Toon posts:

Natuurkunde

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een natuurkundige opleiding te gaan voglen
Is er nu veel verschil qua vakinhoud voor gewoon natuurkunde en technisch natuurkunde

En verschilt de aanpak ook op verschillende universiteiten?

Verwijderd

Ik heb een tijdje Technische Natuurkunde gedaan aan Universiteit Twente en later aan Hogeschool Enschede.

Universiteit Twente is om te beginnen zeer goed qua voorzieningen en woonruimte etc is daar echt perfect. Enschede is echt een overschot.

Technische Natuurkunde is wat meer praktijkgericht dan Theoretische Natuurkunde. Daardoor zijn de arbeidsvooruitzichten voor technisch natuurkundigen iets beter maar ze zijn eigenlijk voor beide erg goed.

Dus als je echt voor de die-hard natuurkunde gaat en de toepssingen ervan iets minder interessant vindt dan moet je theoretische natuurkunde gaan doen.

Zorg in ieder geval wel dat je erg goed in wiskunde bent, in het begin zal je opleiding voor zo'n 50% gelijk zijn aan die van een wiskundige opleiding en ook je natuurkundevakken zijn erg wiskundig georiënteerd. Een belangrijk verschil met de middelbare school dus.

Als je meer wil weten moet je maar ff icq'en.

Verwijderd

Yup, zoals Apoc2 al zei is TN wat meer toegepast op de praktijk. Ik ben nu zelf eerstejaars-TN student aan de UTwente en het bevalt zeer goed moet ik zeggen! En het is inderdaad veel wiskunde.
Om echt naar het verschil te kijken moet je gewoon veel naar open dagen gaan, daar kun je het allemaal zelf zien. Heb je trouwens al enig idee over waar je het wilt gaan studeren?

Verwijderd

Ik heb zelf ook een opleiding technische natuurkunde overwogen, maar na het zien en horen wat je allemaal moet leren (onder andere veel wiskunde inderdaad) heb ik er toch maar van afgezien:Y). Deze opleiding is namelijk behoorlijk moeilijk. Het gaat ook stukken sneller dan de middelbare school(heb ik me laten vertellen).
Als je hier voor kiest moet je het écht leuk vinden en er goed in zijn, anders haal je het nooit(of je moet heel slim zijn).
Dit is niet echt een antwoord op je vraag maar misschien heb je er toch wat aan.

Verwijderd

Wat metal militia zegt kan ik me goed in vinden. Het staat samen met studies als econometrie, lucht&ruimtevaart techniek, electrotechniek en nog enkele van dat soort studies bovenaan de lijst met moeilijke studies.

De wiskunde die je krijgt is niet meer vergelijkbaar met die van de middelbare school en gaat in erg hoog tempo.

Vanaf het moment dat ik me interesseerde voor die opleiding werd ik voortdurend voorzien van statistieken van hoeveel mensen de opleiding halen en hoe groot je kans is de opleiding succesvol af te ronden aan de hand van je cijfers op de middelbare school. Mijn 1e college was er zelfs helemaal aan gewijd (lekkere binnenkomer).

Wees dus wel een beetje overtuigd van je eigen kunnen. Overleg anders met je wiskunde en natuurkundeleraar over wat zei er van vinden.

Verwijderd

eigenlijk is het moeilijk om een goed beeld te geven van wat een natuurkundestudie inhoudt: net zoals wiskunde op de middelbare school veel verder gaat dan rekenen op de middelbare school, zo gaat een natuurkundestudie veel verder dan natuurkunde op de middelbare school. maar dat is wel het leuke! :9~

En ik ben het met apoc2 en metaleens, het is best moeilijk ;( ga er maar van uit dat je examengemiddelde een 8 moet zijn...
en dan nog moet je tijdens de studie keihard werken. ik ken 2 (slimme) mensen die enthousiast aan de studie begonnen maar rond kerst waren gestopt. een omdat de wiskunde te moeilijk was, en een ander omdat de praktika te 'praktisch' waren. de studie gaat namelijk zowel theoretisch als praktisch diep. maar een ander vertelde weer dat het de beste studie is: het is naar zijn mening van alle beta-studie de breedste.

gewone universiteiten zijn in de regel theoretischer dan technische. hoewel de afstudeerrichting 'experimenteel' in de praktijk weinig zal verschillen van een technische opleiding.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Of je technische of gewone natturkunde wilt doen hangt heel erg af van wat je leuk vindt. Interesseer je je voor kosmologie, superstrings, elemenaire deeltjes e.d. zeer theoretische dingen, dan zou ik zeker gewone natuurkunde gaan doen. Boeit je dat niet echt, en vind je practica best leuk, dan kan je technische natuurkunde overwegen.

Ik studeer zelf natuurkunde in Utrecht, en het is erg leuk. Er is idd veel wiskunde bij, zeker in het eerste jaar, maar ook later nog wel. Als je een hekel hebt aan wiskunde moet je het gewoon niet doen. Ik heb zelf een hekel aan die irritante practica :), en ben heel blij dat ik geen technische natuurkunde doe, maar dat is natuurlijk volledig een kwestie van smaak.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Ik studeer zelf technische natuurkunde in Eindhoven. Ik moet zeggen dat de hoeveelheid en complexiteit van de wiskunde erg overheersend is in de eerste twee jaar. Maar daar staat tegenover dat je ook erg veel praktikum hebt waardoor je eigenlijk je natuurkunde (en de wiskunde voor de verwerking van al je resultaten ed) gelijk in praktijk kunt brengen. Ik ben nu bezig met een externe stage aan de universiteit in Heidelberg en dat eigenlijk het echt leuke werk. Gewoon zelf lekker met een opdracht bezig zijn en resultaat zien van je opgebouwde kennis.

Verwijderd

Over je cijfers moet je je niet al te druk maken hoor. Ik ben geslaagd met 2 (ruime) 6'jes voor Wi-B en Na op het VWO, en het is best bij te houden hier. M'n cijfers zijn nu niet de beste, maar dat komt ook wel omdat ik bijzonder weinig uitvoer (lang leve het studenten leven! :))

Verwijderd

inderdaad punten zeggen niet zo veel hoor. ik had een 6 voor wi-B en een 7 voor Na op het vwo en ben gewoon TN gaan doen. En nu gaat het allemaal prima hoor! Je moet gewoon de studierichting leuk vinden in de eerste plaats. ALs je interesse al groot is en je inzet dan lukt het echt wel :)

Verwijderd

Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je aan je cijfers gekomen bent: haal je op de middelbare school zesjes door hard te werken of met een vinger in je neus?

Op mijn eindlijst had ik negens voor wisB en natuurkunde (met redelijk hard werken) en nu haal ik gemiddeld 6,5.
(ik studeer ook natuurkunde in Utrecht)

OT: Utrecht als stad is heel leuk, maar er is een schreeuwend kamertekort, dus als je erover denkt naar Utrecht te gaan, schrijf je nu vast in.

• X-Mogwai
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik doe ook TN in Enschede (laatste jaar, begin ergens deze maand met afstuderen) en het valt reuze mee hoor. Er zitten wel wat lastige vakken tussen, en de wiskunde is soms wat saai, maar het grootste deel van de vakken is erg interessant.
Zeker nu je door een major/minor variant ook nog wat andere richtingen erbij kan betrekken een hele goeie keuze !
(Als je vragen hebt mag je me altijd ICQ'en)

Verwijderd

Laten we een topic van meer dan een jaar oud terughalen met als doel reclame maken voor een universiteit?

Niks tegen Twente, maar dit is gewoon spam. Slotje.

Verwijderd

Hmm ookal zit ik nog maar in de 3e van, ja ik ben dom geweest, havo. Ik ga het jaar hierna natuur en techniek doen. Dus wiskunde b1,2 en natuurkunde 1,2 en nog meer.
En daarna VWO denk ik. En ik had het er een vriend van me over dat ik natuurkunde interresant vond en wiskunde ook.
Hij zegt neem nou economie anders heb je geen werk.
Vooral bij wiskunde. Hij zei dat je dan alleen mar leraar kon worden :?.
Ik zei nee dat is niet zo maar hij wou het neit geloven.
Als je wiskunde op universitair niveau gaat studeren heb je toch best wel andere keuzes dan leraar worden?

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 21:36 schreef Captain Proton het volgende:
Laten we een topic van meer dan een jaar oud terughalen met als doel reclame maken voor een universiteit?

Niks tegen Twente, maar dit is gewoon spam. Slotje.
he proton wat betekent je onderschrift eigenlijk?

numquam mihi preces mitte!?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wow, dit slaat inderdaad nergens op. Een topic van een jaar oud reviven.

slotje + waarschuwing voor X-Mogwai

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.