Toon posts:

Netwerkprinter werkend krijgen op meerdere computers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Sinds kort heb ik een HP C5180 (netwerkprinter) aangeschaft. Nu wil ik deze werkend krijgen zodat ik van alle 5/6 computers in huis kan printen.

Eerst even een situatie van hoe alles bij mij thuis in elkaar steekt:

Afbeeldingslocatie: http://marcmastenbroek.googlepages.com/naamloos.JPG

Legenda:
Zwart: SpeedTouch Modem (draad en draadloos)
Donkerrood/bruin: Edison Router
Grijs: Computers
Blauw: Laptops met wifi aansluiting op SpeedTouch modem
Geel: HP C5180
Zwarte lijn: Verdieping; alles boven de streep ligt op de 1e verdieping, rest op begane grond

Alle computers werken met Windows XP op 1 laptop na.

Mijn SpeedTouch Modem (draad en draadloos) staat in de meterkast en vangt het internet op via de telefoonlijn. Aangezien ik bellen en internetten van KPN heeft regelt deze ook meteen mijn telefoonverkeer thuis. Op deze SpeedTouch Modem zitten 2 a 3 computers aangesloten met draad, en 2 draadloos. (BOVEN)

In de werkkamer beneden hebben wij een Edison BR-6104KP Broadband Router waarop 1 computer en de printer in kwestie staan aangesloten. (BENEDEN)

Nu is het geen probleem om met de computer die beneden staat te printen, dit werkt dus perfect. Ik heb begrepen dat de gateway, DHCP en DNS allemaal liggen op 192.168.2.1 en de printer op 192.168.2.104. De range is onbekend, maar zal wel tot en met 192.168.2.253 zijn.

Maar wanneer ik boven de benodigde software probeer te installeren, geeft hij aan dat hij de printer niet kan vinden!! Ook wanneer ik het ip adres van de printer intoets zegt hij dat hij deze niet kan vinden.

Het probleem zit waarschijnlijk in het feit dat mijn SpeedTouch modem (waarop alle computers boven op zijn aangesloten) een range heeft van 192.168.1.70 tot en met 192.168.253 (met een gateway van 192.168.1.254). Daardoor kunnen de computers boven de printer niet detecteren op het netwerk.

Ik heb verder (bijna) nooit iets geconfigureerd met mijn modem en router. Windows heeft alles zelf gefixed en ik werk met automatische ip adressen (printer heeft Statisch). Het enige wat ik heb gedaan zijn poorten opengezet voor BitTorrent (een hele tijd geleden op 1 computer die boven staat).

Wie o wie kan mij helpen in deze hachelijke situatie? :p Internet werkt gewoon goed. Ik weet wel iets van computers, maar de echte technische dingen weet ik niet. Heb al gezocht op Google en ook op dit forum alvorens deze topic te starten.

-----------------------------------------------------------------
WAT IK AL HEB GEPROBEERD:

- Het ipadres van mijn printer handmatig veranderen naar 192.168.1.104 (werkt niet)
- 192.168.2.104 invoeren als ipadres van de printer op een laptop en computer boven (kon de printer niet in het netwerk vinden)
- Software geïnstalleerd/deinstalleerd etc. (geen verandering, hij geeft de printer automatisch het ip adres 192.168.2.104).
- Via “Printers en Faxapparaten handmatig een printer geprobeerd toe te voegen (maar snap zelf ook niet hoe het met “poorten” en dergelijke gaat).

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het niet makkelijker om alles in dezelfde range te zetten? Gewoonweg door maar 1 DHCP server in je netwerk te gebruiken, en de andere router als switch te gebruiken.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Portforwarding misschien? Kun je de printer wel pingen vanaf de rest van het netwerk? Heb je de printer lokaal geinstalleerd op een van je pc's of als netwerk printer? (Hier op de zaak dienen sommige machine's als lokaal geinstalleerd te worden om vervolgens gedeeld te worden, nadeel is is dat er altijd een machine aan moet staan om te kunnen printen).

Verwijderd

Topicstarter
Dat lokale heb ik ook al geprobeerd maar dat werkte niet. Daarnaast is het de bedoeling om ook te kunnen printen zonder dat er een bepaalde computer aan moet blijven staan.

Ik weet niet wat een switch is, waarvoor het dient, of hoe je het maakt, maar zal ff kijken wat het principe is.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zet ik eigenlijk mijn Edison in dezelfde range als de SpeedTouch? Doe ik dat handmatig bij netwerkinstellingen?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 16:27:
En hoe zet ik eigenlijk mijn Edison in dezelfde range als de SpeedTouch? Doe ik dat handmatig bij netwerkinstellingen?
Speedtouch is volgens mij al een router, Zet DHCP uit op de Edison (router toch?), en daarna kan je de speedtouch eenvoudigweg aansluiten op de LAN poort (ipv WAN poort) van de Edison. Daarna zouden al je apparaten ip's moeten krijgen van de Speedtouch en staan ze in dezelfde range.

En je pc's uiteraard gewoon instellen op 'automatisch IP adres verkrijgen'. Niet zelf prutsen met instellingen als dat niet nodig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Noork op 01-09-2008 16:30 ]

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11-2025
Je moet de wan poort van je edison router gewoon negeren en alle drie de kabels (voor zover ik op kan maken uit je diagram) in de vier "switch" poorten doen. Op die manier zitten die apparaten niet achter de NAT tabel van de edison. Het routing gedeelte van de tweede router gebruiken is onnodig gecompliceerd en voegt een extra single point of failure toe aan je printfunctie.

edit: Noork was me net voor :D

[ Voor 4% gewijzigd door theJB op 01-09-2008 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geprobeerd en in het begin deed het perfect. Ip adres was in de range van die van SpeedTouch (router/modem in 1) en internet deed het gewoon. (ipconfig /all liet zien dat de edison router een ip adres had van 192.168.1.75)

Alleen toen ik de computer opnieuw opstartte bleek alles op de een of andere manier weer gereset te zijn. Ik probeer nu hetzelfde als ik deed weer te doen, zonder succes tot dusver... maar wat ik begrijp maak je van die edison router een soort Switch en zet je de DHCP van die Edison uit?

Verwijderd

Topicstarter
Ja!! Het werkt nu!! Alles is gefixed. Heb de Edison als Switch gebruikt door de WAN stekker in de LAN te doen en de DHCP server van de Edison uit te schakelen.

Bedankt iedereen voor het fixen van dit probleem
Pagina: 1