Ik vroeg mij af, clocked een cpu/gpu beter over op een lagere temperatuur? Dus zal een cpu die je constant op -100 graden kan houden verder clocken dan een cpu die je constant op 60 graden houdt? Is er verschil? En zo ja, hoe groot is dit?
Vandaar dus het vermoeden
En hoe zit het dan met het verschil tussen -10 en +30 oid?
TCA FAQ - Warmte en koeling
. Hoe groot het verschil is hangt af onder andere de gebruikte chip. Iedere chip clocked anders over en die regel geldt voor chips die 30C zijn of die -100C zijn
.
Verschil is er dus zekerHoe warmer een processor wordt, hoe meer storing er optreedt in de signalen die voor de overdracht van de bits en bytes zorgen. En hoe meer storing, hoe groter de kans op vastlopers. Om de processor op een aanvaardbare temperatuur te houden wordt er een heatsink + ventilator gemonteerd.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Eigelij kwist ik het ook wel, maar wat ik niet weet, en wat ik nergens kan vinden, is hoe groot het verschil nu is. Dus bijvoorbeeld als je met behulp van een peltier element gaat koelen(welke uiteraard gekoeld wordt), zal de proc dan slechts ietsje pietsje verder clocken dan met een gewone high end luchtkoeler? Of is het verschil enkele honderden megahertsen.
Dat elek chip anders is weeet ik oo kwel, maar in het algemeen ,zal het verschil echt merkbaar zijn? Ander voorbeeld. Zit je eerder tegen de limiet van een proc aan als je een luchtkoeler hebt die de proc op 70 graden kan houden op het punt dat de proc niet meer verder wil (zonder extreem hoge voltages te gebruiken) dan dat je waterkoeling gebruikt die de proc 30 graden koeler kan houden.
[ Voor 27% gewijzigd door jdm8 op 01-09-2008 18:18 ]
Denk je dat er een lineair verband bestaat tussen koelingscapaciteit en overklokpotentie? Een koudere processor klokt doorgaans verder over, maar hoeveel dat zal zijn is onmogelijk vooraf vast te stellen.jdm8 schreef op maandag 01 september 2008 @ 18:16:
Eigelij kwist ik het ook wel, maar wat ik niet weet, en wat ik nergens kan vinden, is hoe groot het verschil nu is. Dus bijvoorbeeld als je met behulp van een peltier element gaat koelen(welke uiteraard gekoeld wordt), zal de proc dan slechts ietsje pietsje verder clocken dan met een gewone high end luchtkoeler? Of is het verschil enkele honderden megahertsen.
Het is van zo onnoemelijk veel factoren afhankelijk dat je daar niets zinnigs over kunt zeggen. Proberen en zien hoe ver je komt is de enige manier.
Er is geen algemeen, slechts een vezameling uiteenlopende resultaten. Daar kun je natuurlijk een gemiddelde van nemen, maar dat zegt dus _niets_ over een willekeurige andere processor.Dat elek chip anders is weeet ik oo kwel, maar in het algemeen ,zal het verschil echt merkbaar zijn?
Wat bedoel je met ‘de limiet’ en ‘het punt dat de proc niet meer verder wil’? Dat is hetzelfde.Ander voorbeeld. Zit je eerder tegen de limiet van een proc aan als je een luchtkoeler hebt die de proc op 70 graden kan houden op het punt dat de proc niet meer verder wil (zonder extreem hoge voltages te gebruiken) dan dat je waterkoeling gebruikt die de proc 30 graden koeler kan houden.
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
...Kijk eens op overklok-vergelijkings-sites als hwbot.org, of bij de uitslagen van OC-contests? Ook hoe groot het verschil is is prima te vinden hoor, en uiteraard erg afhankelijk van de gebruikte chips.jdm8 schreef op maandag 01 september 2008 @ 18:16:
[...]
Over het algemeen is er op hot chips (niet verwarren met hot chicks
) veel te halen.
op een oude pentium 4 kachel valt meer in mhz te halen met 30 graden kouder als een koele 45nm chip, wel in het achterhoofd houdend dat 45nm ook erg goed overklokt.
Dus de temperatuur waar de chip standaard op draait is ook belangrijk , van 60 load naar 30gr load scheeld namelijk meer in mhz als van 40gr load naar 10gr load.
op een oude pentium 4 kachel valt meer in mhz te halen met 30 graden kouder als een koele 45nm chip, wel in het achterhoofd houdend dat 45nm ook erg goed overklokt.
Dus de temperatuur waar de chip standaard op draait is ook belangrijk , van 60 load naar 30gr load scheeld namelijk meer in mhz als van 40gr load naar 10gr load.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Pagina: 1