Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-07 09:28
De dames en heren bij Acer hebben denk ik niet heel erg lang nagedacht over het dagelijks gebruik van PDA's als de n35. Afgezien van het feit dat het ding helemaal opnieuw moet worden ingesteld als de accu een keertje helemaal leeggelopen is, blijkt er nog iets helemaal mis te zijn met dit apparaat. De connector voor de USB uplink en voeding is fragiel, klein, breekbaar, snel vies en prutserig. Voor een USB uplink gaat het nog wel, maar als voedingsconnector die er een keer of wat per dag in en uit gaat, way to fragile.

Daarom hier een kleine Do It Yourself Power Cable en Connector voor de n35, maar misschien ook nog wel voor heel veel andere PDA's met een prutconnector.

LET OP : Je garantie is geheid verlopen als je volgens onderstaande stappen aan de slag gaat. Ik neem ook de verantwoordelijkheid niet voor jouw vaste hand, dus weet waar je aan begint & wat je doet!

1. Open de PDA door de schroefjes los te draaien. (soms zitten ze stiekum verstopt achter stickertjes!!)

2. Nu moet je met een multimeter even uitzoeken waar je het best de + en de - pool kunt gaan bevestigen. Meet de weerstand tussen de connector en de pinnetjes op de printplaat. Met een beetje geluk kun je een grote "blob" soldeer vinden waarvan je met zekerheid vast kunt stellen dat er een rechtstreekse verbinding is met de + pool van je connector. Bij de Acer heb je dat geluk helaas niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.happyworx.nl/priv8/Acer%20N35/Acer%20Power%20Plug%201.jpg

De mooie zwarte en rode draadjes die je daar ziet, gaan naar het speakertje. Die punten zijn dus niet geschikt als aansluiting (wijst de weerstandmeting ook uit), maar dat soort soldeer blobs zijn wel waar je naar op zoek bent bij elke andere PDA.

3. Check, als je nog twijfelt eventueel ook de binnenkant van de prutserige flutconnector.

Afbeeldingslocatie: http://www.happyworx.nl/priv8/Acer%20N35/Acer%20Power%20Plug%202.jpg

4. Bij sommige PDA's zitten er misschien ook mogelijkheden aan de achterkant voor connectie van de + en de - van de voeding.

Afbeeldingslocatie: http://www.happyworx.nl/priv8/Acer%20N35/Acer%20Power%20Plug%204.jpg

Het is niet verstandig om de aansluitpunten van de batterij te nemen, er zit nog een hoop elektronica tussen de batterij en de connector, die je niet zomaar kunt overbruggen.

5. Bij de Acer%20N35 komt het erop neer dat je alleen aan de connector zelf kunt solderen. De pins 23 t/m 26 zijn voor de Power In +, de buitenkant van de connector is de - pool.

Afbeeldingslocatie: http://www.happyworx.nl/priv8/Acer%20N35/Acer%20Power%20Plug%206.jpg

Hier zit de + pool vast aan de pins 23 t/m 26. Wees zuinig met soldeer :D.

6. De - pool kun je dus gewoon aan de behuizing van de connector vastmaken. Hierbij kun je iets minder zuinig te zijn met soldeer.

Afbeeldingslocatie: http://www.happyworx.nl/priv8/Acer%20N35/Acer%20Power%20Plug%207.jpg

7. Nu eerst een inkeping maken in de behuizing voor de snoertjes en een flinke dot lijm als trekontlasting. (knoopje kan ook, maar die moet je dan laten leggen door iemand met stokjesvingers, ik kreeg het niet voorelkaar).

Afbeeldingslocatie: http://www.happyworx.nl/priv8/Acer%20N35/Acer%20Power%20Plug%208.jpg

8. Later bedacht ik dat het ook wel handig is om een krimpkousje om het geheel te frommelen, dan wordt het wat minder kwetsbaar. Dus : Loshalen, krimpkous erom en weer vastlijmen :D. Daarna de connector eraan solderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.happyworx.nl/priv8/Acer%20N35/Acer%20Power%20Plug%209.jpg

8. Nu nog de behuizing dichtschroeven (eerst even meten en testen) en klaar is kees.

Afbeeldingslocatie: http://www.happyworx.nl/priv8/Acer%20N35/Acer%20Power%20Plug%20END.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door kkoenen op 03-09-2008 22:03 ]

Work at Red Hat - views are my own. Let's connect on Twitter (@keeskoenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Edit : UHU-POR is niet de beste lijm, zo blijkt, voor de trekontlasting. Gebruik liever bijvoorbeeld 5 minuten epoxy (2 komp.) wordt nl wel kei-hard.. Grt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

mno

Leuk dat je dit met ons deelt! Heb ook een Mio 168 gehad waarvan de connector kapot ging. Na wat gepruts met lijm zat hij weer wat vaster, maar stabiel was het niet.

Maar wat voor connector heb je er nou precies aan gemaakt? Het lijkt wel een soort female koptelefoonaansluiting. Synchroniseren kan niet meer na deze mod denk ik?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hmm, ik zou een miniconnector met soldeerpinnetjes gebruiken, zit je niet met die extra draad.

De oude aansluiting werkt gewoon nog.

[ Voor 17% gewijzigd door Soldaatje op 08-09-2008 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
@Soldaatje, inderdaad, wel weinig ruimte voor een oplossing in de behuizing zelf, maar ik zie het voordeel zeker!

@mno, sync. kan idd gewoon nog. Ik kan me ook een mod voorstellen waar je een andere connector voor de sync kan maken. (met een grotere stekker naar je usb)

Op een russische site (www.pinouts.ru) staat de configuratie van de stekker (pins)

1 GND
2 GND
3 GND
4 GND
5 RS232 : DCD
6 RS232 : DSR
7 RS232 : RxD
8 RS232 : RI
9 RS232 : CTS
10 RS232 : DTR
11 RS232 : TxD
12 RS232 : RTS
13 USB - Guest D-
14 USB - Guest D+
15 USB - Host D-
16 USB - Host D+
17 USB - Host +5V
18 ?
19 ?
20 Not Connected
21 ?
22 ?
23 POWER-IN +5V
24 POWER-IN +5V
25 POWER-IN +5V
26 POWER-IN +5V

USB Pin USB Signal Acer pin(s)
1 USB +5V - 18,19,24,25,26
2 USB D- - 13
3 USB D+ - 14
4 Gnd/shield - 1,2,3

[ Voor 7% gewijzigd door kkoenen op 08-09-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

@kkoenen

Dat hij alles kwijt is wanneer de accu leeg is ligt aan Windows Mobile 2003, niet aan Acer.

Maar heb jij ook het probleem dat TomTom niet goed werkt zonder externe voeding ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is het misschien niet een idee om gewoon je oude stekker vast te lijmen? Als hij het verder nog doet?

• kkoenen
@DaWaN : Me altijd al afgevraagd hoe en wanneer ik een (nieuwe?) versie van Windows Mobile kan installeren op de Acer.. Echt irritant dat je alles opnieuw in moet stellen soms...

@Soldaatje : Kun je doen, maar je hebt een andere stekker nodig voor het syncen met PC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, bedankt voor jullie nuttige informatie, ik heb helaas ook problemen met de acer N35.
Bij mij is de connector helemaal los gegaan. Ik heb nog geprobeerd om hem vast te lijmen maar
helaas geen succes. Ik heb een vraagje, als ik nou jullie oplossing gebruik hoe kan ik hem dan via usb aansluiten? Moet ik dan nog een apparte connector maken?

Sorry ben net zo heel technisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
Je kan m gewoon blijven aansluiten via de oude connector (USB).. als die het niet meer doet, zul je ook aan het solderen moeten gaan.. Zie bovenstaand pinouts gebeuren om de juiste pinnetjes met een USB female te verbinden...

... als je niet zo technisch bent, zou ik m aan iemand anders overlaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Kkoenen, ;)

Had hier hetzelfde probleem, (wilde niet meer opladen, nooit)
Heb een oude USB kabel genomen (in twee geknipt) en aangesloten via bovenstaand schema. (rode draad = + en zwarte draad = massa, = standaard bij USB) Nu kan ik deze in de auto / Pc aansluiten met de extra USB plug (de groene data+ en wit data- zijn niet aangesloten, er lag op de aansluiting van de connector een soort lijm en de pinnen liggen zeer dicht bij elkaar) gelukkig zijn deze pinnen op de originele connector nog goed)

Maar weet iemand hoe ik het volgende kan oplossen.
Tijdens het opstarten moet ik allerhande vervelende vragen oplossen zoals cut and past en klik verschillende malen op het kruis op het scherm. Is dit te omzeilen? 8)7
Kan er op een of andere manier WM5 op geinstaleerd worden? (of hoger)
Of kan ik maken dat na het opnieuw opstarten niet alles opnieuw moet worden geïnstalleerd? (geen backup)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 23:35 ]

Pagina: 1