Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zyxel router / BBned geen WAN IP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds enkele dagen krijgt mijn router (Zyxel Prestige 650H) plotseling geen WAN IP meer. WAN IP + subnet + dns staan allemaal op 0.0.0.0.

Er is een monteur van BBned langsgeweest die de lijn heeft doorgemeten en zegt dat alles ok is.
De router is als volgt ingesteld:

Mode = Routing
encapsulation = ENET ENCAP
Multiplexing = LLC
VPI = 0
VCI = 35
Obtain an IP address automatically = on

Dit werkte voorheen dus, maar plotseling van de een op de andere nacht geen IP adres meer.

Ik heb een andere router (zelfde model) en resets geprobeerd zonder effect. Ook heb ik de splitter en de telefoonkabel van de router naar de splitter vervangen, zonder effect.
Op de router brand het lampje DSL groen... als ik bij diagnostics tests uitvoer geeft hij aan dat alles goed is. Maar het WAN IP blijf altijd 0.0.0.0......

Heeft iemand misschien nog tips wat ik kan proberen?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Nu zal die 650H al flink oud zijn, maar toch.

Post anders eens je connectie stats (Up/Down)
+ het volgende uit telnet (wel even bij Remote Management telnet op 0.0.0.0 IP zetten)

- "wan adsl perfdata"
- "wan adsl linedata far"
- "wan adsl linedata near"

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Bedankt voor je reactie en excuses voor mijn trage response. Het internet werkt inmiddels nog steeds niet.

Ik heb de commands die je noemde uitgevoerd met het volgende resultaat:

ras> wan adsl perfdata
near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 2
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 21
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 1
far-end FEC error fast: 10
far-end FEC error interleaved: 12
far-end CRC error fast: 11
far-end CRC error interleaved: 14
far-end HEC error fast: 8
far-end HEC error interleaved: 11
Error second in 15min : 0
Error second in 24hr : 3
Error second after power-up : 3

ras> wan adsl linedata far
relative capacity occupation: 64%
noise margin upstream: 18.0 db
output power downstream: 10.5 dbm
attenuation upstream: 13.5 db

ras> wan adsl linedata near
relative capacity occupation: 13%
noise margin downstream: 32.5 db
output power upstream: 12.5 dbm
attenuation downstream: 1.0 db

Hopelijk kan je hier iets uit opmaken.

Bedankt, Jaap

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Misschien eens VC proberen ipv LLC, heb eerder gezien dat BBned aansluitingen zo werken. Verder heb je alles goed.

Anders kan het nog zijn dat je IP lease eerst moet verlopen omdat je hem met een ander mac-adres (andere router) op gevraagd hebt. Sluit hem dan eens aan voordat je gaat slapen en kijk de volgende dag ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
bjck schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:18:
Misschien eens VC proberen ipv LLC, heb eerder gezien dat BBned aansluitingen zo werken. Verder heb je alles goed.

Anders kan het nog zijn dat je IP lease eerst moet verlopen omdat je hem met een ander mac-adres (andere router) op gevraagd hebt. Sluit hem dan eens aan voordat je gaat slapen en kijk de volgende dag ;)
Kan ook zijn dat je provider je mac vasthoud totdat je ze belt, heb ik ook al eens meegemaakt.

Welke provider heb je? Niet ondertussen toevallig gemigreerd van netwerk?

(Speedlinq -> Tiscali en dan naar BabyXL geporteerd zijn, Solcon BBNed naar Bitstream ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

We zitten bij Webteam (www.webteam.nl) welke onze ISP is. Volgens mij zijn die weer reseller van BBNed (of iemand anders die er nog tussen zit dat weet ik niet, de lijnen zijn in ieder geval van BBned).

Webteam al 10x gebeld á 50ct p/m maar die leveren volgens zichzelf geen support, alleen administratief contact. Zelfs geen monteur om de router etc na te kijken. Alleen BBNed stuurt een monteur maar die kijkt alleen de lijnen na.

Het MAC adres zou goed moeten zijn, er zijn nog 3 andere vestigingen waar we dezelfde provider en routers met gecloond MAC adres hebben. Bij al deze 3 werkt het internet wel correct met dezelfde instellingen.

BBNed heb ik het MAC adres gestuurd en ze hebben vanaf hun de lijn doorgemeten en alles zou correct moeten zijn...

Vrij irritant, je wordt van de een naar de ander gestuurd en niemand doet/weet wat.

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Heb je toevallig nog een printje met je WAN status ? Dus met toegewezen IP adres, gateway en DSN servers ??
Heb meerdere malen (ook op een 650H) die gegevens hard ingevuld als DHCP me geen IP wilde geven ; werkte als een trein ... (dus : Obtain an IP address automatically = off)

[ Voor 9% gewijzigd door Goner op 09-09-2008 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het IP adres achterhaald en geprobeerd het als statisch IP in te voeren, helaas ook zonder resultaat...

Heeft iemand anders nog een idee om te proberen?

Bedankt

Ps het blijkt trouwens dat tussen onze ISP (Webteam) en BBNed nog een partij zit, genaamd Reasonnet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Inmiddels nog steeds geen lijn :) dus heb besloten op een andere provider over te stappen en de huidige opgezegd. Kan iemand hier die er ervaring mee heeft advies geven wat de beste keuze voor provider zou zijn?

Het liefst een provider die ook via BBNed gaat, anders ben ik bang dat het nog 2 maanden gaat duren voordat het nieuwe internet actief is... Verder geen bijzondere eisen, behalve natuurlijke beste prijs/snelheid ;)

Bedankt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:33:
Hallo,

Inmiddels nog steeds geen lijn :) dus heb besloten op een andere provider over te stappen en de huidige opgezegd. Kan iemand hier die er ervaring mee heeft advies geven wat de beste keuze voor provider zou zijn?

Het liefst een provider die ook via BBNed gaat, anders ben ik bang dat het nog 2 maanden gaat duren voordat het nieuwe internet actief is... Verder geen bijzondere eisen, behalve natuurlijke beste prijs/snelheid ;)

Bedankt
Opzeggen zonder overstap is per definitie onverstandig, hiermee creeer je zeker downtime. Verder is het wel zo handig om eens te kijken welke providers op jouw adres kunnen leveren. En reviews kan je zelf vast ook wel vinden ;)

Was het trouwens niet handiger/logischer/beter geweest om je problemen op te lossen in plaats van gelijk over te stappen naar een andere provider ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben inderdaad ook zelf even aan het zoeken, ik zal later nog wel even een lijstje posten met providers die ik heb gevonden. Ik wou graag advies hierin omdat ik niet weer hetzelfde probleem wil als met deze k*t provider Webteam.

Alles is geprobeerd om het op te lossen zoals ook een eerdere posts vermeldt. Ik ben nu vastgelopen, de provider (Webteam) wil geen ondersteuning bieden omdat ze volgens hun alleen het 'administratief contact' zijn en verwijzen alleen door naar BBNed. BBNed zelf zegt alleen de lijn te kunnen nameten en die is volgens hun in orde, ook zeggen ze dat ik voor alle ondersteuning bij mijn ISP (Webteam) moet zijn.

Beide partijen willen/kunnen geen monteur sturen die alles mbt de router etc controleert en configureerd (zelfs niet tegen betaling).

Daarom uiteindelijk maar besloten van dat Webteam af te stappen en een provider te zoeken die meer te bieden heeft dan alleen 'administratief contact'. Waar is een provider goed voor als ze geen ondersteuning bieden, dan kan ik net zo goed bij BBNed direct afnemen.

Groeten

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

In principe zou die lijn gewoon moeten werken, de vraag is alleen natuurlijk of die WAN instellingen verder goed staan.

Dat kan Webteam (?) je ook niet vertellen dus?

Erg vreemde gang van zaken. Persoonlijk zou ik zelf deze lijn zsm migreren naar een ander netwerk, bijv. BabyXL/KPN.

Dat is dan ook geen migratie meer binnen hetzelfde netwerk (BBned) , maar een Telco-Telco migratie naar een ander netwerk. Weet je ook zeker dat je meteen 'vers' opnieuw begint.

Overigens zou het me ook niet heel erg verbazen als je (inmiddels behoorlijk oude) ZyXEL simpelweg defect is.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Bij Alice (ook via BBned) komt het ook wel eens voor dat er geen WAN-IP wordt uitgedeeld. Dit komt door een tweetal dingen. Het eerste is de VPI en VCI en handoverpoint op de radius, dat niet overeenkomt met het fysieke handoverpoint en VPI en VCI. Vervolgens wordt de lijn niet "herkend" door de radius en die deelt geen IP uit. Hiervoor zou je bij je provider moeten zijn. Dit komt echter niet vaak voor. Wellicht ook dat het bij jou anders werkt.

Wat ook wel eens voor wilt komen is een verkeerd profiel op "de 10k" (een of andere router bij BBned). Dit kan BBned zelf oplossen. Als ze het profiel opnieuw opbouwen krijg je vanzelf weer een IP.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info.

Zelf met BBNed in contact komen gaat moeilijk/niet. Het enige wat ik kan doen is mail naar Webteam sturen (telefoon nemen ze niet op) en krijg vervolgens via hun een antwoord van BBNed. Maar sinds een week reageert Webteam gewoon niet meer.

Eerder had ik ze het laatst bekende IP gestuurd en toen heeft BBNed vanaf hun kant een of andere meting verricht en gemeld dat DHCP etc goed werkte vanaf hun zijde.

Heb het advies van IEF opgevolgd en een aanvraag ingedient bij xs4all, die hebben tenminste een telefonische helpdesk en kunnen een monteur al dan niet tegen betaling leveren.

Bedankt!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Bbned kan je zo niet helpen inderdaad. :)

Succes d'r mee :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Pagina: 1