Ik zag zojuist het reviews: GC: Pro Evolution Soccer 2009, daar wilde ik ingaan op het stuk:
In de reacties van Alcides en mezelf is een en ander al uitgelegd:
Dit is naar mijn mening veel te hard in het nadeel van Konami gezegd. Toegeven je kan me rekenen tot de PES fan, maar ik probeer hier mijn mening zo objectief als mogelijk weer te geven.Daar ga ik althans van uit, op grond van wat ik op de beurs heb gezien. Hoofdontwikkelaar 'Seabass' Takatsuka beloofde baanbrekende features en grote stappen, en er zijn inderdaad nieuwe features aan de serie toegevoegd. Konami lijkt groot uit te willen pakken met Become a Legend, waarin je niet een heel elftal, maar slechts één speler kunt besturen. Leuk en aardig, maar zo'n modus zit allang in Fifa, onder de noemen Be a Pro. Dat riekt op zijn minst een beetje naar een goedkope rip-off en je kunt je afvragen of dat de beste strategie is, voor een ontwikkelaar die vindt dat hij een toonaangevende serie onderhoudt.
Alcides in 'reviews: GC: Pro Evolution Soccer 2009'
Even over de Be A legend, dat is geen rippoff, maar dit zat al veel en veel eerder in de japanse versie van PES, Fifa zag het, nam het over en maakte het mooier that's it.
Verder komt die nieuwe enigine in 2010, dit is zoals mensen zeggen de revolution, de evolution komt dus pas in 2010
Het is niet zozeer dat ik de tekst wil laten veranderen dat Fifa de rip off van PES heeft gemaakt, maar een beetje genuanceerder kan de tekst naar mijn mening wel. Hoe het er nu staat is naar mijn mening twijfelachtig.quote: Regeneration in 'reviews: GC: Pro Evolution Soccer 2009'
Om even grote misverstand opnieuw de wereld uit de helpen. De "Be a pro" mode van Fifa zit er sinds Fifa 2008 in. Om te zeggen dat dat allang is, is wel erg overdreven. En PES had sinds PES 4 (sinds toen heb ik ervaring met PES, maar daarvoor zou PES het ook al kunnen hebben gehad) een zogenaamde Fixed cursor, hiermee kan je 1 speler besturen met alle spelmodi zoals Exhibitions, maar ook Cup en League. Fifa had gezien dat die Fix modi van PES best een andere maar toch ook vermakelijke spelervaring is en heeft dit toegevoegd in Fifa 2008 alleen met heel wat meer promotie dat het nieuwe is enz. enz. (Games)Journalisten vonden het inderdaad erg leuk en prezen de Fifa modi in het algemeen. Nooit wetende de PES dit allang allang in het spel had, maar nooit zo is opgevallen.
Goedkope rip off van PES? Nee, eerder moet je bij Fifa (weer) zijn met de goedkope rip off.
Zie ook:
Regeneration in [Multi] Pro Evolution Soccer 2008 - Deel 2
Regeneration in [Multi] Pro Evolution Soccer 2008 - Deel 2