Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Defecte versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaan hier om een Sony TA-F3A, een flink oud beestje al, maar deed het tot op heden nog perfect (afgezien van het ene kanaal wat stiller afspelen dan het andere maar kom ;) ).

Sinds vandaag doet hij het niet meer. Ik had namelijk de kap eraf gehaald om het stof dat zich binnenin verzameld had weg te blazen. Nadat ik dat gedaan had, schakelde ik de versterker in, waarna zich een flits voordeed ter hoogte van de zekeringen en er geen geluid geproduceerd meer werd :'( Die flits deed zich voor op het moment dat het relais in werking zou moeten treden (wanneer er geluid uit moet komen dus) en NIET van zodra ik hem aanschakelde.

Of het nu een waanzinnig toeval is dat hij het juist begeeft op het moment dat ik hem opendeed of dat het door mij kwam weet ik niet. Het kan zijn dat wat stof contact maakte tussen twee punten, maar dat denk ik niet...

Nuja, na eens bekeken te hebben zie ik beide zekeringen (Type T5A) die doorgeslaan zijn. Versterker doet niets meer bij aanzetten, geen klik (relais) zoals normaal, geen LED die gaat branden. Condensators zien er bij mijn weten nog allemaal goed uit, geen rommel die eruit komt. Andere componenten ook goed, net zoals de eindtrappen. Geen zwarte plekken of gebarsten componenten.

Nu ga ik één dezer dagen om nieuwe zekeringen, maar grote kans dat die waarschijnlijk opnieuw doorspringen. Wat kan ik zelf onderzoeken?

Ik heb op deze pagina de service manual en enkele foto's geplaatst. http://www.box.net/shared/iyyov0o1tn Zekeringen heb ik al weggehaald op de foto's.

Graag tips! :)
Bedankt!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Zekeringen gaan er nooit uit zonder reden, ik zou als ik jouw was gewoon even je eindtrappen doormeten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-11 11:29

gjs

Scoobydoobydoo

Ik zal eens beginnen de 4 diodes (brugcel) door te meten die vlak bij de zekeringhouders zitten.
En omdat je ook al wat minder geluid had op 1 kanaal is de kans natuurlijk groot dat er een eind tor overleden is. Op zich allemaal met een simpele multimeter te doen.

[ Voor 46% gewijzigd door gjs op 01-09-2008 19:05 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Verwijderd

Topicstarter
gjs schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:03:
Ik zal eens beginnen de 4 diodes (brugcel) door te meten die vlak bij de zekeringhouders zitten.
En omdat je ook al wat minder geluid had op 1 kanaal is de kans natuurlijk groot dat er een eind tor overleden is. Op zich allemaal met een simpele multimeter te doen.
Kan ik die diodes in-circuit meten of best er even uithalen? En voor de eind torren?

Eind torren meet ik op deze manier uit: http://users.otenet.gr/~A...type_and_polarity_eng.htm ? is dat correct?

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:08:
Kan ik die diodes in-circuit meten of best er even uithalen? En voor de eind torren?

Eind torren meet ik op deze manier uit: http://users.otenet.gr/~A...type_and_polarity_eng.htm ? is dat correct?
Ja dat kan wel, zet de mulitmeter op diode test of een lage weerstand (ohm) stand. Je moet de ene kant op een lage weerstand meten en anders om een hoge weerstand. Als je bijna 0 meet dan zit daar een probleem.
Voor de transistoren geldt het zelfde, met een multimeter meten tussen alle pootjes, Het kan best zijn dat de omliggende electronica de boel beinvloed, maar probeer het gewoon even op links en rechts, als je op 1 kant bijna sluiting meet en de andere niet dan weet je genoeg.
Dit is een hele groffe methode maar doides/torren met volledige sluiting haal je er zo uit.

Verwijderd

Topicstarter
gjs schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:21:
[...]

Ja dat kan wel, zet de mulitmeter op diode test of een lage weerstand (ohm) stand. Je moet de ene kant op een lage weerstand meten en anders om een hoge weerstand. Als je bijna 0 meet dan zit daar een probleem.
Voor de transistoren geldt het zelfde, met een multimeter meten tussen alle pootjes, Het kan best zijn dat de omliggende electronica de boel beinvloed, maar probeer het gewoon even op links en rechts, als je op 1 kant bijna sluiting meet en de andere niet dan weet je genoeg.
Dit is een hele groffe methode maar doides/torren met volledige sluiting haal je er zo uit.
Ben juist terug van het meten ;)

De 4 diodes heb ik uitgemeten en die gaven allemaal consistente waarden aan (allemaal min of meer gelijk).

De eindtorren is een ander verhaal! Daar heb ik op de ene kant volledige sluiting (0) op beide eindtorren gemeten, de andere gaven waarden aan die met elkaar overeenkomen. Zie de link voor geüpdate pics met meetresultaten. Misschien de moeite waard om te vermelden. De pootjes van de eindtorren aan de rechterzijde (zoals op de foto met de meetresultaten) van de versterker zijn allemaal zwart, terwijl de andere nog blinken. Eindtorren zelf zien er volgens mij nog goed uit. Kan anders eens bekijken indien dit de moeite waard is.

Wat zou dit kunnen betekenen?

Wat is de volgende stap?

Nogmaals de link naar de afbeeldingen (UPDATE)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Dat bruine spul onder aan die grote elco's is ook niet gezond. Ik zou ze zo op het zicht al vervangen.

Macbook Pro

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:49:
[...]

Ben juist terug van het meten ;)

De 4 diodes heb ik uitgemeten en die gaven allemaal consistente waarden aan (allemaal min of meer gelijk).

De eindtorren is een ander verhaal! Daar heb ik op de ene kant volledige sluiting (0) op beide eindtorren gemeten, de andere gaven waarden aan die met elkaar overeenkomen. Zie de link voor geüpdate pics met meetresultaten. Misschien de moeite waard om te vermelden. De pootjes van de eindtorren aan de rechterzijde (zoals op de foto met de meetresultaten) van de versterker zijn allemaal zwart, terwijl de andere nog blinken. Eindtorren zelf zien er volgens mij nog goed uit. Kan anders eens bekijken indien dit de moeite waard is.

Wat zou dit kunnen betekenen?

Wat is de volgende stap?

Nogmaals de link naar de afbeeldingen (UPDATE)
Je bedoeld die 2* 002 op het papiertje ? Lijkt mij dat dat links of rechts is, beide torren stuk van 1 kanaal ?
Ik neem aan dat je de torren onder het metalen plaatje hebt gemeten ?
Schroef dat er af en kijk in het schema of die torren bij 1 kanaal horen. Dan kan je ze er uit halen en los meten. Met die 2 torren er uit zal het andere kanaal gewoon moeten werken, dus zekeringen er in en testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de vier torren onder het metalen plakkaatje gemeten. Volgens mij horen beide torren bij elkaar (dus 2 links en 2 rechts). Je ziet mooi de gelijke opbouw van beide kanalen met zelfde componenten en min of meer printlayout.
En je hebt goed gezien: die 2 x 002 op het papiertje horen bij beide torrent van één kanaal.

Maar wat ik me afvraag: beide verzekeringen zijn eruit gevlogen. Waarom is er dan niet één zekering uitgevlogen als er maar één kanaal defect zou zijn?

En dat bruine spul is volgens mij lijm om ervoor te zorgen dat die elco's niet teveel bewegen tijdens vervoer ofzo. Is echt hard spul en zit aan de onderkant nog eens om een andere component vast te houden. Volgens mij geen defecte condensators dus.

Ga proberen morgen om zekeringen in te gaan en dan eens op één kanaal te testen. Je bent er zeker van dat hierdoor niet de hele boel kapot gaat gaan?

Héél erg bedankt voor je inbreng totnutoe! _/-\o_

Verwijderd

Komt vaker voor bij oudere glaszekeringen, wat stoten wat 'rommelen' en bij een volgende inschakeling slaan ze door, veroudering. Ik zou die eerst vervangen en nog eens kijken.

Zijn alle wirewrap verbindingen doorgesoldeerd, die ongesoldeerde kunnen ook voor uitvallen/ krakers zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:42:
Komt vaker voor bij oudere glaszekeringen, wat stoten wat 'rommelen' en bij een volgende inschakeling slaan ze door, veroudering. Ik zou die eerst vervangen en nog eens kijken.
Ik zoek even naar vervangende zekeringen. Je hebt wel een punt dat ze door stoten zouden kunnen doorslaan, want ik had de versterker uit de kast genomen. Aangezien het een zwaar ding kan het wel met een tik op de grond gezet geweest zijn.
Zijn alle wirewrap verbindingen doorgesoldeerd, die ongesoldeerde kunnen ook voor uitvallen/ krakers zorgen.
Zijn allemaal in orde, toch bedankt voor de tip!

Zojuist even geprobeerd met maar één zekering voor het naar wat ik denk 'goede' kanaal. Dit leverde niets op, geen relais-klik en geen rood opgloeiende led. Durf het nog niet testen met luidsprekers eraan.

Versterker is 25 jaar + denk ik, ouder dan mij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2008 22:14 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
Het lijkt er dus op dat 2 eindtorren (Q706 en Q707) kaduk zijn en waarschijnlijk zijn ook de drivers Q703, Q704 en Q705 overleden.

Je eindtrap maakt gebruik van een symetrische voeding + en - 42Vdc tov de nul. De zekeringen zitten tussen de trafo en de diodebrug. Het is dus niet zo dat er per eindtrap een zekering in zit, maar per secundaire trafowikkeling. Ook zit er een beveiligings schakeling (Q302 t/m Q304) in die er voor zorgt dat het relais niet schakelt als er DC op de luidspreker uitgangen staat.

En zorgt een circuitje (D308 en D309) er voor, dat als zekering F302 kapot is, de power led en het relais uit blijven. Mogelijk zit er ook nog een stukje in dat het uitvallen van zekering F301 kan detecteren, maar dat kon ik zo snel niet zien. Maw alleen als beide zekeringen er in zitten kun je iets testen.

Ik zou als eerste de verdachte torren desolderen en nameten en vervangen.

Let er op als je torren vervangen hebt, je de eindtrap moet afregelen. RV701 voor 0V op de uitgang bij geen signaal en RV702 voor de ruststroom door de eindtrap bij geen signaal (stroom is goed als je 0,1V meet over R713 of R714).
Met de service manual bij de hand moet het niet zo moeilijk zijn deze reparatie te doen. Alleen het vinden van de orginele transistoren kan lastig zijn. Misschien liggen ze nog wel bij www.stuutenbruin.com

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:13:
[...]

Ik zoek even naar vervangende zekeringen. Je hebt wel een punt dat ze door stoten zouden kunnen doorslaan, want ik had de versterker uit de kast genomen. Aangezien het een zwaar ding kan het wel met een tik op de grond gezet geweest zijn.

[...]

Zijn allemaal in orde, toch bedankt voor de tip!

Zojuist even geprobeerd met maar één zekering voor het naar wat ik denk 'goede' kanaal. Dit leverde niets op, geen relais-klik en geen rood opgloeiende led. Durf het nog niet testen met luidsprekers eraan.

Versterker is 25 jaar + denk ik, ouder dan mij ;)
Oudjes doe het vaak nog prima, niets mis mee dus. De versterker heeft een symetrische voeding met een beveiliging van het versterker gedeelte. Op het moment dat maar een zekering er in zit zal hij niet 'doorschakelen'. Er is een zekering voor de ene kant van de sinus die uit de versterker komt en een zekering voor de andere helft. Het is dus niet zo dat er een zekering is voor links en een voor rechts (ff versimpeld). Dusss bijde zekeringen er in om te kijken wat er gebeurd en als ze doorfloepen dan moet je zeker aan eindtrappen gaan denken (zie bovenste reply).

Sterkte ;).

Verwijderd

Wat opvalt, is dat er marginale eindtorren zijn gebruikt>Vce=80 Volt en Icmax=6 Amp zijn geen vertrouwendwekkende waarden en dan zitten ze nog in TO220 behuizing ook.
Deze versterker mag ook alleen belast worden met luidsprekers met Impedantie 16 Ohm of hoger.
Persoonlijk zou ik zo'n karig ontworpen eindtrap voorzien van zwaardere eindtorren en niet opteren voor de orginele lichtgewichten.
Slechte zaak van Sony.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:27:
Wat opvalt, is dat er marginale eindtorren zijn gebruikt>Vce=80 Volt en Icmax=6 Amp zijn geen vertrouwendwekkende waarden en dan zitten ze nog in TO220 behuizing ook.
Deze versterker mag ook alleen belast worden met luidsprekers met Impedantie 16 Ohm of hoger.
Persoonlijk zou ik zo'n karig ontworpen eindtrap voorzien van zwaardere eindtorren en niet opteren voor de orginele lichtgewichten.
Slechte zaak van Sony.
Bizar...

Ik vind wel dat de versterker erg warm werd, maar had niet te klagen qua geluidskwaliteit of vermogen (kon flink hard gaan). Ook de impedantie die je zegt klopt niet volgens de handleiding, want ik moet 8 Ohms luidsprekers aansluiten.
Misschien heb je wel gelijk betreffende slecht ontwerp, maar ik klaag alleszinds niet ;)

Mocht je tips hebben, dan hou ik me aanbevolen! Let wel dat mijn elektronica kennis niet zo super is, dus als het gewoon vervangen is van eindtrappen dan lukt me dat nog wel. Veel ingewikkelder moet het niet worden. :)

Hier heb ik overigens nog meer informatie gevonden betreffende het vervangen van de eindtrappen. Er staat ook een suggestie in voor een betere versie. Misschien kan je daar ook eens je gedacht van geven?
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=62021

Normaal gezien ben ik van plan om te doen zoals Jeronimo zegt; vervangen van beide eindtrappen + drivers. Ik kan die componenten gelukkig sampelen. :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

mace

Sapere Aude

Wanneer leren mensen eens dat "hard gaan" totaal irrelevant is voor de kwaliteit van een versterker. :')

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

offtopic:
Was er niet een regel over volume en versterkers? Nooit harder dan '12 uur' ? (dus harder dan 50%)
Of geldt dat voor oude apparatuur, of is het helemaal bullshit. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:35:
Wanneer leren mensen eens dat "hard gaan" totaal irrelevant is voor de kwaliteit van een versterker. :')
Och kereltje, ik heb er meer verstand van dan je denkt. Als je niets zinnigs te zeggen hebt, blijf dan weg...
erg handig dat je ook aan de hand van één opmerking van mij direct kan bepalen wat ik ken :/

• jeronimo
Uit het audiokarma forum:
Help me understand...why use subs when the originals are available at Parts Express, MCM, or just about anywhere???
Subs are a last resort, in anything that is not a power supply.
Zolang je de originele torren nog kunt krijgen zou ik die nemen.

Verwijderd

Topicstarter
jeronimo schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:54:
Uit het audiokarma forum:

[...]

Zolang je de originele torren nog kunt krijgen zou ik die nemen.
Ik vroeg het me af na de opmerking van Barb dat de torren niet goed gekozen zouden zijn.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:53:
[...]

Och kereltje, ik heb er meer verstand van dan je denkt. Als je niets zinnigs te zeggen hebt, blijf dan weg...
erg handig dat je ook aan de hand van één opmerking van mij direct kan bepalen wat ik ken :/
Ik oordeelde te snel blijkbaar, echter gaan van de opmerking "hard gaan" mijn nekharen overeind staan.
Hopelijk begrijp je dat ook wel.

Vervangers zou je kunnen proberen, natuurlijk wel beide kanten vervangen natuurlijk. :)

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 05-09-2008 22:04 ]

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
mace schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:03:
[...]

Ik oordeelde te snel blijkbaar, echter gaan van de opmerking "hard gaan" mijn nekharen overeind staan.
Hopelijk begrijp je dat ook wel.

Vervangers zou je kunnen proberen, natuurlijk wel beide kanten vervangen natuurlijk. :)
Als audioleek wil ik dan wel zeggen dat een versterker waar niet genoeg volume uitkomt verschrikkelijk tekortkomt in de geluidsbeleving. Uiteraard bepaald volume niet de kwaliteit, maar is natuurlijk wel nodig om een aangename luistersfeer te creëren. Ik denk dat de TS dit bedoelt en niet doelde op stoerdoenerij voor vrienden van kijk hoe hard dit nog gaat :P

• mace

mace

Sapere Aude

jens17 schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 10:46:
[...]

Als audioleek wil ik dan wel zeggen dat een versterker waar niet genoeg volume uitkomt verschrikkelijk tekortkomt in de geluidsbeleving. Uiteraard bepaald volume niet de kwaliteit, maar is natuurlijk wel nodig om een aangename luistersfeer te creëren. Ik denk dat de TS dit bedoelt en niet doelde op stoerdoenerij voor vrienden van kijk hoe hard dit nog gaat :P
Dat noemen we dan dynamisch bereik. :P

Verwijderd

Topicstarter
Ziezo, even de twee eindtrappen van het naar vermoeden defecte kanaal eruit gesoldeerd en zowaar: de versterker sprong aan! Ik durfde het nog niet aan om er een luidspreker aan te hangen, maar dit ziet er alvast goed uit!

De twee vermoedelijk defecte eindtrappen zien er zwart uit, met een soort roetlaagje. Verder geen schade ontdekt.

Op eBay heb ik beide transistoren gevonden en ga beide kanalen vervangen.

Het gaat om deze componenten die ik ga vervangen:
Eindtrappen:
  • Q707 en Q757: 2SC1986
  • Q706 en Q756: 2SA771
Drivers:
  • Q704 en Q754: 2SD667
  • Q705 en Q755: 2SB647
Bij het insolderen van de nieuwe componenten volg ik dan even het afstellen met de post van Jeronimo. Ik laat wel weten hoe het afloopt ;)

Iedereen bedankt voor de heel erg nuttige inbreng! Hulde! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Onderdelen ontvangen, ik ga aan het solderen :)
Hopelijk terug met goed nieuws >:)

Verwijderd

Topicstarter
Oké solderen is gedaan. Heb voorlopig enkel de twee eindtrappen (1986 en 771) vervangen van het defecte kanaal. De drivers niet, want volgens mij heb ik de verkeerde besteld...

Ik heb 2SB548, en heb 2SB647 besteld. Staan echter wel op zelfde plaats in service manual. Kan iemand nakijken of ik mijn 548's kan vervangen door de 647's? Ze zien er fysiek anders uit, maar de specs zijn min of meer gelijk, voor zover ik zie.

Nu het resultaat na vervangen van eindtrappen. Het gerepareerde kanaal doet het, maar wordt massaal overstuurd volgens mij. :'( Er is nog wat van op te maken, maar de hoge tonen zijn doffer en ook de bas komt minder goed door. Klinkt beetje zoals ruis van een FM-station dat je nog maar juist kan ontvangen; je herkent de muziek er wel door, maar echt zuiver klinken doet het niet ;)

Daarom heb ik de handleiding van Jeronimo gevolgd, maar dit lukt niet echt... Zo meet ik over R7134 10 tot 7 V (bij verdraaien RV702) en niet die 0,1V... Over de weerstand R713 meet ik 0,0V, no matter what I do met het verdraaien van RV702.
RV701 bijregelen zeg je dat ik 0V moet meten over de uitgang; is dit dan aan de speakerklemmen?

Het ding werkt tenminste al, nu nog goed geluid en het is compleet _/-\o_

Dus twee vragen:
-kan ik de drivers vervangen door die andere types?
-zou die oversturing kunnen komen door defecte drivers?
jeronimo schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 00:15:
....

Let er op als je torren vervangen hebt, je de eindtrap moet afregelen. RV701 voor 0V op de uitgang bij geen signaal en RV702 voor de ruststroom door de eindtrap bij geen signaal (stroom is goed als je 0,1V meet over R713 of R714).
....

• jeronimo
Daarom heb ik de handleiding van Jeronimo gevolgd, maar dit lukt niet echt... Zo meet ik over R713 10 tot 7 V (bij verdraaien RV702) en niet die 0,1V... Over de weerstand R713 meet ik 0,0V, no matter what I do met het verdraaien van RV702.
In het schema op bladzijde 5 is bij een aantal knooppunten de spanning aangegeven die gemeten moet worden. 7 tot 10 Volt over die weerstand is absoluut niet goed. Meet je bijvoorbeeld ook de 0.65V (t.o.v. GND) op de basis van Q704. Ik denk dat je drivers Q704 en/of Q705 ook vervangen moeten worden.
RV701 bijregelen zeg je dat ik 0V moet meten over de uitgang; is dit dan aan de speakerklemmen?
Mijn advies was niet goed, vanwege de elco in terugkoppeling (C705) heeft deze instelling geen directe invoed op het DC level van de uitgang. Gewoon instellen tot je 28.7V meet op het knooppunt.
De 0V aan de uitgang kun je beter op het knooppunt R718/R720 meten. Als er een afwijking is schalkelt het relais niet in en meet je niets.
Ik heb 2SB548, en heb 2SB647 besteld. Staan echter wel op zelfde plaats in service manual. Kan iemand nakijken of ik mijn 548's kan vervangen door de 647's? Ze zien er fysiek anders uit, maar de specs zijn min of meer gelijk, voor zover ik zie.
Onder punt 4.1 in de manual staat "For replacement , use semiconductor except in ( )".

[ Voor 14% gewijzigd door jeronimo op 16-09-2008 23:05 ]

• Sterremuur
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-12-2022
Misschien is het al genoemd, maar omdat de versterker de geest gaf vlak na je actie met de stofzuiger is het mogelijk dat er een onderdeel is geraakt en gesneuveld dat van belang is voor de stroominstelling.
Dus waarschijnlijk een instelpotmetertje voor de ruststroom. Voordat je de versterker de volle mep gaat geven, zou ik goed controleren of deze nog heel zijn. Een lopertje breekt makkelijk af!
Stel ze af op minimum ruststroom en als dat goed gaat regel je daarna de versterker af op de juiste instelling volgens het service manual.

Ook de andere onderdelen goed nalopen en eventueel verdachte soldeerlassen goed doorsolderen.
Pagina: 1