Acer Aspire 1800 crasht bij load

Pagina: 1
Acties:

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik heb hier een Aspire 1800 met het volgende probleem:

Notebook start normaal op. Zolang je in het biosscherm blijft reageert de notebook gewoon op cursormovements.
Hetzelfde geldt als je b.v. de Hiren's Bootcd start. Dat wil zeggen in de keuzemenu's.
Zodra je echter een willekeurig programma wil starten loopt de notebook muurvast binnen 20 seconden.
CTRL/ALT DEL werkt dan niet meer.

Wat heb ik zelf geprobeerd:

1. De coolers gedemonteerd en schoongemaakt.
2. De processor vervangen omdat de notebook eerder melding had gemaakt van overheating.
3. Geheugen uitgewisseld met geteste reepjes.
4. Harde schijf (tijdelijk) vervangen.

Iemand nog een idee ? (mainboard ?)

Verwijderd

Weet je zeker dat de cooler ook daadwerkelijk goed contact maakt met de cpu, en is voorzien van koelpasta/koelpad?

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 21:56
Heb je de laatste bios erop kunnen flashen?

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-01 17:30
strokealpha schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 01:58:
Ik heb hier een Aspire 1800 met het volgende probleem:

...
Ik heb ook een aspire 1800, nu ongeveer 3 jaar oud. Ik heb dit probleem gehad na ongeveer 6-7 maanden. Mijn laptop is toen 3 keer bij acer geweest om te kijken wat er aan de hand was, nieuwe hdd, geheugen, zelfs een nieuwe dvd drive. Uiteindelijk bleek het moederbord defect te zijn. Misschien kun je ergens nog een moederbord vinden voor de 1800 serie.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:15
strokealpha schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 01:58:
2. De processor vervangen omdat de notebook eerder melding had gemaakt van overheating.
Je hebt hem we vervangen voor eenzelfde type? Wat als je de oude CPU er in hebt? Mogelijk dat Speedstep roet in het eten gooit met een andere CPU omdat het mobo het niet aan kan oid.

Overigens is het ook makkelijk al je specificaties te posten.

• strokealpha
Processor is van hetzelfde type: BEIDE processors geven exact hetzelfde resultaat.
Coolers zijn schoongemaakt en de koperen lamellen zijn m.b.v. een compressor schoon geblazen.
Andere biosflash zal gedoemd zijn te mislukken omdat enig geheugenbruik leidt tot vastlopen.
Heb al gekeken naar een ander moederbord (nieuw, afhankelijk van het type tussen de 150 en 250 euro)
Het ding is van een kennis. Ik had hem al gewaarschuwd dat het eventueel het moederbord is.
Hij stond er op dat ik eerst de processor moest vervangen. (We zijn overeengekomen dat hij ten alle tijde de kosten daar van betaalt ongeacht het resultaat)

Ik dank jullie voor het meedenken !

• GENETX
Geef eens de specificaties van de hele laptop

• strokealpha
GENETX, Eerst zal ik nog even vertellen wat ik vandaag nog heb gedaan het de 1800:
"Koud" opgestart met een UBUNTU schijf in de drive. Startte volledig op ! Notebook uitgeschakeld; Windows XP cd in de drive. Na ongeveer 3 minuten: VAST. Processortemperatuur niet abnormaal hoog (zelfs alle 3 venilatoren staan niet op volle kracht te draaien) Geschatte temperatuur (ja ik weet het) zal rond de 50 graden zijn. (Processor dus)
Het gehele probleem wordt dus door warmte veroorzaakt. DVD, HD, Processor, Geheugen kan uitgesloten worden.
Wat nog wel opvalt: Als ie na het vastlopen uitgeschakeld wordt en 10 seconden later weer aan, komt het regelmatig voor, dat de norebook niet opstart en het scherm ook donker blijft.
Uitschakelen, 30 seconden wachten, weer inschakelen en hij doet het weer (althans tot het opstarten van de cd (linux/windows/dos) en loopt weer vast.

Ik zal de specificaties later op de avond even geven. Moet nu eerst weg.

• GENETX
Ik zou juist denken dat het WEL aan de HDD ligt. Juist een live CD werkt prima zonder problemen. Kun je de HDD ook vanaf Ubuntu benaderen? En loopt de Windows setup vast wanneer deze begint met kopiëren van bestanden of bij het partitioneren/formatteren? Ubuntuu laat juist alleen je HDD buiten beschouwing.

• strokealpha
Verontschuldiging voor het niet eerder reageren. Als UBUNTU 2x wordt geladen dan lukt dat maar 1 keer volledig, de tweede keer wil ie niet meer !
Vandaag komt de eigenaar hem ophalen OF inruilen. In het eerste geval kan de topic op slot. In het tweede geval kom ik met meer gegevens.........

• strokealpha
Probleem opgelost !! Ik schaam me diep..... Een laatste poging leverde de oplossing op:
Zou de notebook eens echt uit elkaar halen. Haalde de cooler van de processor af en zag 2 dingen.
1. Er zat geen koelpasta aan het coolblok. 2. Ik zag 2 kussentjes van elk zo'n 3mm dik voor de uitlaat van de fans zitten..... (Ja hoor, STOF kussens)
De kussentjes verwijderd en de processor schoongemaakt (Oude koelpasta verwijder je heel makkelijk met wasbenzine) Daarna nieuwe koelpasta aangebracht. De cooler gemonteerd (eerst niet vastgeschroefd) en gecontroleerd of de cooler goed aan de processor bleef plakken.
Daarna alles vastgezet.

De Acer loopt weer als een trein !!!

SLOTJE.
Pagina: 1