Toon posts:

Ruis firewall windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Geregeld werk ik enkele uren in de trein en gebruik hierbij vrij intensief internet via mijn telefoon. Niet bijzonder snel, maar allicht, internet is internet.

Wat mij echter opvalt is dat bij gebruik onder Windows (vrij verse installatie) er nogal wat 'ruis' het internet op gestuurd wordt, ruis waar ik helemaal niet om gevraagd heb (bij zo'n langzame verbinding wil ik uiteraard de volle bandbreedte kunnen benutten) en waarvan ik bovendien geen idee heb waar het vandaan komt, iets wat bijv. onder os x helemaal niet het geval is.

Nu heb ik verschillende firewalls geprobeerd om deze ruis te blokkeren, maar geen van allen hebben écht effect. Ik ben dus op zoek naar een goed, gemakkelijk in/uit schakelbaar programmaatje waarmee ik mijn netwerkverkeer kan managen, bijvoorbeeld het enkel en alleen openzetten van een poort voor internet browsing. Weet iemand hier iets geschiktst voor?

Alvast bedankt!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
wat voor 'ruis' doel je dan op?

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-03 20:55
ik denk dat hij doelt op ruis tijdens een gesprek, dus gekraak e.d. miss ook?

Verwijderd

Topicstarter
Tja... ik heb zelf geen flauw idee door welke programma's het gegenereerd wordt (maar waarschijnlijk gebeurt het door Windows zelf, heb ook al uitgebreid gescanned op virussen), maar in ieder geval zijn mijn netwerk lampjes continu aan het knipperen, ook thuis e.d. Het betreft in ieder geval ondefinieerbare data, die ik zelf niet aanroep.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Kijk eens met wireshark wat er daadwerkelijk over de "draad" gaat.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik denk dat hij onverwachte ingaande en uitgaande traffic bedoelt. Je zou met ethereal (of hoe het tegenwoordig ook heet) kunnen kijken waar de traffic vandaan komt en naar toe gaat. Dan kun je de bron traceren en wellicht afsluiten.

edit:
Ah, wireshark dus

[ Voor 6% gewijzigd door sub0kelvin op 01-09-2008 16:56 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:48

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

het zal ruis zijn van het Windows OS dat allerhande pakketten uit stuurt over de dure/trage internet verbinding.
De hoeveelheid en type ruis is afhankelijk van de services die benaderd moeten worden (volgens het OS). Je zal de ruis dus moeten analyseren en kijken welke applicatie hiervan gebruik maken en die uitschakelen. Alternatief is om een third-party firewall te nemen die ook uitgaand verkeer kan filteren. Nadeel is dat je dan twee profielen zou moeten maken;
1) trein
2) werk/school/thuis

Alternatief is om een ander OS te proberen. Eentje die wat minder in de ruimte lult ;)

Naast wireshark kan je netstat -na (geloof ik) gebruiken om te kijken er welke apps er netwerk-technisch bezig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door BlaTieBla op 01-09-2008 16:58 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Daarnaast kun je als het gebeurt met netstat zien welke connecties (half-)open zijn. Als je de PID ook nog zichtbaar maakt (-p(?)) kun je in de taskmanager zien welk proces dat is.

BlaTieBla was me voor

[ Voor 10% gewijzigd door alx op 01-09-2008 17:00 ]

• denivan
  • Laatst online: 09-03 15:25

denivan

de enige

netbios of zo ? wat zegt een packetsniffer wat je pc allemaal aan het doen is ?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Verwijderd

Topicstarter
BlaTieBla schreef op maandag 01 september 2008 @ 16:57:
het zal ruis zijn van het Windows OS dat allerhande pakketten uit stuurt over de dure/trage internet verbinding.
De hoeveelheid en type ruis is afhankelijk van de services die benaderd moeten worden (volgens het OS). Je zal de ruis dus moeten analyseren en kijken welke applicatie hiervan gebruik maken en die uitschakelen. Alternatief is om een third-party firewall te nemen die ook uitgaand verkeer kan filteren. Nadeel is dat je dan twee profielen zou moeten maken;
1) trein
2) werk/school/thuis

Alternatief is om een ander OS te proberen. Eentje die wat minder in de ruimte lult ;)

Naast wireshark kan je netstat -na (geloof ik) gebruiken om te kijken er welke apps er netwerk-technisch bezig zijn.
Ja, dit bedoel ik. Ander OS heb ik ook al overwogen, een oplossing die eigenlijk niet in aanmerking komt i.v.b. met compatibiliteit, maar ik heb net wireshark geïnstalleerd en ik ga direct kijken!

Verwijderd

Is het niet gewoon netwerkverkeer noodzakelijk om van zendmast naar zendmast te springen terwijl jij daar met 150 kmpu in de trein door het land raast?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:03:
Is het niet gewoon netwerkverkeer noodzakelijk om van zendmast naar zendmast te springen terwijl jij daar met 150 kmpu in de trein door het land raast?
Dat denk ik eerlijk gezegd niet, thuis/waar dan ook zie ik precies hetzelfde gebeuren. Ik heb hier een lijstje met TCP/UDP connecties van TCPView, van wireshark snap ik zo 1, 2, 3 niets. Veel localhost, maar ook redelijk wat uitgaand (anders dan van Firefox). Kan iemand er wat zinnigs over zeggen?

http://home.planet.nl/~blaau631/internettraffic.txt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2008 17:17 ]

• sub0kelvin
  • Laatst online: 10-08-2023
Hij zegt dat hij onder OS-X er geen last van heeft, dus het lijkt me een OS specifiek probleem.

Verwijderd

sub0kelvin schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:17:
[...]

Hij zegt dat hij onder OS-X er geen last van heeft, dus het lijkt me een OS specifiek probleem.
Het een sluit het ander niet uit ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-03 02:42

TheBorg

Resistance is futile.

Run -> cmd -> netstat -a -b

Om te bekijken welke executable een verbinding open heeft staan.

[ Voor 55% gewijzigd door TheBorg op 01-09-2008 18:23 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:17:
[...]

Dat denk ik eerlijk gezegd niet, thuis/waar dan ook zie ik precies hetzelfde gebeuren. Ik heb hier een lijstje met TCP/UDP connecties van TCPView, van wireshark snap ik zo 1, 2, 3 niets. Veel localhost, maar ook redelijk wat uitgaand (anders dan van Firefox). Kan iemand er wat zinnigs over zeggen?

http://home.planet.nl/~blaau631/internettraffic.txt
Je link werkt niet...

Vicariously I live while the whole world dies

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
Ik denk dat Windows niet op de hoogte is van welke zendmast je gebruikt, dat wordt door het GSM protocol allemaal geregeld. Je zal een wat langzamere verbinding hebben dan als je stilstaat maar dat is met software in windows niet te meten.

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bedoel je een tool zoals http://www.netlimiter.com/ ?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:37
Het helpt natuurlijk ook om alle auto updates e.d. uit te zetten. Tegenwoordig zitten er zo 10 stuks op een systeem. Zeker met een trage verbinding en timeouts heb je kans dat die continue lopen te pollen.
Pagina: 1