• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-05-2022

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 4 jaar geleden een huis gekocht, 2 jaar later een erg leuke meid ontmoet! :) ze woont nu 2 jaar bij mij.

We hebben (nog) geen samenlevingscontract, de hypotheek staat op mijn naam (betaal ik ook volledig) en dit willen we ook zo houden.

Over een x periode willen we samen een huis kopen en dan echt alles 50-50 doen, maar nu nog niet aangezien dit huis op mijn naam staat en ik ook alles betaald heb.

Wat we wel willen doen is een overlijdingsrisico verzekering afsluiten en op elkaars naam zetten.

Echter kom ik hier niet helemaal uit, als je bijvoorbeeld via Independer een overlijdingsrisico wilt afsluiten moet je ook het doel invullen.

Hierbij kies ik dan 'partner verzekeren'

Maar ik neem aan (dit zie ik dus nergens staan) als ik deze optie kies, en we zijn niet getrouwd en we hebben geen samenlevingscontract dat de verstrekker van de verzekering niet weet wie mijn partner is (ook al staan we bij de gemeente op 1 adres), en dat bij overlijden van mij, het bedrag naar mijn ouders gaat ipv mijn partner.

In mijn optiek is de enige optie (trouwen willen we nog niet) dus een samenlevingscontract zodat mijn vriendin een bedrag krijgt uitgekeerd en de hypotheek kan blijven betalen.

Al staat de hypotheek ook niet op haar naam, dus kan dit dan uberhaupt wel?

Kan dit alles ALLEMAAL door een samenlevingscontract afgevangen worden?

bedankt!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 21:36

Glewellyn

is er ook weer.

Als je samen een huis koopt is het verstandig om buiten een samenlevingscontract, die de verdeling jullie bezittingen bij leven regelt ook een testament op te laten stellen waarin je vastlegt wat er met de bezittingen na jullie overlijden moet gebeuren. Daarin zou dan moeten staan dat jouw helft van het huis en de inboedel naar haar gaan en vice versa.

Verder is het mogelijk dat zij een verzekering afsluit op jouw leven. Als jij overlijdt keert haar verzekering aan haar uit.

[Voor 15% gewijzigd door Glewellyn op 02-09-2008 13:55]

*zucht*

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:23

Jiffy

God, you're ugly!

Glewellyn schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:54:
Verder is het mogelijk dat zij een verzekering afsluit op jouw leven. Als jij overlijdt keert haar verzekering aan haar uit.
Eensch is. Ik kan, als ik dat zou willen, een verzekering afsluiten op het leven van mijn buurman met mijzelf als begunstigde. Als de buurman besluit de pijp aan Maarten te geven, krijg ik dus de uitkering van de verzekering. Daar heb je helemaal geen verdere relatie op welk gebied dan ook voor nodig. Jouw vriendin sluit dus een verzekering op jouw leven, waarbij zij de begunstigde is. Klaar.

Verder: een samenlevingscontract & testamenten is wel érg sterk aan te raden, zeker in de huidige situatie. Als jij nu ineens komt te overlijden gaat jouw hele nalatenschap (huis, overige bezittingen, hypotheek & evt schulden) naar je wettige erfgenamen (broers, zussen, ouders). Je vriendin kan vervolgens op zoek gaan naar andere woonruimte...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je moet ook niet een verzekering op je eigen overleiden nemen. Je vriendin neemt een verzekering die uitkeert bij jouw overleiden, en jij neemt een verzekering die uitkeert bij het overleiden van je vriendin.

Bij ons is het ook zo dat ik de premie betaal voor de overleidingsrisico verzekering van mijn vriendin en mijn vriendin de premie voor mijn overleidingsrisicoverzekering.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 19:57
Dat laatste zou ik alleen doen als jullie samen aan een huis betalen en beide inkomens benodigd zijn om het huis te behouden als het tot een executieverkoop zou uitlopen. De verzekering is met name bedoeld om de langstlevende te beschermen tegen de mogelijke inkomstendaling en daarmee dus te voorkomen dat het huis verkocht moet worden omdat de maandlasten te hoog geworden zijn. Sluit dus niet "zomaar" een polis af. Denk erover na of het echt wel nodig is. Je kunt je tegenwoordig voor vanalles verzekeren... maar tot hoever is het ook daadwerkelijk nodig. Kijk dat eerst even na.

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:19
Als jullie niet getrouwd zijn, of een samenwoningscontract hebben, is het dan ook niet noodzaak om dat zo snel mogelijk te doen, omdat je anders onevenredig veel kosten moeten betalen bij een erfenis? Dan ben je misschien de helft of meer al kwijt van uw verzekeringsgeld.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 16:18
Dat valt mee. De reden voor het advies tot nu toe is dat je vriendin eigenaar blijft van de polis op jouw leven. Bij jouw overlijden keert haar eigen polis uit, en die valt niet in jouw erfenis. Als jij zelf die polis betaalt, is die van jou en van de opbrengst in je erfenis.

Overigens, bij gebrek aan samenlevingscontract is er meestal ook geen testament, en dan krijgt je vriendin sowieso geen erfenis.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zowiezo zul je iets moeten regelen zodat je vriendin in het huis kan blijven wonen, aangezien het huis op jouw naam staat, zal die gewoon naar jouw erfgenamen gaan. Op het moment dat je overlijd zal je vriendin het huis dus van je erfgenamen over moeten kopen, met het geld wat die erfgenamen dan krijgen kunnen ze de hypotheek aflossen. Een van de nadelen is dat je hier weer overdrachtsbelasting moet betalen.

Als je wilt dat je vriendin je huis erft ( inclusief de hypotheek die daar op zit ) zul je zowiezo een testament moeten opstellen. Om te zorgen dat je vriendin in een gunstig tarief voor de succesie rechten valt zul je ook een samenlevingscontract moeten opstellen bij de Notaris ( of trouwen of geregistreerd partnerschap )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee