Ik ben voor een stille computer op zoek naar een goedkope manier om die luidruchtige harde schijf te vervangen. Ik weet dat er CF naar IDE oplossingen zijn hiervoor, maar zijn er ook USB naar IDE oplossingen. Dit met het idee om dan een USB stick te gebruiken als harde schijf. De computer die ik hiervoor gebruik kan niet booten van USB, dus die mogelijkheid vervalt al. En de prijzen van SSD's zijn nog te hoog. Graag hoor ik jullie reacties.
Je bedoelt dan denk ik juist IDE naar USB ofzo? Je wil van een USB stick booten? Als alternatief voor SSD?
[ Voor 79% gewijzigd door RobIII op 01-09-2008 13:36 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Je zou een CF of SD kaartje in een kaartlezer kunnen proberen en daar vanaf booten.
Je zou ook een laptop harde schijf kunnen kopen, die draaien op 5400rpm, zijn klein, stil en doen gewoon hun werk en zijn bovendien niet al te duur.
Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een externe behuizing, daar je harde schijf in stoppen, en je externe behuizing met een 2 meter usb-kabel aan je computer kunnen hangen, dan heb je ook het IDE -> USB gedeelte.
Je zou ook een laptop harde schijf kunnen kopen, die draaien op 5400rpm, zijn klein, stil en doen gewoon hun werk en zijn bovendien niet al te duur.
Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een externe behuizing, daar je harde schijf in stoppen, en je externe behuizing met een 2 meter usb-kabel aan je computer kunnen hangen, dan heb je ook het IDE -> USB gedeelte.
Overigens is USB (afhankelijk van het moederbord) heel erg bootable, dus is het niet nodig om nog naar IDE te converteren.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Compact Flash naar IDE convertors bestaan naar mijn weten wel. Anders een laptop hardesschijf? Gebruikt praktisch niks namelijk en is ook niet hoorbaar.
Heb je misschien wat meer specs over je systeem?
Overigens hangt het ook nog van je OS af wat je wilt booten, Windows XP en Vista zullen zonder hacks niet native vanaf je USB Stick/HDD/CompactFlash booten namelijk. Oftewel om het even snel kort te sluiten, wil je booten via de USB dan zul je voor (iig windows Osjes) aardig aan de bak moeten. Of uitwijken naar XP Embedded... Mocht je dat doen, wil ik je wel helpen.
Heb je misschien wat meer specs over je systeem?
Overigens hangt het ook nog van je OS af wat je wilt booten, Windows XP en Vista zullen zonder hacks niet native vanaf je USB Stick/HDD/CompactFlash booten namelijk. Oftewel om het even snel kort te sluiten, wil je booten via de USB dan zul je voor (iig windows Osjes) aardig aan de bak moeten. Of uitwijken naar XP Embedded... Mocht je dat doen, wil ik je wel helpen.
[ Voor 50% gewijzigd door Stouten op 01-09-2008 13:55 ]
De specs van het systeem zijn als volgt:
HP E-Vectra
866 Mhz
256 MB SDram
Aangezien dit moederbord booten van USB niet ondersteund, ben ik wel genoodzaakt om een andere oplossing te zoeken. Gezien het formaat en de prijzen van USB sticks was dat mijn eerste keuze, maar als ik hier de reacties lees, dan blijft er waarschijnlijk niets anders over als een CF oplossing. Tenzij een van jullie nog ideeën heeft. Een echte SSD is qua prijs niet echt mogelijk. Het besturingssysteem wordt waarschijnlijk freenas of een van zijn consorten.
HP E-Vectra
866 Mhz
256 MB SDram
Aangezien dit moederbord booten van USB niet ondersteund, ben ik wel genoodzaakt om een andere oplossing te zoeken. Gezien het formaat en de prijzen van USB sticks was dat mijn eerste keuze, maar als ik hier de reacties lees, dan blijft er waarschijnlijk niets anders over als een CF oplossing. Tenzij een van jullie nog ideeën heeft. Een echte SSD is qua prijs niet echt mogelijk. Het besturingssysteem wordt waarschijnlijk freenas of een van zijn consorten.
[ Voor 13% gewijzigd door DjF op 08-09-2008 11:29 ]
Ik zou wel oppassen met USB sticks dat ze maar beperkt kunnen lezen en schrijven. Dus als je pc vaak gebruikt wordt, zal je stick niet heel lang mee gaan. Dan zou ik toch eerder kijken naar een laptop hardeschijf, deze zijn een stuk stiller dan normale hardeschijven, maar zijn er wel voor gemaakt om veel schrijfbewerkingen te doen.
Je kunt ook naar SD kijken ipv CF. Daar bestaan ook converters voor namelijk en SD is geloof ik nog iets goedkoper.
* dion_b zit tegen een 4GB CF kaart aan te kijken in een converter naar IDE
Kaart kostte iets van EUR 15 bij een lokale PC winkel, converter EUR 10 incl verzendkosten op eBay vanuit Hong Kong. Binnen 4 dagen had ik het binnen.
Combo draaide al een tijdje probleemloos in een Compaq Deskpro EN SFF (oorspronkelijk 800MHz, maar wegens zuinigheid CPU vervangen door 533MHz variant). Nu is die bak voor iets anders bestemd, vanavond ga ik de CF op m'n Epia aansluiten, dan is het volledig vrij van bewegende delen.
Maar goed, WTF heeft deze discussie met Processors, Moederborden of Geheugen te maken
Het gaat hier om Opslagmedia & I/O Controllers, voortaan daar aub zelf kijken en indien nodig posten
Move PMG -> OM
Kaart kostte iets van EUR 15 bij een lokale PC winkel, converter EUR 10 incl verzendkosten op eBay vanuit Hong Kong. Binnen 4 dagen had ik het binnen.
Combo draaide al een tijdje probleemloos in een Compaq Deskpro EN SFF (oorspronkelijk 800MHz, maar wegens zuinigheid CPU vervangen door 533MHz variant). Nu is die bak voor iets anders bestemd, vanavond ga ik de CF op m'n Epia aansluiten, dan is het volledig vrij van bewegende delen.
Maar goed, WTF heeft deze discussie met Processors, Moederborden of Geheugen te maken
Het gaat hier om Opslagmedia & I/O Controllers, voortaan daar aub zelf kijken en indien nodig posten
Move PMG -> OM
Oslik blyat! Oslik!
Met een CF -> IDE adapter kun je probleemloos Windows booten. Windows ziet dit als een doodgewone IDE schijf.Stouten schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:52:
Overigens hangt het ook nog van je OS af wat je wilt booten, Windows XP en Vista zullen zonder hacks niet native vanaf je USB Stick/HDD/CompactFlash booten namelijk.
Dit lijkt me wel de beste oplossing voor de TS. Het is muisstil, behoorlijk snel (zeer lage toegangstijden maar ook lage transfer snelheden) en redelijk goedkoop.
CF maakt gebruik van een standaard ATA interface, CF->ATA(IDE) verloopjes zijn dan ook erg goedkoop (2 dollar nogiets bij DealExtreme), is volgens mij zelfs een kwestie van de juiste pinout en een aansluiting van de voeding.
SD maakt géén gebruik van een ATA interface, wat dus een (vertragende) conversieslag met zich meebrengt, en de convertors duurder maakt.
Ik heb op dit moment voor een projectje een Windows installatie staan op een CF kaart, draait best netjes.
Wel op te merken is dat de kwaliteit van de CF kaart een flinke impact heeft op je performance. Een x266 kaart loopt lekker soepel, maar een goedkoop x133 kaartje vind ik erg tegenvallen (HDTach is het met me eens dat dit soort kaartjes een erg lage throughput hebben van soms nog geen 10 MB/s).
Grote tip is overigens wel je swap file uit te zetten als je met flashkaartjes boot. Ondanks dat CF kaarten steeds meer schrijfacties ondersteunen, scheelt dit enorm in de levensduur van je kaartje.
SD maakt géén gebruik van een ATA interface, wat dus een (vertragende) conversieslag met zich meebrengt, en de convertors duurder maakt.
Ik heb op dit moment voor een projectje een Windows installatie staan op een CF kaart, draait best netjes.
Wel op te merken is dat de kwaliteit van de CF kaart een flinke impact heeft op je performance. Een x266 kaart loopt lekker soepel, maar een goedkoop x133 kaartje vind ik erg tegenvallen (HDTach is het met me eens dat dit soort kaartjes een erg lage throughput hebben van soms nog geen 10 MB/s).
Grote tip is overigens wel je swap file uit te zetten als je met flashkaartjes boot. Ondanks dat CF kaarten steeds meer schrijfacties ondersteunen, scheelt dit enorm in de levensduur van je kaartje.
Pagina: 1