Active subwoofer op 12V Sigarettenaansteker ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120430

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben ik het "bezit" van een Skoda Octavia Station 1.9 TDI. Enkele jaren geleden heb een ik Sony Active Subwoofer gekocht en destijds in laten bouwen in mijn VW Golf.

De Skoda die ik nu heb is een lease auto, en los van het feit dat ik hier niet teveel wil inbouwen moet hij nog maar een jaar mee dus zoek ik een eenvoudige manier om mijn subwoofer in te bouwen.

Nu had ik gedacht om de signaalkabel naar achteren te leggen. Dit lijkt mij eenvoudig te doen. Vervolgens wilde ik de 12V aansluiting die in mijn achterbak zit gebruiken om de sub op aan te sluiten. (Sony XSAW 200X) Even los van een brom of ander motorgeluid vroeg ik mij af of dit gaat werken of niet en of dat 12V aansluitinkje en draadjes hier niet warm van gaan worden.

Bovendien vroeg ik mij af of ik een geschakelde plus vanaf mijn radio naar achteren moet trekken.

Je begrijpt het al .... quick and dirty, maar wel veilig als het even kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Over het algemeen is de 12 Volt aansluiting beveiligd met een 10A zekering. Dus je kan maximaal 120 Watt van die aansluiting vragen. Dus als je daar niet overheen gaat zou er niks aan de hand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Dat is iid een goede vraag.
Zelf zou ik ook wel zo'n oplossing willen hebben, aangezien ik ook een actieve sub achterin wil hebben. Deze sub moet eenvoudig de-montabel zijn.

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

JdM

Humbled

geforce5_guy schreef op maandag 01 september 2008 @ 12:59:
Over het algemeen is de 12 Volt aansluiting beveiligd met een 10A zekering. Dus je kan maximaal 120 Watt van die aansluiting vragen. Dus als je daar niet overheen gaat zou er niks aan de hand moeten zijn.
Elektriciteit is eigenlijk heel simpel, maar je moet geen dingen gaan aannemen. Controleer voor je iets aansluit, je bakt namelijk zo een paar stekkers kapot met de meest vreemde storingen tot gevolg. Dan krijg je straks een auto die bij het gelijktijding remmen en richting aangeven alles laat knipperen behalve je richtingaanwijzer ofzo, geloof me ik heb dit soort storingen zien ontstaan doordat er teveel gevraagd werd van een groep of connector (ook onder de maximale zekeringwaarde).
Wat zijn de specs van je actieve sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meeste subwooferes trekken meer dan de genoemde 120 Watt.

Die van mij trekt al 260W

Ik zou gewoon een plus kabel vanaf de accu trekken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Bestaan er misschien actieve subwoofers met zo'n aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
..........Wat zijn de specs van je actieve sub?
Subwoofer Chassis

Size (cm) 20.0

Size (inch) 12.0

Enclosure Type; YES

Free Air Type; NO

Dual Voice Coil; NO

Active Subwoofer Box

In-built Amplifier: Max. Power¹ (W) 200.0

In-built Amplifier: Rated Power¹ (W) 100.0

In-built Low Pass Filter, variable (Hz) 50 - 200

Speaker Level Input; YES

Wired Remote Control; YES

Subwoofer Enclosure

Box Type; YES

Sealed Enclosure, Volume (l) 13.0

General Specification

Impedance (ohm) 4

Frequency Response (Hz) 25 - 200

Diaphragm Material; Polypropylene

Magnet Material; Strontium Ferrite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
DeeJee schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:14:
Bestaan er misschien actieve subwoofers met zo'n aansluiting?
Denk het niet. 120 Watt is redelijk weining. En het is ook een absolute max want anders knalt de zekering er uit. Ik zou het nooit doen. Zoals al gemeld is kan er van alles gebeuren. Knipperlichten die niet goed meer werken etc.

Als je een 120 Watt RMS sub hebt dan zal het al niet werken. want hij kan best voor een korte tijd meer dan die 120 Watt trekken. Waardoor de zekering doorbrand en zelfs mss de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DeeJee schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:02:
Dat is iid een goede vraag.
Zelf zou ik ook wel zo'n oplossing willen hebben, aangezien ik ook een actieve sub achterin wil hebben. Deze sub moet eenvoudig de-montabel zijn.
Deze sub is overigens eenvoudig te demonteren hoor, daar heb je geen oplossing voor nodig zoals ik die zoek. Kwestie van twee tulpstekkers en een blokje lostrekken en je kunt de hele sub eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Dan laat ik dit idee maar varen en laat een goede kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een sub op de sigarettenaansteker is geen slim idee. Sowieso is het maximum amperage te laag (10Amp), maar ook de aansluiting zelf is totaal ongeschikt om langere tijd vermogen te kunnen te leveren. Er zijn genoeg verhalen te vinden van mensen die een koelboxje o.i.d. erop aansloten, om na een paar minuten zo snel mogelijk de stekker weer los te trekken, vanwege een rookwolkje boven de stekker.
De enige manier waarop je kan garanderen dat de stroomvoorziening goed en vooral veilig is, is door een kabel rechtstreeks vanaf de accu te leggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepbass909 schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:33:
Een sub op de sigarettenaansteker is geen slim idee. Sowieso is het maximum amperage te laag (10Amp), maar ook de aansluiting zelf is totaal ongeschikt om langere tijd vermogen te kunnen te leveren. Er zijn genoeg verhalen te vinden van mensen die een koelboxje o.i.d. erop aansloten, om na een paar minuten zo snel mogelijk de stekker weer los te trekken, vanwege een rookwolkje boven de stekker.
De enige manier waarop je kan garanderen dat de stroomvoorziening goed en vooral veilig is, is door een kabel rechtstreeks vanaf de accu te leggen.
Dat gevoel had ik al een beetje ... heb namelijk sterk de indruk dat wanneer het er niet voor gemaakt is dat je het beter niet kunt doen. Neemt trouwens niet weg dat het vreemd is dat je een koelboxje niet zomaar aan kan sluiten. Dan kun je die 12V aansluiting ook net zo goed weglaten. :?

OH btw DeeJee... dit is wel een geweldig subje !!!! Had destijds in mijn VW Golf de standaard speakerset met deze sub. Mooie strakke en lage tonen en kan hard genoeg.

(even voor de beeldvorming; ben geen audio-kenner maar heb wel een mening over goed geluid)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 120430 op 01-09-2008 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Anoniem: 120430 schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:19:
[...]

In-built Amplifier: Max. Power¹ (W) 200.0
Dit zegt al dat het 200 Watt kan trekken. En dus zal het nooit goed gaan. En niet denken ik druk er een 20 A zekering in want dan zullen je kabels echt doorbranden of zelfs je auto :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Anoniem: 120430 schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:36:
[...]

OH btw DeeJee... dit is wel een geweldig subje !!!! Had destijds in mijn VW Golf de standaard speakerset met deze sub. Mooie strakke en lage tonen en kan hard genoeg.

(even voor de beeldvorming; ben geen audio-kenner maar heb wel een mening over goed geluid)
Thanks voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

.

[ Voor 99% gewijzigd door DeeJee op 01-09-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Anoniem: 120430 schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:36:
[...]

Dat gevoel had ik al een beetje ... heb namelijk sterk de indruk dat wanneer het er niet voor gemaakt is dat je het beter niet kunt doen. Neemt trouwens niet weg dat het vreemd is dat je een koelboxje niet zomaar aan kan sluiten. Dan kun je die 12V aansluiting ook net zo goed weglaten. :?

De sigarettenaansteker is ook niet bedoeld voor een koelboxje. Je hebt het vermogen nodig voor een aansteker, maar verder hoor je er eigenlijk alleen dingetjes als opladers in te prikken. Het is ook niet voor niets dat in caravans en boten een andere stekker wordt gebruikt, waarbij de +-pool wordt vastgeklemt (de kleine 12volt stekker). Die zit beter vast en garandeerd een beter contact. De sigarettenaansteker is 1 van de slechtste stekkerverbindingen denkbaar.

Ik heb bijvoorbeeld ook sterk m'n twijfels bij die start-boxen (zoals van Bosch) die je in de sigarettenaansteker moet pluggen. Voor mijn gevoel gaat dat nooit goed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Wel raar dat een koelbox dan een sigarettenaanstekerstekker heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:48

Sick Nick

Drop the top!

deepbass909 schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:41:
[...]
Ik heb bijvoorbeeld ook sterk m'n twijfels bij die start-boxen (zoals van Bosch) die je in de sigarettenaansteker moet pluggen. Voor mijn gevoel gaat dat nooit goed.
Starten met die handel kan volgens mij ook niet goed gaan, daar zijn ze ook niet voor gemaakt dacht ik. Je moet het aansluiten en dan 10 minuten aangesloten laten, dat ding is puur om de lege accu op te laden en niet om als echte startkabel te gebruiken. Simpel in gebruik maar lang niet zo effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Zo'n sigarettenaansteker aansluiting smelt zo weg als je er wat amperes overheen pompt.

Ik was wat aan het klooien met een Xenon lamp op een gelaccutje, toevallig had ik nog zo'n sigaretten aansluiting mannetje en vrouwtje liggen, nou mooi wel dat dat ging smelten en helemaal ging roken.

Xenon set trok iets van 6A ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 01 september 2008 @ 15:31:
Zo'n sigarettenaansteker aansluiting smelt zo weg als je er wat amperes overheen pompt.

Ik was wat aan het klooien met een Xenon lamp op een gelaccutje, toevallig had ik nog zo'n sigaretten aansluiting mannetje en vrouwtje liggen, nou mooi wel dat dat ging smelten en helemaal ging roken.

Xenon set trok iets van 6A ofzo.
Trekt Xenon bij het eerst opwarmen van de lampen niet veel meer vermogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
10A ofzo, maar dat is maar een korte puls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

geforce5_guy schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:20:
[...]

Denk het niet. 120 Watt is redelijk weining. En het is ook een absolute max want anders knalt de zekering er uit. Ik zou het nooit doen. Zoals al gemeld is kan er van alles gebeuren. Knipperlichten die niet goed meer werken etc.

Als je een 120 Watt RMS sub hebt dan zal het al niet werken. want hij kan best voor een korte tijd meer dan die 120 Watt trekken. Waardoor de zekering doorbrand en zelfs mss de kabels.
Opgenomen vermogen van de versterker en het afgegeven vermogen op de aansluitingen zijn in geen geval met elkaar te vergelijken! Dat uitgangs vermogen werkt al onder een varierende spanning (sinus) terwijl de input gewoon op 12 volt blijft, vergelijking van niks dus.

Ik zou zeggen test het even, is er een mogelijkheid om er een ampere meter tussen te prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik ben er ook geen voorstander van (zie genoemde argumenten) toch heeft een kennis van me op deze manier 2 jaar rondgereden in een peugot 307sw. Hij had inderdaad zijn toch best wel behoorlijke sub gewoon met mini draadjes op de aansluiting achterin zitten en dat is altijd goedgegaan..... maar of het aan te raden is.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:00
Ray schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 08:02:
ik ben er ook geen voorstander van (zie genoemde argumenten) toch heeft een kennis van me op deze manier 2 jaar rondgereden in een peugot 307sw. Hij had inderdaad zijn toch best wel behoorlijke sub gewoon met mini draadjes op de aansluiting achterin zitten en dat is altijd goedgegaan..... maar of het aan te raden is.............
Ik zou het inderdaad ook niet aanraden, maar op zich snap ik wel dat het best werkt hoor. Zo'n sub gebruikt zijn max vermogen niet continu (en daarbij mag je vaak bij de specificaties van de fabrikant ook nog met een korreltje zout nemen). Als je gemiddeld boven de 20W zou zitten vind ik het al vrij veel.

En het is ook niet zo dat zo'n zekering bij elke belasting boven de 10A meteen doorfikt. Net als dat de draden niet meteen doorbranden. Maar je wilt het risico ook niet nemen dat dit wel kan gebeuren.

Ik heb vroeger (> 10 jaar geleden) ooit eens een meting gedaan met een simpele ampere-klem om de voedingskabel van een el-cheapo auto-versterker (meen dat het toen een osio was ofzo) en zag toen wel dat er piekstromen van > 25A gingen lopen af en toe, maar gemiddeld viel alles best wel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 20:33
Ik zou gewoon een goedkoop aansluitsetje kopen. Is toch ook niet zoveel werk om aan te leggen.
Zekering onder de motorkap in de kabel en het is nog hartstikke veilig ook.
Een setje als deze zal wel al voldoen: http://www.caliber.nl/pro...Path=45_54&products_id=85
Sigarettenaansteker is niet aan te raden, ik heb zelf ook vaker een koelbox in de auto gehad en 1x is de stekker gesmolten en een andere keer die van een verdeeldoos waar naast de koelbox verder alleen een telefoonoplader in zat.
En een versterker zal nog wel meer stroom trekken dan een koelbox. Daarnaast krijg met hele dunne draadjes aan zo'n sigarettenaansteker-aansluiting ook weer een spanningsval over de kabel wat het versterkervermogen ook niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 15:44
Hoewel een normale aansluiting de voorkeur verdient, zal een sub die daadwerkelijk minimaal 120 watt nodig heeft meteen permanente gehoorbeschadiging creeeren. Als je op enigzins normale volumes luistert is er geen enkele normale sub die boven de 100 watt komt. Die opgegeven 200W is namelijk het absolute maximum en alleen bij maximale inputspanning en volumeregeling op max. Dat komt niet voor in zo'n kleine ruimte als in een auto als je gesteld bent op je gehoor.
Als ik mijn Mordaunt Short MS909W subwoofer van max 300 watt continu en 29 KG zo hard zet dat hij 120 watt verbruikt beginnen de muren te trillen en de overburen te klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zou zeggen test het even, is er een mogelijkheid om er een ampere meter tussen te prikken?
Moet eerlijk zeggen dat alle argumenten wijzen erop dat ik het beter niet kan doen aangezien er wel het nodige risico is mbt draadjes die doorfikken of elektronica die vreemd gaat doen. Gaat hem niet worden dus.
Ik zou gewoon een goedkoop aansluitsetje kopen. Is toch ook niet zoveel werk om aan te leggen.
Heb alles nog op de plank liggen vanuit mijn oude Golf, probleem is dat ik niet zo handig ben met dit soort dingen en ..... nog veel belangrijker; in mijn leaseovereenkomst staat dat ik zaken in moet laten bouwen door een "erkend" bedrijf. Wanneer ik dit doe ben ik ca 200 euro kwijt en dat is toch een beetje veel geld voor een jaartje sub luisteren (en de bedrading zal er weer uitmoeten daarna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

In principe moet je de specificaties van de aansluiting zeker niet te boven gaan. Bedenk wel dat de opgegeven vermogens van de versterkerfabrikant vaak schandalig overdreven zijn. Ik heb ooit eens zo'n marquant 2 maal 100watt versterker opengeschroefd. Het versterker chippie wat daar in zit levert misschien 2 maal 10 watt of zo bij 12 volt.

Je kunt eens kijken wat je subversterker werkelijk gebruikt op een voor jouw acceptabel volume
Pagina: 1