• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb de laatste tijd een heel gewerkt met apparatuur met HDMI en moet zeggen, het werkt gewoon klote.
Dit moet dan de opvolger van scart worden? Ik hoop dat dat nooit gebeurd want scart werkt in vergelijking zoveel beter...

Paar voorbeelden:
Met scart een dvd speler aan een tv hangen:
- Kabel erin
- Beide aanzetten
- Op play duwen

met HDMI een dvd speler aan een tv hangen:
- Kabel erin
- Beide aanzetten
- Tv op je HDMI poort zetten
- dvd speler instellen op de juiste resolutie en videomodus
- Op play duwen.

Waarom werkt HDMI zo omslachtig, ik snap het niet.

HDMI is gebaseerd op DVI, en DVI heeft altijd al een systeem gehad om uit te lezen wat voor monitor je eraan hangt...
Wie kwam op het idee dat dat neit zo'n goede functie was om die functie maar niet over te nemen?

Ook moet je bij hdmi altijd zelf handmatig de tv op het juiste hdmi kanaal zetten, bij scart ging dit automatisch.
Nu weet ik dat er HDMI-CEC bestaat, maar dat is verre van gestandariseerd en varianten erop zijn er meer dan er fabrikanten zijn, en zelfs tussen dezelfde fabrikant hapert het als de pest, als het er al opzit...

Ok, het beeld/geluid is goed als je na uren prutsen eindelijk alle instellingen goed hebt staan, maar wat is er mis met autodetect? het is niet alsof er zoveel modi zijn om uit te kiezen...

Mis ik iets hier of wil stiekum iedereen hier dat hdmi snel wordt verbeterd/vervangen wordt door iets wat wel werkt?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ook moet je bij hdmi altijd zelf handmatig de tv op het juiste hdmi kanaal zetten, bij scart ging dit automatisch.
:? wat voor TV heb je eigenlijk? Mijn TV springt netjes om als er een HDMI apparaat aanhangt :)

Daarnaast, als ik een Bluraytje wil kijken, dan hoef ik niet te klooien met resoluties hoor ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BtM909 op 01-09-2008 21:20 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik denk dat de topicnaam beter aangepast kan worden naar "[HDMI] Waarom werkt het bij mij zo bagger?" Ik heb totaal geen last van de problemen die jij meldt; sterker nog, ik heb SCART vervangen en de HDMI apparatuur op mijn televisie wordt gewoon automatisch weergeven net zoals de SCART apparatuur voorheen.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 12:16
Sorry hoor, maar deel je problemen totaal niet.

HDMI tussen ps3 en tv.
PS3 detecteert hdmi, stelt alles zelf in. Tv hoeft geen instellingen te krijgen.

Als een tv wel instellingen nodig heeft is dit 1 keer, daarna kan je alles gewoon zo laten als het is.

Waar zit dan de moelijkheid?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:32
Ik wilde net zeggen. Je hoeft in principe maar 1 keer de instellingen te doen. Dat overschakelen werkt bij mij ook niet altijd, maar dat is dan weer niet zo'n probleem met de Logitech Harmony.

Wat dan wel weer apart is, is dat de Media Center via DVI=>HDMI niet automatisch op Just Scan wordt gezet, maar dat is weer een ander verhaal.

Mijn mening, is dat er weinig problemen zijn bij mij met HDMI.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41
SA007 schreef op maandag 01 september 2008 @ 21:16:
Ik heb de laatste tijd een heel gewerkt met apparatuur met HDMI en moet zeggen, het werkt gewoon klote.
[...]
Definieer "Ik heb de laatste tijd een heel gewerkt" even want jij hebt/ziet problemen die er volgens mij niet echt zijn.

Enige verschil dat er echt is, is dat er idd geen signaal wordt gestuurd om over te schakelen naar de hdmi-ingang, maar zoals je al leest, zijn er tv's die dit gewoon zelf ondersteunen.

Mijn DVD-speler moest ik vroeger ook instellen op Letterbox, Pan/Scan, Breedbeeld.
Ook moest ik kiezen of het RGB moest zijn of CVBS.

Dus wat is nu juist het probleem/verschil moet 'vroegah was het beter!'? :)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
pebcak zoals de rest zegt.

HDMI werkt gewoon goed, je moet het 1 keer in te stellen (of meerdere keren als je een pruts0r / tweaker <streep door wat van niet van toepassing is> bent) en daarna nooit meer :Y

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Om een paar voorbeelden aan te halen:

#1:
De TV in kwestie is een Philips 32PFL9031 (als ik me niet vergis) met ambilight.
Aan hdmi1 hangt een samsung digitale tv hd-decoder
Aan hdmi2 hangt een Philips soundbar ding met dvd speler welke bij de tv gekocht is.

Ik ben werkelijk een uur of 8 aan het prutsen geweest om voor elkaar te krijgen dat als ik de tv aanzet hij naar de digitale decoder gaat, om dit voor elkaar te krijgen moet je blijkbaar een complete setupwizard doorlopen waar de optie nergens genoemd wordt maar wel spontaan aangezet.
Als ik nu een dvd in de dvd speler stop springt direct de tv naar de dvd speler, ok mooi, zo hoort het. Zet ik vervolgens de dvd uit/haal ik de dvd eruit/druk op stop/whatever gaat de tv dus neit automatisch terug naar hdmi1 (wat ik bij scart tot nu toe wel altijd gezien heb)

#2:
Bij een kennis van me, paar jaar oude Philips HD-ready tv met hd ingang, hd recorder gehaald omdat de videorecoder toch wel erg oud was.
Dit is een of ander sony ding, precieze nummer weet ik niet uit mijn hoofd, deze via hdmi aan de tv gehangen rekt die recorder al het beeld simpelweg uit tot breedbeeldformaat, resultaat is dat breedbeelduitzendingen alsnog zwarte balken onder en boven hebben en zwaar uitgerekt zijn.
Nu is er de optie om hit uitrekken uit te zetten, maar dan krijg je zwarte balken rondom.

Contact opgenomen met de fabrikant, schijnt by-design zo te zijn en niet aan te passen (die functie is om onduidelijke reden geblokkeerd in het menu), advies was aansluiten via scart.
Dat gedaan en per-direct foutloos werken.

Later nog wat gepraat met een chef in een vrij grote electronicazaak (speciaalzaak, geen mediamarkt ofzo, maar noem geen namen) en die zei dat dat bij bijna alle hd-recorders zo is, en dat er met hdmi nog wel meer problemen zijn.

Imho is er een reden waarom dingen als de Logitech Harmony vrij goed lopen en dat is volgens mij niet omdat het allemaal zo feilloos samenwerkt ondanks alle standaarden op hdmi die dat wel zouden moeten afdwingen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dit moet dan de opvolger van scart worden?
Neen, volgens mij wordt DisplayPort de echte opvolger?

In elk geval, ik weet wat SA007 bedoelt. Als ik mijn TV openzet (Samsung 40"), en zet de dvd speler aan, dan moet ik het kanaal zelf op HDMI zetten. Met een scart kabel gaat dit vanzelf.

March of the Eagles

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik ben het met TS eens dat HDMI verre van ideaal is en regelmatig niet werkt, of problemen met audio geeft. Problemen met scart zijn er eigenlijk nooit geweest en is een mooi systeem maar achterhaald qua kwaliteit,

HDMI heeft ook verschillende standaarden gehad.

Er zijn genoeg producten die niet goed met HDMI werken.

www.casarodriguillo.com

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Heb ook het rare probleem dat als m'n tv in standby is geweest hij 't geluid meer van m'n htpc niet meer weer geeft. PC opnieuw opstarten en 't werkt weer.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ben blij dat ik niet als enige zo over HDMI denk. De ene kabel geeft ruis, terwijl een andere kabel weer perfect werkt.
Ook die zogenaamde standaard dat apperatuur met elkaar kan communiceren, zolang het maar wel van dezelfde fabrikant is....
HMDI stekkers, ideaal dat we van die loge SCART stekkers zijn verlost maar HDMI kabels hebben ook een behoorlijk recht uitstekend plastic geval, erg handig als je scherm aan de muur hangt, kun je de kabels flink lopen buigen.
Blegh!

39

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
^^ Idd, gelukkig hebben de hdmi's die ik gekocht had verwijderbare metalen kapjes waardoor ze haaks te maken zijn anders had dat ook al niet gepast, in plaats van dat ze die aansluitingen gewoon parralel aan de tv maken ofzo.

En appratuur van dezelfde fabrikant geeft ook problemen genoeg hoor, werkt lang niet altijd even vlekkeloos als dat het in de handleiding staat.

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Hacku schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 00:44:
[...]

In elk geval, ik weet wat SA007 bedoelt. Als ik mijn TV openzet (Samsung 40"), en zet de dvd speler aan, dan moet ik het kanaal zelf op HDMI zetten. Met een scart kabel gaat dit vanzelf.
DisplayPort is volgens VESA als DVI opvolger gepositioneerd.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Pinin schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 09:52:
- Problemen met scart zijn er eigenlijk nooit geweest

..

Er zijn genoeg producten die niet goed met HDMI werken.
Wat een geweldige drogredeneringen. Dit topic kan alweer de prullenbak in.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Hacku schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 00:44:
[...]

Ik geloof niet dat dat aan HDMI ligt maar aan je TV lijkt me. Het automatisch switchen van een TV heeft volgens mij niets met de connector of de verbinding te maken. En het lijkt me logisch dat HDMI een tikje lastiger te configureren is omdat er ook meer opties zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

SgtStrider schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 23:13:
[...]

Wat een geweldige drogredeneringen. Dit topic kan alweer de prullenbak in.
Moet ik dan alles onderbouwen, kijk maar op diverse fora over problemen met HDMI. En scart werkt gewoon op een hele andere manier, een manier die minder kritisch en gevoelig is.

Hoezo kan het topic weer de prullenbak in? Vanwege mijn redenering? ik denk dat TS jou bijdrage (3e post) ook heel fijn en behulpzaam vind.

www.casarodriguillo.com

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 00:31
Je hebt op sommige punten zeker gelijk.

De problemen met dvi-hdmi zijn legio. Om onverklaarbare redenen werken sommige merken absoluut niet op sommige hdtv's.
Ook is het handmatig wisselen van source toch vreemd, want als ik mn oude dvdspeler op de crt in de slaapkamer aanzet, heb ik meteen beeld van de dvd. Zet ik m uit dan springt de tv automatisch naar de tvzenders.

Aan de andere kant: de beeldkwaliteit is absoluut niet te vergelijken. Ik koop alleen nog apparaten met hdmi aansluitingen en dvd's koop ik ook niet meer.

Zo'n logitech afstandsbediening is dan voor sommige aan te bevelen: als je op dvd drukt, dan gaat automatisch al je appratuur op de goede stand staan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20
Het enige probleem dat ik zie is dat je geen autosense hebt met HDMI maar wel met SCART. Dit is normaal. De overige instellingen (resolutie en videomodus) zijn eenmalig. Daarenboven komt het over als 'Ik heb meer opties, maar ik moet ze potdorie instellen!!!' Duh, met HDMI kun je meer dingen doen zoals een signaal upscalen in de speler, dat werkt niet middels SCART :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1