Hoi,
Ik heb al een tijdje een debian server staan met Samba erop. In de oude situatie kan je alleen bij de shares komen met login gegevens. Omdat er ook nu ook andere mensen erop willen ben ik de shares aan het aanpassen.
Ik wil dat de andere gebruikers als guest erop kunnen zonder wachtwoord en dat ze alleen leesrechten bebben. Maar als ik ben ingelogd moeten dezelfde shares ook writeable worden.
Alleen dit is mij nog niet gelukt
. Zijn er mogelijkheden om dit wel voor elkaar te krijgen?
De focus van mijn vraag ligt vooral op de 'public' share. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals ´browsable´ en ´public´ en een aantal andere opties.
smb.conf
Ik heb al een tijdje een debian server staan met Samba erop. In de oude situatie kan je alleen bij de shares komen met login gegevens. Omdat er ook nu ook andere mensen erop willen ben ik de shares aan het aanpassen.
Ik wil dat de andere gebruikers als guest erop kunnen zonder wachtwoord en dat ze alleen leesrechten bebben. Maar als ik ben ingelogd moeten dezelfde shares ook writeable worden.
Alleen dit is mij nog niet gelukt
De focus van mijn vraag ligt vooral op de 'public' share. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals ´browsable´ en ´public´ en een aantal andere opties.
smb.conf
[global] workgroup = workgroup server string = %h server wins support = no dns proxy = no log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 1000 syslog = 0 security = user encrypt passwords = true passdb backend = tdbsam obey pam restrictions = yes guest account = nobody invalid users = root map to guest = bad user unix password sync = yes passwd program = /usr/bin/passwd %u load printers = no socket options = TCP_NODELAY [homes] comment = Home Directories browseable = no writable = yes create mask = 0754 directory mask = 0754 valid users = %S [upload] comment = Public upload dir path = /media/sda/upload writeable = yes guest only = yes guest ok = yes create mask = 0775 directory mask = 0775 [public] comment = global public share path = /media/sda/public create mask = 0775 directory mask = 0775 guest ok = yes valid users = rollie writeable = yes browseable = yes