[MacBook Pro] Refresh rate

Pagina: 1
Acties:

• Yorick81
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11-2024
Allen,

Ik ben nu ongeveer 1 week in het bezit van een Macbook Pro (zie signature voor specs), wat ik echter opmerk is dat wanneer ik scroll op een website of bv in word, het beeld wat hapert (horizontale streep over het scherm, ongeveer in het midden), nu zie je dit vaak wanneer de refresh rate van het scherm wat laag is, echter kan je die niet veranderen.

Het probleem treed met name op bij pagina's met veel tekst.

Hebben meer mensen dit " probleem" ??

Verwijderd

Ik heb een identieke machine als jouw echter herken ik dit probleem niet. Heb je een website waarin je er last van heb?

• Yorick81
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:49:
Ik heb een identieke machine als jouw echter herken ik dit probleem niet. Heb je een website waarin je er last van heb?
bv. hier : Apple Computers
Wanneer je scrollt let dan vooral op de tekst aan de linkerzijde, daar zie je (ik) een soort van "hapering".

ps. ik heb dit niet wanneer ik met de cursor toetsen scroll, alleen wanneer ik de scroll balk gebruik om wat sneller te scrollen.
De " hapering" zit ongeveer iets onder het midden.

[ Voor 19% gewijzigd door Yorick81 op 01-09-2008 20:05 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45

Thandor

SilverStreak

Heb je het probleem ook zodra je in Finder door de bestanden heen scrollt? En dan wel met de 3D weergave van de files. Ik weet daar zo 1-2-3 de naam niet van, het is in ieder geval het meest rechtste knopje van een rij van vier ;).

Indien je het daar ook hebt dan vermoed ik dat je last hebt van 'tearing'. Om dat te voorkomen moet vSync aan staan. Dat wil zeggen dat het aantal verversingen (in de vorm van frames per seconde) overeenkomt met met de refreshrate van het beeldscherm. Hoe dit uiteindelijk opgelost moet worden in Mac OS X zou ik echter niet weten. Wellicht kun je eens kijken bij de beeldscherm instellingen en de refreshrate verifieren :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Yorick81
Thandor schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:10:
Heb je het probleem ook zodra je in Finder door de bestanden heen scrollt? En dan wel met de 3D weergave van de files. Ik weet daar zo 1-2-3 de naam niet van, het is in ieder geval het meest rechtste knopje van een rij van vier ;).

Indien je het daar ook hebt dan vermoed ik dat je last hebt van 'tearing'. Om dat te voorkomen moet vSync aan staan. Dat wil zeggen dat het aantal verversingen (in de vorm van frames per seconde) overeenkomt met met de refreshrate van het beeldscherm. Hoe dit uiteindelijk opgelost moet worden in Mac OS X zou ik echter niet weten. Wellicht kun je eens kijken bij de beeldscherm instellingen en de refreshrate verifieren :).
Nee, dan treed het niet op, ik zie het alleen op pagina's met "veel" tekst zoals bv dit topic of nu.nl

Refresh rate kan ik niet instellen op de macbook pro.

ps. Het lijkt alleen op te treden wanneer er veel tekst dicht op elkaar staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorick81 op 01-09-2008 20:38 ]

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb dit wel gehad in Safari, niet in word.

In Safari is het opgelost door de Webkit te gebruiken...

Ik heb niets te melden.

• Yorick81
joeltje schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 09:50:
Ik heb dit wel gehad in Safari, niet in word.

In Safari is het opgelost door de Webkit te gebruiken...
Dit helpt bij mij helaas niet, zou het een hardware defect kunnen zijn??

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Je zegt dat je het probleem enkel hebt in safari, bij pagina's met veel tekst.
Dat kan niet hardwarematig zijn.

Safari> Reset Safari...
Probeer ook alle systeem updates te downloaden.
Als dat ook niet werkt kun je Firefox proberen.

Imperfectionist.

• Yorick81
Ra5a schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:06:
Je zegt dat je het probleem enkel hebt in safari, bij pagina's met veel tekst.
Dat kan niet hardwarematig zijn.

Safari> Reset Safari...
Probeer ook alle systeem updates te downloaden.
Als dat ook niet werkt kun je Firefox proberen.
Nee, het probleem treed ook op in Word (Zie startpost)

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
wandel ff langs een store?

Ik heb niets te melden.

• Yorick81
Ja, "ff langs wandelen" zit er niet in, woon in Almelo en de enige stores in NL zitten niet in de buurt, kan ik ook bij een premium reseller langs?

Verwijderd

ja daar kan je ook gewoon langs in nl zijn er heelemaal geen apple store's aleen reseller's maar daar moet je inderdaat zijn.

• Yorick81
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:51:
ja daar kan je ook gewoon langs in nl zijn er heelemaal geen apple store's aleen reseller's maar daar moet je inderdaat zijn.
Thnx, dan moet ik naar Zwolle.

(Haal je tekst ff door de spellings checker in vervolg ;))

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Long shot, maar zou misschien aangezien het een 'vsync' probleem lijkt zou je misschien met 'beam sync' kunnen spelen. Beam sync zorgt ervoor dat venster niet meer dan 60 keer per seconden hun inhoud kunnen verversen. Dit omdat meer dan 60 keer seconden een vensterinhoud wijzigen weinig zin heeft. Standaard staat dit op automatisch, zodat beam sync per programma aan of uit gezet wordt. Sommige programma's gaan nl. juist trager lopen met beam sync aan, omdat ze hun berekeningen hebben gekoppeld aan het verversen van de vensterinhoud.

Met het programma Quartz Debug dat onderdeel is van de Developers Tools kun je eenvoudig de beam sync op uit, automatisch of aan zetten. Mocht je de Developers Tools hiervoor niet wil installeren, kun je ook direct de key "deferredUpdates" in de plist com.apple.windowserver die in /Library/Preferences staat wijzigen. Standaard heeft deze de waarde 1, wat automatisch is. 0 is uit en 2 is geforceerd aan. Een plist kun je makkelijk wijzigen via de Terminal met het programma defaults. Zie man defaults voor meer informatie.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Jimmy7
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-02 10:29
Yorick81 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:14:
[...]

Thnx, dan moet ik naar Zwolle.

(Haal je tekst ff door de spellings checker in vervolg ;))
In Enschede heb je nu ook een Apple Reseller. Bevind zich in de Klanderij. Winkel heet Xando.

Stukje dichterbij dan helemaal naar Zwolle te moeten rijden

• Yorick81
Daedalus schreef op donderdag 04 september 2008 @ 18:28:
Long shot, maar zou misschien aangezien het een 'vsync' probleem lijkt zou je misschien met 'beam sync' kunnen spelen. Beam sync zorgt ervoor dat venster niet meer dan 60 keer per seconden hun inhoud kunnen verversen. Dit omdat meer dan 60 keer seconden een vensterinhoud wijzigen weinig zin heeft. Standaard staat dit op automatisch, zodat beam sync per programma aan of uit gezet wordt. Sommige programma's gaan nl. juist trager lopen met beam sync aan, omdat ze hun berekeningen hebben gekoppeld aan het verversen van de vensterinhoud.

Met het programma Quartz Debug dat onderdeel is van de Developers Tools kun je eenvoudig de beam sync op uit, automatisch of aan zetten. Mocht je de Developers Tools hiervoor niet wil installeren, kun je ook direct de key "deferredUpdates" in de plist com.apple.windowserver die in /Library/Preferences staat wijzigen. Standaard heeft deze de waarde 1, wat automatisch is. 0 is uit en 2 is geforceerd aan. Een plist kun je makkelijk wijzigen via de Terminal met het programma defaults. Zie man defaults voor meer informatie.
Bedankt voor je reactie, ik vraag me af of dit het probleem is, dit treed bij niemand op, ik laat er gewoon even naar kijken, misschien zit ik wel te zeuren :-)

@Jimmy_Boy, thnx voor je opmerking, ik moet maandag toch in Zwolle zijn, ga ik er gelijk even langs.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn MacBook Pro bij het scrollen (enkele maanden oud): is de laatste versie 2.4 Ghz nieuw gekocht. Probleem is er vanaf het begin.
Inmiddels zijn logic board en beeldscherm vervangen: was niet de oplossing.
Volggend mijn Apple Centre is het een software probleem dat bij een volgende update wordt opgelost.
Met het programma Quartz Debug wordt in ieder geval duidelijk dat wanneer je het scherm trager laat opbouwen het probleem er niet is.

Vraag: is jouw probleem inmiddels opgelost en zo ja: hoe?
Pagina: 1