Opheldering over linux bootscripts :)

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04
Yo!

Ik weet van alles een beetje, wat betreft boot scriptjes.. maar wil het nu toch wel even helemaal weten:)

Hoe maak je een nieuw bootscript aan, en zeg je dat deze gedraait moet worden.

Hoe zeg je in welk runlevel deze gedraaid moet worden?

Is het zo dat ik in /etc/rc.d/ een script kan aanmaken en deze altijd boot ofzo?

Ben benieuwd :+

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
/etc/rc.d/rc.local is het onder slackware..

die wordt door /etc/rc.d/rc.M aangeroepen, dus moet je maar ff kijken welke dat bij jou is. Maar in die rc.local kun je gewoon commando's inzetten.

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nee, zo werkt het niet altijd (voor zover ik weet alleen bij slackware).

Normaal gesproken wordt init als eerste opgestart. Je moet in de inittab kijken welke scripts het eerst worden gestart (sysinit en die van je default runlevel), en met welke parameters. Dan moet je in die scripts achterhalen hoe ze andere scripts aanroepen en kun je vervolgens een verwijzing naar jouw bestandje opnemen.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Als je naar runlevel Z gaat, worden alle scripts in /etc/rc.d/rcZ.d of /etc/init.d/rcZ.d uitgevoerd, afhankelijk van waar dat op je systeem staat.

Scripts die met een S beginnen worden gestart, en met een K gestopt. Dat gebeurd op alfabetische volgorde; daarom hebben ze meestal nummers van S01 tot S99. Als je dan iets hebt dat absoluut eerst moet worden gestart (bijvoorbeeld netwerk starten voor apache), dan geeft je het een lager nummer.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In Debian is dat dus /etc/rcZ.d ... ;)

Expanding the inexpandable

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
*oeps* * mavink schaamt zich dood.

Verwijderd

kleine aanvulling: op Sysvinit systemen(dat zijn, voor zover ik weet, alle linux distro's except slackware) is het zo dat init bij een runlevel change een rc script aan roept (bij debian /etc/init.d/rc) gevolgd door de runlevel waar naar toe gezapt gaat worden, rc is gewoon een shell script dat vervolgens in de rcX.d directory alle KXXscripts en SXXscripts uitvoert met als argument stop (bij KXX) of start (bij SXX). De scripts in de rcX.d zijn in feite symlinks naar scripts in de (bij debian /etc/init.d) init.d direcotry. De directories kunnen verschillen (bij suse is het /sbin/init.d) de config voor je init kun je terug vinden in /etc/inittab
Pagina: 1