eSATA drive installeren

Pagina: 1
Acties:

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-01 12:29
Beste mensen,

Ik sta op het punt om mijn windows opnieuw te installeren met een RAID-0 opstelling. Nu heb ik ook een eSATA drive (die ik niet voor de raid gebruik)j, deze werkte tot op heden niet helaas. Ik hoorde dat je iets moest doen tijdens de windows installatie om eSATA werkend te krijgen. Nu kan ik in alle haast alleen niet zo snel vinden wat dat precies was. Weet iemand of ik inderdaad wat moet doen tijdens de windows installatie??

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tijdens de Windows installatie zou je niets hoeven doen, je moet er alleen voor zorgen dat je nadat Windows hebt geinstalleerd de juiste drivers voor de controller installeerd. Wanneer de RAID0 aan dezelfde controller hangt dien je tijdens de Windows XP setup op F6 te drukken om de drivers van de controller vanaf een diskette station toe te voegen. Over dit laatste is genoeg terug te vinden in dit forum.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Redbaard
Ah oké! maar met vista hoeft dat f6 niet?

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Nee daar word of gelijk gevraagd na het starten van de installatie of dat kun je doen in het gedeelte waar je je hdd moet kiezen.

• Redbaard
Oke, en ik kan niet achteraf nog ff een eSATA driver installen want ik kan zo even snel niet een goede driver vinden.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:55
Ja hoor, natuurlijk kan dat wel. Zorg dat je je moederbord CD bij de hand hebt en kijk eens in apparaatbeheer. Waarschijnlijk staan daar nog een paar uitroeptekens die aangeven dat er bepaalde apparaten/kaarten in je systeem nog een driver nodig hebben. Overigens kan het ook zijn dat je schijf al wel gewoon herkend wordt, maar nog gepartitioneerd moet worden. Dit kun je doen in computerbeheer/schijfbeheer.

[ Voor 21% gewijzigd door Fauna op 02-09-2008 15:51 ]

• Redbaard
Oke dan doe ik dat! Ben nu bezig met windows setup. waar kan ik de laatste (ich8r) raid drivers halen voor mijn asus commando? kan nergens vinden :S

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 19:12
Simontjee schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 16:18:
Oke dan doe ik dat! Ben nu bezig met windows setup. waar kan ik de laatste (ich8r) raid drivers halen voor mijn asus commando? kan nergens vinden :S
Bij Asus? of anders downloadcenter.intel.com :)

• Redbaard
ben bij beide aan het zoeken, maar nog geen succes :S

• Redbaard
Er staat overigens in de manual:

"When prompted to select the SCSI adapter to install, make sure you select Intel(r) 82801GH/GM SATA RAID Controller (Desktop ICH8R) and JMicron JMB363."

Kan ik dus meerdere drives selecteren om te installen?? Ik had net 1 driver gevonden waarvan die zei dat ie wel compatible was maar dat was niet die. Daarna kreeg ik BSOD.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 21:20
Die ICH8R driver staan hier.

eSata heb je geen drivers voor nodig, dat wordt gewoon gezien als een normale harde schijf.

• Redbaard
Dankje! maar had hem zelf al gevonden.. had ik even moeten melden.
Volgens mij is het gelukt, althans hij boot windows van de RAID opstelling. Het enige probleem is dat ik mijn 80GB HDD niet meer zie staan bij 'Computer' :S. Wel word deze netjes aangegeven bij app. beheer...

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
Simontjee schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:08:
Dankje! maar had hem zelf al gevonden.. had ik even moeten melden.
Volgens mij is het gelukt, althans hij boot windows van de RAID opstelling. Het enige probleem is dat ik mijn 80GB HDD niet meer zie staan bij 'Computer' :S. Wel word deze netjes aangegeven bij app. beheer...
Via computer beheer drive aan een letter koppelen

• Redbaard
Het was een dynamische schijf, ook weer opgelost! Nu alleen nog ff fixe dat als ik mijn eSATA hdd ontkoppel windows niet vastloopt..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Simontjee schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:41:
Het was een dynamische schijf, ook weer opgelost! Nu alleen nog ff fixe dat als ik mijn eSATA hdd ontkoppel windows niet vastloopt..
Je moet ook niet zomaar de hardeschijf lostrekken, net als bij een USB stick of externe USB schijf. Dat zou je moeten doen met de optie veilig verwijderen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1