[XP] Corrupte weergave na herstart*

Pagina: 1
Acties:

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Hi,

Gister klapte, terwijl mijn ouders gewoon in Outlook werkten, onze HP Pavillion m7570 uit.

Tijdens het opnieuw opstarten hierna, verschenen er van boven naar beneden strepen in het 1e opstartscherm (blauw met groot HP erin). Deze strepen lijken per 2 gekoppeld en tussen elk paar zit wat ruimte.
Het volgende scherm, normaal altijd zwart, staat nu vol met uitroeptekens (!), ook weer in kolommen van 2. Het bekende windows balkje wat daarna volgt heeft ook strepen door het logo.
Verder dan dat punt is in de normale opstartmodus niet te komen, de pc herstart automatisch.
Het BIOS is ook amper meer leesbaar. Veel letters zijn vervangen door willekeurige andere en spaties worden soms ook vervangen door tekens.

In de veilige modus valt wel gewoon in te loggen, hierna gek genoeg geen strepen meer zichtbaar.. gewoon Windows.
In windows apparaatbeheer gecheckt, maar geen fouten te zien. Daarna systeemherstel gedaan, maar dit had 0,0 effect op wat ik hierboven heb uitgelegd. Ook het 'systeem opstarten in de laatst werkende instelling' in het bootmenu heeft niet geholpen, alsmede foutcontrole etc. Alle opties in het bootmenu heb ik zo ongeveer wel gehad, zonder effect.

Volgende stap.. system recovery van HP. Gekozen voor 'niet-destructief' herstel. Allemaal mooi verlopen, dus vol goede moed de pc weer aangezet. Helaas.. weer strepen, uitroeptekens, etc.
Maar weer in de veilige modus opgestart, maar toen kwam de melding:

Windows bericht
Het systeem is niet volledig geïnstalleerd. Voer setup opnieuw uit

Windows kom ik dus nu NIET meer in... :/
Schijnbaar heeft recovery de installatie niet 100% afgerond, maar als ik daar nu weer opnieuw inga, kan ik alleen nog maar voor 'destructief' herstel kiezen. Een nogal wilde oplossing, vandaar eerst even wat meningen en tips alhier inwinnen!

Kortom:

- strepen door het scherm tijdens het opstarten;
- amper leesbaar BIOS;
- scherm met uitroeptekens tijdens het opstarten;
- in normale opstartmodus niet in het aanmeldscherm te komen;
- in veilige modus wel in windows te komen;
- na system recovery ook in veilige modus niet meer in windows te komen.

Zelf denk ik aan óf de videokaart óf een fout in Windows, graag hoor ik jullie mening!

Heb alle FAQ's hier en via google al zo'n beetje gehad, maar dit specifieke probleem heb ik nog nergens gezien, vandaar!

Alvast super bedankt!

system specs

Windows XP MCE
AMD 64 X2 4200+
1gb
300gb
Nvidia GeForce 7500LE Turbocache

zie ook http://h10025.www1.hp.com...l&lang=nl&product=3223359

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-05 14:38
Aangezien het ook in de bios voorkomt ligt het niet aan Windows. Mogelijk defectief geheugen (videokaart/RAM)? Draai eens memtest86 voor een poosje. Lijkt mij sowieso een hardware defect..

• SmithNL
Die gedachte had ik inderdaad ook.. maar als het de videokaart is, zou ik dat toch ook in Windows moeten zien...?

Memtest draait nu, maar helaas dezelfde problemen als in het bios, veel verwisselde letters! Zal zo even een foto posten.

Dingen waar ik op moet letten als memtest klaar is...??

Thnx voor de hulp in ieder geval!!

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix - jongens, leer het nou eens af om het woord 'probleem' in je titel te vrotten, dat is zo nietszeggend als wat.

En als je al in je BIOS last van een vervormde display hebt kun je er donder op zeggen dat je in een forum over OS functionaliteit niet goed zit.

>> VB

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SmithNL
Mijn excuses.....

Alhier de foto van Memtest dat nu draait..

Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/4370/img0295ot5.jpg

Knap als iemand hier wijs uit kan worden ;) Maar waar moet ik kijken om te weten of er wat fout is..?

• SmithNL
Wat ik nu kan ontcijferen na 100% pass (1e x):

"Pass complete, no errors. Press Esc to exit"

Hij draait nu weer opnieuw.. ik begreep dat dat het beste is...?

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Als je na een uur geen errors hebt met memtest zou ik is proberen om een ander moederbord te gebruiken.

Macbook Pro 15" 

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-05 14:38
Het ziet er naar uit dat elk foutief teken een stapje te ver zit in het 'alfabet', maarja... waar kan dat aan liggen. Zoals gezegd, probeer een ander moederbord of cpu of welk component dan ook, indien mogelijk, om te testen waar het aan ligt.

Hier lijkt iemand anders hetzelfde probleem te hebben met een HP machine.. http://forums11.itrc.hp.c...28353475&threadId=1250005

Probeer eerst even een BIOS reset en daarna een flash, indien dat niet werkt is er een hardware defect en moet er iets vervangen worden..

[ Voor 48% gewijzigd door Moning2 op 02-09-2008 11:13 ]

• SmithNL
Hoi Moning,

Bedankt voor de link, lijkt inderdaad hetzelfde probleem!

Memtest heeft nog steeds geen errors.. dat zal het dus wel niet zijn. Straks even een andere videokaart proberen en aan de slag met het BIOS.

Ben benieuwd.. :S

Pagina: 1