

• php
  • Niet online

php

klein scheutje blek, of algenreiniger, in het water. org in ieder geval dat de zon niet op het systeem schijnt, algen houden van licht.

edit: gefreakte frank :P was sneller....

• ken

ken

Op vrijdag 23 februari 2001 11:43 schreef Celeron_clocker het volgende:
Bedankt voor je reply Herman. Ik ben er nu uit, ik neem de Danger Den, wil van het weekend bestellen...

Greetz
wil je de mijne niet overnemen ??? :)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe nee doe maar niet, ik heb btw al besteld... :):)

Greetz
Pagina: 1